یوسف اباذری : موسیقی مرتضی پاشایی ابتذال محض بود! / مردم بهتر است آموزش ببینند تا اسیر چنین ابتذال‌هایی نشوند

گردآوری توسط گروه فرهنگ و هنر ممتاز نیوز

https://www.momtaznews.com/wp-content/uploads/2014/12/b35108eb7a8d62821612c9f7d9b08500.jpg

نشست «پدیدارشناسی فرهنگی یک مرگ؛ بررسی جامعه‌شناختی پدیده درگذشت مرتضی پاشایی» که عصر روز سه‌شنبه ۱۸ آذر در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد، در روزهای گذشته بدل به موضوع داغ بحث و نظر در شبکه‌های اجتماعی شده است.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر ممتاز نیوز به نقل از عصر ایران، تحلیل آنچه به «پدیده پاشایی» شهرت یافت، بار دیگر حاشیه‌ساز شد. این‌بار نه مرگ پاشایی و واکنش و حضور گسترده و غیرقابل پیش‌بینی مردم، بلکه اظهارات جنجالی روشنفکران و جامعه‌شناسانی که در کمتر از یک ماه از گذشت این اتفاق، برای چندمین بار به تحلیل این پدیده نشسته بودند، خبرساز شد.

به گزارش اعتماد، انجمن جامعه‌شناسی دانشگاه تهران روز سه‌شنبه ١٨ آذرماه نشستی تحت عنوان «پدیدارشناسی فرهنگی یک مرگ» با حضور اساتید و جامعه‌شناسانی همچون حمیدرضا جلایی‌پور، سعید معیدفر، یوسفعلی اباذری، نعمت‌الله فاضلی، محمدسعید ذکایی، هادی خانیکی، محمد‌امین قانعی‌راد و… در تالار ابن خلدون دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار کرد.
در میان همه تحلیل‌های صورت‌گرفته از «پدیده پاشایی» در این نشست، صحبت‌های یوسفعلی اباذری، استاد جامعه‌شناسی و دانشیار دانشگاه تهران با واکنش گسترده در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی همراه شد.

لحن صریح و بی‌پرده اباذری در تحلیل «پدیده پاشایی»، که با انتقاداتی به عکس‌العمل هواداران و حوزه رسمی همراه بود، در همان تالار ابن‌خلدون با واکنش حاضران و جنجالی شدن فضا همراه شد و با گذشت چند روز از انتشار فایل صوتی و متن صحبت‌های او در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، همچنان موافقت‌ها و مخالفت‌ها به اظهارات «جنجالی» او ادامه دارد.

عده‌یی از مخالفت‌ها، به لحن تند و همراه با عصبانیت و انتقادی اباذری است. این دسته معتقدند اباذری می‌توانست همین تحلیل را با لحنی آکادمیک و محترمانه مطرح کند و بخش دیگری از مخالفت‌ها با محتوای صحبت‌های اباذری و قضاوتی است که او در مورد سطح سلیقه عموم مردم دارد. در مقابل، موافقان صحبت‌های این استاد دانشگاه، تحلیل او را مبتنی بر واقعیت حال حاضر جامعه ایرانی می‌دانند.

اباذری در ابتدای سخنان خود به مستندی که از تلویزیون درباره وضع بد اقتصادی یکی از استان‌های کشور پخش شده اشاره کرد و گفت: نکته جالب برای من این است که هیچ‌کس، هیچ‌کس به این فیلم کوچک‌ترین توجهی نکرد… و شما که اینجا نشسته‌اید نمی‌دانید چنین فیلمی تهیه شده، و این فیلم درباره زندگی یک استان مملکت است.
اباذری این سوال را مطرح کرد: «چه شده که می‌آیند و مسائل واقعی‌ای را که ما با آن روبه‌رو هستیم از ذهن ما می‌برند؟» و در ادامه به مرتضی پاشایی پرداخت: «این آقایی که عکسش را اینجا زده‌اند و چراغ‌ها را تاریک کرده‌اند، یک خواننده پاپ بود و پاپ در سیر موسیقی، مبتذل‌ترین نوع موسیقی است… من داده‌ام یک موسیقی‌دان، فرمت موسیقی او را تحلیل کرده… مبتذل محض است! ما [موسیقی] پاپی داریم که پیچیده است. این ساده‌ترین، مسخره‌ترین، احمقانه‌ترین و بدترین نوع موسیقی است. صدای فالش، موسیقی مسخره، شعر مسخره‌تر. بنابراین من چطور می‌توانم چنین چیزی را تحلیل نکنم؟»
اباذری از رفتار مردم و حضور آنها در مراسم رسمی پاشایی انتقاد کرد و گفت: «برای من خیلی جالب است که ۲۰۰-۳۰۰ هزار، یک میلیون نفر، یک ملتی می‌افتند به… و در مجلس ترحیم… شرکت می‌کنند… چرا مردم ایران به این افلاس افتاده‌اند؟ اینجا است که تحلیل بسیار مهم است.»
اباذری دلیل اصلی شکل‌گیری پدیده پاشایی را سیاست‌زدایی دانست که نمود آن میدان دادن به افراد غیر نخبه همچون ورزشکاران، بازیگران، خوانندگان و… در امور سیاسی است. به گفته این مدرس دانشگاه، در سال‌های اخیر هم حاکمیت و هم مردم دچار ترسی متقابل از یکدیگر شده‌اند. از این رو هم مردم و هم حاکمیت به سمت سیاست‌زدایی حرکت می‌کنند و در این فضا شخصی چون پاشایی به یک اسطوره و نماد تمرکز بر امور غیرسیاسی تبدیل می‌شود.

اباذری ادامه داد: «وقتی قرار است سیاست‌زدایی انجام شود، لاجرم چنین وقایعی پیش می‌آید. متوسل می‌شوند به خوانندگان پاپ برای اینکه جای سیاست واقعی را بگیرند.»این استاد دانشگاه، تشییع جنازه مرتضی پاشایی را با تشییع جنازه خواننده کوچه و بازاری زمان شاه مقایسه کرد و از حضور مردم و رفتار دولت و حوزه رسمی در مراسم تشییع و خاکسپاری پاشایی انتقاد کرد.

اباذری ادامه داد: این مساله، یک نکته شبه‌فاشیستی دارد که من از آن وحشت دارم. یک ترس متقابل است… سیاست‌زدایی، انهدام هر آن چیزی است که برایش انقلاب شد و عده زیادی برایش ایستاده‌اند… چرا وقتی یک روشنفکر می‌میرد کسی برای تشییع جنازه‌اش نمی‌رود؟ مگر وقتی [ساموئل] بکت مرد، چند نفر رفتند؟ سه نفر… این ماجرا نشانه بدی است…

در بخش پرسش و پاسخ این برنامه که با اعتراض‌هایی هم همراه بود، اباذری ضمن دفاع از گفته‌های خود گفت که «سرانجام این موسیقی، فاشیزم است.»

 حضور در مراسم پاشایی اقدامی خودانگیخته بود

حمیدرضا جلایی‌پور، عضو هیات علمی دانشگاه تهران نیز در این نشست در بیان چرایی حضور گسترده مردم در مراسم تشییع پاشایی گفت: تغییرات اجتماعی فراگیر جامعه ناشی از گسترش آموزش و رسانه‌های عمومی، ستاره بودن پاشایی در موسیقی پاپ و پرطرفدار بودن این موسیقی، حضور در برنامه‌های صدا و سیما و همسانی ویژگی‌های شخصیتی خواننده پاپ با شرکت‌کنندگان در مراسم وی، چهار عامل و محرک برای حضور مردم در مراسم تشییع جنازه پاشایی بود.«سعید معیدفر»، جامعه‌شناس و استاد بازنشسته با اشاره به مساله شکاف نسلی در ایران گفت: بحث شکاف نسلی در کشور ما چند سال است که مطرح شده است اما شاید کسی باور نداشت که چنین پدیده‌یی اتفاق می‌افتد. ما نسلی داریم که برآمده از انقلاب است و این نسل همچنان صدای بسیار بلندی دارد.

«هادی خانیکی» استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی بحث خود را با عنوان «روایت در بستر شبکه» آغاز کرد و مرگ پاشایی را یک «فراواقعیت» دانست که مدت‌ها در ذهن بسیاری از کارشناسان خواهد ماند زیرا شکل‌گیری این پدیده موجب شد بسیاری از کارشناسان اجتماعی و مسوولان جامعه غافلگیر شوند.

مرگ پاشایی به مثابه یک حیرت

«محمد امین قانعی‌راد»، رییس انجمن جامعه‌شناسی ایران یکی دیگر از سخنرانان حاضر در این نشست با یادآوری برخی مراسم‌های تشییع چند صد هزارنفری قبل و بعد از انقلاب گفت: مردم ایران از لحاظ فرهنگی مردمانی عاطفی هستند که معمولا در سوگ افراد بزرگ همیشه نهایت احترام را به فرد دارند و مصداق این سخن من حضور گسترده مردم در تشییع جنازه «آیت‌الله بروجردی» مرجع تقلید برجسته، «غلامرضا تختی» قهرمان کشتی جهان و المپیک سال‌های قبل از انقلاب است.در مورد پاشایی نیز حضور مردم در مقابل بیمارستان محل بستری خواننده پاپ (بیمارستان بهمن) و انتشار فیلم‌هایی از آخرین لحظات زندگی وی موجب شد که مردم بیشتر نسبت به مرگ وی حساس شوند.

واکنش شبکه‌های اجتماعی به سخنان اباذری در دانشگاه تهران
پس از درگذشت مرتضی پاشایی، اظهارنظرها درباره حرکت اجتماعی مردم در حمایت از این خواننده در اکثر مطبوعات و رسانه‌ها مطرح شد، اساتید دانشگاه‌ها هم با برگزاری نشست‌های مختلف این پدیده اجتماعی را تحلیل کردند و بعد از گذشت چند روز این اتفاق را «پدیده پاشایی» نامیدند. اما صحبت‌های هفته گذشته یوسف اباذری در دانشگاه تهران، واکنش‌های مختلفی را در شبکه‌های اجتماعی به وجود آورد. نزدیک به دو روز تمام تایم لاین‌های شبکه‌های اجتماعی و بحث‌های مردم به این اظهارنظر مربوط می‌شد.
به نظر می‌رسد که لزوم بحث درباره مسائل اجتماعی وقتی به شبکه‌های اجتماعی می‌رسد می‌تواند محلی برای ارایه نظرات مختلف برای تحلیل یک پدیده باشد و کارکرد صحیح این شبکه‌ها که برای تبادل نظرات مردم با یکدیگر است را بار دیگر نشان می‌دهد. در میان موافقان صحبت‌های اباذری عده‌یی این لحن تند را برای شرایط اجتماعی کشور لازم می‌دانستند و معتقد بودند که سلیقه مردم دچار تغییر و تحولاتی شده که مثبت نیست.

حرف‌های اباذری تند بود اما همیشه حقیقت برای مردم تلخ بوده که اینگونه بعضی‌ها به ایشان تاخته‌اند. «اما مخالفان این لحن را نپسندیدند و پاسخ‌های تندی به این اظهارنظر دادند.» باید به سلیقه توده مردم احترام گذاشت، عده‌یی نمی‌خواهند انتخاب مردم را مهم تلقی کنند، اگر هم انتقادی بخواهد مطرح ‌شود می‌توان با لحن آرام‌تر و محترمانه‌تری این اتفاق بیفتد.تحلیل اباذری از این تجمع خیلی تک بعدی و غیر علمی بود. من تعجب می‌کنم چرا استاد بزرگی مثل اباذری باید لایه‌های پنهانی که در این تجمع وجود داشت را به یک مکانیسم ساده تقلیل بدهد؟ و آن را طرحی از جانب مردم برای گریز از دنیای سیاست قلمداد کند.

موافقان از جنبه‌های دیگری هم به این صحبت‌ها نگاه می‌کنند و معتقدند که منظور اباذری شخص مرتضی پاشایی نبوده است و به‌طور کلی مساله اجتماعی را در کشور بررسی کرده است. کلا اشاره اباذری به مراسم پاشایی فقط یک کنایه بود وگرنه منظور ایشان دشمنی یا مخالفت با شخص پاشایی نبود.در واقع هدف اباذری مطرح کردن سطحی شدن افکار جامعه بود که درست هم هست. البته باید این را هم در نظر گرفت که در اکثر دنیا عموم مردم نسبت به نخبه‌ها افکار سطحی‌تری دارند. عموم مردم ترجیح می‌دهند فکر نکنند چون فکر کردن سخت‌ترین کار دنیاست.

در اکثر شبکه‌های اجتماعی و سایت‌ها موافقان و مخالفان زیادی در این باره اظهارنظر کرده‌اند. اما در شبکه اجتماعی توییتر هم با قرار دادن هشتگ اباذری صحبت‌های او را تحلیل کرده‌اند. یکی از مخالفان نوشته است «به هیچ کس اجازه و فرصت این شهامت را نباید داد که به مردم توهین کند. چرا این دسته از افراد به جای اینکه صدای مردم را بشنوند از آن فرار می‌کنند؟»

منبع: عصر ایران
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

تا این لحظه ۳۹۹نظر ثبت شده
  1. فــــــــــرهاد:

    سلام عزیزان هم وطنم
    مردم جامعه ما خوشبختانه خیلی خوب مسائل رو درک میکنند و خیلی خوب درمورد امسال پاشایی و اباذری رو شناختند

    افرادی مثل اباذری راحت توهیین میکنند و سطحی فکر میکندو به شعور مردم که اینم جای بحث داره و دلیل این همه ناهنجاری و اعتیاد و پرخاشگری دلیلیش فقط تحلیل غلط و از روی عقده امسال اباذریست
    مردم ایران فهم دارن شعور دارند و فرهنگ دارند به اندازه کافی توهین کردید دیگر بس است فقط دوست دارید جوانان از گل پاک تر ما برن زیر…..
    به اندازه کافی تئوری موسیقی رو میدونیم وقتی صدایی بردل میشینه هیچ منطقی نداره صدای پاشااایی فوق العاده خوب بود واقعا مردم به حق دوسش داشتند
    و در دیگر کشورها هم محبوبیت داشت پاشایی تجمعات مردم شریف تاجیکستان افغانستان برای یابود پاشایی و کردستان عراق و حتی ترکیه دیگر کشورهای دنیا نشان بر خوب بودن صدای ایشونه
    چون صداشون برای غیر ایرانی هم فوق العاده بوده

    کسانی که میگن صدای پاشایی مبتذل بود

  2. شیما:

    کار یه جامعه شناس اینه که به تحلیل همچین مسائلی بپردازه نه فقط مشکلات طبقاتی و اقتصادی رو تحلیل کنه.واسه این دوستانی که دانشجو علوم اجتماعی هستن و همچین دیدی دارن متاسفم واقعا!!!
    یوسف اباذری نیازی نداره که بخواد از روی حسادت همچین چیزی بگه!!! فقط نگران مردم جامعه است که تفکرات سلیقه ها انقدر سطحی و پیش پا افتاده است.و اینکه کار جامعه شناس تا حدودی داشتن دید انتقادی به کنش های اجتماعی جامعه است. واقعا زشته انقدر به این استاد توهین میکنین!!! بیاین یکم فکر کنیم بعد انقدر سطحی حرف بزنیم و توهین کنیم.

  3. محمد:

    سلام به همگی.این بحث جالبی بود ک خودم یه مدت درگیرش بودم.متاسفانه مردم جامعه ما هنوز نمیتونن درست فکر کنن و درست تصمیم بگیرن.اولا بگم آقای دکتر اباذری ک دوستان این همه فحش بهشون دادن درجه علمیشون دانشیار هستند و یه مدت دیگه احتمالش هست ک پروفسور بشن و همچنین استاد دانشگاه تهران هستند.پس لطفا یه دیپلمه نیاد به ایشون فحش بده و فقط بگین با نظرش مخالفین همین.ثانیا درسته ک لحن ایشون بد بوده و من هم قبول دارم اما متاسفانه باید قبول کنیم که مردم ایران از آقای پاشایی یه اسطوره ساختند.با کمال احترام ایشون یه خواننده بسیار معمولی بودند و از اونجایی معروف شده باعث شده طرفدارهایی هم داشته باشه.اما یه توصیه دارم به کسانی ک شدیدا دارن طرفداری آقای پاشایی رو میکنن.شما برید و یکم تئوری موسیقی بخونین بعد متوجه میشین ک این خواننده نه صداش گرمه نه صدای قوی و ۶ دانگی داره و … پس ایشون با عنایت به باشعور بودن آهنگسازاش و تنظیم کننده آهنگاش تونسته محبوبیت نسبی بدست بیاره.ما طرفدار هر نوع صدا و خواننده ای باشیم بایدقبول کنیم ک صدای عبدالباسط واقعا شنیدنی هست با اون حجم صداش.توی سنتی هم باید قبول کنیم صدای شجریان واقعا فوق العاده هست.توی پاپ هم میتونیم بگیم محمد اصفهانی ابی و …. اینا اسطوره هستند و نباید اجازه بدیم موسیقی ما با صدا های ضعیف جاشو عوض کنه.امیدوارم مردم ایران واقع گرا بشن.شب و روزتون بخیر

    • Nazanin:

      کاملا با نظر شما موافقم ، باعث خوشحالیست ک هنوزم مردمی هستن که از سطحی نگری به دورند.

  4. lena:

    واقعه برای اقای اباذری متاستفم ایشان بهتر است به جای نظر دادن درباره ی موسیقی مرتضی پاشایی عزیز کمی به دور و بر خود نگاه کنند باشگاه شبکه سه را بخوانند تا جوانان را بشناسند. به جای این حرف ها جلوی حرکان برخی از خوانندگان سنتی که به ماهواره میروند دقت کنند تا ابتذال را بفهمند . به جای زیر سوال بردن شعور جوانان کمی سعور داشته باشند.

  5. راستین est:

    لطفا دوستان در حوضه ای و تخصص ندارن نظر ندهند شمارا چ به موسیقی آخه!!چیزی حالیتون نیست الکی در مورد صدای فوق العاده خوب و ملکوتی پاشایی نظر میدید و توهین میکنید..اونایی و میگن صدای پاشایی بده یا اهل موسیقی نیستن و بخاطر عقده نظر میدهند یا نادان هستن. ..

  6. راستین est:

    لطفا دوستان در حوضه ای و تخصص ندارن نظر ندهند شمارا چ به موسیقی آخه!!چیزی حالیتون نیست الکی در مورد صدای فوق العاده خوب و ملکوتی پاشایی نظر میدید و توهین میکنید..اونایی و میگن صدای پاشایی بده یا اهل موسیقی نیستن و بخاطر عقده نظر میدهند یا احمق و نادان هستن. ..

  7. 1395:

    پاشایی اسطوره موزیک نوین ایران است باید کسانی که طرز فکر داعشی دارند هم به این شخصیت محبوب احترام بزارند تا ما هم به آنها احترام بزاریم

  8. جان کری:

    دورود بر شرف پاشایی …

  9. عشقم پاشایی:

    پاشایی یک اسطوره است عاشقش هستم بخاطر شخصیتش بعد آهنگ هایش. .. .بزرگ مرد بود

  10. عشقم پاشایی:

    لعنت خدا بر کسانی که چشم دیدن محبوبیت و موفقیت پاشایی را نداشتند. .. . روحت شاد قهرمان قلبها اسطوره موسیقی پارس

  11. عشقم پاشایی:

    دوستت دارم پاشایی❤❤❤لعنت خدا بر کسانی که چشم دیدن محبوبیت و موفقیت را نداشتند. .. . روحت شاد قهرمان قلبها اسطوره موسیقی پارس

  12. عشقم پاشایی:

    دوستت دارم پاشایی❤❤❤لعنت خدا بر کسانی که چشم دیدن محبوبیت و موفقیت را نداشتند. .. . روحت شاد قهرمان قلبها

  13. یامهدی:

    دورود بر مرتضی پاشایی روحش شاد و یادش گرامی باد…صدا دیگر مثل صدای اون نخواهد آمد واقعا ملکوتی بود.یاحق

  14. ....:

    الاغی که اسمت رو ههههههههه گزاشتی یا واقعا الاغی مثل اباذری یا خودت رو به خریت زدی آهنگهای پاشایی کجا بی معنی بود که کس شعر میگی مثل اباذری سگ تو روحت اباذری

  15. یوسف:

    شرف نداری اباذری

  16. اریا:

    حرف مفت زد اباذری

  17. حاج مجید:

    آقای اباذری شرف نداری عزیز دل برادر

  18. ستایش:

    نظرمن اینه که اقای دکتر شرماوربود که برتن بی جانی تاختی قلب ادم درد میگیره مگه اون بنده خدا درحق کسی ظلم کرده بود یا گناهی داشت این اهنگایی که مرتضی میخونه اکثر خوانندگان پاپ میخونن این همه مدت مرده بودی تحلیلشون کنی تا مرتضی دستش از دنیه کوتاه شد یادت افتاد که موسیقیش مبتذله نگو برای شهرت خودت نبوده که باور نمیکنم مرتضی که روحش شاد طفلک بااون دردورنجی که ازسرطان کشیداگه گناهیم داشت پاک شد ولی بااین همه غیبت وتهمتی که تو طرفدارات پشت سرش کردن دیگه مطمعنم خدا حتما حتما بهشتیش کرد وای به حال تو وامثال توبهتره ازخدا حلالیت بطلبی وهمینطور ازخانواده ی پاشایی

  19. عاشق مرتضی:

    اقای اباذریاتفاقا تو مرتضی رابزرگتش کردی مرتضی شد پدیده پاشایی دمت گرم عدو شود سبب خیر اگر خداخواهد

  20. محمد:

    لطفا برید حلوی خواننگان باب که زنده و برطرفدار هستند بگیرید چون انها هم اینگونه باید به دست سودجوهایی مانند اباذری خراب شوند راستی سبک رب چی میگه بعد به خواننده اه ای خدا نگران منی بد میگید متاسفم برای این گروه از مردم من دیگه حرفی ندارم رییس جمهور کانادا از باشایی تشکر کرده برادر رییس جمهور در مراسم ختم شرکت کرده بعد … متاسفم

  21. محمد:

    اگه سبک باشایی متزلزل است سبک باشایی باب است بس تمام اهنگ های باب از جمله دیگر خوانندگان متزلزل است بله

  22. هههههههه:

    خداوکیلی تو Pآهنگ های این مرحوم پاشایی هیچ هنری نبود واقعا این اهنگ های رپی که بعضی از جوونای کوچه بازاری می خونن با معنی تر و ننری تره کاملا باهاش موافقم like

  23. ضابطیان:

    نمیدونم چی باید بگم ، ولی همین اندازه میدونم “پشت سر مرده نباید حرف زد”
    وقتی مدرس یک دانشگاه میاد و در مورد یک جوون هنرمند که واقعا به طرز ناباورانه ای از دنیا رفته اینجوری بحث میکنه و خودش رو میخواد رسانه ای کنه از بقیه چه گله ای است.من حاظرم بمیرم و همچین استاد و معلمی نداشته باشم.متاسف متاسف متاسف

  24. مینا:

    از شنیدن صدای یوسف اباذری حالت استفراغ بهم دست میده.همین

  25. سینا:

    واقعا جای تاسف داره که افکار همچین استادی تو دانشگاه های ما ترویج میشه تو هیچ چی از موسیقی نمیدونی شک هم ندارم که به دروغ گفتی فرمت موسیقی این هنرمند رو به یک موسیقی دان دادی
    آدم های بزرگ عظمت دیگران را می بینند

    آدم های متوسط به دنبال عظمت خود هستند

    آدم های کوچک عظمت خود را در تحقیر دیگران می بینند

  26. رهگذر:

    سلام رفقا.زیادم خودتونو ناراحت نکنیین جامعه ی ما مشکلات مهمتری از ابتذال در موسیقی داره

  27. hananeh afshar:

    باهمتون هستم خوب نظرمو بخونیدبعدکامنت بذارید ،من کشورم رو دوست دارم امنیت کشورم رو دوست دارم ،سیاسی هم نیستم ونخواهم شد ،اما خداوکیلی بهم بگید چندنفرتون جوون هایی رو میشناسیدکه به جای اومدن سرکلاس ودانشگاه وبهره علمی بردن میرن سراغ مشاغل کاذب تابتونن خرج دانشگاه یاشایدم زندگیشون رودربیارن وفقط به شب امتحان خوندن بسنده میکنن ؟چرا این آقا یه بارنشست جامعه شناسی برای این مسائل وبیکاری نذاشته ؟اگه گذاشته چرا تا الان عنوان نشده ؟یاکاری ازپیش نبرده ؟فک کردید چون اومده پشت سرکسی که دیگه نیست وجود نداره حرف زده هنرکرده ؟چرا نشست واسه بیکاری وهزارویک مشکل جامعه بحث نمیکنه ،اگه حرفش حرف بودمنطق دیگران همراهش میکردن نه فقط چندنفرکه پاشایی رونمیشناختن یا ازصداش یاکلا ازپاپ خوششون نمیاد کامنت میذارن و همراهیش میکنن

    • محسن:

      واقعا دست شما درد نکنه احسنت خانوم
      گرچه باز یه عده حرفای به منطق خودشونو میزنن ولی مهم نیست شما برای افراد منصف و منطقی مسئله رو خوب روشن کردی.ممنون

    • بابک:

      .. کاملا در این مورد با شما موافقم

  28. جانم فدای امام زمان:

    اقای اباذری لابد یه پیزایی میدونه من بهشون احترام میژارم چون سطح تفکراتشون از همه کسانی که اینجا کامنت گذاشتن ی البته بعضی ها بد اخلاقی کردند که من متاسفم برای اینا
    دوست ععزیز و اقای اباذری این چیزا درست بشو نیس خودتو درست کن از این حرفم باز برداشت بد نکنید
    ایشالا امام زمان بیاد درستش میکنیم…

    • hananeh afshar:

      آقای اباذری هیچی نمیدونه اگرواقعا میدونست بقیه ی استادها همراهیش میکردن وباهاش مخالفت نمیکردن ،استادای جامعه شناسی دانشگاه ماهم مخال نظرش بودن هم سنشون بالاترهست هم تجربه شون ،حالامردم جو زده شدن اومدن یه تجمعى کردن ،این آقا چرا وقتی فتنه ی هشتادوهشت رخ داد نیومدن درباره اون بحث کنن ؟من حرفم پرهیزازمسائل زودگذر هست ،ازسرزنش کردن آدمی که دستش ازدنیاکوتاهه هست ،از داغ دل خانواده ش رو تازه کردن هست ،ازبرچسب ابتذال زدن به آهنگاش هست ،همتون به خدا ادعا دارید یه درصد احتمال نمیدید که درآینده شایدیکی ازنسل شماهم خواننده بشه خداروخوش میاد عین این مرگ وحرفا هم برای اون پیش بیاد ؟

  29. امیر علی:

    استاد شرمنده ام از سطح فکر این جماعت

    • hananeh afshar:

      استادالان خودشم بابت حرفایی که زده ومردم وحتی همکارای خودش هم بهش خرده گرفتن و احتمالا وقتی فهمیده که خانواده ی پاشایی گفتن ازحرفای بی اساسش دلمون به درداومده شرمنده شده دیگه شما لازم نکرده کاسه داغ ترازآش بشی وشرمنده بشى ،آدمایی عین شماکه ادعادارن سطح فکرشون بالاست که نباید شرمنده باشن .

    • بابک:

      درود بر شما امیرجان
      با شما کاملا موافقم ….
      وچقدر دردناک است که عده ای با فحاشی و توهین بخواهند از یک هنرمند جوان و معمولی دفاع کنند واله من مخالفان این خواننده را معقول تر و مودب تر از اکثر هوادارانشان دیدم
      بقول شریعتی اگر بخواهی حقیقتی را بکوبی به ان حمله نکن بلکه از ان بد دفاع کن
      پاشایی عزیز دلم برات میسوزه به داشتن این دشمنان دوست نما

      اخه اینها هواداراست که تو داشتی .. روانت شاد و در ارامش باد

      • hananeh afshar:

        دلت برای خودت بسوزه چون اولا خوتم توهین کردی ،یادته به من گفتی بعیدمیدونم دانشجو باشی ،بعدم که توی سر ایران و ایرانی زدی ،ازهمه جابی خبرندید بدید یادته گفتی سلیقه ایرانی. دچارتزلزل هست ؟پس خودتم شامل میشی ،توبی منطق ترین آدم روی زمین هستى ،بعید میدونم با این افکارپوسیده ت اسمتم بابک باشه ،احتمالا توغضنفر یاقل مرادجک هاهستی ،وقتی حرف منطقی توی سرت نمیره من چه جوری حالیت کنم ؟گفتی موسیقی توی ایران دچارتزلل هست،که حرف خیلی بیخودی زدی وقتی میگم موسیقی اونورآب وسلیقه هاشون بهت مزه میده ومیچسبه بدت نیاد ،اگه اینجا موسیقى دچار تزلزل هست پس موسیقی خارج ازکشورکهپرازشهوت و هیجانو آرایش های خاص و غلیظ و معنى آهنگ هست رو چی میگی ،اگهب 

        • بابک:

          هنانه عزیز درود بر شما
          فرهنگ غنی و بالا یی ایرانی که شدیدا انرا قبول دارم حکم میکنه در برابر کامنت های یک هموطن حتما پاسخگو باشم من در برابر کامنتهای تندت فقط برایت شادی و ثروت و سلامتی ارزو میکنم مخصوصا ما در اغاز سال جدید هستیم اسمم درسته بابک نیست بیژن است ولی از خطه قهرمان ملی بابک خرمدین .. به عشق ایشان بابک را انتخاب کردم … مدرک دانشگاهیم از لیسانس بالا تر است
          موسیقی ام اول اذربایجانی دوم موسیقی های پرنشاط کشور عزیزمان ایران است روی زبان انگلیسی هم تسلطم بد نیست ..
          و اما من دوست دارم کشور در همه زمینه ها پیشرفت داشته باشد و این با تکیه به فرهنگ غنی ایرانی میسر است
          من با اهنگ های داریوش شدیدا مخالفم اکثر اهنگ هایش درد غم است
          من دیدگاههای شما را رد نمی کنم فقط میگم ارزش موسیقی ما خیلی بالا تر از پاشایی است فعلا تا پاسخ به کامنت بعدی شما

          • آرمان:

            مردک برو دهنت رو بشور بعد اسم حضرت داریوش اقبالی رو بیار .

