یک مقام روس: شرکت ایرانی – روسی برای سوخت نیروگاه بوشهر ایجاد شود

به گزارش ایرنا، ‘ولادیمیر یفسیف’ روز جمعه در مقاله ای در پایگاه اینترنتی روسی’ایران رو’ نوشت: ایران در صورت ساخت این واحد صنعتی به طور تضمینی از سوخت تأیید شده برای نیروگاه هسته ای خود برخوردار خواهد شد.

وی افزود: در این صورت، جامعه جهانی هم می تواند به طور مستمر شاهد مصرف ذخایر اورانیوم ایرانی با غنای پایین برای تولید سوخت هسته ای و کنترل مواد هسته‌ای تولید شده در این کشور باشد.

رییس مرکز مطالعات اجتماعی – سیاسی روسیه، ساخت و تکمیل نیروگاه هسته ای بوشهر را یک نمونه موفق از همکاری های هسته ای صلح آمیز تهران و مسکو دانست و خاطرنشان کرد: در احداث این مرکز بزرگ تولید برق هسته ای، اصول ایمنی تجهیزات در سطح بالایی تأمین شده است.

وی با بیان اینکه مبالغه ای در این زمینه صورت نمی گیرد، به درجه بالای ایمنی تلمبه های نیروگاه هسته ای بوشهر اشاره کرد و نوشت: امنیت فعالیت تلمبه هایی که آنجا نصب شده اند، همواره به وسیله تلمبه های دیگر تضمین می‌شود و به همین علت در آنجا چهار تلمبه نصب شده است.

وی افزود: علاوه بر این، در نیروگاه بوشهر ،سامانه چند مرحله ای ایمنی وجود دارد که امکان پیشگیری از سوانح به هنگام پاره شدن خط لوله مدار اول که از همه خطرناک تر است، را تأمین می کند.

تحلیلگر روس یادآور شد: سیستم کاهش حرارت نیروگاه بوشهر هم در صورت وقوع حوادث اضطراری وجود دارد که گرمای راکتور خاموش شده را به بیرون منتقل می کند و همه این تدابیر مانع از بروز هر نوع سانحه می‌شود.

رییس مرکز مطالعات اجتماعی – سیاسی روسیه اضافه کرد: با وجود اینها برای فعالیت خوب نیروگاه هسته ای بوشهر نیاز به کادر فنی و مدیریتی باتجربه وجود دارد و برای این منظور با مشارکت روسیه شماری از پرسنل نیروگاه در این کشور دوره های آموزشی ویژه گذرانده اند.

وی افزود: طی چهار سال اخیر در روسیه در مجموع ۷۰۰ کارشناس ایرانی آموزش دیده اند.

تحلیلگر روس در ادامه مقاله خود به زیاده خواهی های غرب در قبال فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران و همکاری کشورمان با روسیه در این زمینه اشاره کرد و نوشت: ساخت نیروگاه اتمی بوشهر که تنها پروژه انرژی هسته ای در خاورمیانه بزرگ است،در برخورد منفی غرب با همکاریهای هسته ای روسیه و ایران تغییری ایجاد نکرده است.

وی افزود: در غرب هنوز عده زیادی همچنان اعتقاد دارند که مسکو برای ساخت بمب اتمی به تهران کمک می‌کند. به عنوان مثال مؤسسه بین المللی مطالعات راهبردی لندن به تازگی گزارشی با عنوان ‘امکانات ایران در زمینه ساخت سلاح های هسته‌ای، شیمیایی و میکروبی’ منتشر و در آن چنین ادعایی را تکرار کرده است.

یفسییف خاطرنشان کرد: در این گزارش در باره همکاری های مسکو و تهران مبالغه گویی و ادعا شده است که روسیه به ایران در اجرای برنامه های هسته ای کمک کرده است، در حالی که ایرانیان به صورت مستقل به اهداف زیادی رسیده اند.

وی در مقاله خود نوشت: ادعاهای غرب مبنی بر امکان استفاده از نیروگاه هسته ای بوشهر به عنوان منبع تولید پلوتونیوم تسلیحاتی کاملا واهی و بی اساس است و راکتورهای آب سبک هیچگاه برای تولید این مواد شکافنده مورد استفاده قرار نمی گیرند.

تحلیلگر روس خاطرنشان کرد: همکاریهای روسیه و ایران در زمینه انرژی هسته‌ای در چارچوب پیمان‌ منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای (NPT) صورت می گیرد و این همکاریها متقابلاً سودمند و از هر نظر قانونی است.

وی تاکید کرد: تلاش های غرب برای تحریف ماهیت همکاری های ایران و روسیه به حل و فصل اختلافات پیرامون برنامه هسته‌ای ایران که تحت تأثیر آمریکا و متحدانش بروز کرده است ،کمکی نمی کند.

یفسییف یادآور شد: برای یافتن راه حل واقعی برای خروج از وضعیت بن بست کنونی باید غرب در سیاست های خود در قبال برنامه هسته ای ایران تجدید کند.

اروپام/۲۲۴۲**۵۱۸ / ۱۵۵۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۰۶۰۸۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.