یک تحلیلگر سیاسی: میزبانی ایران برای گفت وگوی دولت سوریه با مخالفان به نفع مردم این کشور است

این تحلیلگر سیاسی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در دمشق گفت که برخی از مخالفان این دعوت را در حد شنیدن دیدگاه های ایران می پذیرند و به دلیل فشارهای غرب بر آنها حاضر نیستند با دولت سوریه پشت میز مذاکره بنشینند.

‘علی اکبر صالحی’ وزیر امور خارجه روز دوشنبه آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای تسهیل گفت و گو بین دولت سوریه و مخالفان را اعلام کرد.

العبدالله در عین حال احتمال پذیرش دعوت ایران از سوی برخی دیگر از گروه های مخالف سوری و از جمله ‘هیات هماهنگی ملی برای تغییر و دمکراسی’ را زیاد دانست.

به گفته وی ، هیچگاه مایل نیست مذاکراتی بین دولت سوریه و مخالفان صورت گیرد، زیرا اینگونه مذاکرات به حل سیاسی بحران منجر می شود و در نتیجه نمی تواند منافع خود را تامین کند.

به عقیده این تحلیلگر سیاسی، غرب ورژیم صهیونیستی هیچگاه نمی خواهند ایران نقش مثبتی در منطقه ایفا کند.

العبد الله گفت که تهران با دعوت مخالفان سوری و دولت سوریه به گفت وگو این پیام را به دولت ها و ملت های منطقه می رساند که بر خلاف دولت های غربی، نقش مثبتی در قبال رویدادهای منطقه ایفا می کند.

این تحلیلگر افزود که مواضع ایران از آغاز رویدادهای سوریه شفاف بوده و بر اجرای اصلاحات ،گفت و گو و خودداری از خونریزی تاکید داشته است.

وی اظهار داشت که همچنین ایران هرگونه دخالت خارجی در رویدادهای سوریه را محکوم کرد و مردم این کشور را به دوری جستن از دخالت های خارجی فراخواند تا از مسیر اصلاحات و اهداف حقیقی خود منحرف نشوند.

این تحلیلگر سیاسی گفت که ایران با دعوت دو طرف به مذاکرات می خواهد یک بار دیگر تاکید کند که هیچ راه حلی برای بحران سوریه جز از طریق احترام به خواست سوری ها متصور نیست و آنها به تنهایی می توانند به دور از دستورات دیکته شده خارجی ها مشکلات خود را حل کنند.

وی افزود ، اکنون توپ در زمین مخالفان است و نه دولت سوریه زیرا دولت دمشق به طور اصولی آمادگی خود را برای مذاکرات با هر طرف مخالفی را اعلام کرده است به شرط اینکه در پی خشونت و دخالت خارجی نباشد.

العبد الله تاکید کرد که اتکا به خارج و بیگانگان با اصل دمکراسی منافات دارد و باعث می شود طرف متکی اسیر نیروهای بیگانه شود.

این شخصیت سوری اظهار داشت که درخواست از بیگانه برای دخالت در امور سوریه و تکرار سناریوی لیبی به مفهوم آن است که وضعیت و آینده سوریه به دست بیگانه رقم می خورد و این امر با حاکمیت، استقلال و اصول دمکراسی منافات دارد.

خاورم**۲۱۳۱**۱۴۳۱ ** ۱۹۱۷

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۳۴۷۹۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.