      • hananeh afshar:

        اگه موسیقی پاشایی دچارابتذال هست لابدموسیقی لیدی وگاگا وکتی پری وجاستین نقل ونبات هست ؟موسیقی که توش گردنبند الله رو ذوب میکنه روچى میگی ؟چرا موسیقی کشورت رو زیرسوال میبری ؟اگه پاشایی معمولی هست پس توپیش افتاده ای ،ازکی تاحالا چندتاعقده ای عین تو شدن مخالفان مگه چندنفر هستید؟اینقدر کم عقلی که این همه کامنت گذاشتم من طرفدارش نیستم اما مثل شما هم اینقدر به نسل خودم مطمئن نیستم احتمال میدم شاید پسرم نوه م نتیجه م نبیره م ندیده م .بخوان برن سمت موسیقی وخوانندگی ،اگه بخوان مبتذل بشن که خدارحمتشون نکنه ،اما اگه طبق چارچوب وزارت ارشادپیشرفتن ومثل پاشایی ویگانه وامثالش شدن که ایشالاموفق بشن من مثل بعضی ازشماهامتکبرنیستم که خودمو نسلم رو پاک وپاکیزه بدونم

        • بابک:

          هموطن گرامی فکر کنم در کامنت بالایی در این مورد پاسخ داده باشم

      • hananeh afshar:

        آقای ادعای ادب دکترشریعتی نه شریعتی.بعدشم اینکه جمله روتحریف نکن.اگرمیخواهی حقیقتی را بکوبی نه اگر بخواهی.حقیقت حقیقته کوبیدن نمیخوادکمه.اون کله ی پوک توهست که کوبیدن میخواد.واقعاکه چقداستدلال های مسخره ای دشمنان دوست نما هم شدحرف!!!!!!!توپشت سر پاشایی وامثال اون گزافه گویی نکن دعابرای آرامش روح وروانش پیشکش.بشین برای آرامش نداشته ی خودت فکری بکن که نیای اینجا عقده های روانی تو باتایید حرفای امثال خودت خالی کنی.وحرفای خنده داربزنی.شایدم یه زمانی خودت میخواستی خواننده بشی بخاطر بی استعدادی ردشدی حالااومدی ازموسیقی وخواننده هاحتی اونایی که دیگه نیستن هم ایرادبگیری.پاشایی نه بخاطرحرفای تووهم ردیفات پایین میاد نه بخاطرحرفای من بالا میره.اون خدابیامرز به اندازه ای که بایدمحبوب باشه هست.پس بروبساط توسرکوچتون پهن کن نه اینجا

        • بابک:

          …. من بااین کامنتت مطمئن شدم هم دانشجوی جامعه شناسی هستی و هم اطلاعاتت خوب است ولی برایم یک سوال بی پاسخ است در این مدتی که کامنت میگذاشتی اینکه چرا پرخاشگر هستی چرا کامنتهایت تهاجمی است چرا در ارامش پیام نمی گذاری ..در کل من نتوانستم از این دیدگاهت تحسین نکنم که چرا استاد اباذری از درد بیکاری و سایر درد های اجتماعی سخن نمی گوید
          خواهر عزیز دانشجویم امیدوارم که نسل جوان در کنار کار مسکن در ارامش باشد و شما هم یکی از این جوانان

  30. فرشته:

    این استاد عزیز و جامعه شناسی که همچین نشستی رو برگزار میکنه و حرف میزنه مگه چقدر به جامعه ایران کمک میکنه؟؟!! اونم استاد دانشگاه تهران که همش طبل توخالیه و استفاده از نام و کلاس. مرتضی پاشایی به عده ی زیادی احساس بخشید تو چه کردی استاد؟ حتما توام خواستی از نام مرتضی پاشایی استفاده کنی که خودتو به ایرانیا بشناسونی عزیز من!
    بعد هم جناب استاد، اگه به واژه ی عدل اعتقاد داری زمانی از مرتضی پاشایی حرف میزدی که زنده بود و میتونست جوابتو بده نه هنگامی که دستش از دنیا کوتاهه جناااب استاااد جامعه شنااااس دانشگاااااه تهراااااان!!!

  31. مهدیار:

    دست بردارید دیگه!!!!اگه موسیقی مرتضی مبتذل بود چرا این همه طرفدار داشت؟؟چرا این همه مراسمش شلوغ بود؟؟چرا بعد مرگش چندین اهنگ بیادش ساختن؟؟؟یکی جواب بده

    • بابک:

      دوست عزیز درد همین است که برای یک موسیقی و خواننده معمولی اینهمه در جامعه بها داده شده و این فاجعه تنزل سلیقه ایران و ایرانی است………….

      • hananeh afshar:

        چرا توی سر ایران وایرانی میزنی ؟خیلی بی جامیکنی که وقتی چیزی نمیدونی حرف میزنی بیسواد هستی یاکور ؟شایدم کر ،توی تمام جوامع ازپیشرفته تاجهان سوم به هنربه خصوص بازیگری وخوانندگی توسط مردم بهاداده شده حتی از ایران هم بدتر ،توکجایی هستی که به ایرانی توهین میکنی ؟مگه ایرانی نیستی ؟شایدم بچه حلب آبادهای خارج ازکشورهستی ،این همه کامنت گذاشتم اینجا وگفتم مثلا جایزه ی یه مسابقه بوسه یه خواننده س یااقامت توی هتل بعد بازم میگی تنزل سلیقه ایرانی ؟شایدم سلیقه ی اونطرف وجایزه هاشون به جنابعالی بیشترمیچسبه واسه همین سلیقه ایران وایرانی قبول نداری ،بارآخرت باشه که توی سره کشورم ون وآدماش میزنی اگه ازاقامت توی اینجا ناراحتی بروحلب آبادخودتون که سلیقه شم باسلیقه نداشته توجوردربیاد فهمیدی؟

      • hananeh afshar:

        درضمن تزلزل نه تنزل به نظرمن تا سیکلت رو نگرفتی اینجا کامنت نذارچون با غلط هات دیگران روهم به اشتباه میندازى منم نوشتم تنزل

  32. مهدی:

    اینکه اقای اباذری میگن سلیقه مردم افت کرده من موافقم;بله خیلی هم افت کرده…
    باعث افت سلیقه شنیداری اجتماع کیست؟مردم چطوری باید اموزش ببینن؟ای کاش یه راه حل هم میدادن;
    موسیقی نیاز به حمایت و پشتیبانی دولت ها دارد;وقتی این
    مهم انجام نشود موسیقی های با کیفیت کمتر و زیر زمینی که نیاز به هزینه چندانی هم برای مردم و هم سازندگان ان ندارد;رشد میکنن و این نوع موسیقی ها رواج میگیرند; این نوع موسیقی ها در دسترسترند بنا به دلایلی که گفته شد;معلومه که سلیقه شنیداری جامعه افت میکنه;چون مردم مدام خواسته یا ناخواسته این نوع موسیقی ها رو میشنوند;
    راه حل هم که معلومه;حمایت دولت ها از موسیقی های خوب و با کیفیت نظیر ارکستر های سمفونیک و کلاسیک های کشور و غیره

    • بابک:

      …. کاملا موافقم

  33. ab:

    با سلام.
    برای ملت ایران متاسفم که یک ابله عقده ای به شعور مردم به بهانه پاشایی توهین می کنه به جای برخورد با این فرد مردم به جون هم افتادن .نمیگن این روانی تا الان کجا بود و چطو به خودش اجازه بده که این مزخرفات و تحویل بده . کی به این کل و کثیف اجازه داده زر بزنه . هر انتقادی آدابی داره اینهمه توهین حقشه فکر کرد تو دانشگاهه که هر چی دوست داره به دانشجوهاش بگه

  34. فقط فقط morteza:

    اقای بی شعور یوووووووووووووووووسف بابا زری! لطفا اون دهن کثیفت رو ببند مرتضی بهترین بود هست خواهد بود تو دسته ی عینکش هم نمیشی…..

    • ^_^:

      بابازری!چ اسمه زیباودرخوری براش پیداکردی.افرین افرین

      • فقط فقط Morteza:

        اره اسم خوبیه ممنون

  35. رحیم باقریان:

    درود بر این استاد ارزشمند که حرف دل بسیاری از مردم را که مجال اظهار آنرا نداشتن بیان کرد.

    • hananeh afshar:

      نگو مجال ،بگو ترس وعرضه ،ازکی تاحالا تو وچندتانخودی شدیدهمه ی مردم ؟اکثریت مردم طرفدارپاشایی بودن استادارزشمندهم از همین سوختن و حرف رایگان زدن ،غش کردم ازخنده به خاطرنظری که گذاشتی ،همه ی مردم هاهاهاهاها

    • بابک:

      درود بر شما رحیم عزیز
      با شما موافقم که استاد خیلی صمیمی و عین حال دل نگران از کوتاه اندیشی های عده ای از هموطنان حرف زد …..

  36. جانم فدای رهبر:

    خواهر من من وقتی به اهنگ های ایشون و امثال ایشون گوش میکردم دچار یه چیزایی شده بودم که نمیتونم بگم
    گفتم مرحوم مرتضی بعضی اهنگ هاش خوبه و بعضی خوانندگان و مثل محسن چاوشی که برای امام حسین میخونه
    ولی بعضی اهنگ عا مزخرف و هیچ سودی نداره انسان رو ناراحت میکنه قبلا نمیفهمیدم انسان هر روز تغییر میکنه خداروشکر منم با حرفای اقای اباذری رفتم تحقیق کردم اهنگ های که انسانو ناراحت بکنه یا مزخرف باشه و بعضی چیزای دیگه بهتر گوش نکنی….
    من از حرفای اقای اباذری هم دفاع کردم هم با برخورد تندش ناراحت شدم….
    من به مرحوم مرتضی توهین نکردم و همچنین به خانواده اش اگه ناراحت شدن معذرت میخوام
    و همچنین به حرفای شما دوستان هم توهین نکردم گفتم یک معاصی به وجود میاد که علما و دانشمندان تو قافیش میمونن
    من و شما که جای خود دارد
    میدوارم از حرفایم ناراحت نشده باشید یا اشتباه معنیش نکرده باشید خواهرم و دوستان عزیز همتون رو دوست دلرم
    و بهتون احترام میذارم انقدر دوستتون دارم که خوبیتون رو میخوام
    من اگه بعضی چیزارو گفتم طبق تفکرات و بعضی از منابع اینجا درج کردم

    حالا اگه ناراحتید میرم مزاحمتان نمیشم ببخشید ابجی حنانه اونوقتی که گفتی برو حواسم نبود باشه میرم چون واقعا مزاحمم اینجا ومنو ببخش که ناراحتت کردم اشتباه کردم نفهم بودم دوباره معذرت میخوام

    • بابک:

      دوست عزیزم جانت فدای رهبر
      چطور شد یک دفعه احساساتی و رومانتیک شدی راست میگند اخر چپ روی راست روی است .. حالا چه نیازبه عذر خواهی
      .. حرفات چندان هم بی ربط نبودند
      بهر حال موفق باشی دوست عزیز

  37. hananeh afshar:

    میزنی ومیگى موسیقی اینجا دچارابتذال هست ،من ترجمه شعر یه خواننده معروف آمریکایی روخوندم ،نوشته بود بپربالاوپایین بپر منوبه هیجان بیار وحتی بیان مسائل زناشویی نامشروع بازاین طرف که خیلی بهتره ،شماآهنگ نگران منی وچندتاازاهنگای دیگه پاشایی که درباره خدا هست ول کردی چسبیدی به مردن معشوق وخیانت و اینجورچیزا ؟اگرم منظورتون کلی هست و روی سخنتون با خواننده های دیگه س پس لطفااینجا هنرنمایی نکنید

  38. جانم فدای رهبر:

    خواهرم من من چند دفعه بگم مرتصی رو دوست دارم حتی تا چند وقت پیش آهنگاشو گوش میکردم من به مرحوم نه بی احترامی کردم نه توهین
    انگار شما نفهمیدین حرفای من
    مبتذل موسیقی پاپه
    من هیچوقت به ایشون وامثال ایشون نه توهین کردم نه غیبت…فتم مردم دچار یه جور مزخرفات و جو زدگی ها شدند امام زمان بیاد درستی یا غلط بودنش آشکار میشه
    امیدوارم همتون دچار این جو زدگی ها نشید که اینجوری داارین حرف میزنید

    • hananeh afshar:

      شکوفه جان خوب جوابت رودادعقده ای ،آهان یعنی پاشایی رودوس داشتى. بعدیه دفه با حرفای اباذری به خودت اومدی ؟توی دوساعتم رفتی تحقیق پیش استادهمه چی دان ،بعداومدی اینجا رساله گذاشتى ،پاشایی رودوس داشتی اومدی رجزخوندی واسش اگه دوسش نداشتی چیکارمیکردی پاشایی به دوست داشتن تو احتیاجی نداره امابه کسایی که نذارن باحرفاشون خانوادشوآزاربدن احتیاج داره ،توی همین سایت آقای مستندسازی نوشته بودن که دل خانواده پاشایی ازحرفای آقای اباذری بهد رداومده ،شماوچندتا جوزده حالاهی نمک بپاشید به زخمشون ،مگه خداحافظی نکردید خب به سلامت برو دیگه چرا اینجاخیمه زدی شیرین عقل جالبه خوشم میادبه گفته هات ایمان ندارى اگه داشتی میفتی درسته درست میگم نه اینکه همش عذرخواهی کنی

    • بابک:

      افرین .. همین گرایش به سطحی نگری است که دلسوزان را نگران کرده … البته شاید نتوان انرا ابتذال گفت ولی نگران کننده است

      • بابک:

        من در مورد کامنت جانش فدای رهبر نوشته شده ام و لاغیر ..

  39. ati:

    آقایون خانوما ما مبتذل شما خوب عالی ما بد شما فوق العاده خوب ما شر شما خیر ما بی فرهنگ شما روشنفکر ما امل شما با سواد. شماها که انقدر خوبید چرا دارید به یه آدمی که دیگه نیست تا از خودش دفاع کنه انگ می چسبونید؟ شماها که خوبید چرا به کسی که دیگه تو این دنیا نیست بد و بی راه میگید؟ آقای جانت فدای رهبر تو که انقد سنگ خدا و پیغمبر و اماماتو به سینه میزنی نمیدونی که پیغمبرتون گفته پشت آدم از دنیا رفته حرف نزنید تهمت نزنید؟ امامات نگفتن که اول عیوب خودتو نگاه کن بعد عیوب و ابتذال بقیه رو تحلیل کن؟ آقا شما که انقد اعتقاد داری نمیدونی که انگ زدن به مومنی که دستش از دنیا کوتاهه گناهه؟ خجالت آوره به خدا یه کمی هم به عیب خودتون نگاه کنید بعد راجع به کس دیگه نظر بدید. کوچولووووووووووووووووووووووو بپا خودتو خیس نکنی نمی خواد با ما کل کل کنی.

    • بابک:

      …دوست عزیز من
      من تا انجایی که برداشت کردم منظور هیچ کس مرحوم پاشایی نیست گریش به ابتذال است که روشنفکران و اساتید گرامی و انسان های اگاه را به صحنه اورده …..خدا رحمت کند پاشایی …
      ایشان خوش عمری بدنیا نداشت تا به عمق موسیقی پی ببرد

  40. mohammad:

    واقعا برای کسایی ک هیچی از موسیقی نمیدونن و چنین مزخرفاتی میگن متاسفم…
    برای شادیِ روح “مرتضی پاشاییِ” عزیز صلوات ختم کنید…

  41. مهدیار:

    اون دیگه رفته بسه تمومش کن!!!!!
    بچه شب جمعس هر کسی این کامنت میخونه ازش عاجزانه خواهش میکنم واسه شادی روح مرتضی فاتحه بخونه….چه طرفداراش و چه اونایی که فک میکنن موسیقی مرتضی مبتذل بود…………..ممنون

  42. ......:

    به جهنم که بدت میاد کی به تو توجه میکنه…..برو بمیر

  43. جانم فدای رهبر:

    انسان جهل کامله…
    این علمی که دارن پوزشو بهم میدن جهل کامله…
    ما سوادی نداریم
    ابوعلی سینا که ته علم بود گفت:تازه فهمیدم که هنوز نمیدونم…
    دوستان ببخشید از نظراتم اگه واقعا ناراحتتان کردم…
    من هیچی نیستم پوزم نمیدم اون چیزایی که میدونستم و فهمیدم اینجا نوشتم…
    امیدوارم که راه درستو انتخاب کنید…
    تنها کسی که بهتون آرامش میده خداست…
    با هیچ چیز نمیتونید ارامش پیدا کنید
    هممون یه روز میریم پیش خدا رفیق…
    وابسته دنیا و ادم ها نشو رفیقم…
    من خوبیتو میخوام…
    از تبار ستاره ها مردی اهل انفاق اهل شبگردی
    درگلویش چو مرتضی بغضی
    درنگاهش چو مجتبی دردی
    روی اوبس که اهل عاطفا است
    نمنمک رو نمود به زردی
    از خدایش ظهور میخواهد در نماز شکسته فردی
    دور افتاده طرد و سحراگرد
    هیجانی شکسته از سردی
    من زتو تو زمن سوال کنی؟
    مرحمه درد او چه آوری
    با گناهان زشت ریز درشت
    با دل شکسته اش چه کار کردی
    به همین راحتی ازیادت رفت راستی که چقدر نامردی!
    چاره نیست روزگاری ست که ایمان فلک رفته به باد…
    اره رفیق
    اینا حرفا و نوشته های خودم نیس بخشی از نظراتم مال خودمه رفیق…

  44. یک دختر بدحجاب:

    از پاشایی متنفرم ازش اصلا خوشم نمیاد و نمیشناختمش . والا همچین صدای قشنگی هم نداشت خیلی ناشناخته بود . به هر حال الان زیر قبر کرمها دارن میخورنش .. به درک که رفت

    • hananeh afshar:

      دل به دل راه داره ،توکه صدات قشنگه چهچه بزن بلبل بابا،اگه والاسرت میشد که نمیشه همون والا راضی نیست که بنده ش به خاطراراجیفش قسمش رو بخوره ،توروکه به خاطر توهین بی دلیلت ازبس بوی تعفن میدی عمرا بخورنت ،لجن خوارم رغبت خوردنت رو نداره ،خودتم به درک برى ،پاشایی مگه ارث باباتوخورده بود که اینجوری درباره ش حرف میزنی

    • فقط فقط morteza:

      خانم بد حجاب مار میاد تو قبرت بلد میشی سرت میخوره به قبر میترکی مرتضی یعنی عشق خودت برو به درک خدا باید ادمایی مثل تو رو سرطان بزنه تا زودتربمیرین ما راحت شیم ما خانواده خاص از تو و امثال تو متنفریم….

  45. فاطمه:

    سلام دوستان.من رشتم انسان شناسیه و دانشگاه تهرانم درس میخونم.دکتر اباذری هم میشناسم و قبولم دارم که لحن تندی داشتند.اول خطابم به دوست عزیزم حنانه س.حنانه جان از یه دانشجوی جامعه شناسی خیلی بعیده که با این لحن بد صحبت کنه.شما که مدعی روشن فکری هستید جانب ادب رو رعایت کنید و انتقادرو قبول کنید بد نیست براتون.موسیقی تو ایران واقعا ابتذاله..ابتذال به معنی منحرف بودن و بیشرمانه بودن نیست تو این جنبه،بلکه به معنی سخیف بودنه..الان هرچی موسیقی پرطرفدار تو ایران داریم همش محتوای پیش پا افتاده ای مثل مردن معشوق و فرار کردن و خیانت کردن و دل گرفته و این حرفاست.ایناست که سطح موسیقی رو میاره پایین…موسیقیه واقعی اونه که روح آدمو نوازش بده مثل موسیقی طبیعت که ساخت خداونده نه اینکه داغ دل و تازه کنه.این سطح پایینه که تو ایران پره از این جور خواننده ها..منظور آقای اباذری هم این بوده که با لحن بدی توضیحش دادن
    از اون دوست عزیز هم روایات رو گذاشتن واقعا ممنون.ادامه بدید به عقیدتون.من خودم شخصا موزیک بی کلام و آرامش دهنده گوش میدم و اعصاب خودمو با این متنای سبک خورد نمیکنم.دلمم بگیره آهنگ غمگین گوش نمیدم…چون دردی ازم دوا نمیکنه…منابع آرامش رو خداوند فراهم کرده چرا برای تخلیه اشک به گوش دادن این متنای بی مغز رو بیاریم؟؟؟

    • بابک:

      باشما موافقم .ممنون از روشنگری تان

    • hananeh afshar:

      سلام ،خانم به اصطلاح انسان شناس قبل از خوندن این رشته باید میرفتی یه خرده وطن دوستی یادمیگرفتی ؟خانم روشنفکر کی به شما گفته فقط توى ایران موسیقی مبتذل هست ؟پس معلومه خیلی خوابی ،اول اینکه مردن وخیانت و عشق و دل گرفته واقعیتهاى زندگی مردم هست ،خانم انسان شناس آدم مگه عاشق نمیشه مگه خیانت نمیکنه یا معشوقش نمیمیره ؟حالا کاری به رپ نداریم که بعضی از رپ ها واقعا مزخرفه طرفت میگه نداره کینه مینه عاشق …و… باسبزیجات همینه این رپ فک کنم دروصف مرغ هست به خدا ،اما توی تمام کشورهای دیگه م بساط شعروآهنگ همینه ،چرای توی سرکشورت

    • hananeh afshar:

      ادامه ی جوابت اومده قسمت پایین نظرها ،آقای اباذری گفتن موسیقی پاشایی رو تحلیل کردن ابتذال محض بوده نگفتن رپ رودادم تحلیل کنن ،اگه منظورشونم رپ بوده پاشایی که رپ نمیخونده پس ماست مالیش نکن لطفا اتفاقا انتقادپذیرهستم نه چرت وپرت پذیر شمام که دیگه بعضیاتون ایران رو روسفیدکردید ازبس زدیدتوی سرش گفتید ایران اینطوریه اون طوریه آسمون خداهمه جایه رنگه

  46. شكوفه:

    سلام من ۳۱ سالمه، با قرآن و احادیث آشنا هستم و به واسطه رشته تحصیلی و شغلم با وضعیت جامعه امروز.
    خطاب من “جانم فدای رهبر” است. من هم جانم فدای رهبر است، وقتی وارد خانه مان شوی اولین چیزی که می بینی تصویر زیبای ایشان روی دیوار است، اما عزیزم فکر می کنم هنوز یک کم خامی و تا پخته شدن فاصله زیادی داری، هر آیه و حدیثی داستانی دارد که اگر داستان آن را ندانی نقلش اشتباه است.سعی کن بیشتر مطالعه کنی و در این راه طولانی که در پیش داری فقط از خدا بخواه به تو “فرقان” عنایت کند که اگر فرقان نداشته باشی تمیز حق از باطل امکان پذیر نخواهد بود.

    • بابک:

      به نظر من کلمه ای زیبا تر و راهبری تر از فرقان وجود ندارد فرقان خط سرخی است که حق را از باطل سپیدی را از سیاهی و…………………….تمیز می دهد

    • ^_^:

      واقعاعکس رهبروزدی اول خونت؟!!افرین افرین.هه

  47. جانم فدای رهبر:

    بسمه شهید
    خدا رحمت کند مرحوم مرتضی و همه کسانی که برای کشور جنگیدند…
    حاج اقا گفت:
    یه جایی موسیقی روشن بود میخواستم بگم خاموش کن اینجوری شروع کردم گفتم این قشنگه؟گفت آره
    گفتم ایا برای قشنگیش گوش میکنی؟
    گفت:آره

    گفتم چرا من قشنگیش رو حس نمیکنم؟!
    گفت حاج اقا یه مدت باید گوش بکنی تا قشنگیش هم تو حس کنی
    گفتم انتظار داری حرفتو گوش کنم
    گفت حالا میخوای قشنگیشو حس کنی باید یه مدت با ما راه بیای
    اینقد از این نوار ها برات میزارم راه میفتی
    گفتم چرا اینو من به مردم میگم کسی به حرفم گوش نمیده
    بهشون میگم نماز قشنگه
    بهشون میگم گریه برای امام حسین قشنگه
    بهشون میگم نماز جماعت رفتن قشنگه
    بهشون میگم گوش دادن به قران قشنگه
    میگن چرا ما قشنگیشو حس نمیکنیم؟!
    گفتم باید یه مدت با ماه راه بیای تا قشنگیشو حس کنی!
    میگن حال نداریم
    خاموش کرد گفت حاج اقا چی گفتی
    گفتم همینو گفتم…

    • ^_^:

      جونت بالابیادواس رهبر…کم خزعولات بگوگندزدی توسایت بااین کامنتات.احیانا طلبه ملبه ای بسیجی ای چیزی هستی؟!

  48. مصطفی:

    ممنون جانم فدای رهبرمنم باهات موافقم،آهنگهایپاشایی جز مزخرف هیچی نبود.

  49. خاص فقط خدا:

    مرررررررررسی (جانم فدای رهبر)
    عالی بوووود
    من باهات موافقم

  50. جانم فدای رهبر:

    ﺩﺭ ﺑﺤﺎﺭ ﺝ ۷۷ﺹ۳۶۹ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺩﺭ ﺍﻭﺍﺧﺮ ﻋﻤﺮ ﺧﻮﺩ ﺍﺻﺤﺎﺏ ﺭﺍ ﺟﻤﻊ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: ﺯﻣﺎﻧﯽ ﺑﺮ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﯿﺎﯾﺪ ﮐﻪ ﺍﺧﻼ‌ﻕ ﺍﻧﺴﺎﻧﯽ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺧﺖ ﺑﺮﺑﻨﺪﺩ ﭼﻨﺎﻧﮑﻪ ﺍﮔﺮ ﻧﺎﻡ ﯾﮑﯽ ﺭﺍ ﺑﺸﻨﻮﯼ ﺑﻪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺒﯿﻨﯽ ﯾﺎ ﺍﮔﺮ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺒﯿﻨﯽ ﺑﻪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﯿﺎﺯﻣﺎﯾﯽ. ﭼﻮﻥ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﯿﺎﺯﻣﺎﯾﯽ، ﺣﺎﻻ‌ﺗﯽ ﺯﺷﺖ ﻭ ﻧﺎﺭﻭﺍ ﺩﺭ ﺍﻭ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﮐﻨﯽ .ﺩﯾﻨﺸﺎﻥ ﭘﻮﻝ ﻭ ﻗﺒﻠﻪ ﮔﺎﻫﺸﺎﻥ ﺯﻧﺎﻧﺸﺎﻥ ﺷﻮﺩ. ﺑﺮﺍﯼ ﺭﺳﯿﺪﻥ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﮎ ﻧﺎﻧﯽ ﭘﯿﺶ ﻫﺮﮐﺴﯽ ﮐﺮﻧﺶ ﮐﻨﻨﺪ ﻧﻪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﭘﻨﺎﻩ ﺍﺳﻼ‌ﻡ ﺩﺍﻧﻨﺪ ﻭ ﻧﻪ ﺑﻪ ﮐﯿﺶ ﻧﺼﺮﺍﻧﯽ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﮐﻨﻨﺪ . ﺑﺎﺯﺭﮔﺎﻧﺎﻥ ﻭ ﮐﺎﺳﺒﺎﻥ ﺷﺎﻥ ﺭﺑﺎﺧﻮﺍﺭ ﻭ ﻓﺮﯾﺒﮑﺎﺭ ، ﻭ ﺯﻧﺎﻧﺸﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﻧﺎﻣﺤﺮﻣﺎﻥ ﺑﯿﺎﺭﺍﯾﻨﺪ. ﺩﺭ ﺁﻥ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺍﺷﺮﺍﺭﺷﺎﻥ ﺑﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﭼﯿﺮﻩ ﮔﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺩﻋﺎ ﮐﻨﻨﺪ ﺑﻪ ﺍﺟﺎﺑﺖ ﻧﺮﺳﺪ .

