یوان در معاملات ارزی از یورو پیش افتاد

گردآوری توسط گروه بیمه ممتاز نیوز

بینا:یوان چین به دومین ارز پراستفاده در معاملات مالی و تجاری دنیا تبدیل شده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، استفاده از یوان چین در مبادلات ارزی کشورها امسال افزایش قابل توجهی داشت، به گونه ای که یوان در ماه اکتبر با ربودن گوی سبقت از یورو و ینِ ژاپن، به دومین ارز پر استفاده در معامله های تجاری و مالی دنیا تبدیل شد. هم اکنون یوان بعد از دلار امریکا که سهم آن در مبادلات تجاری دنیا به هشتاد و یک ممیز هشت صدم درصد می‌رسد، در جایگاه دوم قرار گرفته است. این اطلاعات مبتنی بر آمارهای شرکت «سوئیفت» در بلژیک است که از ماه سپتامبر سال ۲۰۱۱ میلادی تاکنون، داده های آماری مهم دربارهٔ واحد پول چین را زیر نظر دارد.

سهم یوان در اعتبارات اسنادی و مبادلات مالی دنیا از یک ممیز هشتاد و نه صدم درصد در ژانویه سال ۲۰۱۲ میلادی به هشت ممیز شصت و شش صدم درصد در ماه اکتبر امسال افزایش یافت. این در حالی است که یوان در ابتدای سال ۲۰۱۲ میلادی، چهارمین ارز مورد استفاده دنیا محسوب می شد. از اعتبارات اسنادی برای تأمین منابع مالی لازم برای صادرات و واردات استفاده می گردد.

در همین حال، سهم یورو در بازارهای جهانی از هفت ممیز هشتاد و هفت صدم درصد در ژانویه سال ۲۰۱۲ میلادی به شش ممیز شصت و چهارصدم درصد در ماه اکتبر امسال کاهش یافته است. آمارها نشان می‌دهد سهم ین ژاپن نیز در همین دوره از یک ممیز نود چهار صدم درصد به یک ممیز سی و شش صدم درصد کاهش یافته است. اکنون یورو و ین به ترتیب، سومین و چهارمین ارزهای پرطرفدار در معاملات مالی دنیا می باشند.

فرانک دو پرایتِره، رئیس بخش پرداخت ها و بازارهای تجاری آسیا- اقیانوس آرام در «سوئیفت» می گوید:‌« بدون شک، یوان به ارز برتر برای معاملات مالی و تجاری در دنیا و حتی بیش از اینها، در آسیا تبدیل شده است».

افزایش استفاده از یوان در معاملات تجاری و مالی دنیا در شرایطی صورت می گیرد که این کشور به اصلاحات اقتصادی بزرگی روی آورده است. سومین نشست اعضای کمیته حزب کمونیست چین که به مدت چهار روز در ماه نوامبر برگزار شد، با وعده افزایش نقش بازار در اقتصاد به کار خود پایان داد. «ژو شیائوچوان»، رئیس بانک مرکزی چین گفت این کشور قصد دارد با بسط دامنه نرخ گذاری یوان، از مداخله در تعیین نرخ ارز اجتناب کند.

چین (هنگ کنگ)، سنگاپور، آلمان و استرالیا از جمله کشورهایی می باشند که در ماه اکتبر بیشترین استفاده از یوان را در مبادلات مالی و تجاری داشتند. 


شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.