یبوست می تواند سبب میگرن شود؟

گردآوری شده توسط گروه بهداشت و سلامت ممتاز نیوز


حقیقت آن است که یبوست، مخصوصا یبوست های حمله ای مکرر و کوتاه مدت می تواند آغاز کننده سردرد باشد و سردردهای میگرنی مکرر در اشخاصی که به طور مزمن یبوست را تجربه می کنند، بیشتر است.


یبوست و میگرن

بیماری میگرن که یکی از علل بسیار شایع سردرد مکرر بوده، امروزه شیوع بالایی پیدا کرده است، به طوری که ۱۵ تا ۲۰ درصد مردان و ۲۵ تا ۳۰ درصد زنان از آن رنج می برند.

میگرن با سردرد شدید و عمیق، نبض دار‌ و اغلب دردهای تکرار شونده و حساسیت چشم ها به نور تظاهر می کند. درد شدید معمولا از صبح زود آغاز می گردد و ممکن است یک سمت سر را درگیر کند و همراه با استفراغ یا تهوع باشد.

البته ۱۰ درصد از مبتلایان به میگرن، دچار اختلالات چشمی، گیجی، ضعف بعد از حملات میگرن نیز می شوند.

اما سبب این بیماری چیست؟

علل واقعی سردرد میگرن ناشناخته است و به نظر می رسد از فردی به فرد دیگر متفاوت است. این سردرد از غشای‌ مغز (مننژ) و از پوست سر‌ منشا می گیرد و در اثر کشیده شدن یا تحت فشار قرار گرفتن عروق خونی و عضلات سر ایجاد می گردد.

در واقع میگرن در اثر نوسانات هورمونی که سبب انقباض و سپس انبساط عروق خونی سر و گردن می شوند، ایجاد می گردد. وقتی عروق خونی منبسط می شوند، سردرد آغاز می گردد.

ظاهرا هورمون ها بیش از حد عمل‌ می کنند و  به جای آنکه از حالت انقباض به حالت عادی برگردند، عروق خونی از حالت عادی منبسط تر می شوند و ایجاد درد می کنند. بطور همزمان، تورم مغز، آزادسازی مواد شیمیایی مشخص و شاید کشش عضلات ایجاد می گردد. این عوامل به درد می افزایند.

مطالعات نشان داده اند اشخاصی که به طور مکرر مشکلات دستگاه گوارش نظیر ریفلاکس معده به مری، تهوع و استفراغ و نیز یبوست را تجربه می کنند، با نوعی از میگرن به نام “میگرن مرتبط با مشکلات گوارشی” مواجه می شوند

چه عواملی حملات میگرن را تحریک می کنند؟

همانطور که گفتیم تغییرات هورمونی، تاثیرات قابل توجهی بر میگرن دارند. بنابراین تغییراتی مثل قاعدگی، بارداری و مصرف قرص‌های هورمونی جلوگیری از بارداری معمولا سبب بدتر شدن میگرن می‌شود.

عواملی مثل گرسنگی، کم‌خوابی، خستگی، استرس‌های روحی، ورزش‌های سنگین و بعضی غذاهای خاص و بوهای خاص (مثلا بوی سیگار یا عطر) می‌تواند سبب آغاز حمله میگرن شود. استرس نیز می تواند عامل مهمی در تحریک حملات میگرنی باشد.

جالب است بدانید که نه تنها وجود استرس، بلکه رفع شدن ناگهانی استرس نیز می تواند سبب ایجاد حمله میگرن شود، برای مثال بعد از گذشتن از مرحله ای تنش زا از زندگی نظیر امتحانات مدرسه.

آیا یبوست می تواند منجر به میگرن شود؟

بله درست است. یبوست و سردرد های میگرنی با هم در ارتباط می باشند.

یبوست که به آن تنبلی روده نیز می گویند، شرایطی است که مدفوع بسیار آرام در روده بزرگ پیش می رود. بنابراین پرزهای روده فرصت بیشتری دارند تا آب و مواد غذایی را از پس مانده آن جذب کنند. پس مدفوع خشک و سفت می گردد و دفع آن هم بدون شک، سخت و دردناک خواهد بود.

یبوست

در بعضی موارد یبوست فرد آنقدر شدید است که حتی فرد یک هفته هم دفع مدفوع نخواهد داشت. اما بیشتر اشخاصی که به طور معمول از یبوست شکایت دارند، معمولا سردردهای میگرنی را هم گزارش می کنند.