    ﺁﻧﭽﻨﺎﻥ ﺑﻪ ﻗﻮﺍﻧﯿﻦ ﺍﺳﻼ‌ﻣﯽ ﺑﯽ ﺍﻋﺘﻨﺎ ﺑﺸﻮﻧﺪ ﮐﻪ…

    • hananeh afshar:

      ودرپایان :یامن اسمه و دواء وذکره و شفاء ،دیشب عمه ی من بود خداحافظی کردورفت آره؟چیه خوش گذشته بهت ؟حرفای بی ربطت رو جای دیگه نمیتونی بزنى میای اینجا ؟آهان لابدخوانندگى پاشایی. ازنشانه ها ی آخرالزمان هست ،بعدم خدا عقوبتش کرده که اونجوری فوت شده ؟راحت باش بگو ،اینجا وبلاگ خودته مدیونی اگه دوباره نیای اینجا مطلب بذاری

      • امین:

        وقتی حرف حق میزنند ساکت باشی بهتره

        • hananeh afshar:

          همین حق میگه که ازسرزنش کردن بپرهیزیدیابه زبون دیگه من نکنیدمن پشت در هست اگه اباذری و تو و اون آقای جانش فدای رهبرجرات داشتیدوقتی پاشایی زنده بود این حرفا میزدیدنه الان که دستش ازدنیاکوتاهه ،من ازصمیم قلبم ازطرف خانواده پاشایی آرزودارم براتون که ازنسل شما یه فرزندی بوجود بیاد اما مثل پاشایی نشه بشه یه مبتذل به تمام معنا بعدداغ به دل شما بمونه بدترازداغى که باحرفاتون به دل این خانواده گذاشتید ،اگه راست میگید اون موقع. که زنده بود جلوشو میگرفتید حالام دیرنشده تشریف ببرید اراجیفتون روببرید وزارت ارشاد ببینم چطور جلوی محسن یگانه و بقیه رو میتونیدبگیرید

          • مسعود:

            انقد کامنتای مزخرف نذارید….حق با حنانه خانم

  51. جانم فدای رهبر:

    ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺧﺪﺍ ﻣﺤﻤﺪ ﻣﺼﻄﻔﯽ ( ﮐﻪ ﺩﺭﻭﺩ ﺧﺪﺍ ﺑﺮ ﺍﻭ ﺑﺎﺩ) ﺩﺭ ﺭﻭﺍﯾﺘﯽ ﻓﺮﻣﻮﺩ:ﺭﻭﺯﮔﺎﺭﯼ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺁﻣﺪ ﮐﻪ ﺩﯾﻦ ﺧﺪﺍ ﺗﮑﻪ ﺗﮑﻪ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ. ﺳﻨﺖ ﻣﻦ ﺩﺭ ﻧﺰﺩ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺪﻋﺖ ﻭ ﺑﺪﻋﺖ ﺩﺭ ﻧﺰﺩ ﺁﻧﺎﻥ ﺳﻨﺖ ﺑﺎﺷﺪ ، ﺷﺨﺼﯿﺖ ﻫﺎﯼ ﺑﺰﺭﮒ ﺩﺭ ﻧﺰﺩ ﺁﻧﻬﺎ ﺣﯿﻠﻪ ﮔﺮ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ ﻭ ﺍﺷﺨﺎﺹ ﺣﯿﻠﻪ ﮔﺮ ﺩﺭ ﻧﺰﺩ ﻣﺮﺩﻡ، ﺑﺎ ﺷﺨﺼﯿﺖ ﻭ ﻭﺯﯾﻦ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﺷﻮﻧﺪ .ﻣﻮﻣﻦ ﺩﺭ ﻧﺰﺩ ﺁﻧﺎﻥ ﺣﻘﯿﺮ ﻭ ﺑﯽ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﻭ ﻓﺎﺳﻖ ﺑﻪ ﭘﯿﺶ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﺤﺘﺮﻡ ﻭ ﺍﺭﺟﻤﻨﺪ ﺑﺎﺷﺪ ، ﮐﻮﺩﮐﺎﻧﺸﺎﻥ ﭘﻠﯿﺪ ﻭ ﮔﺴﺘﺎﺥ ﻭ ﺑﯽ ﺍﺩﺏ ﻭ ﺯﻧﺎﻧﺸﺎﻥ ﺑﯽ ﺑﺎﮎ ﻭ ﺑﯽ ﺷﺮﻡ ﻭ ﺑﯽ ﺣﯿﺎ ﺷﻮﻧﺪ، ﭘﻨﺎﻩ ﺑﺮﺩﻥ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺧﻮﺍﺭﯼ ﻭ ﺍﻋﺘﻤﺎﺩ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺫﻟﺖ ﻭ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﭼﯿﺰﯼ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﻤﻮﺩﻥ، ﺟﺎﻣﻪ ﺩﺭﻭﯾﺸﯽ ﺑﻪ ﺗﻦ ﮐﺮﺩﻥ ﻭ ﻣﺎﯾﻪ ﺑﯿﭽﺎﺭﮔﯽ ﻭ ﻧﻨﮓ ﺍﺳﺖ .ﺩﺭ ﺁﻥ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ، ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺑﺎﺭﺍﻥ ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎﻡ، ﻣﺤﺮﻭﻡ ﺳﺎﺯﺩ ﻭ ﺩﺭ ﻭﻗﺖ ﻧﺎﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺒﺎﺭﺩ .

    ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﺟﻤﻊ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺎﺷﯽ ﺑﻪ ﺗﻮ ﺩﺭﻭﻍ ﮔﻮﯾﻨﺪ

    ﺯﻣﺎﻧﯽ ﺑﺮ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﯿﺎﯾﺪ ﮐﻪ ﭼﻬﺮﻩ ﻫﺎﯾﺸﺎﻥ ﭼﻬﺮﻩ ﻫﺎﯼ ﺁﺩﻣﯿﺎﻥ ﻭﻟﯽ ﺩﻝ ﻫﺎﯾﺸﺎﻥ ﺩﻝ ﻫﺎﯼ ﺷﯿﺎﻃﯿﻦ ﺑﺎﺷﺪ ، ﺑﺴﺎﻥ ﮔﺮﮔﺎﻥ ﺩﺭﻧﺪﻩ ﺧﻮﻧﺮﯾﺰ ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﺍﺯ ﻣﻨﮑﺮﺍﺕ ﺍﺟﺘﻨﺎﺏ ﻧﮑﻨﻨﺪ، ﭘﯿﻮﺳﺘﻪ ﺑﻪ ﮐﺎﺭﻫﺎﯼ ﻧﺎﭘﺴﻨﺪ ﺧﻮﯾﺶ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺩﻫﻨﺪ ، ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﺟﻤﻊ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺎﺷﯽ ﺑﻪ ﺗﻮ ﺩﺭﻭﻍ ﮔﻮﯾﻨﺪ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺧﺒﺮﯼ ﺑﺮﺍﯾﺸﺎﻥ ﺑﺎﺯﮔﻮﯾﯽ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺩﺭﻭﻏﮕﻮﯾﯽ ﺷﻨﺎﺳﻨﺪ ﻭ ﭼﻮﻥ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﻏﺎﯾﺐ ﺑﺎﺷﯽ ﻏﯿﺒﺘﺖ ﮐﻨﻨﺪ . ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺑﺪ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﺴﻠﻂ ﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﻋﺬﺍﺏ ﻣﻌﺬﺏ ﺩﺍﺭﻧﺪ، ﻧﯿﮑﺎﻧﺸﺎﻥ ﺩﻋﺎ ﮐﻨﻨﺪ ﻭﻟﯽ ﺍﺟﺎﺑﺖ ﻧﺸﻮﺩ.

    ﺷﮑﻢ ﻫﺎﺷﺎﻥ ﺧﺪﺍﯾﺎﻥ ﺁﻧﻬﺎ، ﻭ ﺯﻧﺎﻧﺸﺎﻥ ﻗﺒﻠﻪ ﮔﺎﻫﺸﺎﻥ ﻭ ﭘﻮﻟﺸﺎﻥ ﺩﯾﻦ ﺷﺎﻥ

    ﺩﺭ ﺟﺎﯾﯽ ﺩﯾﮕﺮ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﻓﺮﻣﻮﺩ : ﺯﻣﺎﻧﯽ ﺑﺮ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﯿﺎﯾﺪ ﮐﻪ ﺷﮑﻢ ﻫﺎﺷﺎﻥ ﺧﺪﺍﯾﺎﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﺷﻮﺩ، ﻭ ﺯﻧﺎﻧﺸﺎﻥ ﻗﺒﻠﻪ ﮔﺎﻫﺸﺎﻥ ﻭ ﭘﻮﻝ ﺷﺎﻥ ﺩﯾﻦ ﺷﺎﻥ ﺷﻮﺩ ﻭ ﮐﺎﻻ‌ﻫﺎﯼ ﺩﻧﯿﻮﯼ ﺭﺍ ﻣﺎﯾﻪ ﺷﺮﻑ ﻭ ﺍﻋﺘﺒﺎﺭ ﻭ ﺍﺭﺯﺵ ﺧﻮﯾﺶ ﺩﺍﻧﻨﺪ .ﺍﺯ ﺍﯾﻤﺎﻥ ﺟﺰ ﻧﺎﻣﯽ ﻭ ﺍﺯ ﺍﺳﻼ‌ﻡ ﺟﺰ ﺁﺛﺎﺭﯼ ﻭ ﺍﺯ ﻗﺮﺁﻥ ﺟﺰ ﺩﺭﺱ ﻧﻤﺎﻧﺪ. ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻥ ﻫﺎﯼ ﻣﺴﺠﺪﻫﺎﯾﺸﺎﻥ ﺁﺑﺎﺩ ﺑﺎﺷﺪ ﻭﻟﯽ ﺩﻟﻬﺎﯾﺸﺎﻥ ﺍﺯ ﺟﻬﺖ ﻫﺪﺍﯾﺖ ﺧﺪﺍ ﺧﺮﺍﺏ ﺷﻮﺩ .

  52. جانم فدای رهبر:

    با عرض سلام و خسته نباشید به دوستان گرامی.
    ببخشید اگر از نظرات من ناراحت شدید…
    من به هیچ کدام از شما دوستان و هیچ کسی دیگه توهینی نکردم…
    وبه شما چه بزرگتر از من و چه کوچکتر از من هستید احترام میذارم…
    و حنانه خانوم منم لا اقای اباذری نیستم فقط گفتم ایشان بعضی چیزا میدونه که گفته
    دوستان هر نوع موسیقی که بهش عادت کنی یا موجب ناراحتی،باعث جوگیری یعنی رقص و لهو لعب باشد خوب نیست اصلا گوش بدین…
    عذر خواهم بار دیگر اگع ناراحتتان کردم..
    منم مث مرحوم مرتضی میرم از این دنیا تنها چیزی که باقی میمونه خوبی هاست…
    اگه امروز ناراحت شدید فردا فراموش میکنید…دنیا همین است خواهی یا نخواهی میگذرد چه با غم چه با شادی…
    زیاد به دنیا و چیزهایی که تو دنیا وجود داره وابسته نشین…
    دنیا یه روزه مرگ منم چند ساعت دیگه…
    اینکه شما اینجا دارین بحث میکنین شاید یه نفر هدایت بشه یا نه کاره خوبیه ولی بی احترامی هم خوب نیس
    دوباره عذر خواهم از این اگر از دست من ناراحت شدید…
    جانم فدای رهبر
    خداحافظ…

    • hananeh afshar:

      به سلامت ،نه صبرکن خوبیت نداره ناکام وبدون اینکه جوابت روبدم بری ،خوبه که خودتم داری میگی موسیقی که رقص بیاره گناهه ،آخه کجاى تفاسیری که اینجا گذاشتی به پاشایی ربط داده ،وبلاگ أندی فیلتر هستش اشتباه اومدی آقا ،اینجامربوط به پاشایی هست ،یادم نمیاد باآهنگ یکی هست توقلبم یا نگران منی که نگیره دلم یا آهنگ گریه یعنى ستایش من و یادیگران رقصیده باشیم و باکلی فشار اووردن به خودمون تونسته باشیم برقصیم ،آمارگرفتم خردادیان هم نتونسته برقصه ،حالا اگه شما با این آهنگ ها رقصت می گیره مشکل ازپاشایی و مانیست که ،من تمام چیزهایی رو که نوشتی قبول دارم وقبلا خوندم اما به پاشایی ربط نداره ،خسته نباشی ،بدرود

      • مسعود:

        حنانه خانم چراجوش کردی؟

        • hananeh afshar:

          آخه به همه ی ما میگه کم سن وسال هست انگار ما ها پنجاه رو رد کردیم ،خودش تو پنج سالگی مونده ،اول میگه استاد لحنش تندبوده بعد درعرض چند ساعت شونصد درجه تغییر نظر میده و این همه تفاسیر ردیف میکنه ،بالاخره یه فرقی یه شرعى یه عرفى اینور هست که بعضى ازخواننده ها راحت نیستن میرن اونوآب ،اما پاشایی وامث

        • hananeh afshar:

          پس وقتی پاشایی وامثالش اینجاموندن وفعالیت میکنن یعنی شرع وعرف و قانون هم پشت سرش هست دیگه ،یکى دیگه بهش میگه دودی ،امروز از زبون یه مستندساز شنیدم که دل خانواده پاشایی ازحرفاى این آقای مثلا استاد به درد اومده ،آخه آدم بی وجدان یه درصداحتمال که از نسل خودت یکی خواننده بشه اونوقت خوبه به عزیزترین کست بگن مبتذل ودودی ؟بگن بعدازتحقیقات فراوان فهمیدم که موسیقی پسرت نوه ت نتیجه ت پرازلهو لعب هست بعدیه رساله م بذارن توی سایت ؟

  53. جانم فدای رهبر:

    ﺧﺎﻧﻪ
    ﺗﻤﺎﺱ ﺑﺎ ﻣﺎ
    RSS
    ﻣﻮﺿﻮﻋﺎﺕ
    * ﻣﻌﺎﺭﻑ ﺍﺳﻼ‌ﻣﯽ

    * ﻗﺮﺁﻥ ﻭ ﺗﻔﺴﯿﺮ

    * ﺣﺠﺎﺏ ﻭ ﻋﻔﺎﻑ

    * ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻭ ﻣﻨﺎﺳﮏ

    * ﺍﺳﻐﺎﺛﻪ ﻭ ﻣﻐﻔﺮﺕ

    * ﺑﺮﺯﺥ ﻭ ﻣﻌﺎﺩ

    * ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺩﯾﻨﯽ

    * ﺩﻟﻨﻮﺷﺘﻪ ﻫﺎﯼ ﺍﻟﻬﯽ

    * ﺍﺋﻤﻪ ﺍﻃﻬﺎﺭ

    * ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺍﮐﺮﻡ (ﺹ)

    * ﺣﻀﺮﺕ ﺍﻣﯿﺮ ﺍﻟﻤﻮﻣﻨﯿﻦ ﻋﻠﯽ (ﻉ)

    * ﺣﻀﺮﺕ ﻓﺎﻃﻤﻪ ﺯﻫﺮﺍ (ﺱ)

    * ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﻦ ﻣﺠﺘﺒﯽ (ﻉ)

    * ﺁﻭﺍﯼ ﮐﺮﺑﻼ‌

    * ﺍﻣﺎﻡ ﺯﯾﻦ ﺍﻟﻌﺎﺑﺪﯾﻦ (ﻉ)

    * ﺍﻣﺎﻡ ﻣﺤﻤﺪ ﺑﺎﻗﺮ (ﻉ)

    * ﺍﻣﺎﻡ ﺟﻌﻔﺮ ﺻﺎﺩﻕ (ﻉ)

    * ﺍﻣﺎﻡ ﻣﻮﺳﯽ ﮐﺎﻇﻢ (ﻉ)

    * ﺍﻣﺎﻡ ﻋﻠﯽ ﺍﺑﻦ ﻣﻮﺳﯽ ﺍﻟﺮﺿﺎ (ﻉ)

    * ﺍﻣﺎﻡ ﺟﻮﺍﺩ (ﻉ)

    * ﺍﻣﺎﻡ ﻫﺎﺩﯼ (ﻉ)

    * ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﻦ ﻋﺴﮑﺮﯼ (ﻉ)

    * ﺁﺧﺮﯾﻦ ﺫﺧﯿﺮﻩ ﺍﻟﻬﯽ (ﻋﺞ)

    * ﺍﻫﻞ ﺑﯿﺖ ﺍﺋﻤﻪ

    * ﺑﺼﯿﺮﺕ ﺳﺎﺯ

    * ﺑﯿﻨﺶ ﻣﻄﻬﺮ

    * ﺑﺼﯿﺮﺕ ﯾﺎﺏ

    * ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺭﻭﺯ

    * ﻧﻘﺪ ﻓﯿﻠﻢ

    * ﺩﻓﺎﻉ ﻣﻘﺪﺱ

    * ﻣﻘﺎﻭﻣﺖ ﺍﺳﻼ‌ﻣﯽ

    * ﺯﻧﺪﮔﯿﻨﺎﻣﻪ ﺟﺎﻥ ﺑﺮ ﮐﻔﺎﻥ

    * ﻭﺻﯿﺖ ﻧﺎﻣﻪ

    * ﺧﺎﻃﺮﺍﺕ

    * ﻣﻨﺎﺟﺎﺕ ﻧﺎﻣﻪ

    * ﻭﻻ‌ﯾﺖ ﻓﻘﯿﻪ

    * ﺍﻣﺎﻡ ﺧﻤﯿﻨﯽ

    * ﺍﻣﺎﻡ ﺧﺎﻣﻨﻪ ﺍﯼ

    * ﺍﺣﮑﺎﻡ

    * ﺗﻘﻠﯿﺪ

    * ﻃﻬﺎﺭﺕ

    * ﻧﻤﺎﺯ

    * ﺭﻭﺯﻩ

    * ﺧﻤﺲ

    * ﺣﺞ

    * ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺍﺣﮑﺎﻡ …

    * ﺍﺩﯾﺎﻥ ﻧﻮ ﻇﻬﻮﺭ

    * ﺁﺷﻨﺎﯾﯽ ﺑﺎ ﺍﺩﯾﺎﻥ

    * ﺁﺷﻨﺎﯾﯽ ﺑﺎ ﻧﻤﺎﺩ ﻫﺎ

    * ﺩﺍﻧﻠﻮﺩﮐﺪﻩ

    * ﻣﻮﺑﺎﯾﻞ ﺍﺳﻼ‌ﻣﯽ

    * ﺑﺎﻧﮏ ﺻﻮﺗﯽ

    * ﻗﺮﺁﻥ ﮐﺮﯾﻢ

    * ﺍﺩﻋﯿﻪ ﻭ ﻣﻨﺎﺟﺎﺕ

    * ﭘﺎﯾﮕﺎﻩ ﺍﯾﻨﺘﺮﻧﺘﯽ ﺧﻮﺭﺷﯿﺪ ﺁﻝ ﯾﺎﺳﯿﻦ
    ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺕﺩﻻ‌ﯾﻞ ﺣﺮﺍﻡ ﺑﻮﺩﻥ ﻏﻨﺎ ﻭ ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ ؟

    ﺩﻻ‌ﯾﻞ ﺣﺮﺍﻡ ﺑﻮﺩﻥ ﻏﻨﺎ ﻭ ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ ؟

    ۱٫ ﻗﺎﻝ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ – ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ – : ﺍَﻥَّ ﺍﻟﻠﻪَ ﺑَﻌﺜََﻨﯽ ﺭﺣﻤﻪً ﻟﻠﻌﺎﻟَﻤﯿﻦ ﻭ ﻟِﺎَﻣﺤﻖَ ﺍﻟﻤﻌﺎﺯﻑَ ﻭ ﺍﻟﻤﺰﺍﻣﯿﺮَ ﻭ ﺍﻣﻮﺭَ ﺍﻟﺠﺎﻫﻠﯿﻪ. ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ – ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ – ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﺮﺍ ﻣﺒﻌﻮﺙ ﮐﺮﺩ ﺗﺎ ﺭﺣﻤﺘﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺟﻬﺎﻧﯿﺎﻥ ﺑﺎﺷﻢ ﻭ ﺳﺎﺯ ﻭ ﻧﯽ ﻫﺎ ﻭ ﺍﻣﻮﺭ ﺟﺎﻫﻠﯿﺖ ﺭﺍ ﻧﺎﺑﻮﺩ ﺳﺎﺯﻡ.
    «ﺑﺤﺎﺭ ﺍﻻ‌ﻧﻮﺍﺭ، ﺝ ۷۹، ﺹ ۲۵۰»
     
    ۲٫ ﻗﺎﻝ ﺍﻻ‌ﻣﺎﻡ ﺍﻟﺼّﺎﺩﻕ – ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴّﻼ‌ﻡ – : ﺑﯿﺖُ ﺍﻟﻐﻨﺎﺀ ﺑﯿﺖٌ ﻻ‌ ﺗُﺆﻣَﻦُ ﻓﯿﻪ ﺍﻟﻔﺠﯿﻌﻪُ ﻭ ﻻ‌ ﺗُﺠﺎﺏُ ﻓﯿﻪ ﺍﻟﺪَّﻋﻮﻩُ ﻭ ﻻ‌ ﺗَﺪﺧﻠُﻪ ﺍﻟﻤﻼ‌ﺋﮑﻪ. ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ – ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴّﻼ‌ﻡ – ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺧﺎﻧﻪ ﺍﯼ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻏﻨﺎﺀ ﻭ ﺳﺎﺯ ﻭ ﺁﻭﺍﺯ ﻧﻮﺍﺧﺘﻪ ﺷﻮﺩ، ﺍﺯ ﻣﺼﯿﺒﺖ ﻫﺎ ﻭ ﺑﻼ‌ﻫﺎﯼ ﺩﺭﺩﻧﺎﮎ ﺩﺭ ﺍﻣﺎﻥ ﻧﯿﺴﺖ ﻭ ﺩﻋﺎ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺧﺎﻧﻪ ﻣﺴﺘﺠﺎﺏ ﻧﻤﯽ ﮔﺮﺩﺩ ﻭ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺧﺎﻧﻪ ﻭﺍﺭﺩ ﻧﻤﯽ ﺷﻮﻧﺪ.
    «ﺩﻋﺎﺋﻢ ﺍﻻ‌ﺳﻼ‌ﻡ، ﺝ ۲، ﺹ ۲۸۰»
     
    ۳٫ ﻗﺎﻝ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ – ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ – : ﮐﺎﻥ ﺍِﺑﻠﯿﺲُ ﺍَﻭّﻝَ ﻣَﻦ ﺗَﻐَﻨّﯽ. ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ – ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ – ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺍﺑﻠﯿﺲ ﻧﺨﺴﺘﯿﻦ ﮐﺴﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻏﻨﺎﺀ ﻭ ﺁﻭﺍﺯﻩ ﺧﻮﺍﻧﯽ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ.
    «ﻭﺳﺎﺋﻞ ﺍﻟﺸﯿﻌﻪ، ﺝ ۱۲، ﺹ ۲۳۱»
     
    ۴٫ ﻗﺎﻝ ﺍﻻ‌ﻣﺎﻡ ﺍﻟﺒﺎﻗﺮ – ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴّﻼ‌ﻡ – : ﺍﻟﻐِﻨﺎﺀُ ﻣِﻤّﺎ ﻭَﻋَﺪَﺍﻟﻠﻪُ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﻨﺎﺭَ ﻭ ﺗﻼ‌ﻫﺬﻩ ﺍﻵ‌ﯾﻪ: ﻭ ﻣِﻦَ ﺍﻟﻨﺎﺱ ﻣَﻦ ﯾﺸﺘﺮﯼ ﻟﻬﻮَ ﺍﻟﺤﺪﯾﺚ ﻟﯿُﻀِﻞَّ ﻋﻦ ﺳﺒﯿﻞ ﺍﻟﻠﻪ … (ﻟﻘﻤﺎﻥ، ۶). ﺍﻣﺎﻡ ﺑﺎﻗﺮ – ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴّﻼ‌ﻡ – ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻏﻨﺎ ﻭ ﺁﻭﺍﺯﻩ ﺧﻮﺍﻧﯽ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﮔﻨﺎﻫﺎﻧﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺮﺍﯼ ﺁﻥ ﻭﻋﺪﻩ ﺁﺗﺶ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﺳﭙﺲ ﺍﯾﻦ ﺁﯾﻪ ﺭﺍ ﺗﻼ‌ﻭﺕ ﻓﺮﻣﻮﺩ: «ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯ ﻣﺮﺩﻡ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺳﺨﻦ ﺑﯿﻬﻮﺩﻩ ﺭﺍ ﻣﯽ ﺧﺮﻧﺪ ﺗﺎ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺭﻭﯼ ﻧﺎﺩﺍﻧﯽ ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﮔﻤﺮﺍﻩ ﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﺁﯾﺎﺕ ﺍﻟﻬﯽ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﺳﺘﻬﺰﺍﺀ ﮔﯿﺮﻧﺪ، ﺑﺮﺍﯼ ﺁﻧﺎﻥ ﻋﺬﺍﺑﯽ ﺧﻮﺍﺭﮐﻨﻨﺪﻩ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ».
    «ﻭﺳﺎﺋﻞ ﺍﻟﺸﯿﻌﻪ، ﺝ ۱۲، ﺹ ۲۲۶»
     
     
    ۵٫ ﻗﺎﻝ ﺍﻻ‌ﻣﺎﻡ ﺍﻟﺮﺿﺎ – ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴّﻼ‌ﻡ – : ﺍِﺳﺘﻤﺎﻉ ﺍﻻ‌َﻭﺗﺎﺭ ﻣِﻦَ ﺍﻟﮑﺒﺎﺋﺮ. ﺍﻣﺎﻡ ﺭﺿﺎ – ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴّﻼ‌ﻡ – ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﮔﻮﺵ ﺩﺍﺩﻥ ﺑﻪ (ﺻﺪﺍﯼ) ﺗﺎﺭﻫﺎﯼ ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ ﺍﺯ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﮐﺒﯿﺮﻩ ﺍﺳﺖ.
    «ﻣﺴﺘﺪﺭﮎ ﺍﻟﻮﺳﺎﺋﻞ، ﺝ ۱۳، ﺹ ۲۲۰»
     
    ۶٫ ﻋﻦ ﺍﺑﯽ ﻋﺒﺪﺍﻟﻠﻪ – ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴّﻼ‌ﻡ – ﻓﯽ ﻗﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﺗﻌﺎﻟﯽ: «ﻭ ﺍﺟﺘﻨﺒﻮﺍ ﻗﻮﻝَ ﺍﻟﺰُّﻭﺭ» (ﺣﺞ، ۳۰)، ﻗﺎﻝ: ﻗﻮﻝ ﺍﻟﺰُّﻭﺭِ ﺍﻟﻐِﻨﺎﺀ.ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ – ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴّﻼ‌ﻡ – ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺳﺨﻦ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﮐﻪ ﻣﯽ ﻓﺮﻣﺎﯾﺪ: «ﺍﺯ ﮔﻔﺘﺎﺭ ﺑﺎﻃﻞ ﺑﭙﺮﻫﯿﺰﯾﺪ» ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﮔﻔﺘﺎﺭ ﺑﺎﻃﻞ ﻫﻤﺎﻥ ﻏﻨﺎﺀ ﺍﺳﺖ.
    «ﻭﺳﺎﺋﻞ ﺍﻟﺸﯿﻌﻪ، ﺝ۱۲، ﺹ۲۲۷»
     
    ۷٫ ﻗﺎﻝ ﺍﻻ‌ﻣﺎﻡ ﺍﻟﺼّﺎﺩﻕ – ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴّﻼ‌ﻡ – : ﺷﺮُّ ﺍﻻ‌َﺻﻮﺍﺕِ ﺍﻟﻐِﻨﺎﺀ. ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ – ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴّﻼ‌ﻡ – ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺑﺪﺗﺮﯾﻦ ﺻﺪﺍﻫﺎ، ﻏﻨﺎﺀ (ﻭ ﺁﻭﺍﺯﻩ ﺧﻮﺍﻧﯽ) ﺍﺳﺖ.
    «ﻭﺳﺎﺋﻞ ﺍﻟﺸﯿﻌﻪ، ﺝ ۱۲، ﺹ ۲۲۹»
     
    ۸٫ ﻗﺎﻝ ﺍﻻ‌ﻣﺎﻡ ﺍﻟﺼّﺎﺩﻕ – ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴّﻼ‌ﻡ – : ﺍﻟﻐﻨﺎﺀُ ﻣﺠﻠﺲٌ ﻻ‌ﯾﻨﻈﺮ ﺍﻟﻠﻪُ ﺍِﻟﯽ ﺍَﻫﻠﻪِ.ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ – ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴّﻼ‌ﻡ – ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻣﺠﻠﺲ ﻏﻨﺎﺀ ﻣﺠﻠﺴﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺧﺪﻭﺍﻧﺪ ﺑﻪ ﺍﻫﻞ ﺁﻥ ﻧﻈﺮ (ﻟﻄﻒ ﻭ ﺭﺣﻤﺖ) ﻧﻤﯽ ﮐﻨﺪ.
    «ﻭﺳﺎﺋﻞ ﺍﻟﺸﯿﻌﻪ، ﺝ ۱۲، ﺹ ۲۸۸»
     
