یک طرفه شدن جاده کرج ـ چالوس امدادرسانی را با مشکل مواجه می کند

‘نیما توکلی’ روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا، افزود: جاده کرج به چالوس به طول ۱۵۹کیلومتر دارای ۱۴۰ نقطه حادثه‌خیز است؛ با این حال جذابیت‌های آن و شوق رسیدن به ساحل دریا بسیاری از مسافران را متقاعد می‌کند که با وجود تمام مخاطرات موجود در این مسیر مواصلاتی به این جاده قدم بگذارند.

وی ادامه داد: جاده چالوس، یکی از زیباترین و پرجاذبه ترین راه های کوهستانی کشور، بیشترین رفت و آمد مسافران نوروزی و تابستانی را بین شهرهای شمالی و مرکزی کشور ممکن ساخته است که گاه و بیگاه به دلیل ویژگی های زمین شناختی و برخورداری از بافت زمین ساخت فعال و نبود زیر ساخت های کامل مهندسی، جان رهگذران خود را با سنگ افت ها، سنگ ریزش ها، زمین لغزش ها و دیگر ناپایداری‌های دامنه ای دستخوش خطر جدی کرده است.

توکلی افزود: این گذرگاه به خودی خود از پایداری کامل برخوردار نیست و در زمانی که رویداد یا حادثه ای از قبیل تصادفات رانندگی یا رخ دادی طبیعی مانند زمین لرزه رخ دهد، شتاب زیادی را به دامنه های ناپایدار آن وارد می کند.

وی یادآور شد: براساس بررسی های انجام شده از سوی امدادگران و نجات گران جمعیت هلال احمر، این جاده با داشتن ۱۴۰ نقطه حادثه خیز و ۱۱ تونل به طول ۶ کیلومتر به رغم آن که بارها مرمت و اصلاح شده است، اما ایمنی آن همچنان با استانداردهای جاده ای و انتقال مصدومان حوادث و سوانح ترافیکی فاصله دارد.

این مقام مسوول در جمعیت هلال احمر استان البرز افزود: آب و هوای بارانی و سیلابی، جنس آهکی و رسوبی کوه ها و احتمال ریزش بهمن و سنگ و نظایر آن در این محور و همچنین خطرات ناشی از نقص فنی جاده و خودروهای عبوری، می تواند هشدار جدی به مسافران و رانندگان عبوری در این جاده برای احتیاط بیشتر باشد.

توکلی ادامه داد: نیروهای امدادی مستقر در پایگاه های امداد و نجات جاده و بین شهری محور کرج – چالوس همواره در اضطراب یک طرفه شدن جاده چالوس هستند چراکه زمانی این جاده یک طرفه می شود، آنان دیگر نمی توانند بیماران و مصدومان حوادث جاده ای را به موقع به بیمارستان های کرج منتقل و به سرعت به پایگاه امدادی خود مراجعه کنند.

وی توضیح داد: گروه های امدادرسان در زمان یک طرفه شدن جاده کرج به چالوس یا بالعکس هنگامی که برای پوشش سریع و فوری به حادثه دیدگان انواع حوادث و سوانح احتمالی به این مسیر مواصلاتی اعزام می شوند، دیگر قادر به بازگشت به پایگاه امداد و نجات خود نیستند و اگر درفاصله زمانی غیبت آنان حادثه دیگر رخ دهد نیرو و خودروی امدادی برای پوشش آن حادثه وجود ندارد.

سرپرست جمعیت هلال احمر استان البرز از مسوولان دستگاه های ذی صلاح خواست تا تمهیدات لازم را برای خدمات رسانی در زمان یک طرفه شدن جاده کرج – چالوس اتخاذ کنند و نیروهای امدادگر بتوانند به موقع در محل حادثه حاضر شوند و مصدومان و مجرومان را به موقع به مراکز درمانی استان البرز برسانند.

هم اکنون سه پایگاه امداد و نجات جاده ای و بین شهری استان البرز در مسیر جاده کرج به چالوس شامل پایگاه های امداد و نجات ‘کوشک بالا درسد کرج’ ، ‘دوآب شهرستانک’ و’ تونل کندوان’ برای ارایه خدمات امداد و نجات جاده ای به مسافران عبوری این جاده وجود دارد.

اجتمام/۷۰۲۹**۱۳۳۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۲۷۲۷۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.