در واقع سردردهای میگرنی در این اشخاص با یبوست می آیند و می روند و شرایط را برای فرد سخت و طاقت فرسا می کنند. اما آیا این سردردها واقعا به سبب یبوست اند؟

امروزه میگرن به انواع و دسته های مختلفی تقسیم می گردد و برای هر نوع آن، علل متعددی تعریف شده است. اما ممکن است شما هم به ندرت دربارهٔ ارتباط سردرد با یبوست شنیده باشید.

اما حقیقت آن است که یبوست، مخصوصا یبوست های حمله ای مکرر و غیر مزمن می تواند آغاز کننده سردرد باشد و این سردردهای میگرنی مکرر در اشخاصی که به طور مزمن یبوست را تجربه می کنند بیشتر است.

یبوست می تواند منجر به استرس های جسمی و عصبی شود. این استرس های مکرر می تواند با تاثیر بر سیستم عصبی مرکز منجر به بروز سردرد شود.

یکی دیگر از نتایج یبوست کاهش اشتها است. کاهش اشتها و عدم توانایی در خوردن غذاها حتی غذاهای مورد علاقه، معمولا به سبب احساس درد و ناراحتی در ناحیه شکم ایجاد می گردد. پس اشخاص مبتلا به یبوست معمولا کمتر غذا می خورند و این بی غذایی که سبب عدم دریافت مایعات کافی و مواد مغذی به بدن می گردد، می تواند آغاز کننده میگرن باشد.

از دست دادن آب بدن نیز شرایطی معمول در یبوست است. این کم آبی بدن، حتی اگر دارای شدت متوسط هم باشد به خودی خود می تواند به سردردهای خفیف تا متوسط منجر شود.

یبوست و سردردها مخصوصا سردرد میگرنی، همچنین مشکل شایع بیماران مصرف کننده داروهای استاتین اند. استاتین ها داروهایی می باشند که برای کاهش کلسترول در اشخاصی که بیماری چربی خون و کلسترول بالا دارند استفاده می شوند، مثل آتورواستاتین.

استاتین ها اگرچه داروهای بسیار تاثیرگذار در کاهش کلسترول خون اند، اما تاثیر دوم آنها تظاهر یبوست به همراه سردرد است.

البته تنبل شدن روده ها و نیز سردرد عارضه شایع گزارش شده توسط مبتلایان به فیبرومیالژی است. بیماری که در آن عضلات متصل شده با استخوان ها دردناک می شوند. این دردها اگر چه در ناحیه خاصی از بدن احساس می شوند، اما بر کل بدن تاثیر می گذارند. هر چه شدت بیماری بیشتر باشد، یبوست و سردرد ناشی از آن هم شدیدتر خواهد بود.

پس بیماری ها و عوامل گسترده ای آغاز سردرد های میگرنی را تحریک می کنند و یکی از آنها یبوست است که امروزه شیوع بالایی هم پیدا کرده است.

به طور کلی می توان گفت بین مشکلات دستگاه گوارش و سردردهای میگرنی ارتباط وجود دارد. مطالعات نشان داده اند اشخاصی که به طور مکرر مشکلات دستگاه گوارش نظیر ریفلاکس معده به مری، تهوع و استفراغ و نیز یبوست را تجربه می کنند، با نوعی از میگرن به نام “میگرن مرتبط با مشکلات گوارشی” مواجه می شوند.

البته این ارتباط دوطرفه است و میگرن نیز در بسیاری از موارد می تواند آغاز کننده عوارضی مانند تهوع، استفراغ و یبوست باشد.

الهه گودرزی

بخش سلامت تبیان


مطالب مرتبط:

سردرد میگرنی چگونه است؟

۷ علامت شایع میگرن

چه عواملی سبب میگرن می‌شوند؟

میگرن و درمان آن

آشنایی با ۱۰ نوع سردرد

آیا میگرن درمان قطعی دارد؟

رهایی از سردردهای میگرنی

اگر میگرن دارید …

آیا میگرن قابل پیشگیری است؟

رفع یبوست مهم است

عوارض یبوست چیست؟

آزمایش های تشخیصی یبوست

روش های درمانی در یبوست

یبوست و دردسرهای آن (۱) و (۲)

دردسرهای تأخیر در اجابت مزاج

تغییر اجابت مزاج و یبوست


سایت موسسه فرهنگی تبیان > بخش سلامت
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.