    ۹٫ ﻗﺎﻝ ﺍﻻ‌ﻣﺎﻡ ﺍﻟﺼّﺎﺩﻕ – ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴّﻼ‌ﻡ – : ﺍﻟﻐﻨﺎﺀُ ﯾﻮﺭﺙ ﺍﻟﻨﻔﺎﻕَ ﻭ ﯾُﻌﻘِﺐُ ﺍﻟﻔﻘﺮ. ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ – ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴّﻼ‌ﻡ – ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻏﻨﺎﺀ ﻭ ﺁﻭﺍﺯﻩ ﺧﻮﺍﻧﯽ ﺑﺎﻋﺚ ﻧﻔﺎﻕ ﻭ ﺩﻭﺭﻭﺋﯽ ﺷﺪﻩ ﻭ ﻓﻘﺮ ﻭ ﺗﻨﮕﺪﺳﺘﯽ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺩﺍﺭﺩ.
    «ﻭﺳﺎﺋﻞ ﺍﻟﺸﯿﻌﻪ، ﺝ ۱۲، ﺹ۲۳۰»
     
    ۱۰٫ ﻗﺎﻝ ﺍﻻ‌ﻣﺎﻡ ﺍﻟﺼّﺎﺩﻕ – ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴّﻼ‌ﻡ – : ﺍﻟﻐﻨﺎﺀُ ﻋُﺶُّ ﺍﻟﻨﻔﺎﻕ.ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ – ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴّﻼ‌ﻡ – ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻏﻨﺎﺀ ﻭ ﺁﻭﺍﺯﻩ ﺧﻮﺍﻧﯽ، ﻻ‌ﻧﻪ ﻧﻔﺎﻕ ﻭ ﺩﻭﺭﻭﺋﯽ ﺍﺳﺖ.
    «ﻭﺳﺎﺋﻞ ﺍﻟﺸﯿﻌﻪ، ﺝ ۱۲، ﺹ ۲۲۷»
     
    ۱۱٫ ﻗﺎﻝ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ – ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ – : ﺍﻟﻐﻨﺎﺀُ ﺭُﻗْﯿَﻪُ ﺍﻟﺰّﻧﺎ. ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ – ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ – ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻏﻨﺎﺀ ﻭ ﺁﻭﺍﺯﻩ ﺧﻮﺍﻧﯽ، ﻃﻠﺴﻢ ﺯﻧﺎﮐﺎﺭﯼ ﺍﺳﺖ.
    «ﺑﺤﺎﺭ ﺍﻻ‌ﻧﻮﺍﺭ، ﺝ ۷۹، ﺹ ۲۴۷»
     
    ۱۲٫ ﻗﺎﻝ ﺍﻻ‌ﻣﺎﻡ ﺍﻟﺼّﺎﺩﻕ – ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴّﻼ‌ﻡ – : ﺍﻟﻐﻨﺎﺀُ ﯾُﻮﺭِﺙُ ﺍﻟﻔﻘﺮ. ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ – ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴّﻼ‌ﻡ – ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻏﻨﺎﺀ ﻭ ﺁﻭﺍﺯﻩ ﺧﻮﺍﻧﯽ ﻣﻮﺟﺐ ﻓﻘﺮ ﻭ ﺗﻨﮕﺪﺳﺘﯽ ﻣﯽ ﮔﺮﺩﺩ.
    «ﻣﺴﺘﺪﺭﮎ ﺍﻟﻮﺳﺎﺋﻞ، ﺝ ۱۳، ﺹ ۲۱۳»
     
    ۱۳٫ ﻗﺎﻝ ﺍﻻ‌ﻣﺎﻡ ﺍﻟﺒﺎﻗﺮ – ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴّﻼ‌ﻡ – : ﺍﻟﻐﻨﺎﺀُ ﯾُﻨﺒِﺖُ ﺍﻟﻨﻔﺎﻕ ﻓﯽ ﺍﻟﻘﻠﺐ ﮐﻤﺎ ﯾُﻨﺒﺖ ﺍﻟﻨﺨﻞُ ﺍﻟﻄﻠﻊ. ﺍﻣﺎﻡ ﺑﺎﻗﺮ – ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴّﻼ‌ﻡ – ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻏﻨﺎﺀ ﻭ ﺁﻭﺍﺯﻩ ﺧﻮﺍﻧﯽ ﻧﻔﺎﻕ ﻭ ﺩﺭﻭﺋﯽ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺩﻝ ﻣﯽ ﺭﻭﯾﺎﻧﺪ ﻫﻤﺎﻥ ﮔﻮﻧﻪ ﮐﻪ ﺩﺭﺧﺖ ﻧﺨﻞ، ﺧﻮﺷﻪ ﺧﺮﻣﺎ ﺭﺍ ﺭﻭﯾﺶ ﻣﯽ ﺩﻫﺪ.
    «ﺩﻋﺎﺋﻢ ﺍﻻ‌ﺳﻼ‌ﻡ، ﺝ ۲، ﺹ ۲۰۸»
     
    ۱۴٫ ﻗﺎﻝ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ – ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ – : ﺍَﺭﺑﻊٌ ﯾُﻔﺴِﺪﻥَ ﺍﻟﻘﻠﺐَ ﻭ ﯾُﻨﺒﺘﻦَ ﺍﻟﻨﻔﺎﻕَ ﻓﯽ ﺍﻟﻘﻠﺐ ﮐﻤﺎ ﯾُﻨﺒِﺖُ ﺍﻟﻤﺎﺀَ ﺍﻟﺸﺠﺮَ؛ ﺍِﺳﺘﻤﺎﻉُ ﺍﻟﻠَّﻬﻮ ﻭ … . ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ – ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ – ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﭼﻬﺎﺭ ﭼﯿﺰ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻗﻠﺐ ﻭ ﺭﻭﺡ ﺭﺍ ﺗﺒﺎﻩ ﻭ ﻧﻔﺎﻕ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻣﯽ ﺭﻭﯾﺎﻧﺪ، ﻫﻤﭽﻨﺎﻥ ﮐﻪ ﺁﺏ، ﺩﺭﺧﺖ ﺭﺍ ﻣﯽ ﺭﻭﯾﺎﻧﺪ؛ (ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ) ﮔﻮﺵ ﺩﺍﺩﻥ ﺑﻪ ﭼﯿﺰﻫﺎﯼ ﻟﻐﻮ ﻭ ﺑﯿﻬﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.
    «ﺑﺤﺎﺭ ﺍﻻ‌ﻧﻮﺍﺭ، ﺝ ۷۹، ﺹ ۲۵۲»
     
    ۱۵٫ ﻗﺎﻝ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ – ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ – : ﺛﻼ‌ﺙٌ ﯾَﻘﺴﯿﻦَ ﺍﻟﻘﻠﺐَ: ﺍِﺳﺘﻤﺎﻉُ ﺍﻟﻠَّﻬﻮ ﻭ … . ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ – ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ – ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺳﻪ ﭼﯿﺰ ﺑﺎﻋﺚ ﻗﺴﺎﻭﺕ ﻭ ﺳﻨﮓ ﺩﻟﯽ ﻣﯽ ﮔﺮﺩﺩ: (ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ) ﮔﻮﺵ ﺩﺍﺩﻥ ﺑﻪ ﭼﯿﺰﻫﺎﯼ ﻟﻐﻮ ﻭ ﺑﯿﻬﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.
    «ﺑﺤﺎﺭ ﺍﻻ‌ﻧﻮﺍﺭ، ﺝ ۷۹، ﺹ ۲۵۲»
     
    ۱۶٫ ﻗﺎﻝ ﺍﻻ‌ﻣﺎﻡ ﺍﻟﺼّﺎﺩﻕ – ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴّﻼ‌ﻡ – : ﺍِﺳﺘﻤﺎﻉُ ﺍﻟﻠَّﻬﻮ ﻭ ﺍﻟﻐﻨﺎﺀ ﯾُﻨﺒِﺖُ ﺍﻟﻨﻔﺎﻕَ ﮐﻤﺎ ﯾُﻨﺒﺖ ﺍﻟﻤﺎﺀُ ﺍﻟﺰَّﺭﻉ. ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ – ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴّﻼ‌ﻡ – ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﮔﻮﺵ ﮐﺮﺩﻥ ﺑﻪ ﭼﯿﺰﻫﺎﯼ ﺑﯿﻬﻮﺩﻩ ﻭ ﻏﻨﺎﺀ ﻭ ﺁﻭﺍﺯﻩ ﺧﻮﺍﻧﯽ، ﻧﻔﺎﻕ ﺭﺍ ﻣﯽ ﺭﻭﯾﺎﻧﺪ ﻫﻤﺎﻥ ﮔﻮﻧﻪ ﮐﻪ ﺁﺏ ﮐﺸﺘﺰﺍﺭ ﺭﺍ ﻣﯽ ﺭﻭﯾﺎﻧﺪ.
    «ﻭﺳﺎﺋﻞ ﺍﻟﺸﯿﻌﻪ، ﺝ ۱۲، ﺹ ۲۳۶»
     
    ۱۷٫ ﻗﺎﻝ ﺍﻻ‌ﻣﺎﻡ ﺍﻟﺼّﺎﺩﻕ – ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴّﻼ‌ﻡ – : ﻻ‌ ﯾَﺤِﻞُّ ﺑﯿﻊُ ﺍﻟﻐِﻨﺎﺀ ﻭ ﻻ‌ ﺷِﺮﺍﺀُﻩ ﻭ ﺍﺳﺘﻤﺎﻋُﻪ ﻧﻔﺎﻕٌ ﻭ ﺗﻌﻠﯿﻤﻪُ ﮐُﻔﺮ. ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ – ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴّﻼ‌ﻡ – ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺧﺮﯾﺪ ﻭ ﻓﺮﻭﺵ (ﺁﻻ‌ﺕ) ﻏﻨﺎﺀ ﻭ ﺳﺎﺯ ﻭﺁﻭﺍﺯ ﺣﻼ‌ﻝ ﻧﯿﺴﺖ ﻭ ﮔﻮﺵ ﺩﺍﺩﻥ ﺑﻪ ﺁﻥ، ﻧﻔﺎﻕ ﻭ ﺩﻭﺭﻭﺋﯽ ﻭ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﺩﺍﺩﻧﺶ، ﮐﻔﺮ ﻭ ﺑﯽ ﺩﯾﻨﯽ ﺍﺳﺖ.
    «ﺩﻋﺎﺋﻢ ﺍﻻ‌ﺳﻼ‌ﻡ، ﺝ ۲، ﺹ ۲۰۹»
     
    ۱۸٫ ﻗﺎﻝ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ – ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ – : ﻣَﻦِ ﺍﺳﺘﻤﻊَ ﺍِﻟﯽ ﺍﻟﻠَّﻬﻮ ﯾُﺬﺍﺏُ ﻓﯽ ﺍُﺫُﻧﻪِ ﺍﻵ‌ﻧُﮏ. ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ – ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ – ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﭼﯿﺰﻫﺎﯼ ﻟﻬﻮ ﻭ ﺑﯿﻬﻮﺩﻩ ﮔﻮﺵ ﻓﺮﺍﺩﻫﺪ (ﺭﻭﺯ ﻗﯿﺎﻣﺖ) ﺩﺭ ﮔﻮﺷﺶ ﺳﺮﺏ ﮔﺪﺍﺧﺘﻪ (ﻭ ﺫﻭﺏ ﺷﺪﻩ) ﺭﯾﺨﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ.
    «ﺩﻋﺎﺋﻢ ﺍﻻ‌ﺳﻼ‌ﻡ، ﺝ ۲، ﺹ ۲۱۰»
     
    ۱۹٫ ﻗﺎﻝ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ – ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ – : ﯾُﺤﺸﺮُ ﺻﺎﺣﺐُ ﺍﻟﻄَّﻨﺒﻮﺭ ﯾﻮﻡ ﺍﻟﻘﯿﺎﻣﻪِ ﻭ ﻫﻮ ﺃﺳﻮﺩُ ﺍﻟﻮﺟﻪِ ﻭ ﺑِﯿَﺪﻩ ﻃﻨﺒﻮﺭٌ ﻣﻦ ﻧﺎﺭ ﻭ ﻓﻮﻕَ ﺭﺃﺳﻪ ﺳﺒﻌﻮﻥ ﺍَﻟﻒ ﻣﻠﮏٍ، ﺑﯿﺪ ﮐُﻞُّ ﻣﻠﮏٍ ﻣِﻘْﻤﻌَﻪُ ﯾَﻀﺮﺑﻮﻥ ﺭﺃﺳَﻪُ ﻭ ﻭﺟﻬَﻪ. ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ – ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ – ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺩﺍﺭﻧﺪﻩ ﻃﻨﺒﻮﺭ (ﻧﻮﻋﯽ ﺍﺯ ﺁﻻ‌ﺕ ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ) ﺭﻭﺯ ﻗﯿﺎﻣﺖ ﻣﺤﺸﻮﺭ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﺻﻮﺭﺗﺶ ﺳﯿﺎﻩ ﻭ ﺩﺭ ﺩﺳﺘﺶ ﻃﻨﺒﻮﺭﯼ ﺍﺯ ﺁﺗﺶ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺎﻻ‌ﯼ ﺳﺮﺵ ﻫﻔﺘﺎﺩ ﻫﺰﺍﺭ ﻓﺮﺷﺘﻪ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺩﺳﺖ ﻫﺮ ﮐﺪﺍﻡ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﻋﻤﻮﺩﯼ ﺁﻫﻨﯿﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮ ﺳﺮ ﻭ ﺻﻮﺭﺗﺶ ﻣﯽ ﺯﻧﻨﺪ.
    «ﻣﺴﺘﺪﺭﮎ ﺍﻟﻮﺳﺎﺋﻞ، ﺝ ۱۳، ﺹ ۲۱۹»
     
    ۲۰٫ ﻗﺎﻝ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ – ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ – : ﯾُﺤﺸَﺮ ﺻﺎﺣﺐُ ﺍﻟﻐﻨﺎﺀ ﻣِﻦ ﻗﺒﺮﻩ ﺍَﻋﻤﯽ ﻭ ﺍَﺧﺮﺱ ﻭ ﺍَﺑﮑﻢ. ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ – ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ – ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺩﺍﺭﻧﺪﻩ (ﺁﻻ‌ﺕ) ﻏﻨﺎﺀ ﻭ ﺁﻭﺍﺯﻩ ﺧﻮﺍﻧﯽ ﻣﺤﺸﻮﺭ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﮐﻮﺭ ﻭ ﮐﺮ ﻭ ﻻ‌ﻝ ﺍﺳﺖ.
    «ﻣﺴﺘﺪﺭﮎ ﺍﻟﻮﺳﺎﺋﻞ، ﺝ ۱۳، ﺹ ۲۱۹»
     
    ۲۱٫ ﻗﺎﻝ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ – ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ – : ﻻ‌ ﺗَﺪﺧﻞُ ﺍﻟﻤﻼ‌ﺋﮑﻪُ ﺑﯿﺘﺎً ﻓﯿﻪ ﺧَﻤﺮٌ ﺃﻭ ﺩﻑٌّ ﺃﻭ ﻃَﻨﺒُﻮﺭ ﺃﻭ ﻧَﺮﺩٌ ﻭ ﻻ‌ ﯾُﺴﺘﺠﺎﺏُ ﺩﻋﺎﺀُ ﻫُﻢ ﻭ ﺗَﺮﺗﻔِﻊ ﻋَﻨﻬﻢ ﺍﻟﺒﺮﮐﻪُ. ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ – ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ – ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﻭﺍﺭﺩ ﺧﺎﻧﻪ ﺍﯼ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺷﺮﺍﺏ ﯾﺎ ﺩﺍﯾﺮﻩ ﯾﺎ ﻃﻨﺒﻮﺭ (ﻧﻮﻋﯽ ﺍﺯ ﺁﻻ‌ﺕ ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ) ﻭ ﯾﺎ ﻧﺮﺩ (ﻧﻮﻋﯽ ﻭﺳﯿﻠﻪ ﻗﻤﺎﺭ) ﺑﺎﺷﺪ، ﻧﻤﯽ ﺷﻮﻧﺪ ﻭ ﺩﻋﺎﯼ ﺍﻫﻞ ﺁﻥ ﺧﺎﻧﻪ ﻣﺴﺘﺠﺎﺏ ﻧﻤﯽ ﮔﺮﺩﺩ ﻭ ﺑﺮﮐﺖ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺮﺩﺍﺷﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ.
    «ﻣﺴﺘﺪﺭﮎ ﺍﻟﻮﺳﺎﺋﻞ، ﺝ ۱۳، ﺹ ۲۱۸»
     
    ۲۲٫ ﻗﺎﻝ ﺍﻻ‌ﻣﺎﻡ ﺍﻟﺒﺎﻗﺮ- ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴّﻼ‌ﻡ – : ﻣَﻦ ﺍَﺻﻐﯽ ﺍﻟﯽ ﻧﺎﻃﻖٍ ﻓﻘﺪ ﻋَﺒَﺪَﻩ، ﻓﺎِﻥْ ﮐﺎﻥ ﺍﻟﻨﺎﻃﻖُ ﯾﺆﺩِّﯼ ﻋﻦِ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﺰ ﻭ ﺟﻞ ﻓﻘﺪ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠﻪَ ﻭ ﺍِﻥْ ﮐﺎﻥ ﺍﻟﻨﺎﻃﻖ ﯾﺆﺩِّﯼ ﻋﻦ ﺍﻟﺸﯿﻄﺎﻥ ﻓﻘﺪ ﻋَﺒَﺪَ ﺍﻟﺸﯿﻄﺎﻥ. ﺍﻣﺎﻡ ﺑﺎﻗﺮ – ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴّﻼ‌ﻡ – ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻫﺮﮐﺲ ﺑﻪ ﮔﻮﯾﻨﺪﻩ ﺍﯼ ﮔﻮﺵ ﺳﭙﺎﺭﺩ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﻨﺪﮔﯽ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﭘﺲ ﺍﮔﺮ ﺁﻥ ﮔﻮﯾﻨﺪﻩ ﺍﺯ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻋﺰﻭ ﺟﻞ ﺑﮕﻮﯾﺪ ﺷﻨﻮﻧﺪﻩ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺍﺯ ﺷﯿﻄﺎﻥ ﺑﮕﻮﯾﺪ ﺷﯿﻄﺎﻥ ﺭﺍ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.
    «ﻭﺳﺎﺋﻞ ﺍﻟﺸﯿﻌﻪ، ﺝ ۱۲، ﺹ ۲۳۶»
     
    ۲۳٫ ﺳَﻤِﻊَ ﺍﻣﯿﺮﺍﻟﻤﺆﻣﻨﯿﻦ – ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴّﻼ‌ﻡ – ﺭﺟﻼ‌ً ﯾَﻄﺮﺏُ ﺑﺎﻟﻄَﻨﺒﻮﺭ ﻓﻤﻨﻌﻪ ﻭ ﮐَﺴَﺮَ ﻃﻨﺒﻮﺭَﻩ … ﻓﻘﺎﻝ: ﺍِﻧّﻪ ﯾﻘﻮﻝ: ﺳَﺘَﻨﺪِﻡ ﺳَﺘَﻨﺪِﻡ ﺍَﯾﺎ ﺻﺎﺣﺒﯽ ﺳَﺘَﺪﺧُﻞ ﺟﻬﻨَّﻢ ﺍَﯾﺎ ﺿﺎﺭﺑﯽ. ﺍﻣﺎﻡ ﻋﻠﯽ – ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴّﻼ‌ﻡ – ﺷﻨﯿﺪ ﻣﺮﺩﯼ ﻃﻨﺒﻮﺭ ﻣﯽ ﻧﻮﺍﺯﺩ، ﻭﯼ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺭ ﻣﻨﻊ ﮐﺮﺩ ﻭ ﻃﻨﺒﻮﺭﺵ ﺭﺍ ﺷﮑﺴﺖ ﻭ ﺍﺯ ﻭﯼ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﻮﺑﻪ ﮐﻨﺪ ﺍﻭ ﻫﻢ ﺗﻮﺑﻪ ﮐﺮﺩ، ﺳﭙﺲ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺁﯾﺎ ﻣﯽ ﺩﺍﻧﯽ ﻫﻨﮕﺎﻣﯽ ﮐﻪ ﻃﻨﺒﻮﺭ ﻧﻮﺍﺧﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﺧﺎﻧﻪ
    ﺗﻤﺎﺱ ﺑﺎ ﻣﺎ
    RSS
    ﻣﻮﺿﻮﻋﺎﺕ
    * ﻣﻌﺎﺭﻑ ﺍﺳﻼ‌ﻣﯽ

    * ﻗﺮﺁﻥ ﻭ ﺗﻔﺴﯿﺮ

    * ﺣﺠﺎﺏ ﻭ ﻋﻔﺎﻑ

    * ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻭ ﻣﻨﺎﺳﮏ

    * ﺍﺳﻐﺎﺛﻪ ﻭ ﻣﻐﻔﺮﺕ

    * ﺑﺮﺯﺥ ﻭ ﻣﻌﺎﺩ

    * ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺩﯾﻨﯽ

    * ﺩﻟﻨﻮﺷﺘﻪ ﻫﺎﯼ ﺍﻟﻬﯽ

    * ﺍﺋﻤﻪ ﺍﻃﻬﺎﺭ

    * ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺍﮐﺮﻡ (ﺹ)

    * ﺣﻀﺮﺕ ﺍﻣﯿﺮ ﺍﻟﻤﻮﻣﻨﯿﻦ ﻋﻠﯽ (ﻉ)

    * ﺣﻀﺮﺕ ﻓﺎﻃﻤﻪ ﺯﻫﺮﺍ (ﺱ)

    * ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﻦ ﻣﺠﺘﺒﯽ (ﻉ)

    * ﺁﻭﺍﯼ ﮐﺮﺑﻼ‌

    * ﺍﻣﺎﻡ ﺯﯾﻦ ﺍﻟﻌﺎﺑﺪﯾﻦ (ﻉ)

    * ﺍﻣﺎﻡ ﻣﺤﻤﺪ ﺑﺎﻗﺮ (ﻉ)

    * ﺍﻣﺎﻡ ﺟﻌﻔﺮ ﺻﺎﺩﻕ (ﻉ)

    * ﺍﻣﺎﻡ ﻣﻮﺳﯽ ﮐﺎﻇﻢ (ﻉ)

    * ﺍﻣﺎﻡ ﻋﻠﯽ ﺍﺑﻦ ﻣﻮﺳﯽ ﺍﻟﺮﺿﺎ (ﻉ)

    * ﺍﻣﺎﻡ ﺟﻮﺍﺩ (ﻉ)

    * ﺍﻣﺎﻡ ﻫﺎﺩﯼ (ﻉ)

    * ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﻦ ﻋﺴﮑﺮﯼ (ﻉ)

    * ﺁﺧﺮﯾﻦ ﺫﺧﯿﺮﻩ ﺍﻟﻬﯽ (ﻋﺞ)

    * ﺍﻫﻞ ﺑﯿﺖ ﺍﺋﻤﻪ

    * ﺑﺼﯿﺮﺕ ﺳﺎﺯ

    * ﺑﯿﻨﺶ ﻣﻄﻬﺮ

    * ﺑﺼﯿﺮﺕ ﯾﺎﺏ

    * ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺭﻭﺯ

    * ﻧﻘﺪ ﻓﯿﻠﻢ

    * ﺩﻓﺎﻉ ﻣﻘﺪﺱ

    * ﻣﻘﺎﻭﻣﺖ ﺍﺳﻼ‌ﻣﯽ

    * ﺯﻧﺪﮔﯿﻨﺎﻣﻪ ﺟﺎﻥ ﺑﺮ ﮐﻔﺎﻥ

    * ﻭﺻﯿﺖ ﻧﺎﻣﻪ

    * ﺧﺎﻃﺮﺍﺕ

    * ﻣﻨﺎﺟﺎﺕ ﻧﺎﻣﻪ

    * ﻭﻻ‌ﯾﺖ ﻓﻘﯿﻪ

    * ﺍﻣﺎﻡ ﺧﻤﯿﻨﯽ

    * ﺍﻣﺎﻡ ﺧﺎﻣﻨﻪ ﺍﯼ

    * ﺍﺣﮑﺎﻡ

    * ﺗﻘﻠﯿﺪ

    * ﻃﻬﺎﺭﺕ

    * ﻧﻤﺎﺯ

    * ﺭﻭﺯﻩ

    * ﺧﻤﺲ

    * ﺣﺞ

    * ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺍﺣﮑﺎﻡ …

    * ﺍﺩﯾﺎﻥ ﻧﻮ ﻇﻬﻮﺭ

    * ﺁﺷﻨﺎﯾﯽ ﺑﺎ ﺍﺩﯾﺎﻥ

    * ﺁﺷﻨﺎﯾﯽ ﺑﺎ ﻧﻤﺎﺩ ﻫﺎ

    * ﺩﺍﻧﻠﻮﺩﮐﺪﻩ

    * ﻣﻮﺑﺎﯾﻞ ﺍﺳﻼ‌ﻣﯽ

    * ﺑﺎﻧﮏ ﺻﻮﺗﯽ

    * ﻗﺮﺁﻥ ﮐﺮﯾﻢ

    * ﺍﺩﻋﯿﻪ ﻭ ﻣﻨﺎﺟﺎﺕ

    * ﭘﺎﯾﮕﺎﻩ ﺍﯾﻨﺘﺮﻧﺘﯽ ﺧﻮﺭﺷﯿﺪ ﺁﻝ ﯾﺎﺳﯿﻦ
    ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺕﺩﻻ‌ﯾﻞ ﺣﺮﺍﻡ ﺑﻮﺩﻥ ﻏﻨﺎ ﻭ ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ ؟

    ﺩﻻ‌ﯾﻞ ﺣﺮﺍﻡ ﺑﻮﺩﻥ ﻏﻨﺎ ﻭ ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ ؟

    ۱٫ ﻗﺎﻝ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ – ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ – : ﺍَﻥَّ ﺍﻟﻠﻪَ ﺑَﻌﺜََﻨﯽ ﺭﺣﻤﻪً ﻟﻠﻌﺎﻟَﻤﯿﻦ ﻭ ﻟِﺎَﻣﺤﻖَ ﺍﻟﻤﻌﺎﺯﻑَ ﻭ ﺍﻟﻤﺰﺍﻣﯿﺮَ ﻭ ﺍﻣﻮﺭَ ﺍﻟﺠﺎﻫﻠﯿﻪ. ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ – ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ – ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﺮﺍ ﻣﺒﻌﻮﺙ ﮐﺮﺩ ﺗﺎ ﺭﺣﻤﺘﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺟﻬﺎﻧﯿﺎﻥ ﺑﺎﺷﻢ ﻭ ﺳﺎﺯ ﻭ ﻧﯽ ﻫﺎ ﻭ ﺍﻣﻮﺭ ﺟﺎﻫﻠﯿﺖ ﺭﺍ ﻧﺎﺑﻮﺩ ﺳﺎﺯﻡ.
    «ﺑﺤﺎﺭ ﺍﻻ‌ﻧﻮﺍﺭ، ﺝ ۷۹، ﺹ ۲۵۰»
     
    ۲٫ ﻗﺎﻝ ﺍﻻ‌ﻣﺎﻡ ﺍﻟﺼّﺎﺩﻕ – ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴّﻼ‌ﻡ – : ﺑﯿﺖُ ﺍﻟﻐﻨﺎﺀ ﺑﯿﺖٌ ﻻ‌ ﺗُﺆﻣَﻦُ ﻓﯿﻪ ﺍﻟﻔﺠﯿﻌﻪُ ﻭ ﻻ‌ ﺗُﺠﺎﺏُ ﻓﯿﻪ ﺍﻟﺪَّﻋﻮﻩُ ﻭ ﻻ‌ ﺗَﺪﺧﻠُﻪ ﺍﻟﻤﻼ‌ﺋﮑﻪ. ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ – ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴّﻼ‌ﻡ – ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺧﺎﻧﻪ ﺍﯼ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻏﻨﺎﺀ ﻭ ﺳﺎﺯ ﻭ ﺁﻭﺍﺯ ﻧﻮﺍﺧﺘﻪ ﺷﻮﺩ، ﺍﺯ ﻣﺼﯿﺒﺖ ﻫﺎ ﻭ ﺑﻼ‌ﻫﺎﯼ ﺩﺭﺩﻧﺎﮎ ﺩﺭ ﺍﻣﺎﻥ ﻧﯿﺴﺖ ﻭ ﺩﻋﺎ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺧﺎﻧﻪ ﻣﺴﺘﺠﺎﺏ ﻧﻤﯽ ﮔﺮﺩﺩ ﻭ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺧﺎﻧﻪ ﻭﺍﺭﺩ ﻧﻤﯽ ﺷﻮﻧﺪ.
    «ﺩﻋﺎﺋﻢ ﺍﻻ‌ﺳﻼ‌ﻡ، ﺝ ۲، ﺹ ۲۸۰»
     
    ۳٫ ﻗﺎﻝ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ – ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ – : ﮐﺎﻥ ﺍِﺑﻠﯿﺲُ ﺍَﻭّﻝَ ﻣَﻦ ﺗَﻐَﻨّﯽ. ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ – ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ – ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺍﺑﻠﯿﺲ ﻧﺨﺴﺘﯿﻦ ﮐﺴﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻏﻨﺎﺀ ﻭ ﺁﻭﺍﺯﻩ ﺧﻮﺍﻧﯽ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ.
    «ﻭﺳﺎﺋﻞ ﺍﻟﺸﯿﻌﻪ، ﺝ ۱۲، ﺹ ۲۳۱»
     
