یوتیوب در افغانستان از حالت فیلتر خارج شد

۱۸م دیماه ،

شبکه اجتماعی پرطرف دار یوتیوب، به سبب انتشار یافتن فیلم اهانت آمیز به پیامبر اسلام در ماه ثور سال جاری از سوی مسوولان وزارت های مخابرات و اطلاعات و فرهنگ فیلتر شده بود.

 ممتازنیوز: سید مخدوم رهین، وزیر اطلاعات و فرهنگ اعلام کرد که وب پایگاه اینترنتی یوتیوب به صورت رسمی از حالت فیلتر خارج شده است.

به گفته او کاربران به راحتی می توانند از این وب پایگاه اینترنتی استفاده کنند.

به گزارش ممتازنیوز، به نقل ار خبرگزاری بخدی افغانستان، شبکه اجتماعی پرطرف دار یوتیوب، به سبب انتشار یافتن فیلم اهانت آمیز به پیامبر اسلام در ماه ثور سال جاری از سوی مسوولان وزارت های مخابرات و اطلاعات و فرهنگ فیلتر شده بود.

وب پایگاه اینترنتی یوتیوب، به صورت غیر منتظره از سوی دولت فیلتر شد که این امر، واکنش های تند شماری از کاربران این وب پایگاه اینترنتی را به دنبال داشته است.

با این حال، مسوولان وزارت مخابرات کشور نیز اعلام کرده اند که وب پایگاه اینترنتی اجتماعی یوتیوب، بر اساس نامه رسمی وزارت اطلاعات و فرهنگ رفع فیلتر شده است.

شماری از کاربران وب پایگاه اینترنتی یوتیوب نیز در گفت و گو با خبرگزاری بخدی رفع فیتلر از این وب پایگاه اینترنتی را تایید کرده اند.

جواد مرادی، از کاربران یوتیوب می گوید که دسترسی به این وب پایگاه اینترنتی عملا امکان پذیر است.

این در حالی است که امروز شنبه، مخدوم رهین، وزیر اطلاعات و فرهنگ در فیسبوک خود نوشته است: “یوتیوب باز شد، اما نمی دانم فرهنگ و آداب استفاده از آن را یاد گرفته ایم یا نه.”

پیشتر نیز پایگاه اینترنتی یوتیوب توسط حکومت فیلتر شده بود.

اما در عین حال شماری از کاربران اینترنی افغان از اینترنت خارج از کنترل دولت استفاده می کنند؛ این شمار از کاربران البته پیشتر نیز به پایگاه اینترنتی یوتیوب دسترسی داشته اند.

واکنش های تند

مبارز راشدی، معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ به خبرگزاری بخدی گفت: “انگیزه اصلی فیلتر شدن یوتیوب، پخش نشدن فیلم توهین آمیز به پیامبر اسلام، در میان مردم بوده است.” 

او افزود: “ما فرمان فیلتر شدن وب پایگاه اینترنتی یوتیوب را صادر کردیم اما نباید به این اندازه طولانی بر روی کاربران مسدود باقی می ماند.

آقای راشدی آزادی بیان را بزرگترین دستاورد برای مردم افغانستان خوانده می گوید مسدود ماندن وب پایگاه اینترنتی یوتیوب این دستاوردها را زیر سوال برده است.

معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ، فیلتر شدن شبکه های اجتماعی انترنتی را صدمه وارد کردن به آزادی بیان در کشور خوانده است.

این در حالی است که شماری از فعالان جامعه مدنی نیز سانسور اینترنت توسط حکومت را زنگ خطری برای محدودیت آزادی بیان در افغانستان عنوان کرده اند.

این فعالان هر چند توهین به عقاید مسلمانان را نکوهش کرده اند اما در عین حال از فیلتر شدن پایگاه اینترنتی های اینترنتی ابراز نگرانی کرده اند.

آنان اخطار داده اند که فیلتر شدن اینترنت می تواند زمینه را برای محدودیت بیشتر رسانه ها در کشور فراهم کند.

باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.