یک یافته جدید: تلفن همراه عامل ابتلا به سرطان مغز نیست

به گزارش شبکه الجزیره، تحقیقات گذشته حاکی از آن بود که پرتوهای تلفن همراه در اطراف، عامل ابتلای افراد به سرطان مغز است، اما تحقیق جدید وجود ارتباط بین این دو را رد کرد، اما همزمان خواستار احتیاط افراد و خودداری آنان از زیاده روی در گفت وگو با تلفن همراه شد.

از زمان اختراع تلفن همراه، این وسیله هر روز بیشتر به انسان نزدیک شده و اکنون امکان جدایی از آن نیز وجود ندارد که این موضوع علت صدها تحقیق در زمینه پیامدها و عوارض آن بوده است.

این فناوری همواره مورد توجه پزشکان و پژوهشگران بوده زیرا کارشناسان همیشه نسبت به خطرات افراط در استفاده از تلفن همراه هشدار داده اند.

پژوهش های زیادی در این راستا انجام شد و این نتیجه به دست آمد که کاربر تلفن همراه در معرض پرتوهای زیادی قرار می گیرد که تداوم آن موجب ابتلا به سرطان می شود.

این پژوهش ها بر ارتباط کامل بین استفاده از تلفن همراه و افزایش سلول های سرطانی به خصوص در مغز افراد تاکید داشتند. اما تحقیق جدید مرکز ‘پیشگیری بهداشتی’ در انگلیس حاکی است که تلفن همراه را باید از این اتهام تبرئه کرد. دست اندرکاران این تحقیق اعلام کردند، گرچه نتایج بسیاری از تحقیقات گذشته در رسانه ها منتشر شده است اما هیچ یک دربرگیرنده دلیل محکم و علمی مبنی بر ارتباط علت و معلولی بین کاربرد تلفن همراه و سرطان مغز نیست.

در تحقیق جدید آمده است، تنها موردی که تلفن همراه به جسم و سلامت انسان ها آسیب وارد می کند، مربوط به تردد می شود که فرد در حال رانندگی با تلفن همراه گفت وگو می کند.

مسئولان این تحقیق با این حال اعلام کردند گرچه هیچ دلیل علمی و موثقی در این باره پیدا نکردند اما معتقدند باید مردم در استفاده از تلفن همراه احتیاط را رعایت کنند زیرا به هر حال هر تحقیق علمی متکی به بررسی نمونه های کوچکی است و حجم نمونه هرگز قابل مقایسه با حجم جمعیتی نیست که در سراسر جهان از تلفن همراه استفاده می کنند.

برپایه نتایج این گزارش، حدود پنج میلیارد نفر در سراسر جهان از تلفن همراه استفاده می کنند اما اتهام ایجاد سرطان علیه این وسیله هنوز ثابت نشده است.

مترجمام ۱۴۹۱**۱۵۱۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۰۲۴۱۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.