    ۴٫ ﻗﺎﻝ ﺍﻻ‌ﻣﺎﻡ ﺍﻟﺒﺎﻗﺮ – ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴّﻼ‌ﻡ – : ﺍﻟﻐِﻨﺎﺀُ ﻣِﻤّﺎ ﻭَﻋَﺪَﺍﻟﻠﻪُ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﻨﺎﺭَ ﻭ ﺗﻼ‌ﻫﺬﻩ ﺍﻵ‌ﯾﻪ: ﻭ ﻣِﻦَ ﺍﻟﻨﺎﺱ ﻣَﻦ ﯾﺸﺘﺮﯼ ﻟﻬﻮَ ﺍﻟﺤﺪﯾﺚ ﻟﯿُﻀِﻞَّ ﻋﻦ ﺳﺒﯿﻞ ﺍﻟﻠﻪ … (ﻟﻘﻤﺎﻥ، ۶). ﺍﻣﺎﻡ ﺑﺎﻗﺮ – ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴّﻼ‌ﻡ – ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻏﻨﺎ ﻭ ﺁﻭﺍﺯﻩ ﺧﻮﺍﻧﯽ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﮔﻨﺎﻫﺎﻧﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺮﺍﯼ ﺁﻥ ﻭﻋﺪﻩ ﺁﺗﺶ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﺳﭙﺲ ﺍﯾﻦ ﺁﯾﻪ ﺭﺍ ﺗﻼ‌ﻭﺕ ﻓﺮﻣﻮﺩ: «ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯ ﻣﺮﺩﻡ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺳﺨﻦ ﺑﯿﻬﻮﺩﻩ ﺭﺍ ﻣﯽ ﺧﺮﻧﺪ ﺗﺎ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺭﻭﯼ ﻧﺎﺩﺍﻧﯽ ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﮔﻤﺮﺍﻩ ﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﺁﯾﺎﺕ ﺍﻟﻬﯽ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﺳﺘﻬﺰﺍﺀ ﮔﯿﺮﻧﺪ، ﺑﺮﺍﯼ ﺁﻧﺎﻥ ﻋﺬﺍﺑﯽ ﺧﻮﺍﺭﮐﻨﻨﺪﻩ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ».
    «ﻭﺳﺎﺋﻞ ﺍﻟﺸﯿﻌﻪ، ﺝ ۱۲، ﺹ ۲۲۶»
     
     
    ۵٫ ﻗﺎﻝ ﺍﻻ‌ﻣﺎﻡ ﺍﻟﺮﺿﺎ – ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴّﻼ‌ﻡ – : ﺍِﺳﺘﻤﺎﻉ ﺍﻻ‌َﻭﺗﺎﺭ ﻣِﻦَ ﺍﻟﮑﺒﺎﺋﺮ. ﺍﻣﺎﻡ ﺭﺿﺎ – ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴّﻼ‌ﻡ – ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﮔﻮﺵ ﺩﺍﺩﻥ ﺑﻪ (ﺻﺪﺍﯼ) ﺗﺎﺭﻫﺎﯼ ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ ﺍﺯ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﮐﺒﯿﺮﻩ ﺍﺳﺖ.
    «ﻣﺴﺘﺪﺭﮎ ﺍﻟﻮﺳﺎﺋﻞ، ﺝ ۱۳، ﺹ ۲۲۰»
     
    ۶٫ ﻋﻦ ﺍﺑﯽ ﻋﺒﺪﺍﻟﻠﻪ – ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴّﻼ‌ﻡ – ﻓﯽ ﻗﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﺗﻌﺎﻟﯽ: «ﻭ ﺍﺟﺘﻨﺒﻮﺍ ﻗﻮﻝَ ﺍﻟﺰُّﻭﺭ» (ﺣﺞ، ۳۰)، ﻗﺎﻝ: ﻗﻮﻝ ﺍﻟﺰُّﻭﺭِ ﺍﻟﻐِﻨﺎﺀ.ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ – ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴّﻼ‌ﻡ – ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺳﺨﻦ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﮐﻪ ﻣﯽ ﻓﺮﻣﺎﯾﺪ: «ﺍﺯ ﮔﻔﺘﺎﺭ ﺑﺎﻃﻞ ﺑﭙﺮﻫﯿﺰﯾﺪ» ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﮔﻔﺘﺎﺭ ﺑﺎﻃﻞ ﻫﻤﺎﻥ ﻏﻨﺎﺀ ﺍﺳﺖ.
    «ﻭﺳﺎﺋﻞ ﺍﻟﺸﯿﻌﻪ، ﺝ۱۲، ﺹ۲۲۷»
     
    ۷٫ ﻗﺎﻝ ﺍﻻ‌ﻣﺎﻡ ﺍﻟﺼّﺎﺩﻕ – ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴّﻼ‌ﻡ – : ﺷﺮُّ ﺍﻻ‌َﺻﻮﺍﺕِ ﺍﻟﻐِﻨﺎﺀ. ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ – ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴّﻼ‌ﻡ – ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺑﺪﺗﺮﯾﻦ ﺻﺪﺍﻫﺎ، ﻏﻨﺎﺀ (ﻭ ﺁﻭﺍﺯﻩ ﺧﻮﺍﻧﯽ) ﺍﺳﺖ.
    «ﻭﺳﺎﺋﻞ ﺍﻟﺸﯿﻌﻪ، ﺝ ۱۲، ﺹ ۲۲۹»
     
    ۸٫ ﻗﺎﻝ ﺍﻻ‌ﻣﺎﻡ ﺍﻟﺼّﺎﺩﻕ – ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴّﻼ‌ﻡ – : ﺍﻟﻐﻨﺎﺀُ ﻣﺠﻠﺲٌ ﻻ‌ﯾﻨﻈﺮ ﺍﻟﻠﻪُ ﺍِﻟﯽ ﺍَﻫﻠﻪِ.ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ – ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴّﻼ‌ﻡ – ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻣﺠﻠﺲ ﻏﻨﺎﺀ ﻣﺠﻠﺴﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺧﺪﻭﺍﻧﺪ ﺑﻪ ﺍﻫﻞ ﺁﻥ ﻧﻈﺮ (ﻟﻄﻒ ﻭ ﺭﺣﻤﺖ) ﻧﻤﯽ ﮐﻨﺪ.
    «ﻭﺳﺎﺋﻞ ﺍﻟﺸﯿﻌﻪ، ﺝ ۱۲، ﺹ ۲۸۸»
     
    ۹٫ ﻗﺎﻝ ﺍﻻ‌ﻣﺎﻡ ﺍﻟﺼّﺎﺩﻕ – ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴّﻼ‌ﻡ – : ﺍﻟﻐﻨﺎﺀُ ﯾﻮﺭﺙ ﺍﻟﻨﻔﺎﻕَ ﻭ ﯾُﻌﻘِﺐُ ﺍﻟﻔﻘﺮ. ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ – ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴّﻼ‌ﻡ – ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻏﻨﺎﺀ ﻭ ﺁﻭﺍﺯﻩ ﺧﻮﺍﻧﯽ ﺑﺎﻋﺚ ﻧﻔﺎﻕ ﻭ ﺩﻭﺭﻭﺋﯽ ﺷﺪﻩ ﻭ ﻓﻘﺮ ﻭ ﺗﻨﮕﺪﺳﺘﯽ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺩﺍﺭﺩ.
    «ﻭﺳﺎﺋﻞ ﺍﻟﺸﯿﻌﻪ، ﺝ ۱۲، ﺹ۲۳۰»
     
    ۱۰٫ ﻗﺎﻝ ﺍﻻ‌ﻣﺎﻡ ﺍﻟﺼّﺎﺩﻕ – ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴّﻼ‌ﻡ – : ﺍﻟﻐﻨﺎﺀُ ﻋُﺶُّ ﺍﻟﻨﻔﺎﻕ.ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ – ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴّﻼ‌ﻡ – ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻏﻨﺎﺀ ﻭ ﺁﻭﺍﺯﻩ ﺧﻮﺍﻧﯽ، ﻻ‌ﻧﻪ ﻧﻔﺎﻕ ﻭ ﺩﻭﺭﻭﺋﯽ ﺍﺳﺖ.
    «ﻭﺳﺎﺋﻞ ﺍﻟﺸﯿﻌﻪ، ﺝ ۱۲، ﺹ ۲۲۷»
     
    ۱۱٫ ﻗﺎﻝ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ – ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ – : ﺍﻟﻐﻨﺎﺀُ ﺭُﻗْﯿَﻪُ ﺍﻟﺰّﻧﺎ. ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ – ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ – ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻏﻨﺎﺀ ﻭ ﺁﻭﺍﺯﻩ ﺧﻮﺍﻧﯽ، ﻃﻠﺴﻢ ﺯﻧﺎﮐﺎﺭﯼ ﺍﺳﺖ.
    «ﺑﺤﺎﺭ ﺍﻻ‌ﻧﻮﺍﺭ، ﺝ ۷۹، ﺹ ۲۴۷»
     
    ۱۲٫ ﻗﺎﻝ ﺍﻻ‌ﻣﺎﻡ ﺍﻟﺼّﺎﺩﻕ – ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴّﻼ‌ﻡ – : ﺍﻟﻐﻨﺎﺀُ ﯾُﻮﺭِﺙُ ﺍﻟﻔﻘﺮ. ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ – ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴّﻼ‌ﻡ – ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻏﻨﺎﺀ ﻭ ﺁﻭﺍﺯﻩ ﺧﻮﺍﻧﯽ ﻣﻮﺟﺐ ﻓﻘﺮ ﻭ ﺗﻨﮕﺪﺳﺘﯽ ﻣﯽ ﮔﺮﺩﺩ.
    «ﻣﺴﺘﺪﺭﮎ ﺍﻟﻮﺳﺎﺋﻞ، ﺝ ۱۳، ﺹ ۲۱۳»
     
    ۱۳٫ ﻗﺎﻝ ﺍﻻ‌ﻣﺎﻡ ﺍﻟﺒﺎﻗﺮ – ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴّﻼ‌ﻡ – : ﺍﻟﻐﻨﺎﺀُ ﯾُﻨﺒِﺖُ ﺍﻟﻨﻔﺎﻕ ﻓﯽ ﺍﻟﻘﻠﺐ ﮐﻤﺎ ﯾُﻨﺒﺖ ﺍﻟﻨﺨﻞُ ﺍﻟﻄﻠﻊ. ﺍﻣﺎﻡ ﺑﺎﻗﺮ – ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴّﻼ‌ﻡ – ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻏﻨﺎﺀ ﻭ ﺁﻭﺍﺯﻩ ﺧﻮﺍﻧﯽ ﻧﻔﺎﻕ ﻭ ﺩﺭﻭﺋﯽ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺩﻝ ﻣﯽ ﺭﻭﯾﺎﻧﺪ ﻫﻤﺎﻥ ﮔﻮﻧﻪ ﮐﻪ ﺩﺭﺧﺖ ﻧﺨﻞ، ﺧﻮﺷﻪ ﺧﺮﻣﺎ ﺭﺍ ﺭﻭﯾﺶ ﻣﯽ ﺩﻫﺪ.
    «ﺩﻋﺎﺋﻢ ﺍﻻ‌ﺳﻼ‌ﻡ، ﺝ ۲، ﺹ ۲۰۸»
     
    ۱۴٫ ﻗﺎﻝ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ – ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ – : ﺍَﺭﺑﻊٌ ﯾُﻔﺴِﺪﻥَ ﺍﻟﻘﻠﺐَ ﻭ ﯾُﻨﺒﺘﻦَ ﺍﻟﻨﻔﺎﻕَ ﻓﯽ ﺍﻟﻘﻠﺐ ﮐﻤﺎ ﯾُﻨﺒِﺖُ ﺍﻟﻤﺎﺀَ ﺍﻟﺸﺠﺮَ؛ ﺍِﺳﺘﻤﺎﻉُ ﺍﻟﻠَّﻬﻮ ﻭ … . ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ – ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ – ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﭼﻬﺎﺭ ﭼﯿﺰ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻗﻠﺐ ﻭ ﺭﻭﺡ ﺭﺍ ﺗﺒﺎﻩ ﻭ ﻧﻔﺎﻕ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻣﯽ ﺭﻭﯾﺎﻧﺪ، ﻫﻤﭽﻨﺎﻥ ﮐﻪ ﺁﺏ، ﺩﺭﺧﺖ ﺭﺍ ﻣﯽ ﺭﻭﯾﺎﻧﺪ؛ (ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ) ﮔﻮﺵ ﺩﺍﺩﻥ ﺑﻪ ﭼﯿﺰﻫﺎﯼ ﻟﻐﻮ ﻭ ﺑﯿﻬﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.
    «ﺑﺤﺎﺭ ﺍﻻ‌ﻧﻮﺍﺭ، ﺝ ۷۹، ﺹ ۲۵۲»
     
    ۱۵٫ ﻗﺎﻝ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ – ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ – : ﺛﻼ‌ﺙٌ ﯾَﻘﺴﯿﻦَ ﺍﻟﻘﻠﺐَ: ﺍِﺳﺘﻤﺎﻉُ ﺍﻟﻠَّﻬﻮ ﻭ … . ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ – ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ – ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺳﻪ ﭼﯿﺰ ﺑﺎﻋﺚ ﻗﺴﺎﻭﺕ ﻭ ﺳﻨﮓ ﺩﻟﯽ ﻣﯽ ﮔﺮﺩﺩ: (ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ) ﮔﻮﺵ ﺩﺍﺩﻥ ﺑﻪ ﭼﯿﺰﻫﺎﯼ ﻟﻐﻮ ﻭ ﺑﯿﻬﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.
    «ﺑﺤﺎﺭ ﺍﻻ‌ﻧﻮﺍﺭ، ﺝ ۷۹، ﺹ ۲۵۲»
     
    ۱۶٫ ﻗﺎﻝ ﺍﻻ‌ﻣﺎﻡ ﺍﻟﺼّﺎﺩﻕ – ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴّﻼ‌ﻡ – : ﺍِﺳﺘﻤﺎﻉُ ﺍﻟﻠَّﻬﻮ ﻭ ﺍﻟﻐﻨﺎﺀ ﯾُﻨﺒِﺖُ ﺍﻟﻨﻔﺎﻕَ ﮐﻤﺎ ﯾُﻨﺒﺖ ﺍﻟﻤﺎﺀُ ﺍﻟﺰَّﺭﻉ. ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ – ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴّﻼ‌ﻡ – ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﮔﻮﺵ ﮐﺮﺩﻥ ﺑﻪ ﭼﯿﺰﻫﺎﯼ ﺑﯿﻬﻮﺩﻩ ﻭ ﻏﻨﺎﺀ ﻭ ﺁﻭﺍﺯﻩ ﺧﻮﺍﻧﯽ، ﻧﻔﺎﻕ ﺭﺍ ﻣﯽ ﺭﻭﯾﺎﻧﺪ ﻫﻤﺎﻥ ﮔﻮﻧﻪ ﮐﻪ ﺁﺏ ﮐﺸﺘﺰﺍﺭ ﺭﺍ ﻣﯽ ﺭﻭﯾﺎﻧﺪ.
    «ﻭﺳﺎﺋﻞ ﺍﻟﺸﯿﻌﻪ، ﺝ ۱۲، ﺹ ۲۳۶»
     
    ۱۷٫ ﻗﺎﻝ ﺍﻻ‌ﻣﺎﻡ ﺍﻟﺼّﺎﺩﻕ – ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴّﻼ‌ﻡ – : ﻻ‌ ﯾَﺤِﻞُّ ﺑﯿﻊُ ﺍﻟﻐِﻨﺎﺀ ﻭ ﻻ‌ ﺷِﺮﺍﺀُﻩ ﻭ ﺍﺳﺘﻤﺎﻋُﻪ ﻧﻔﺎﻕٌ ﻭ ﺗﻌﻠﯿﻤﻪُ ﮐُﻔﺮ. ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ – ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴّﻼ‌ﻡ – ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺧﺮﯾﺪ ﻭ ﻓﺮﻭﺵ (ﺁﻻ‌ﺕ) ﻏﻨﺎﺀ ﻭ ﺳﺎﺯ ﻭﺁﻭﺍﺯ ﺣﻼ‌ﻝ ﻧﯿﺴﺖ ﻭ ﮔﻮﺵ ﺩﺍﺩﻥ ﺑﻪ ﺁﻥ، ﻧﻔﺎﻕ ﻭ ﺩﻭﺭﻭﺋﯽ ﻭ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﺩﺍﺩﻧﺶ، ﮐﻔﺮ ﻭ ﺑﯽ ﺩﯾﻨﯽ ﺍﺳﺖ.
    «ﺩﻋﺎﺋﻢ ﺍﻻ‌ﺳﻼ‌ﻡ، ﺝ ۲، ﺹ ۲۰۹»
     
    ۱۸٫ ﻗﺎﻝ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ – ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ – : ﻣَﻦِ ﺍﺳﺘﻤﻊَ ﺍِﻟﯽ ﺍﻟﻠَّﻬﻮ ﯾُﺬﺍﺏُ ﻓﯽ ﺍُﺫُﻧﻪِ ﺍﻵ‌ﻧُﮏ. ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ – ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ – ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﭼﯿﺰﻫﺎﯼ ﻟﻬﻮ ﻭ ﺑﯿﻬﻮﺩﻩ ﮔﻮﺵ ﻓﺮﺍﺩﻫﺪ (ﺭﻭﺯ ﻗﯿﺎﻣﺖ) ﺩﺭ ﮔﻮﺷﺶ ﺳﺮﺏ ﮔﺪﺍﺧﺘﻪ (ﻭ ﺫﻭﺏ ﺷﺪﻩ) ﺭﯾﺨﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ.
    «ﺩﻋﺎﺋﻢ ﺍﻻ‌ﺳﻼ‌ﻡ، ﺝ ۲، ﺹ ۲۱۰»
     
    ۱۹٫ ﻗﺎﻝ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ – ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ – : ﯾُﺤﺸﺮُ ﺻﺎﺣﺐُ ﺍﻟﻄَّﻨﺒﻮﺭ ﯾﻮﻡ ﺍﻟﻘﯿﺎﻣﻪِ ﻭ ﻫﻮ ﺃﺳﻮﺩُ ﺍﻟﻮﺟﻪِ ﻭ ﺑِﯿَﺪﻩ ﻃﻨﺒﻮﺭٌ ﻣﻦ ﻧﺎﺭ ﻭ ﻓﻮﻕَ ﺭﺃﺳﻪ ﺳﺒﻌﻮﻥ ﺍَﻟﻒ ﻣﻠﮏٍ، ﺑﯿﺪ ﮐُﻞُّ ﻣﻠﮏٍ ﻣِﻘْﻤﻌَﻪُ ﯾَﻀﺮﺑﻮﻥ ﺭﺃﺳَﻪُ ﻭ ﻭﺟﻬَﻪ. ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ – ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ – ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺩﺍﺭﻧﺪﻩ ﻃﻨﺒﻮﺭ (ﻧﻮﻋﯽ ﺍﺯ ﺁﻻ‌ﺕ ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ) ﺭﻭﺯ ﻗﯿﺎﻣﺖ ﻣﺤﺸﻮﺭ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﺻﻮﺭﺗﺶ ﺳﯿﺎﻩ ﻭ ﺩﺭ ﺩﺳﺘﺶ ﻃﻨﺒﻮﺭﯼ ﺍﺯ ﺁﺗﺶ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺎﻻ‌ﯼ ﺳﺮﺵ ﻫﻔﺘﺎﺩ ﻫﺰﺍﺭ ﻓﺮﺷﺘﻪ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺩﺳﺖ ﻫﺮ ﮐﺪﺍﻡ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﻋﻤﻮﺩﯼ ﺁﻫﻨﯿﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮ ﺳﺮ ﻭ ﺻﻮﺭﺗﺶ ﻣﯽ ﺯﻧﻨﺪ.
    «ﻣﺴﺘﺪﺭﮎ ﺍﻟﻮﺳﺎﺋﻞ، ﺝ ۱۳، ﺹ ۲۱۹»
     
    ۲۰٫ ﻗﺎﻝ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ – ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ – : ﯾُﺤﺸَﺮ ﺻﺎﺣﺐُ ﺍﻟﻐﻨﺎﺀ ﻣِﻦ ﻗﺒﺮﻩ ﺍَﻋﻤﯽ ﻭ ﺍَﺧﺮﺱ ﻭ ﺍَﺑﮑﻢ. ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ – ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ – ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺩﺍﺭﻧﺪﻩ (ﺁﻻ‌ﺕ) ﻏﻨﺎﺀ ﻭ ﺁﻭﺍﺯﻩ ﺧﻮﺍﻧﯽ ﻣﺤﺸﻮﺭ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﮐﻮﺭ ﻭ ﮐﺮ ﻭ ﻻ‌ﻝ ﺍﺳﺖ.
    «ﻣﺴﺘﺪﺭﮎ ﺍﻟﻮﺳﺎﺋﻞ، ﺝ ۱۳، ﺹ ۲۱۹»
     
    ۲۱٫ ﻗﺎﻝ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ – ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ – : ﻻ‌ ﺗَﺪﺧﻞُ ﺍﻟﻤﻼ‌ﺋﮑﻪُ ﺑﯿﺘﺎً ﻓﯿﻪ ﺧَﻤﺮٌ ﺃﻭ ﺩﻑٌّ ﺃﻭ ﻃَﻨﺒُﻮﺭ ﺃﻭ ﻧَﺮﺩٌ ﻭ ﻻ‌ ﯾُﺴﺘﺠﺎﺏُ ﺩﻋﺎﺀُ ﻫُﻢ ﻭ ﺗَﺮﺗﻔِﻊ ﻋَﻨﻬﻢ ﺍﻟﺒﺮﮐﻪُ. ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ – ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ – ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﻭﺍﺭﺩ ﺧﺎﻧﻪ ﺍﯼ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺷﺮﺍﺏ ﯾﺎ ﺩﺍﯾﺮﻩ ﯾﺎ ﻃﻨﺒﻮﺭ (ﻧﻮﻋﯽ ﺍﺯ ﺁﻻ‌ﺕ ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ) ﻭ ﯾﺎ ﻧﺮﺩ (ﻧﻮﻋﯽ ﻭﺳﯿﻠﻪ ﻗﻤﺎﺭ) ﺑﺎﺷﺪ، ﻧﻤﯽ ﺷﻮﻧﺪ ﻭ ﺩﻋﺎﯼ ﺍﻫﻞ ﺁﻥ ﺧﺎﻧﻪ ﻣﺴﺘﺠﺎﺏ ﻧﻤﯽ ﮔﺮﺩﺩ ﻭ ﺑﺮﮐﺖ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺮﺩﺍﺷﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ.
    «ﻣﺴﺘﺪﺭﮎ ﺍﻟﻮﺳﺎﺋﻞ، ﺝ ۱۳، ﺹ ۲۱۸»
     
    ۲۲٫ ﻗﺎﻝ ﺍﻻ‌ﻣﺎﻡ ﺍﻟﺒﺎﻗﺮ- ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴّﻼ‌ﻡ – : ﻣَﻦ ﺍَﺻﻐﯽ ﺍﻟﯽ ﻧﺎﻃﻖٍ ﻓﻘﺪ ﻋَﺒَﺪَﻩ، ﻓﺎِﻥْ ﮐﺎﻥ ﺍﻟﻨﺎﻃﻖُ ﯾﺆﺩِّﯼ ﻋﻦِ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﺰ ﻭ ﺟﻞ ﻓﻘﺪ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠﻪَ ﻭ ﺍِﻥْ ﮐﺎﻥ ﺍﻟﻨﺎﻃﻖ ﯾﺆﺩِّﯼ ﻋﻦ ﺍﻟﺸﯿﻄﺎﻥ ﻓﻘﺪ ﻋَﺒَﺪَ ﺍﻟﺸﯿﻄﺎﻥ. ﺍﻣﺎﻡ ﺑﺎﻗﺮ – ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴّﻼ‌ﻡ – ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻫﺮﮐﺲ ﺑﻪ ﮔﻮﯾﻨﺪﻩ ﺍﯼ ﮔﻮﺵ ﺳﭙﺎﺭﺩ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﻨﺪﮔﯽ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﭘﺲ ﺍﮔﺮ ﺁﻥ ﮔﻮﯾﻨﺪﻩ ﺍﺯ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻋﺰﻭ ﺟﻞ ﺑﮕﻮﯾﺪ ﺷﻨﻮﻧﺪﻩ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺍﺯ ﺷﯿﻄﺎﻥ ﺑﮕﻮﯾﺪ ﺷﯿﻄﺎﻥ ﺭﺍ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.
    «ﻭﺳﺎﺋﻞ ﺍﻟﺸﯿﻌﻪ، ﺝ ۱۲، ﺹ ۲۳۶»
     
    ۲۳٫ ﺳَﻤِﻊَ ﺍﻣﯿﺮﺍﻟﻤﺆﻣﻨﯿﻦ – ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴّﻼ‌ﻡ – ﺭﺟﻼ‌ً ﯾَﻄﺮﺏُ ﺑﺎﻟﻄَﻨﺒﻮﺭ ﻓﻤﻨﻌﻪ ﻭ ﮐَﺴَﺮَ ﻃﻨﺒﻮﺭَﻩ … ﻓﻘﺎﻝ: ﺍِﻧّﻪ ﯾﻘﻮﻝ: ﺳَﺘَﻨﺪِﻡ ﺳَﺘَﻨﺪِﻡ ﺍَﯾﺎ ﺻﺎﺣﺒﯽ ﺳَﺘَﺪﺧُﻞ ﺟﻬﻨَّﻢ ﺍَﯾﺎ ﺿﺎﺭﺑﯽ. ﺍﻣﺎﻡ ﻋﻠﯽ – ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴّﻼ‌ﻡ – ﺷﻨﯿﺪ ﻣﺮﺩﯼ ﻃﻨﺒﻮﺭ ﻣﯽ ﻧﻮﺍﺯﺩ، ﻭﯼ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺭ ﻣﻨﻊ ﮐﺮﺩ ﻭ ﻃﻨﺒﻮﺭﺵ ﺭﺍ ﺷﮑﺴﺖ ﻭ ﺍﺯ ﻭﯼ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﻮﺑﻪ ﮐﻨﺪ ﺍﻭ ﻫﻢ ﺗﻮﺑﻪ ﮐﺮﺩ، ﺳﭙﺲ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺁﯾﺎ ﻣﯽ ﺩﺍﻧﯽ ﻫﻨﮕﺎﻣﯽ ﮐﻪ ﻃﻨﺒﻮﺭ ﻧﻮﺍﺧﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﭼﻪ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﺪ؟ ﻋﺮﺽ ﮐﺮﺩ ﺟﺎﻧﺸﯿﻦ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ – ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ – ﺩﺍﻧﺎﺗﺮ ﺍﺳﺖ. ﺣﻀﺮﺕ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻣﯽ ﮔﻮﯾﺪ: ﺑﺰﻭﺩﯼ ﭘﺸﯿﻤﺎﻥ ﻣﯽ ﺷﻮﯼ، ﺑﻪ ﺯﻭﺩﯼ ﭘﺸﯿﻤﺎﻥ ﻣﯽ ﺷﻮﯼ ﺍﯼ ﺻﺎﺣﺐ ﻣﻦ! ﺑﻪ ﺯﻭﺩﯼ ﺩﺍﺧﻞ ﺟﻬﻨﻢ ﻣﯽ ﮔﺮﺩﯼ ﺍﯼ ﻧﻮﺍﺯﻧﺪﻩ ﻣﻦ!
    «ﻣﺴﺘﺪﺭﮎ ﺍﻟﻮﺳﺎﺋﻞ، ﺝ ۱۳، ﺹ ۲۲۰» ﭼﻪ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﺪ؟ ﻋﺮﺽ ﮐﺮﺩ ﺟﺎﻧﺸﯿﻦ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ – ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ – ﺩﺍﻧﺎﺗﺮ ﺍﺳﺖ. ﺣﻀﺮﺕ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻣﯽ ﮔﻮﯾﺪ: ﺑﺰﻭﺩﯼ ﭘﺸﯿﻤﺎﻥ ﻣﯽ ﺷﻮﯼ، ﺑﻪ ﺯﻭﺩﯼ ﭘﺸﯿﻤﺎﻥ ﻣﯽ ﺷﻮﯼ ﺍﯼ ﺻﺎﺣﺐ ﻣﻦ! ﺑﻪ ﺯﻭﺩﯼ ﺩﺍﺧﻞ ﺟﻬﻨﻢ ﻣﯽ ﮔﺮﺩﯼ ﺍﯼ ﻧﻮﺍﺯﻧﺪﻩ ﻣﻦ!
    «ﻣﺴﺘﺪﺭﮎ ﺍﻟﻮﺳﺎﺋﻞ، ﺝ ۱۳، ﺹ ۲۲۰»

    • امین:

      ممنون از این کار با ارزشت. انشاءالله با اهل بیت علیهم السلام محشور شوی.

  54. جانم فدای رهبر:

    موسیقی ابتذال و مزخرف است
    علاوه بر دلایل علمی احادیث پیامبران در این مورد وجود دارد اگر مبتذل نباشد مزخرف است

    ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ (ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ) ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﻣﻨﺰﻟﯽ ﭼﻬﻞ ﺭﻭﺯ ﻧﻮﺍﯼ ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ ﭘﺨﺶ ﺷﻮﺩ، ﺷﯿﻄﺎﻥ ﻭﺍﺭﺩ ﺷﺪﻩ، ﭼﻨﺎﻥ ﻗﺪﺭﺕ ﻧﻤﺎﯾﯽ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﻏﯿﺮﺕ ﻭ ﺣﻔﻆ ﻧﺎﻣﻮﺱ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺑﺮﺩﺍﺭﺩ، ﺁﻧﭽﻨﺎﻧﮑﻪ ﺣﺘﯽ ﺍﮔﺮ ﺑﻪ ﻧﺎﻣﻮﺱ ﻭﯼ ﻫﻢ ﺗﺠﺎﻭﺯ ﺷﻮﺩ، ﺩﺭ ﻧﺰﺩ ﺍﻭ ﺍﻫﻤﯿﺘﯽ ﻧﺪﺍﺭﺩ[۳]

    • بابک:

      دوست عزیز
      منظور امام صادق موسیقی های خاص است که ابتذال محضه نه موسیقی که انسان را به اعماق وجود میبره

      • علی شامی:

        ساندیس خور گرامی موسیقی زیباترین پدیده در جهان هست پس شر و وراتو برو به ن ا موست بگو سلام منم بهشون برسون

  55. جانم فدای رهبر:

    بعد از تحقیقات و تفکرات پی بردم که واقعا موسیقی مزخرف است و علاوه بر تحقیقات علمی احادیث پیامبران در ااین مورد کاملا درست است و آقای اباذری کاملا صحیح گفته و اینکه کاربران عزیز بدون توجه به محتویات گفته ایشان با خود خواهی به ایشان حرف های زشت و ناپسند زدند
    درسته که ایشان یه خورده تند روی کردند اما شماهایی که در اینجا خودتان را با فرهنگ و …میدانید چرا به یه استاد بی احترامی میکنید…؟!!

    ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ (ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ) ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﻣﻨﺰﻟﯽ ﭼﻬﻞ ﺭﻭﺯ ﻧﻮﺍﯼ ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ ﭘﺨﺶ ﺷﻮﺩ، ﺷﯿﻄﺎﻥ ﻭﺍﺭﺩ ﺷﺪﻩ، ﭼﻨﺎﻥ ﻗﺪﺭﺕ ﻧﻤﺎﯾﯽ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﻏﯿﺮﺕ ﻭ ﺣﻔﻆ ﻧﺎﻣﻮﺱ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺑﺮﺩﺍﺭﺩ، ﺁﻧﭽﻨﺎﻧﮑﻪ ﺣﺘﯽ ﺍﮔﺮ ﺑﻪ ﻧﺎﻣﻮﺱ ﻭﯼ ﻫﻢ ﺗﺠﺎﻭﺯ ﺷﻮﺩ، ﺩﺭ ﻧﺰﺩ ﺍﻭ ﺍﻫﻤﯿﺘﯽ ﻧﺪﺍﺭﺩ[۳]
    بنابر این احادیث میتوان گفته های ایشان را تایید کرد که موسیقی و طرفداران مرحوم مرتضی ابتذال و مزخرف است که با جو زدگی معتاد آهنگ های ایشان شدند
    خصوصا افرادی که حتی قبل از مرگش ایشان را نمی شناختند

    ولی بعد از فوت ایشان همه روی به اهنگ های ایشان و حرف از این مرحوم در حالی که اقای مهدوی کنی کسی نفهمید ایشان که بود و کی فوت کرد
    حتی در فضای اجتماعی متن هایی مسخره کننده در مورد … در آوردند که مایه تاسف است

    • hananeh afshar:

      آخی نازی ،شماکه سن وسالت کمه چرا اومدی توی وبلاگ سالخوردگان نظرمیذاری ؟حیف تو نیست کوچولو ؟آمادگى میری دیگه درسته؟ماشالا بزرگ بشی نخبه میشی ها آخه درعجم که چطور بااین سن کم درعرض چندساعت رفتی تحقیق وبا این همه مطلب برگشتى ؟ناقلا ازقبل آماده کرده بودی؟آی کیو موسیقى که میگه خشگلابایدبرقصن حرومه نه اونى که میگه خدا اونجاست اون بالا حواسش به ماسش به ماست حالا ،یا مگه میشه باشی و تنهابمونم ،پس کوچولو توی کاربزرگترادخالت نکن. که ضایع بشی ،آقای اباذری دو شدی ؟

  56. جانم فدای رهبر:

    دوستان و حنانه خانوم دوباره عرض میکنم شماهایی که طرف دار ایشان هستید روحش شاد ولی تو عزای امام حسین با بی حجابی های زنان با هم خوانی های زنان و مردان ایا روح این بنده خدا شاد است الان؟!
    من با نظر اقای اباذری هم موافقم هم نه یعنی ایشان یه خورده تند روی کردن که از یک استاد دانشگاهاینجور توقعی نداشتم ؟استاد اباذری اهنگ های داداش مرتضی مبتذل نبود بهتر روی مساءل دیگر نظر بدین خدا رحمتش کنه.رفته تموم شد و رفت

    • hananeh afshar:

      منم بعید میدونم که شما اصلا سواد داشته باشید چون من چندجا گفتم که طرفدارپروپاقرص پاشایی و هیچکس دیگه نیستم ازهرآهنگی که خوشم بیادگوش میدم جز رپ کاری هم به خواننده هاشون ندارم ،چون این آقا استادجامعه شناسی بود منم دانشجوی این رشته به غیرتم برخوردکه هرجا بگم جامعه شناسی میخونم من ورشته م رو به خاطرمزخرفات این آقادست کم بگیره ،من تشییع جنازه آقای کنی نرفتم اما اگه شهداوارد شهرم بشن و من خارج ازشهرم نباشم وبتونم میرم ،م ن خود فرزند جانبازهستم

      • شجاع shojaei951@gmail.com:

        پس شما سواد داری هنانه خانوم هم پاشایی و هم همه طرفداراش مزخرفن.

        • hananeh afshar:

          باز دوباره چت کردی اومدی اینجا ،من که طرفدارش نیستم ،توهم باوجوداینکه نیستى بازم مزخرفی 😀

        • hananeh afshar:

          بازدوباره چت کردی اومدی اینجا من که طرفدارپاشایی نیستم ،اماتوام باوجوداینکه طرفدارش نیستی ولی بی نهایت مزخرفی 😀

          • مرتضی:

            یکی نیس بیاد بگه اخه خودت مگه چی هستیه خییلی بی جا میکنی راجب مرتضی همچین حرف میزنی ،مرتضی پاک ترین جوون بود که سرش تو کار خودش بود و همه کاراشو با عشق انجام میدادمن خودمم دیدم که چقدر برا گرفتن یه مجوز زحمت کشید تو حق نداری راجبش همچین حرف بزنی اباذری من موندم اون اباذری چطور مسئول شده یکی نیس بگه اخه مرتیکه ،جوون پاکتر از مرتضی نداشتیم. که سرش تو کار خودش بود.

  57. جانم فدای رهبر:

    حنانه خانوم آیا شما یه دانجشو هستید؟!من فک نکنم باشید البته قبول دارم اینجا ایران سطح افکار و فرهنگشان در همین حد است
    اقای اباذری که گفتند موسیقی ایشان ابتذاله شاید درست گفته یا شایدم اشتباه
    شاید منظورش چیزی دیگه باشه
    بنابراین حنانه خانوم کسی که مجوز میده الان هم به یه زن مجوز داده من نمیگم موسیقی های ایشان مبتذلدبوده
    تو عزای امام حسین طرفدارهای ایشان هم زن و هم مرد هم خوانی و گریه میکردنند بناابراین ادم های ایشان یعنی طرفدار هاش مبتذل بوده
    من نه از اهنگ های ایشان ناراحتم نه حسودیم میشود و این مرحومو خیلی دوست دارم

    • جانم فدای رهبر:

      همچنین دوستان عزیز و حنانه خانوم باید عرض کنم اگرچه من سنم کمه ولی وقتی آقای مهدوی کنی فوت شدند کدوم شماها در عزای ایشان شرکت کردید ؟!
      وقتی چندتا شهید میارن کدوم شما شرکت کردید کدوم این جمعیت در مراسم این ها که جانشان را فدای کشورشان کردند که ماها الان اینجا داریم باهم بحث میکنیم…
      کدوم شما؟!وقتی به یه زن مجوز دادن نظر دادین؟!
      کدوم

    • وحید:

      افرین .شما بهتر از اقای اباذری این موضوع رو تحلیل کردی.ودست رو اصل مطلب گذاشتی و به کسی هم توهین نکردی.بحث سر اینه که استادی که باید الگوی جوونا باشه نباید اینجوری چشمش رو ببنده و دهنش رو باز کنه.یادش بخیر درس کلاس اول ابتدایی :ادب اداب دارد

  58. سعید:

    تقریبا یعنی تنظیم نبودن کوک صدای خواننده با سازها.

  59. ساسان:

    فالش به چه معناست

  60. سعید:

    نظرات خیلی از دوستان نشون میده که اتفاقا خیلی از مردم ما عمق قضیه رو درک کردن ولی اقای اباذری ظاهر قضیه رو دیدن و به اشتباه فکر میکنن باطن رو دیدن.البته بگذریم از قشری که جو گیر شده بودن.”درضمن معنی ابتذال در موسیقی به معنی هماهنگ نبودن نوع ملودی با تراته و یا نداشتن هارمونی مناسب ویا کوک نبودن صدای خواننده با ملودی و سازها است و ربطی به شخصیت خواننده ندارد.”که این مبنای درستی برای تحلیل جامعه شناسی موضوع نیست و نامربوط است.کسی که فکر میکنه درک مردم پایین هست اول ببینه سطح درک و اطلاعات خودش چقدره.چطور اقای اباذری که از موسیقی چیزی نمیدونن اتفاقا نوع موسیقی رو مبنای تحلیلشون قرار میدن؟اقای اباذری بهتر است اموزش ببینی تا دچار چنین سوتی هایی نشوی!

  61. نرگس:

    با سلام …پرداختن به بحث موسیقی مرحوم مرتضی پاشایی عزیز یک بحث تخصصی است ومن قصد بازکردن مطلب را ندارم فقط توقعم از یک آدم تحصیلکرده که قراره میلیونها دانشجو رو برای اجتماع ایران تربیت کنه چیز دیگریه وگریه و عزاداری طرفداران پاشایی برای موسیقی ایشون نبوده برای مردی بود که شرافت داشت ومردانه با بیماریش جنگیده بود وروزهای سختی رو با دوستاش وهواداراش گذرونده بود

  62. samy:

    حنانه خانوم،پس به دعواها سر اون بوسست دیگازجانب بازیگرا و خواننده ها نظبوسستبازیگراباشه،نه؟؟؟

    • hananeh afshar:

      سلام ،ببخشید من متوجه نشدم چی نوشتید ،فقط میتونم بگم که منظورم این بود که اینقدر توسره کشورخودمون ومردمش نزنیم ،چرا باید بگن ایران و ایرانی فقر فرهنگی داره ،درصورتی که کشورهای غربی وبه اصطلاح پیشرفته هم همینطور یابدتر هستن که جایزه مسابقه هاشون بوس یک خانم بازیگر و یا اقامت توی یک هتل بایه خواننده وبازیگرهستش

  63. منصور:

    آقا ما چه قدر فهمیده و با شعوریم ما خیلی بارمونه،خیلی بلدیم
    باور کنید با وجود بودن آقایانی مثل اباذری و دکتر عباسی ها, … که هر کدومشون ادعاشون میشه خیلی حالیشونه ما الان باید خیلی جلوتر از آمریکا و اروپا باشیم نمیدونم چرا در سطح افغانستان و عراق و پاکستانیم،بابا تو که این چیزا رو میدونستی چرا زنده بود جلوشو نگرفتی؟!!
    دوستان من زیاد مرتضی پاشایی گوش میدم چند وقته حس میکنم مبتذل شدم اصلا با یه سرعتی میرم به سمت ابتذال که نگو…..خیلی نگرانم کار دسته خودم ندم…آخ ابتذالم داره پا میشه

  64. یکی هست...:

    نمیفهمم واقعا ایشون احتمالا یا معنای مبتذل را نمیدونن چیه یا حتی یکی از اهنگای زنده یاد پاشایی را گوش نکردن

    “واسه دیدن تو داره میره دلم” کمی فکر کنید با هیچ ایه ای جور در نمیاد “ارجعی الی ربک ”
    “تو خودت میدونی من ازت چی میخوام” ،هم قصه نا نوشته دانی
    میشه ابتذال را به من نشون بدید
    ضمنا تمام این تشییع و مرگ با عزت اقای پاشایی برای اینه که ی جوون که در برابر سخت ترین بیماری دم نزد و گله نکردو تنها خواستش از خداش عزت و ماندگاری بین ادما بود
    که خدا بهش داد” فلله عزت جمیعا ”
    کاش ما هم کمی به خودمون سر بزنیم
    روحش شاد و یادش گرامی و پایدار

    • ر:

      موافقم…همین کارا رو میکنن که هنرمندان ازینجا میرن کشورای دیگه

    • نرگس:

      دقیقا حرف دل منو زدی ..احسنت

  65. AliReza:

    اینه وضعیت کشور ما تا کسی میخواد حرف بزنه اقایونی که اسم خودشون رو میزارن منتقد پیدا میشن…فقط بخاطر اینکه بگن اره ما هم هستیم.

  66. maryam asn:

    لعنتی…توچه میفهمی حال وروز مردمی را که دیگرهیچ صدایی دلشان را نمیلرزاند!صدای مرتضی تداعی کننده ی بهترین دوران زندگی همه ی ماست بهترین خاطره هامونو لابه لای تک تک جمله هاش به یاد میاریم مگه غیرازاینه؟مردم ما احساساتی اند راجبشون میخوای استدلال کنی دلشونو درنظربگیر!دل خانواده ی مرتضی رو درنظربگیر تواگه کمی سیاست داشتی که اون طرز حرف زدنت نبود!واسه همینه ک هیچوقت مردم جذب شما هانمیشن چون زبونتون تلخه اونوقت زبون مرتضی چی بود؟!زبون خودمون حرف دل این مردم!بترکید بمیرید

    • سیما:

      مریم خانم ببخشیدا اما شر و ور میگی . چرت میگی. احساس کیلو چنده بی عقل .

  67. علیرضا:

    پسر شجاع میشه شما حرف نزنی…مقصودت ازین حرفا یه دیگست.

  68. رضا:

    بیطرفانه بگم.اولا عموم مردم ایران که موسیقی رو علمی دنبال نمیکنن که مثلا بخاطر فالش بودن یه ترانه اون رو گوش نکنن.میگن سخنی که از دل بر اید بر دل نشیند.به قول شاعر:ما درون را بنگریم و حال را.نی برون را بنگریم وقال را.در ضمن بیماری سرطان پاشایی مزید بر علت شد که مردم باهاش همزادپنداری کنن.قصد توهین ندارم ولی اقای اباذری جامعه شناس با این ادبیات گفتاری و رفتاری باید اول خودشون به یه روانپزشک مراجعه کنن.خودشون که درمان شدن بعد به فکر درمان جامعه باشن.کی پشت سر کسی که دستش از دنیا کوتاه شده اینجوری حرف میزنه؟درس انسانیت مهمتر از درس جامعه شناسی هست.اقای اباذری بگو خدا رحمتش کنه.خدا هم به خاطر فالش خوندن بنده اش رو اینجوری محاکمه نمیکنه.لا اقل خانواده داغدارش رو در نظر میگرفتی.راست گفتن که تحصیلات چندان به شعور و معرفت افراد اضافه نمیکنه.

  69. مجيد دادا:

    اقای اباذری خیلی برات متاسفم،اسم خودتا گذاشتی استاد دانشگاه،این اتفاق نه تنها توایران بلکه تو خیلی از کشور های دیگه چه پیشرفته و چه عقب اافتاده می افته،مثلان مسی ارژانتینی اگه براش اتفاقی بی افته تمام دنیا خبرش می پیچه و طرفداراش براش همه کاری میکنن،در عوض خیلی ادمهایی که کارای بشر دوستانه ای انجام میدن در عین گم نامی و مظلو مانه از دنیا میروند و هیچ کس هم خبر دار نمیشود، پس نه عیب از مردمه نه ازامثال مرتضی،عیب از بی سوادی شماست

    • بابک:

      درود بر شما اقا مجید اولا ایشان اسمشان را استاد نزاشتند بلکه واقعا استادی هستند که به این کشور و فرهنگ ان علاقه دارند تازه بررسی اسیب شناسی جامعه هم به عهده همین اساتید است ایشان از اینده یک سری جریانهای سطحی نگر نگران است و هشدارهای لازمه را میدهند
      بزبان ساده تر ایران و ایرانی باید به افق های دور تمدن وپیشرفت نگاه کند نه که با مردن یک جوان تکان بخورد استادگرامی من اقا مجید اصل مطلب منتقدان همین است

      ایدون و سربلند باشی

      • رضا:

        اقای اباذری اگه میخواست ریشه ای و از دید جامعه شناسی این موضوع بیرون اومدن مردم رو تحلیل کنه باید دلایل منطقی تری می اورد.خیلی ها هم قبول میکردن.نه اینکه بره با یه موزیسین درباره کیفیت موسیقی مشورت کنه.اتفاقا تحلیلشون خیلی سطحی و نامرتبط به اصل قضیه بود.وقتی تو دانشگاه ها در مورد جامعه شناسی کتاب هایی تدریس میشه که با فرهنگ ما در تضاد هست وبعضی ها فکر میکنن این نوشته ها وحی منزل هست نهایتا همین سر در گمی اساتید رو به دنبال داره.کلاغ خواست راه رفتن کبک رو یاد بگیره راه رفتن خودش رو هم فراموش کرد.مثل این میمونه که یه نفر دندون درد داشته باشه ولی دکتر بره چشمش زو معاینه کنه .با این اساتید قراره به کجا برسیم.البته ما جامعه شناس خوب هم کم نداریم.البته اقای اباذری نباید از قضاوت ما دلخور بشن چون قضاوت خودشون خیلی لحن تندتری داشت

  70. hananeh afshar:

    من منتظروچشم به راه آفرین شما نبودم ونیستم و نخواهم بود ،من بیست رو ازاستادم میگیرم نه شما ،دیدیدکه حرف نظر اول من روهم نگارجان تاییدکردن ،من توی نظر اول گفتم که مسائل ماندگار رو تحلیل کنیم ،فدای سرمم که بامن اختلاف نظر دارید

    • بابک:

      موفق باشید دانشجوی عزیز

  71. نگار:

    دوستان این حرفایی که استاد زده واقعیته منتها به شکل بدی بیانش کرده.اینکه ما در اوج فقر فرهنگی بسر میبریم حقیقت داره نه به خاطر اینکه مردم زیادی توی تشییع جنازه ی خواننده ای که دوستش داشتن و بقول دوستمون با صداش خاطراه دارن شرکت کردن ؛نه بخاطر اینکه توی مرگ یه شخصیت علمی نخبه این جمعیتو نمیبینیم که تعجبی هم نداره چون ارتباطش با محیط اطرافش این طور نبوده که کسی بهش علاقمند بشه
    فقر فرهنگی داریم چون فرهنگ برخورد با اتفاقات ساده ای مثل این رو نداریم،چون توی همچین مواقعی یه عده جبهه میگیرن میشن مخالف و هرچی از ذهنشون میگذره به زبون میارن و یه عده میشن موافق و البته کاسه داغتر از آش!!
    فقر فرهنگی داریم چون جوونامون بجای تفکر عمیق به مسائل جامعه سعی میکنن سرشونو گرم کنن به مسائل ساده یا موسیقی امثال پاشایی که البته حق هم دارن چون اگه بخوان به مسائل و مشکلات فکر کنن _ حتی سطحی و گذرا !!_ در عرض یه هفته سر از تیمارستان در میارن طفلکی ها!!!دلیلشو هم همه میدونن.

    • hananeh afshar:

      نگارجان توی همه ی جوامع ازاین اتفاقات افتاده حتی جوامع غربی ،شما فیلم ردکارپت رونگاه کردی ؟مردم چه تجمعی برای بازیگران هالیوودی کردن یا چه مسابقاتی که جایزه هاشون بوسه یک بازیگر و خواننده س ،اگه خاکسپاری هاشون هم به شیوه ی ایرانی ها ومسلمان هابودیقین داشته باش که حسابی هم شلوغ میشد،آخه عزیزدلم گیرم که ماجوون ها بشینیم به مسائل جامعه فک کنیم وافسردگی بگیریم ،صدامون به جایی هم میرسه ؟باید برسه به بالا بالاها که اگرم برسه و

      • نگار:

        میدونم عزیزم مشکل ما ریشه ای تر از این حرفاس واسه همینم گفتم حتی اگرم خیلی سطحی بهش فکر کنیم دیوونه میشیم. کاش بجای تحلیل همچین مراسمی همایشهای کاربردی تر از مرگ و تشییع جنازه پاشایی مرحوم برگزار بشه،همایشایی که به درد حل مشکلات بخوره و یه راهی بذاره پیش پای جوونا تا بجای هجوم به چنین مراسمی( که صد البته اکثرشون برای شادی روح پاشایی مرحوم شرکت نکردند و دلایل دیگه ای داشتن واسه شرکتشون که نمیخام راجبش چیزی بگم )وقتشونو صرف انجام کارهای مهمتری بکنن.شرکت توی مراسم تدفین یه ادم اصلا کار بدی نیست به شرطی که واقعا واسه تسلی روح مرحوم و خاطر بازمانده هاش باشه نه دیدن افراد مشهور یا گرفتن عکس با اونا یا چیزایی مثل این.

    • بابک:

      افرین خانم
      چقدر دقیق و زیبا تحلیل کردید کاش در کشورمان چند جوان ارزنده و عمقی نگر مثل شما باشد .
      من برات یک بیست میدهم ارزو دارم روزگار هم بتو بیست بدهد
      موفق باشید هموطن

      • بابک:

        البته منظورم نگارخانم است که عالی تحلیل کرده والا با خانم حناهن یک اختلاف دیدگاه به عمق یک دره دارم

  72. سایه:

    آقای اباذری اونچه که نسل جوان ما رو به خیابان کشاند خاطرات عاشقانه ما با آهنگ های پاشایی بود.صدای پاشایی برای من و همسرم تداعی گر دوران عاشقانه نامزدی و دوری ها و دلتنگی هایمان بود!حالا در این نوستالژی عاشقانه فالش و ابتذال شعر و …مفهومی ندارد.
    طبیعی هست که درک این احساس برای شما سخت هست و شما برای آن به دنبال پاسخ منطقی هستید!آقای دلسوز مردم! آن سالی که جناب آقای جومونگ با فرش قرمز وارد ایران شدند و مردم ما هم تا جایی که توانستند شیفتگی خود را نشان دادند شما را ندیدم که از فقر فرهنگی در ایران حرفی بزنید!
    سبک پاشایی سبک دلخواه من هم نبوده اما من با آهنگ های پاشایی خاطرات زیبایی دارم که دیگر هرگز برایم تکرار نخواهند شد.

    • hananeh afshar:

      ایول به تو جیگر ،منم طرفدارپروپاقرصش نیستم ،امادلیلی برای توهین بهش وجود نداره

  73. Bruce:

    من طرفدار پاشایی نیستم اصلانم از صداش خوشم نمیاد ولی بنده خدا گناه نکرده ک خواننده شده… حالام ک بیچاره مرده، مردم شدن دو دسته و می زنن سر و کله هم.
    اولا کسایی ک طرفدارش نیستن ب هیچ وجه حق ندارن بهش توهین کنن یکمم فکر خانوادش باشن.
    ثانیا اونایی ک اینقد سنگشو ب سینه میزنن خداییش چند درصدتون تا وقتی زنده بود و آلبوم میداد میرفتین آهنگاشو میخریدین، دوزارم گیر خودش بیاد؟؟؟؟؟؟؟؟

  74. جواد:

    یارو خواسته از شهرت پاشایی سو استفاده کنه وازطریق حمله به این هنرمند بزرگ دیده بشه ………لعنت بر افکار کپک زده….

    • نام شما...:

      ایشون به اندازه کافی بزرگ هستند میخوان افرادی مثل شمارا از حماقت نجات بدند

      • ali:

        تو خیلی احمقی

  75. ادرین:

    تو اصلا میدونی هنر چی هس ک میای درباره شعرو موسیقی این خوانده اظهار نظر میکنی؟؟اصلا خودت میتونی ی بیت شعر بگی؟؟مثلا تحصیل کرده این خجالت نمیکشین برا خودتون شما نگرانین ک کسی شماهارو نمیشناسه ک این عکس العمل رو نسبت ب شما انجام بده مردم با صداش زندگی کردن بعد تو میای میکی مبتذل بوده ؟؟تو خودت چ کار مفیدی کردی ؟؟ب جای انتقاد کردن سعی کن طوری رفتار کنی و انسانی باشی ک همه ازت یاد کنن درضمن جناب عالی بهتره ب مسایل و مشکلات دیگه جامعه بپردازی مثه اعتیاد مچرا باید اختلاف طبقاتی باشه بشین اینارو تحلیل کن ب جا این مزخرفات

    • شجاع:

      هر کی طرفدار پاشاییه مخش معیوبه احمقا
      بابا این چرت و پرتا چیه پشته سره رفیق من میگید٬شب آخر پیشه هم بودیم بابا من هی بهش میگفتم نکش بابا بسته بابا هم خودتو به ….. میدی هم منو هم طرفداراتو ولی خدابیامرز هی میگفت این دود٬دوده ٱخره٬ هی گفت دوده آخره و تا اوور دز نکرد دس بر نداشت!پس انقد خرافات پشت سرش نگید و تنشو تو گور نلرزونید!هر کی هم حرفی داره و خیلی مرده بیاد مستقیم واسم میل بزنه این ایمیل منه shojaei@951@gmail.com

      • hananeh afshar:

        بی ادب بیشعور،اگه مردی ومردونگی به منش واخلاق تو با اون پیغامت میگن پس بایدبگم زرشک ،جوابت رو مستقیم واست نمیفرستم توی دید بقیه میذارم تاحالت جابیاداون مرحوم اگه اهل دودبوده حداقل چندتا کارمفیدم انجام داده ولی توچی چت کردی اونم بادوزبالا اومدی توی این سایت شروورنوشتی ،پس مخ خودتم معیوبه که آخرپیغامت طرفداری پاشایی روکردی ،نکنه ازطرف آقای اباذری هستی ،ازطرف من بهش بگو حداقل موهاتویه شونه میکردی بعدمیومدی سخنرانی ،من طرفدار پاشایی نیستم اما دلیلی هم واسه ی چرت وپرت گفتن نمیبینم

      • یک انسان:

        اب که سر بالا بره قورباغه ابو عطا میخونه

        • hananeh afshar:

          قورباغه رو بامن بودید یا آقای شجاع؟؟؟

      • aada:

        شما آقای شجاع حرفاتون اون قد مزخرفه ک ازرش جواب دادن نداره فقط واقعا متاسفم براتون

      • عاشق مرتضی:

        نو سنگ خلای خونه پاشایی هم نیستی ادعا میکنی رفیقشی اخه بدبخت چی گیرت میاد ازاین حرفا یعنی مردم راابله فرض کردی اخه عملیه خاک برسر چقدر بهت دادن که مثلا مرتضی راخرابش کنی ترسوی احمق توکجات شجاعه نفله که پشت سر مرده حرف میزنی برو سپردمت به درک دیگه این چیزا رانگو چلا رامی گیرن

    • hananeh afshar:

      ببینم شما نمیخوای جواب این ناقص العقلی که واست پیغام گذاشتی بدی ؟

    • hananeh afshar:

      سلام ببینم شما قصد نداری جواب این آقای ناقص العقل روبدی ؟

    • hananeh afshar:

      سلام ببینم شما قصد نداری جواب این آدم ناقص العقل روبدی ؟

      • شجاع:

        هنانه خانم اینجا خوب نیست مردم ناراحت میشن هر کی هم هر حرفی داره و ادعاش میشه میتونه از پس بحث بر بیاید این ایمیله منه بیاین تا توجیهتون کنم ولی نظر من درباره پاشایی همونه گفتم shojaei951@gmail.com

        • hananeh afshar:

          اولا حنانه آدم بیسواد نه هنانه ،شما بهتربحث نکنی چون اون از نظر چرت وپرت اولت که جملاتت ناهماهنگ بود اینم ازغلط املاییت زشته برو سه واحد ادبیات پاس کن ،همراه بادرک وشعور ،دوماکه معتاد خودتی سوما گیرم که پاشایی معتاد باشه قبلاهم بهت گفتم حداقل چندتاکارمفیدانجام داده ،اونم تشییع جنازه ی باشکوهش بود ،تو معتادبشو بعدم بمیرببینمکیا میان جمعت کنن ،واسه منم دم از ادب وکمالات نزن بگو اینجا نظر نده زشته تو اگه عقل داشتی خودت چهره ی یه جوون ناکام رو خدشه دار نمیکردی ،البته خدشه دارم نکردی کسی شرووراتو باور نمیکنه ،تو شیپورچی هستی نه شجاع ،اینجا نظرمیذارم کیفش بیشتره حالتو همگانی بگیرم

  76. مریم:

    من نظرم اینه که اقای اباذری هیچ درک و ذوق هنری ندارن ک موسیقی مرضی عزیز رو مبتذل میدونه. به قول سعدی که میگه: اشتر به عرب در حالت است و طرب گرذوق نیست تورا کژ طبع جانوری

  77. hananeh afshar:

    سلام ،من دانشجوی جامعه شناسی هستم .اگه قرارباشه درآینده جای مسائل اساسی کشورم بشینم مرگ یک جوون ناکام وپرطرفدار روتحلیل کنم پس انصراف بدم ازاین رشته بهتره .آدم بیکار این جوون فوت شده چندتامراسم هم براش برگزارشدصداش موندگارهست یادشم موندگاره اما ازدحام جمعیت به خاطرش تموم شده ورفته اما تورم بیکاری بدبختی خیلی وقته که موندگاره شما ایناروتحلیل کن اگه زحمتی نیست ،چه بسیارآدم هایی که باصدای این آقای عزیز مشکلاتشون رو به دست فراموشی اونم برای چند دقیقه و یاساعت سپردن ،ازقدیم گفتن حسودهرگزنیاسود،تمومش کن بحث بیخودت رو ،بچسب به قیمت دلارکه رفته بالا

    • پریا:

      کاملا باهات موافقم

    • بابک:

      دانشجوی عزیز
      مطمئن باشم که شما جامعه شناسی میخونی ؟؟؟؟؟
      شما باید زیر پوست این جریان ها را ببینی چون شما انالیزور های جامعه هستید غعلا

      • hananeh afshar:

        آقای عزیز گفتم دانشجو هستم واگه قراربشه درآینده این چرت وپرت ها رو تحلیل کنم بهتره که انصراف بده .تا فارغ التحصیل نشم ،نمیتونم مثل این آقای ژولیده بشینم مسائل روتحلیل کنم ،اگه درسم تموم شد وکار به آنالیز کردن کشید اول توهمات آقای اباذری رو تحلیل میکنم بعد خودبه خود زیرپوستیاشم میزنن بیرون ،تادوساله دیگه شما دردسترش باش تا بیام عرض کنم خدمتت

        • بابک:

          دانشجوی عزیزاگر جامعه شناسی علاقه مند به رشته ات هستی یک سوال فرق پاشایی با پاشائیسم چیه ؟
          دوما جامعه شناسان و سیاسیون دلسوز با جوان مخالف نیستند بلکه با جریان سطحی نگر که از یک خواننده معمولی یک اسطوره میسازد
          سوما شاید من تا دوسال دیگر در دسترس شما هموطن عزیز نباشم ولی هستند دلسوزانی که شما و پیامتان را پاسخ گو باشند

          • hananeh afshar:

            آقای محترم ،ازمن میخوای چی روقبول کنم ؟اینکه موسیقی پاشایی ابتذال محض بوده ؟آهان لابد ازدلسوزی زیادبه آلبوم مبتذل پاشایی مجوز دادن ودوباره به خاطردلسوزى کاری باشادمهرجان کردن که ازایران بره ؟من سیاسی نیستم کشورم رو دوست دارم امنیتش رو دوست دارم ،خودت حسابش روبکن اگه پسرخودت ،نوه ی خودت روزى خواننده یاترانه سرا یا آهنگسازبشه توی دل مردم جابازبکنه ،خداروخوش میاد یه نفر مثل این آقاداغ به دل شمابذاره بگه موسیقی پاشایی ابتذال محض بود ؟حرف من اینه که این آقا برای همیشه رفت ،بهتره به مسائل ماندگار بیکاری وتورم بپردازیم .چندتا دانشجودیدی که مجبورن برن سرکار وسرکلاساشون رونیان ؟بی نهایت درسته ؟

            • زمانی:

              اوج هنرم خصم مرا افزون کرد با مردم بی هنر کسی دشمن نیست

              • سهیلا:

                قربون دهنت گل گفتیدمت گرم

    • پرهام:

      افرین حنانه افشار احسنت

    • هانا:

      واقعا … منم باهات موافقم. بعضیا چشم دیدن موفقیت بعضیا رو ندارن … متاسفانه

    • نرگس:

      شما همون بهتر با این افکارت این رشته رو ول کنی خوشم میاد خودت خوب فهمیدی

      • hananeh afshar:

        نرگس جان شما که افکارت درست وحسابى تر ازمن هست بفرماییدکه چه رشته ای برم ؟همه میان یه نظر میذارن و میرن اما من تنها کسى هستم که پیگیری میکنم ،من ادعای منطقی بودن نمیکنم اما حرفام بی منطق هم نیست ،کل پیغام هام رو بخون بعد پرخاشگری بکن ،کل نظرهای بقیه روهم بخون شاید طرفدارپاشایی نباشیم اما لزومی نداره داغ دل خانواده ش رو تازه کنیم ،من.یکی ازحرفام این هست که مگه این آقا ادعا ندارن موسیقی پاشایی مبتذل بوده ،خب پس چرا وزارت ارشاد مجوز به برگزاری کنسرت مبتذلش و خوانندگی تیراژسریال ها و آلبوم و اینجورچیزاداده ؟بامدعی مگوییداسرارعشق ومستی بگذارتابمیرد در درد خودپرستى

      • hananeh afshar:

        اکثرا هم که اینجا نظرگذاشتن هم نظر هستن. پس رای با اکثریت هست ،بارآخرتم باشه که بدون فکر نظر میدی ،اگه پشت حرفات منطق بود حداقل دوخط اضافه تروحسابى ترنظرمیذاشتی ،مطمئن باش اگه قرارباشه یکی مثل توبشم و یا آقای اباذری وامثال اون مطمئن باش ازتحلیل کردن مسائل جامعه انصراف میدم یامیرم سراغ گرایش های دیگه رشته م که کارمم عوض بشه ،منتظر کسب اجازه ازشما نبودم و نیستم ونخواهم بود

        • سیما:

          حنانه خانم نسبتی با آقای پاشایی دارید ؟

  78. اسما:

    ابتزال محض خودتی مرتیکه

  79. محمد:

    این افراد مزدوران فرهنگی هستند نه منتقدان

  80. آذردخت:

    برین گمشین مرده پرستا تا دیروز راست و حسینی کدومتون پاشایی رو میشناختین؟

    • نیلوفر:

      مــــــــــــــــن

      • Ati:

        شما به هیچ عنوان حق نداری به طرفداران مرتضی ژاشایی یا هر خواننده ی دیگه ای توهین کنی…

    • اعظم:

      ای آنکه له شده ای فریادت را بخور
      مبادا فریاد بزنی
      مبادا جیغ بزنی
      بگذار استخوانهایت
      درسکوتی عرفانی له شوند
      ما باید باهمین مردمان
      که میان جواد یساری ویوهان باخ در نوسانند
      ایران را بسازیم
      ماهی ها در سکوت میمیرند ؟؟؟
      به ماچه!!
      سیستان با خاک یکسان میشود؟؟؟
      به ماچه؟؟
      ما دلخوشیم برای تشییع جنازه برای یه خواننده معمولی پاپ
      ما دلخوشیم برای سلفی گرفتن با بازیگران زیر تابوت گرفته
      ما دلخوشیم به دیدن مهناز افشار ومحمدرضا گلزار
      این دلخوشی رااز مانگیر
      فریاد نزن
      فریاد تو چرت مارا پاره میکند
      صدای له شدن استخوانهای تو به گوش میرسد؟؟؟
      صدای له شدن استخوانهای ما به گوش میرسد؟؟
      به جهنم!!
      همینطور ویلان وسرگردان بودن در فضای مجازی را عشق است !!!
      راستی استاد میدانی
      مشکی رنگ عشق است؟؟؟

      • بابک:

        جالبه دنیایی معنا توش است ممنون عزیزم

    • فرناز:

      خب الانم همونایی ک میشناختن رفتن چرا جوش میزنی؟

  81. azar:

    آخه یارو تو چی از موزیک سرت میشه؟؟؟؟؟ با اینکه منم از پاشایی خوشم نمیاد ولی خدا بیامرز ابتذالی تو آهنگاش نبو آخه یکی نیست بگه تو اکه آهنکای رپرای زیرزمینی رو گوش بدی چی میگی!!!!!!!!!!!!!

  82. azardokht:

    با اینکه از مرتضی پاشایی خوشم نمیاد ولی این آقاهم چیزی از موزیک سرش نمیشه وحرف خیلی الکی و بیمعنی زده یکی نیس بکه تو اگه موزیکای رپرهای زیرزمینی رو گوش بدی چی میگی!!!!!!!خیر سرش استاد دانشگاهه

  83. azardokht:

    با اینکه از مرتضی پاشایی خوشم نمیاد ولی این آقاهم چیزی از موزیک سرش نمیشه وحرف خیلی الکی و بیمعنی زده یکی نیس بکه تو اگه موزیکای رپرهای زیرزمینی رو گوش بدی چی میگی!!!!!!!

  84. مهدی:

    کی به این یارو دکترا داده؟

  85. حدیث:

    فرهاد من کجاست که ببیند شیرین در آتش عشقش خاکستر شده.!!!!!!!!

  86. punk girl:

    هه با این نظرایی که دخترا به طرفداری از جناب پاشایی دادن باید به فکر تغییر جنسیت باشم.الان قشنگ با خوندن این نظرا حالت تهوع گرفتم

  87. شاهرخ:

    ضمنا نیلوفر خانم از تو انتظار نداشتم که با حیوون جماعت دهن به دهن بشی٬اصلا قرار نیست که هر سگی که به آدم پارس کرد نگاش کنی و جوابشو بدی!ولش کن اگه مرد بود خب میاد رو در رو میشه!شاید من دیگه نیام این صفحه ٬ازت خواهش میکنم که اگه باز این سگه پارس کرد جوابه این بی وجودو نده و اگه باز بهت بی احترامی کرد بهم خبر بده تا اونوقت بهت بگم چطوری باید پوزشو زد!ضمنا این داستانهایی که میگه در راهه کپی اتفاقاتیه که برا خواهر و مادرش میفته٬اینم میاد همون بلاهایی که سره ننه و آبجیش اومده رو دقیقا کپی میکنه فقط اسمهارو عوض میکنه!بالاخره اینم یه نوع کاسبی و اشتغالزاییه دیگه!!!خودش سناریو نویس شده ننه و آبجیشم بازیگران نقش اول شدن!منتها اسمه آبجیش تو سناریو نیلوفره و اسمه شوهره نامشروعه خواهرش شاهرخ!بازم میگم که لطفاً جوابه این آقای نویسنده زحمتکش رو نده!تا وقتش آزاد باشه و از خواهر و مادرش برامون بنویسه!

  88. شاهرخ:

    Shojaei951@gmail.com آقای بی وجودی که اینقدرجربزه نداری اسمتو بزاریاین ایمیلمهاگه شرف داری ومیخوای ثابت کنی که فقط عین سگ ازدورپارس نمیکنی پیغام وآدرس روایمیلم بزارتارودرروحرف بزنیمببینم اونموقع جرات قدقدکردن داری

  89. راوی:

    هوم هه هه هه
    تو داستان بعدیت که یکم توش xxx هم داره برات قشنگ شرح میدم که کی تخم حرومه.
    فقط میترسم اشکت در بیاداااا
    خودت خواسی بعد شاکی نشیا من میخواستم ملایمتر باشه تا خواننده های عزیز ناراحت نشن چون بعدا میخواستم بدم تو همشهری داستان هم چاپ بشه.البته نه همونطوری یه کم سانسورش میکنم ولی اینجا اوریجینالشو میذارم. دالییییی خدافظ

    • اسكنىر:

      واقعا تعجب می کنم چرا نمی شود گفت صدای پاشایی مبتذل و چندش آور است مگر گفتن نظر شخصی جرم است من هزاران پاشایی را در حد بند کفش شجریان هم نمی دانم

  90. راوی:

    هه هه هه ههههههههههههه
    حال میکنم که تا ته اعماقتون سوخت تا شما باشین دیگه اینطوری پشت سر مرده حرف نزنین.

    راستی مژده داستانک بعدی تونم تو راهه به همین زودیا میرسه ب——–ای

    • نیوفر:

      هرچی دوس داری بخور.ظاهراشکمت مثه جوراب کش میاد.خیلی خوشمزست؟؟…اشکالی نداره اتفاقامن نسوختم چون واسم مهم نی تخم حرومی مثه تو چی میگه.بنویس مام بخندیم

  91. شاهرخ:

    نیلوفر خانم نگران نباش آجی دریا با پوزه سگ که کثیف نمیشه٬ این تراوشاته مضخرفی که از ذهن این آدم نما بیرون زده نشانه روح و جسمه بیمارش داره که همه دخترو پسرای عالمو مث اعضای خانوادش منحرف و بر فنا رفته فرض میکنه!این راوی فک کنم خودش اهله بند وبساطه ولی هر موادی که میزنه بهش نمیسازه چونن اگه بهش میساخت حداقل قوه تخیلش خیلی بهتر کار میکرد و انقد حرفاش بیمزه نبود٬فک کنم اونجایی که تو کامنتش نقطه چین گذاشته زمانی بوده که یه دفه خانوادش ریختن سرش و بردنش کمپ رهایی و خرفاش نیمه تموم مونده!امیوارم تو کمپ چون وقت آزادش بیشتره یه کم تلاش کنه که قوه تخیلش بهتر بشه٬درآخر هم به راوی پیشنهاد میکنم که دوتا کمپوت و ۳تا رانی بگیره و یه سر به خودش بزنه چون حالش اصلا خوب نیست!بالاخره از انگل جامعه بیش ازین انتظار نمیره٬بی وجود حالا من پسرم هرچی بگی زیاد مهم نی چون من اصلا نمیفهمم چی میگی آخه زبان حیواناتو بلد نیستم ولی انقد مرد باش و شعورت برسه که نباید الکی به دختره مردم تهمت و افترا ببندی!اگه بی ادب باشی سهمیه کاه و ینجتو قطع میکنم تا ازگرسنگی هلاک شی!ضمنا داستان ی که بافتی از دکمه پاور و کلیدای کیبورد و ….معلومه که فک میکنی مردم مث خودت تو عهده کامپیوترای نفتی موندن و اصلا از چیزای مث لبتاپ و تبلت و گوشیای هوشمند خبر نداری!البته تقصیرم نداری چون تکنولوژیهای پیشرفته روز چند سال دیرتر به داهات کوره ها میرسه!بهت توصیه میکنم که نزدیک عید وقتی مینی بوسه داهاتتون واسه حمومه شب عید و خریده عید آوردتون شهر یه سری به بازار بزنی و چیزای جدیدو ببینیکه فک نکنی همه مردم مث خودت تو ۲۰سال پیش موندن و با رایانه های گازوئیلی کار میکنن!

    • نیلوفر:

      احتمالااین خودش چیزی زده بوده تشخیص نداده اونی ک دستش روکیبورد ولوشده بود مامانش بوده ن من.بیخیال شاهرخ جان گه خوری ب دهنش مزه داده دوپرس دوپرس میخوره…هرچندکه اگه خوده گهش خوردنی بودتاحالاکنسروشده بود

    • بی نام:

      ببین شاهرخ نیلوفرهرچی هست خواهرت نیست نوش جونت باشه بهت حتما خوب حال میده که ازش طرفداری میکنی پوزه سگ اون دهن پرازنجاستته درضمن توسنگ توالت خونه مرتضی هم نمیشی چه برسه به رفیقش دهنت کاسه توالتشونه بخورتاسیرشی

  92. راوی:

    illusion
    شاهرخ توی اتاقش پشت بساط نشسته و از فرط کشیدن مواد توی یه توهم سنگین فرو رفته .توپ توپه که یدفه هوس میکنه بره پشت کامپیوتر و چت کنه در حالی که چشاش دو دو میزنه و با دستش نمیتونه دکمه پاور کامپیوترو نشونه بگیره بلاخره بعد از کلی تلاش موفق میشه کامپیوترشو روشن کنه تو تاریک روشن اتاق و با یه کپه دود که روی سرش مثل یه ابر تیره میچرخه احساس میکنه دو تا دست دیگه کنارش داره تق و تق رو کلیدای کیبورد میخوره تو اون حال کیفور و با چشمای نیمه باز و گوشاش که صداهای بیرونو گنگ و نامفهوم میشنون احساس میکنه اون مرحومه که اومده کنارش ———————————————-
    یکی دو ساعت بعد که حال و هوای مواد از سرش میپره پیشونیو از روی کیبورد بلند میکنه و میبینه اه ه ه
    نیلوفر کنارش با یه دست رو کیبورد دراز افتاده.

    چند ساعت بعد چند تا جمله از اون دوتا تو فضای اینترنت پخش میشه که دو تاشو میتونین همین بالا ملاحظه کنین.

    • نیلوفر:

      کصصصصافطططططط..من اونجانبودم بوخودا

  93. شاهرخ:

    بابا این چرت و پرتا چیه پشته سره رفیق من میگید٬شب آخر پیشه هم بودیم بابا من هی بهش میگفتم نکش بابا بسته بابا هم خودتو به ….. میدی هم منو هم طرفداراتو ولی خدابیامرز هی میگفت این دود٬دوده ٱخره٬ هی گفت دوده آخره و تا اوور دز نکرد دس بر نداشت!پس لطفا انقد خرافات پشت سرش نگید و تنشو تو گور نلرزونید!

    • نیلوفر:

      خخخخخخخ ای بیشوعور گناه داره بنده خدا.ولی باحال گفتی

  94. ....:

    بچه ها بس کنین.منم ب اقای اباذری فحش دادم ولی الان پشیمونم چرا مواظب حرفامون نیسیم چرا در مقابل بی ادبی بقیه ماهم بی ادبی میکنیم چرا خدارو فراموش کردیم.مواظب حرفاتون باشین چون دوروز دیگ تو اون دنیا قراره جواب بدید.منک پشیمونم و از همه بخصوص اقای اباذری حلالیت میخام.منم مث اقای اباذری عصبی شدمو بدوبیراه گفتم.شرمنده.فقط خدااا

  95. علی.......:

    متن خبر مبهم بود….اصلا اشاره به این نشد که پاشایی چی هست….. متن یک راست سراغ این پدیده مجهول الهویه رفته و فرض را بر شناخته شده بودن پاشایی به مثابه اباذری گذاشته…..چنین خوانندگانی که رشدشان از نرخ تورم پیشی گرفته و کمیتشان کیفیت را به سخره، چنان زیادند که در حافظه نمی گنجند و ناگزیر به زباله دان تاریخ ریخته می شوند….گویا شعار «برای هر خانواده یک پزشک» به جامعه موسیقی پاپ سرایت کرده و بدین گونه تغییر شکل یافته، برای هر گوش یک خواننده. اگر یه روز رفتی بقالی دو تا قالب پنیر گرفتی و طرف به جای بقیه پولت یه بلیط کنسرت داد بدون که هنوز هم ریه هات دارن از هوای وطن پر میشن نه از هوای جزایر سلیمان!

  96. رضا:

    آقا این سروشه کجا رفت؟؟؟خداوکیلی خیلی حرفای جالب و خنده داری میزنه!هم آدمه فیلم و باحالیه و هم از حرفاش معلومه که اطلاعات و سوادش در حده بالاییه!ولی حیف که یه کم بد دهن و پرخاشگره و و هیچ خط قرمزی واسه خودش قائل نیست!میخام بدونم نتیجه نظر سنجی چی شد و کدوم پسوند واسه پاشایی بیشتر رای آورد‌؟؟؟؟سروش خداوکیلی برگرد به صفحه!

  97. فرشید:

    ادامه کامنت بالا….واقعا نازه شسته این سروش که چنان مچتو خوابوند و شخصیتتو له کرد که از زوره بی جوابی بقوله نوشین خانم به فحش دادن و بی ادبی رو آوردی٬اگه حالیت بود تو این صفحه که خیلیاشون دخترن همچین بی ادبی ازت سر نمیزد و دلیل اینکه خوشم میاد که خرد شدی اینه که این بی ادبی ازت سر زد وگرنه من دشمنی باهات نداشتم!ولی الان میفهمم که لیاقته تو همون امثال این یارو سروشه که از خودت بدترن و باید جلوشون لنگ بندازی تو بد حرفی و سخنوری!خواهشا دیگه بس کن چون به اندازه کافی گند زدی و بی آبرو شدی و دیگه بیشتر از این آبروی خودت و طرفدارای مرحوم پاشایی رو نبر!

    • مهران:

      الحمد لله الذی جعل أعدائنا من الحمقى.
      امام صادق علیه السلام: خدا را شکر که دشمنان ما را از احمق ها آفرید.
      To argue with a person who has renounced the reason is like administering medicine to the dead. Thomas paine
      بحث و گفتگو با فردی که منطق و عقل را کنار گذاشته مثل تجویز دارو برای مرده است.
      نه عمو جون فرشید خان من در مقابل اون آقا سروش و شما یه میلیمترم کم نیاوردم و همینطور سفت و سخت رو موضع ام وایسادم ولی من پاسخ کسی رو منطقی میدم که خودشم از حرفایی که میزنه سر در بیاره نه مثل آدمایی که چون یه کلمه حرف منطقی و قانع کننده بلد نیستن میخوان کارشونو با کولی گری و هوچی بازی و جنجال پیش ببرن آره عزیز
      راستی شما همون فرشیدی نیستی که مورخ نهم دیماه من زیر کامنتت بهت جواب دادم والان بعد از حرفای این سروش یه دفعه ظاهر شدی.

      • امین:

        آقا مهران مثل اینکه تو سایر حدیث را نگاه نمیکنی. رسول اکرم(صلی الله علیه و آله)میفرمایند:ابلیس نخستین شخصی بود که به آواز خوانی پرداخت. وسائل الشیعه ج۱۲ صفحه۲۳۱٫ ما که ادعا نمیکنیم که شیعه واقعیه امام علی هستیم ولی تو با این اخلاقت و ادبت ادعای شیعه بودن میکنی یعنی میگی هر کی مخالف پاشایی باشه دشمن خداست

        • مهران:

          آقا امین گرچه اومدیو اخلاق و ادب ما رو زیر سوال بردی ولی اشکالی نداره. بنده هم هیچ ادعایی در مورد شیعه واقعی امام علی(ع) بودن ندارم چون ما حتی یک درصد نصایحشون رو هم عمل نمیکنیم که اگه میکردیم وضع ما این نبود.و اما بعد شما از کجای نظرات بنده این برداشت رو داشتی که هر کی مخالف پاشایی باشه دشمن خداست نه اون مرحوم هم مسلما مثل افراد دیگه نقاط ضعفی توی موسیقی و شاید تو شخصیتش داشته مثل همه انسانها(من در مورد شخصیتش قضاوت نمیکنم)اما ظاهرا تو فضای غبار آلودی که بواسطه این بگو مگو ها ایجاد شده موضوع اصلی فراموش شده ومورد غفلت قرار گرفته شما آقا امین که اخلاق بنده رو زیر سوال میبری فیلم و صدای سخنرانی این آقای اباذری که در جایگاه یک استاد دانشگاه قرار گرفته و باید خودش الگوی یه انسان حداقل از سطح متوسط بالاتر در اخلاقیات انسانی باشه رو توی یک مکان علمی و در حضور صدها دانشجو و استاد دیدی؟ پیشنهاد میکنم فیلمشو تو یوتیوب ببینی ایشان با چنان حرارت و نفرتی به پاشایی و موسیقی اش و تمام طرفدارانش توهین میکنه که از حد تصور خارجه. آیا میشه این حرفا رو انتقاد سازنده تعبییر کرد خصوصا در قسمت پایانی سخنرانیش در جواب اون خانم معترض که بهش میگه شما حق ندارید توهین کنیدو مردم رو ابله بنامید خیلی شدیدتر اظهار میکنند که (بله من توهین میکنم) حال سوالات اساسی من اینه:این همه نفرت و انزجار برای چی؟و اینکه آیا تمام طرفدارهای آن مرحوم طبق گفته آقای اباذری و افرادی که اینجا ازش طرفداری کردن فقط برای خودنمایی از سر جو زدگی برای عکس گرفتن و چشم چرانی و هزاران برچسب دیگر برای مراسم وی حاضر شده بودند و تمام طرفداران آن اون زنده یاد در گوشه گوشه این کشور سطحی نگر و ابله بودند که معضلات اجتماعی را درک نمیکردند چون برای مرتضی پاشایی سوگواری کرده بودند؟ در پایان من انصاف و وجدان شما را به قضاوت میطلبم و مطمئن هستم هیچ وجدان بیداری نمیتواند حقیقت را انکار کند.

          • امین:

            من نگفتم آقای اباذری کاری درستی کردن ولی طبق حدیثی که شما گفتید که مخالفان مرحوم مغفور پاشایی احمق هستند در ضمن یکی از رسمهای جاهلیت عرب ها غنا و موسیقی بود که پیامبراکرم(صلی الله علیه و آله) آنرا ریشه کن کردند.آقای پاشایی این دنیا برای شما نفع داشتند آیا موسیقی ایشون اون دنیا نفعی برای شما دارند؟ درضمن اگر توهینی به شما کردم مرا حلال کنید و برای شادی روح تمامی اموات فاتحه مع الصلوات

  98. لیلا امیر افشاری:

    بنظرم آقای سروش دیگه خیلی مسئله رو بزرگ کرده جوابایی که داده یه مقدار توهین آمیز و دور از منطق بوده٬و معلومه که این یکی هم از شاگردای اباذریه که اینطور در دفاع از حرفاش یکه تازی میکنه٬بابا یکی نیست دو کلمه حرف بلد باشه جوابه اینو بده که اینطور بمباران کلامی نکنه ما دوسدارای پاشایی رو؟؟ولی خداییش فارغ از تعصب حرفاش در مورده فرقه درست کردن و پسونهایی که پیشنهاد داده بود خنده دار و با مزه بود ولی نباید حرفاش بی جواب بمونه!

  99. نوشین:

    آقا مهران با اینکه منم تو جبهه طرفداران پاشایی و مخالفان ابذری هستم ولی شدیداً از لفظ و ادبیات شما گلایه دارم و با این جوابه خارج از ادبی که به این سروش دادید یه جورایی خودتنو محکوم کردید و احساس میکنن که جلوی این یارو سروش کم آوردید و جوابی واسه حرفاش نداشتید٬اگه واقعا میتونید علمی و با منطق محکومش کنید اینکارو بکنید ولی اگه میخای ازش شکست بخوری حداقل با بی ادبی آبروی دوسداران پاشایی رو نبر!چون من با اکثر حرفاش مخالفم ولی راجبه اینکه آیه قرآنی که آوردید اصلا ربطی به مرحوم پاشایی نداشت باهاش موافقم چون تعداد طرفدار ربطی به عزیز بودن نزد خداوند نداره!امیدوارم برید بگردید و دلیل قانع کننده پیدا کنید و محکومش کنید تا بعنوان دوسدار پاشایی بهت افتخار کنیم٬نه مثل امروز جلوی این یارو کم بیاریو جوابی منطقی ندی و از فرط بی جوابی دست به بی ادبی بزنی!به امید جبران شکسته امروزت!

    • مهران:

      نوشین خانوم با عرض معذرت شما اگه به چند کامنت بالاتر رو نگاه کنید ملاحظه میکنید که من تو سه بند بصورت کامل نظرات آقای اباذری و طرفدارانش رو از دیدگاه خودم شرح دادم و دلایل خودم رو بصورت منطقی ارایه کردم ولی با افراد بی منطقی چون این آقای سروش باید مثل خودشون برخورد کرد چون (نرود میخ آهنی در سنگ)این آقا غیر از هوچی گری چه استدلال قابل دفاعی در مورد سخنان آقای اباذری آورده من شروع کننده این درگیری نبودم ولی کسی که توهین آمیز حرف میزنه باید جوابشو شدیدتر بگیره من هنوز روی موضع خودم در مورد این آقای سروش هستم.

    • مهران:

      این کامنت قبلی بنده است ولی اگه دوستان در دفاع از پاشایی نظرات بهتری دارند ما مشتاق شنیدنیم:
      حرفهای این آقای اباذری از سه جنبه قابل بررسی است:
      ۱-از جنبه موسیقی و صدا:که این آقا اظهارمیکنند چیزی از موسیقی نمیدانند و بر اساس نظرات یک موسیقیدان ناشناس و مجهول که معلوم نیست چقدر بر موسیقی تسلط دارند و ممکن است چندین و چند موسیقی دان دیگر نظرات کاملا متفاوتی باایشان داشته باشند قضاوت کرده اند که بواسطه دلیل فوق الذکر نظر آقای اباذری کاملا مردود است.
      ۲-ایشان علاوه بر موسیقی در مورد شخصیت آقای پاشایی هم قضاوت کرده اند و ایشان را نماد ابتذال و سطحی گرایی خوانده اند ما در مورد نظراتی که در مورد اخلاقیات مثبت و دلبستگی های مذهبی آن مرحوم نقل میشود قضاوت نمیکنیم (هر چند میتوان از فحوای موسیقی و اشعار مورد استفاده حدس زد که این نقل قولها تا حدود زیادی صحیح است) اما هیچکس حق ندارد چون آقای اباذری به خود اجازه داده و بدون هیچگونه شناختی شخصیت یک فرد را زیر سوال برده و توهین نماید.
      ۳-جنبه معضلات اجتماعی و سیاست:ایشان که فکر میکنند شق القمر کرده و مهمترین کشف قرن بیست و یکم را به ثبت رسانده اند و معضلات اجتماعی که یک بچه ابتدایی امروزی نیز از آن آگاه است را رمزگشایی کرده اند بقول آن کلام معروف (از افاضات شیخ ما این است شیره را خورد و گفت شیرین است)خود تا بحال چه کار عملی در را رفع آن انجام داده اند خیلی رک بگویم مردم به هر دلیلی نمیخواهند در مورد این مسایل حرفی بزنند یا جرات ندارند و اکنون میخواهند با صدای محزون پاشایی همذاتپنداری کنند این آقای به اصطلاح استاد اگر خیلی جرات دارند یک کمپین اجتماعی راه بیاندازند و همراه با طرفداران سینه چاکشان چون شما به خیابان بیایند و نظراتشان را علنی بیان نمایند و اگر جرات ندارند ساکت بنشینند و لاف بیهوده نزنند و آشفتگیهای ذهنی خود را که بواسطه مطالعه صرف کتابهای دانشگاهی و گسستگی از مردم در وجودشان رخنه کرده است را به زنده یاد پاشایی که آهنگهایش همنوا با روح بسیاری از طرفدارانش شده است مرتبط نکنند.در ضمن آقای کوروش یا مهیار یا هر اسمی حتی اگر اون زنده یاد یه طرفدار واقعی داشته باشه شما و استاد گرامیتون!!!! حق توهین بهش رو ندارین.والسلام

  100. سروش:

    از آقای مهران تشکر میکنم که جواب این سوأل منو دادن که چطور میشه که در آخرالزمان بعضیهادبر اساس آیاته قرآن با امام زمان میجنگند٬و دلیلش تنها وتنها تفسیره سطحی و طالبانیسم و داعشیسم از قرآنه!پسر خوب اگه واقعا پاشایی رو مصداق این آیه میدونی جای بسی تأسفه!چون اگه قرار بود هرکسی روکه چندهزارتا طرفدار و هوادار داره مصداق این آیه باشه و خدا عزیزش کرده باشه هیچکس به اندازه ابوبکر البغدادی فدایی و جان برکف نداره همچنین بن لادن و ایمن الظواهری و بخصوص ملا عمر(رهبر طالبان) که هزاران نفر قرآن خوان و مثلا متدین و با سن کامل دوستشون دارن و جونشونم براشون میدن!اگه تفسیره شما درست باشه این دسه نفر رو خدا عزت داده و دوستشون داره!پس لطفا سره هر مسئله ای دست به قرآن نشید و نگید که فلان آیه مصداق فلا شخصه چون ممکنه یهو سر از طالبان دربیاری!به نظرم اگه شما هم به خانم (ف.م)کمک کنید میتونید به کمک هم یه فرقه جدید بنا کنید!اصلا میتونید بگید که آیه ۲۶آل عمران در شأن پاشایی نازل شده!آیه های قرءن فراتر از اینه که امثال من و شما در موردشون نظر قطعی بدیم پس بیش از این خودتونو مضحکه خاص و عام نکنید لطفاً!معیاره عزیز بودن در پیشگاه خدا این چیزا نیست که شما تفسیر میکنی!واقعاً به حرفای قبلیم یقین پیدا کردم که اگه اینجوری پیش برید یه دین جدید و پیشوایی جدید درست میکنید چون دیگه دارید حضرت پاشایی (سلام الله علیه) رو وارده قرآن هم میکنید!راستی بگرد بینم تو قرآن مدرکی پیدا نمیکنی که ثابت کنه شعرهای پاشایی ریشه قرآنی داره مث(یه کاغذ یه خودکار….)یا(یکی هست….)؟ما منتظر کشفیاته جدیده شما هستیم آقای مدعی العموم که جوابه همه رو میدی!فک کنم اینطور که شما حرص میزنی و جوابه همه رو میدی قراره تو دین جدید یه مقام و پست عالی بهت بدن!لطفا دیگهدجواب منو ندید چون عمرأ این صفحه رو باز کنم!آخه حوصله و وقت شنیدن اراجیف ندارم!خداحافظ شما کم نشه!

    • مهران:

      شما آقا سروش که عرضه نداری دو تا تحلیل درست از موضوع بکنی (از کلیه آقایون و خانمها معذرت میخوام بهتره گالتو ببندی) یه سری کلمات مزخرف و بی معنی رو پشت هم ردیف کردی که اگه دوباره اگه از خودت بپرسن نمیتونی تکرارش کنی بله من مدعی العموم هستم شما چی میگی اگه حرفی داری که از مغزت در بیاید نه جای دیگت بیا اینجا مطرح کن و گرنه…

      • just:

        آواز غنا از مصادیق افعال حرامی است که در احادیث معصومین و آیات قرآن به شدت مذمت شده وخواننده حتی اگه پسر امام حسینم باشه در جهنم عذاب میشه اونوقت شما میگی مرتضی میخاسته بره کربلا؟!!!
        غنا به حدی منع شده که حتی خواندن قرآن به غنا هم حرامه، مگه دیگه بالاتر از سخن خدا کلامی هم هست؟!!!…با این وجود خواننده ها هر شعری میخوان بخونن چه از معشوقه ها و دخترای هرزه و چه از امام و خدا پیغمبر،اگه غنا باشه خوانندگیشون حرومه و سزاوار لعن. و این کار بدشونو اگه کسیم توجیه کنه اونم فعل حرام مرتکب میشه چرا که داره خلاف حکم خدا سخن میگه و قرآن فرمود: و من لم یحکم بما انزل الله فاولاءک هم الکافرون:و کسانی که خلاف حکم خدا به چیزی حکم کنند پس آنان از کافران می باشند”.

    • parastesh:

      شمااول بروروی ادبیاتوادبت کارکن بعددم ازقران بزن.این چرندیاتتوتومغز خودت نگه دار.من بلدنیستم باحرفاوکلمات بیخودمثل توبازی کنموالکی یچیزوبزرگ کنموبعدم ادعام بشه که حالیمه.به زبون خودم میگم دهنتوببندتااعصاب بقیه روبااین مزخرفاتت خوردترنکردی.پاشایی ی خواننده ی محبوب بودکه صداش واسه خیلیامنحصربه فردبودوبس حالااگه بعضیاتون انقدرسست عنصریدکه بایه صدای غمگین تحریک میشین مشکل خودتونه وگرنه اهنگای پاشایی جنبه ی مطربی وتحریکی نداره.دیگه این چرتوپرتایی که میگی حضرت پاشاییوربطش میدی به قرانوازکجادرمیاری؟!تو هم داری به کسی که واس مردم قابل احترام بودودوست داشتنی توهین میکنی هم به دینوشخصیت بعضیا.اگه فکرمیکنی خیلی حالیته اینجاکسی حوصله ی شنیدن نطقای جناب عالی رونداره

  101. سروش:

    ببخشید من یادم رفت پسوندهای پیشنهادیمو بگم٬من چهارتا پسوند پیشنهاد میدم که هر کدوم بیشتر رأی بیاره بعنوان پسونده نام جناب مرتضی پاشایی برگزیده خواهد شد: ۱-سلام الله علیه
    ۲-قدس الله نفس الزکیه ۳-رحمت الله علیه ۴-رضی الله عنه

    • مهران:

      شروش خان توجه شما رو به آیه زیر جلب میکنم:

      قُلِ اللَّهُمَّ مَالِکَ الْمُلْکِ تُؤْتِی الْمُلْکَ مَن تَشَاء وَتَنزِعُ الْمُلْکَ مِمَّن تَشَاء وَتُعِزُّ مَن تَشَاء وَتُذِلُّ مَن تَشَاء بِیَدِکَ الْخَیْرُ إِنَّکَ عَلَىَ کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ
      بگو: «بار خدایا، تویى که فرمانفرمایى هر آن کس را که خواهى، فرمانروایى بخشى و از هر که خواهى، فرمانروایى را باز ستانى و هر که را خواهى، عزت بخشى و هر که را خواهى، خوار گردانى همه خوبیها به دست توست، و تو بر هر چیز توانایى.»آل عمران آیه ۲۶
      به شما توصیه میکنم بجای این همه افاضه فضل در سکوت کمی نشتسته و به این آیه گرانقدر فکر کنید.

      • محمد:

        خاک بر سرت که آیه که مخصوص بزرگی خدا را به مرحوم پاشایی نسبت دادی. تو که از قرآن حرف میزنی چرا آیه ۶۴ سوره الاسرا رو نگاه نمیکنی؟ «ای شیطان هرکه را میتوانی با صدایت تحریک کن و بلغزان»سوره الاسرا آیه۶۴

        • امیر حسین:

          آقای محمد خیلی جوابت تند و احساسیه شما خودت مگه مفسر قرآنی؟ در ضمن در مورد آیه ای که خودت ذکر کردی منظورت اینه که افرادی هستند که با صدای مرتضی پاشایی تحریک میشن و به راه خلاف میافتن؟؟؟؟!!!!خیلی جالبه

          • محمد:

            تحریک نشدن؟ تو کنسرت های این مرحومو دیدی؟ که چه جوری زنان با صداش کارهای حروم انجام میدادن. درضمن از خودم نگفتم آیه قرآنه و قابل جعل نیست. مثل روز روشنه خدا از موسیقی ها مطرب مردمو نهی کرده چون عواقب بدی داره چه بخواهی چه نخواهی خدا از این موسیقی بدش میاد.ائمه و معصومین هم توی حدیث های مختلف مردمو از موسیقی های حرام نهی کردند

  102. سروش:

    ببخشید یادم رفت پسوندهای پیشنهادیمو بدم٬من چهارتا پسوند میدم که هر کدوم بیشتر رای بیاره اهمون به عنوان پسونده نام جنابه مرتضی پاشایی برگزیده میشه: ۱-سلام الله علیه ۲-قدس الله نفس الزکیه ۳-رحمت الله علیه ۴-رضی الله عنه

  103. سروش:

    خداییش واسه من همیشه جای سوألبود که چرا تو بعضی از زمانهای تاریخ یه نفر مث آبخوردن میشه یه پیامبر دروغین و خیلی هم طرفدار و محب پیدا میکنه و میگفتم خدایا اونا دیگه چه جور آدما و باچه طرزه فکری بودن که پیرو یه رسول دروغین یا یه فرقه ساختگی مث بهاییتو….شدن!ولی این چند وقت و بخصوص با کامنتی که خانم(ف.م) گذاشتن و گفتن که پسر شش ماهم هر وقت گریه میکنه آهنگ پاشایی براش میذارم و اون درجا آرام میشه و بدون هیچ حرکت و ساکت میشه و حتی میخوابه و اگرهم بیدار بشه بازم وقتی صدا رو میشنوه بازم خوابش میبره و به همین دلیل گفتن که پاشایی هم تو قلب خودشه و هم تو قلب بچه ششماهش!فهمیدم که طرفدارای رسولهای دروغین و فرقه هها چطور و با چه منطقی محب یارو میشدن !بنطر من اگه ده تا مث این خانم‌پیدا بشه و پیاز داغشو یه مقدار بیشتر کنن و یه کم تبلیغات قوی هم داشته باشن و از انگلیس هم کمک فکری و مالی بگیرن میتونن یه فرقه جدید با یه متد جدیدتر تاسیس کنن!طرفدارای تندرو وبی منطق و جوگیر شده هم که کم نداره پاشایی٬لب تر کنید تو یه ماه حداقل یک میلیون مرید پیدا میشه برا فرقه!اسمشم بذارید پاشاییت!واقعا شدنیه مث کاری که بهایی ها با کمک انگلیس با عباس افندی کردن و اونو کردم امام زمانشون(استغفرالله)یا کاری که با (با ب )کردن یا غیره….!به همین دلیل من چندتا پسوند پیشنهاد میدم که طرفدارای دو آتیشه و جان برکف آن مرحوم از این به بعد یه پسوندی در خور ایشون به جلوی اسمش اضافه کنن !۱-سلام الله علیه ۲-قدس الله نفس الزکیه ۳-رحمت الله علیه ۴-رضی الله عنه !هر موردی بیشتر رای بیاره بعنوان پسوند نام جناب ایشان برگزیده خواهد شد!

  104. سروش:

    خداییش واسه من همیشه جای سوألبود که چرا تو بعضی از زمانهای تاریخ یه نفر مث آبخوردن میشه یه پیامبر دروغین و خیلی هم طرفدار و محب پیدا میکنه و میگفتم خدایا اونا دیگه چه جور آدما و باچه طرزه فکری بودن که پیرو یه رسول دروغین یا یه فرقه ساختگی مث بهاییتو….شدن!ولی این چند وقت و بخصوص با کامنتی که خانم(ف.م) گذاشتن و گفتن که پسر شش ماهم هر وقت گریه میکنه آهنگ پاشایی براش میذارم و اون درجا آرام میشه و بدون هیچ حرکت و ساکت میشه و حتی میخوابه و اگرهم بیدار بشه بازم وقتی صدا رو میشنوه بازم خوابش میبره و به همین دلیل گفتن که پاشایی هم تو قلب خودشه و هم تو قلب بچه ششماهش!فهمیدم که طرفدارای رسولهای دروغین و فرقه هها چطور و با چه منطقی محب یارو میشدن !بنطر من اگه ده تا مث این خانم‌پیدا بشه و پیاز داغشو یه مقدار بیشتر کنن و یه کم تبلیغات قوی هم داشته باشن و از انگلیس هم کمک فکری و مالی بگیرن میتونن یه فرقه جدید با یه متد جدیدتر تاسیس کنن!طرفدارای تندرو وبی منطق و جوگیر شده هم که کم نداره پاشایی٬لب تر کنید تو یه ماه حداقل یک میلیون مرید پیدا میشه برا فرقه!اسمشم بذارید پاشاییت!واقعا شدنیه مث کاری که بهایی ها با کمک انگلیس با عباس افندی کردن و اونو کردم امام زمانشون(استغفرالله)یا کاری که با با کردن یا غیره….!به همین دلیل من پیشنهاد میدم که طرفدارای اون مرحوم از این به بعد یه پسوندی در خور ایشون به جلوی اسمش اضافه کنن!

  105. parastesh:

    من بانیمی ازحرفای اباذری موافقم.امااینکه مرتضی روباخواننده های کوچه خیابونی مقایسه کرده وبه این تندی اونوتکذیب کرده وحرفهای نادرستی زده نشون دهنده ی اینه ک یک انسان بی شخصیتوبی شعوره واگه متن بالاروخونده باشین متوجه میشین این اقانه تنهابه خواننده ی محبوبمون مرتضی توهین کرده کلابه همه ی خواننده های پاپ توهین کرده.اگه خیلی ادعاش میشه چراقبل مرگ مرتضی پاشایی ازش انتقادنکرد؟حالاکه دیده مردم چقدردوسش داشتن ودستش ازدنیاکوتاهه به خودش اجازه داده همچین حرفایی بزنه؟اوناییم که ازاباذری حمایت میکننوبرای تاییدحرفاش کلی نطق میکنن شک نکنید سفارشی پیام میدن

  106. نام شما...مهیار:

    آقا مهران اولا بنده تو کامنتام از لفظ (ابله)استفاده نکردم و بقول احمدی نژاد مدارکش موجوده!ولی اینکه گفتم ایرانی مرده پرست و استاده جوگیر شدنه رو بازم میگم و بهش شک ندارم و دلیل دارم!دلیل واضحش ناصر حجازیه که قبل مرگش با اونهمه سابقه و محبوبیت یه پسته کوچیکم بهش ندادن ولی بعد مرگش شد اسطوره و الگوی همه و عزیزه دل همه!یکی دیگش خوده مرحوم پاشایی!بنظره شما اگه تختی زنده بود انقدر ورزشگاه بنامش میکردن و قدرشو میدونستن؟؟؟خیلیها هستن که بعد مرگ عزیزتر شدن ولی تو زندگیشون به اندازه مرگشون بهشون بها ندادیم!امثال خسرو شکیبایی و سردار کاظمی و استاد جعفر شهیدی علی حاتمی و مرتضی آوینی و چمران و سهراب سپهری و آل احمد و شریعتی و…..همه بعد از مرگ عزیزتر شدن و این نشانه مرده پرست بودنمونه!درسته تلخه ولی حقیقته داداش گلم!اولی با این حال اگه حرفای من یا اباذری تو یا بقیه دوستان رو ناراحت کرده از طرفه خودم و ایشون از همتون عذر میخام!

    • مهران:

      آقا مهیار بنده هم میپذیرم که تمام افرادی که پس از مرگ مرتضی پاشایی خود رو طرفدار ایشون اعلام کردند بخاطر خود او و موسیقی اش نبوده و عده ای هم سوار موج وقایع پس از مرگ وی شدند اما حرف من اینست که همیشه تعادل و میانه روی چه از دیدگاه دینی و چه از دیدگاه فلاسفه غربی و شرقی بهتریت روش زندگی و قضاوت بوده است و درست است که در این قضیه عده ای از آن سوی بام افتادند و جوگیر شدند اما منصفانه عده ای هم از این سو افتادند و آن مرحوم و طرفدارانشان را با خاک یکسان کردند به این سوال منصفانه جواب دهیم آیا واقعا موسیقی مرتضی پاشایی ابتذال محض بود؟ و تمام طرفداران ایشان سطحی نگر و کلمه ای که نمیخواهم دوباره آن را ذکر کنم امیدوارم جوری قضاوت کنیم که دست کم پیش وجدانمان شرمنده نباشیم در پایان من هم اگر اساعه ادبی شد از شما عذرخواهی میکنم.

  107. غزل:

    این آقای نسبتا محترم، بجای اینکه بگن مردم آموزش ببینن ، بهتره اول خودشون برن درست صحبت کردن و رعایت احترام به دیگران و مردم را آموزش ببینن ، بعد بیان نظر بدن .
    دلم برای این آقا میسوزه ، از حسودی نمیدوسته چی کار کنه ، اومده این حرفا رو گفته!!!اصن کی از ایشون نظر خواست، خیلی زشته که آدم پشت کسی که دستش از دنیا کوتاهه اینجوری حرف بزنه ، براشون متاسفم بسیاررررررررررررررررررررر…

  108. مهران:

    آقای نام شما مهیار حتما این جمله رو هم من از چهارچوب ادب خارج شدم و گفتم یا شما در چند کامنت بالاتر (همگی یادون رفته که ایرانی مرده پرسته و استاده جوگیر شدن!)نظرات بنده رک و تند و تیز بوده اما مثل شما و استادتون از کلمات شبه فحش مثل (ابله) استفاده نکردم و اینکه کمتر کار ایشون رو ماست مالی کنید و لطفا معنی لغات رو تغییر ندید.
    ضمنا مهمتر اینکه لطفا مثل کامنت آخرتون حاشیه روی نکنید و اگه نظری دارید در پاسخ سه موردی که بنده در کانت آخرم اشاره کردم اظهار نظر بفرمایید.

  109. نام شما...مهیار:

    نخیر دوست ه عزیز انقد مث شماها بیکار نیستم که با دوتا اسم نظر بدم!بنده سال گذشته دانشجوی استاد بودم و هیچ صنمی با آقای کوروش ندارم این رو هم میتونید از مسئولان سایت سوال کنید تا بر اساس شواهدشون جوابتون رو بدن!درضمن من انقدر از شخصیت استا ابذری شناخت دارم که نظره ایشون بطوره قطع توهین به شخص خاضی نبوده بلکه انقاد از یک طرزه فکر و دجریان بوده که اگه اپیدمی بشه واقعا زیان باره!وگرنه اباذری رو هر کس بشناسه می دونه که اون از روی چاپلوسی وسفارش نظر نمیده و قلم ودیدگاهشو بخاطره یه سری مسائل نمیفروشه!در ضمن شما آقا مهران و نه آقا کوروش لحنتون محترمانه و متناسب با چارچوب ادب نیست و معلومه که جفتتون از روی کینه و بغض حرف میزنید و اصلا به واقعیت کاری ندارید بخصوص شما که توهم توطئه هم دارید!

  110. مهران:

    بابا ماشاالله به این همه زرنگی و هوش و ذکاوت با (نام شما کوروش ) کامنت میذاری و (با نام شما مهیار) حرفای خوتو تایید میکنی. بگذریم
    حرفهای این آقای اباذری از سه جنبه قابل بررسی است:
    -از جنبه موسیقی و صدا:که این آقا اظهارمیکنند چیزی از موسیقی نمیدانند و بر اساس نظرات یک موسیقیدان ناشناس و مجهول که معلوم نیست چقدر بر موسیقی تسلط دارند و ممکن است چندین و چند موسیقی دان دیگر نظرات کاملا متفاوتی باایشان داشته باشند قضاوت کرده اند که بواسطه دلیل فوق الذکر نظر آقای اباذری کاملا مردود است.
    ۲-ایشان علاوه بر موسیقی در مورد شخصیت آقای پاشایی هم قضاوت کرده اند و ایشان را نماد ابتذال و سطحی گرایی خوانده اند ما در مورد نظراتی که در مورد اخلاقیات مثبت و دلبستگی های مذهبی آن مرحوم نقل میشود قضاوت نمیکنیم (هر چند میتوان از فحوای موسیقی و اشعار مورد استفاده حدس زد که این نقل قولها تا حدود زیادی صحیح است) اما هیچکس حق ندارد چون آقای اباذری به خود اجازه داده و بدون هیچگونه شناختی شخصیت یک فرد را زیر سوال برده و توهین نماید.
    ۳-جنبه معضلات اجتماعی و سیاست:ایشان که فکر میکنند شق القمر کرده و مهمترین کشف قرن بیست و یکم را به ثبت رسانده اند و معضلات اجتماعی که یک بچه ابتدایی امروزی نیز از آن آگاه است را رمزگشایی کرده اند بقول آن کلام معروف (از افاضات شیخ ما این است شیره را خورد و گفت شیرین است)خود تا بحال چه کار عملی در را رفع آن انجام داده اند خیلی رک بگویم مردم به هر دلیلی نمیخواهند در مورد این مسایل حرفی بزنند یا جرات ندارند و اکنون میخواهند با صدای محزون پاشایی همذاتپنداری کنند این آقای به اصطلاح استاد اگر خیلی جرات دارند یک کمپین اجتماعی راه بیاندازند و همراه با طرفداران سینه چاکشان چون شما به خیابان بیایند و نظراتشان را علنی بیان نمایند و اگر جرات ندارند ساکت بنشینند و لاف بیهوده نزنند و آشفتگیهای ذهنی خود را که بواسطه مطالعه صرف کتابهای دانشگاهی و گسستگی از مردم در وجودشان رخنه کرده است را به زنده یاد پاشایی که آهنگهایش همنوا با روح بسیاری از طرفدارانش شده است مرتبط نکنند.در ضمن آقای کوروش یا مهیار یا هر اسمی حتی اگر اون زنده یاد یه طرفدار واقعی داشته باشه شما و استاد گرامیتون!!!! حق توهین بهش رو ندارین.والسلام

  111. نام شما...مهیار:

    با حرفای آقا کوروش کاملا موافقم!چون واقعء یه مشت بچه دارن در مورد استادی حرف میزنن که هزارتا امثال ماها شاگردش بودیم!اینایی که موضع مخالف دارن استاد اباذری رو نمیشناسن و موضعشون خنده داره!فقط یه مشت آدمه بیکار و سطحی میتونن یک هفته برن جلوی بیمارستان وبعدشم بهشت زهرا….!خوده جوونها هم میدونن که هدفه اومدنه خیلی از جوونا به این مراسم چی بود!!!!!هدفی غیر از عشق به پاشایی که عاقلان دانند…..!

  112. نام شما...کوروش:

    امان از جهل و کج فهمی!بابا کدوم موج محبوبیت؟؟؟؟بخدا قسم ۵۰درصد این سینه چاکها تا قبله مرگش حتی نمیدونستن پاشایی چه شکلیه!فقط یه نشونه واسه شناخته شخضیت و جایگاه این سینه چاکها کافیه اینکه بعد از سی چهل روز از فوته طرف این بندگانن خ ع‍دا انقد بیکار و زندگی و خالی از مشغله و ‌….. هستن که فقط تو فضای مجازی دنبال خبرای جدید از پاشایی هستن!محبوبیتی که با مردن ایجاد میشه رو نگاه کنید همه چیز دستتون میاد اینکه تعداد پسندهای پاشایی بعد مردن ده برابر زنده بودنشه تو اینترنت٬خودش گویای پوشالی بودن این محبوبیت و احساسی و بچگانه بودنه این تعصبهاست!شک نکنید که ۹۰درصد این تندروها جوونای۱۷٬۱۸ساله ی شکست عشقی خورده هستن!بنظره من باید آهنگهاشو رو تیتراژ سریالهایی مث حریم سلطان وامثالهم بذارن چون موضوعشون دقیقا بهم میخوره!

  113. نام شما...کوروش:

    امان از جهل و کج فهمی!بابا کدوم موج محبوبیت؟؟؟؟بخدا قسم ۵۰درصد این سینه چاکها تا قبله مرگش حتی نمیدونستن پاشایی چه شکلیه!فقط یه نشونه واسه شناخته شخضیت و جایگاه این سینه چاکها کافیه اینکه بعد از سی چهل روز از فوته طرف این بندگانن خ ع‍دا انقد بیکار و زندگی و خالی از مشغله و ‌….. هستن که فقط تو فضای مجازی دنبال خبرای جدید از پاشایی هستن!محبوبیتی که با مردن ایجاد میشه رو نگاه کنید همه چیز دستتون میاد اینکه تعداد پسندهای پاشایی بعد مردن ده برابر زنده بودنشه تو اینترنت٬خودش گویای پوشالی بودن این محبوبیت و احساسی و بچگانه بودنه این تعصبهاستز

  114. ناشناس:

    فقط شعار مفت که حتی ارزش خوندن نداره

  115. مهران:

    آقای نام شما کوروش یا هر چی که هستی شما کی هستی که خودت اجازه میدی در مورد تمام طرفداران زنده یاد پادشایی قضاوت احمقانه بکنی و اونا رو یه سری جوان که شکست عشقی خوردن بنامی بر خلاف تصورات مزخرف شما که از ذهن بیمارت تراوش میکنه خیلی از طرفداران اون زنده یاد افراد میانسال جاافتاده هم هستند واینکه این خواننده عزیز تونست در طول دو سال عمرش چنین موج محبوبیتی ایجاد کنه که خودش یه هنر و توانایی بزرگه که تو و امثال تو با اون مغز حلزونی از درک اون عاجزین

  116. نام شما...کوروش:

    یا کسی از دوستان به اندازه من نسبت به وضع موجود جامعه معترض و نگران نباشه!ولی خدا وکیلی جمع کنید این بساطه مسخره رو٬هر بچه ۱۶٬۱۷ساله ای که دوس پسر یا دوس دخترش باهاش قهر کرده و شعرای سطحی وپوچ آهنگهای پاشایی رو گویای احوال خودش میدونه شده سینه چاک پاشایی٬همچین میگن مرتضی انگار ده سال باهاش رفیقه تورگی بودن٬ترسم فردا بدترم بشه و بگن
    (موری)٬بابا بس کنید کنید این ادا اطوارهارو٬آخه شما از زندگی و واقعیتاش چی میدونید؟از مردمی بودن چی میدونید!طرف اواخر۹۱خواننده کله و دوسال بعدش فوت کردهو همش ۵٬۶تا بیشتر آهنگ نداره!اونم تو جامعه ما که هر کی با ننش قهر میکنه میره تو زیرزمینه خونشون با دوستاش دوتا شعر سرهم میکنن و با هزارتا تغییره مصنوعی توصدا یه تراک دو دقیقه ای سره هم میکنن و وقتی طرف از زیر زمین میاد بیرون میشه هنرمنده مردمی!نوعی از هنرمند که سالی ۷۰تاس تو کشور به زوره پوله باباشون خواننده شدن

  117. ف.....م:

    آقای اباذری محترم که نمی دونم کی هستی ولی بدون شخص بنده را بیشتر از روشن فکرها دور کردی….من اصلا اسم آقای پاشایی عزیز را نشنیده بودم ونه خودش را دیده بودم تا لحظه مرگ ناگوارشان…اما از اون روز کذایی به بعد آقای پاشایی در قلب منه نه تنها من حتی حتی حتی پسر شش ماهه ام صدای آقای پاشایی رو می شنوه ساکت می مومنه بدون هیچ حرکتی و حتی حتی می خوابه در کمال آرامش ….اگر هم تازه بیدار شده باشه باز هم می خوابه این رو همه مطمعن هستیم……حالا شما آقای به اصطلاح روشنفکر تحلیل بفرمایید یعنی چی…..فقط یه چیز بگم من کلا از روشنفکرا بدم میاد متنفرم،…..چون می خواهن افکار خودشون رو به زور به بقیه تحمیل کنند…واقعا واقعا متاسفم براتون….همین

  118. نام شما...مهیار:

    اگه قرار بود همه مردم عاقل باشن و مفهومه حرفی که میشنوند رو بفهمن که دیگه واژه هایی مث جهل ٬کج فهمی و… کاربردی نداشت!همگی یادون رفته که ایرانی مرده پرسته و استاده جوگیر شدن!بعدشم مردممون بنده خداها با هر اتفاق مهم و غیره مهم دنبال هیجان هستن و تو این راه ممکنه اسطوره سازی کاذب صورت بگیره و یه نفر با فوت کردن صد برابر زنده بودن سینه چاک پیدا کنه!نکته بعدی بیکاریه که شکره خدا تا دلت بخواد داریم٬خداییش جوونی که کارو زنگی داشته باشه ده روز لو بیمارستان اتراغ میکنه؟؟؟یا واسه تشیع جنازه دو روز هزار کیلومترو میره و برمیگرده؟مردمما فقط ددنبال بهانن واسه دوره هم جمع شدن!منم موافق اینم که این جمعیت خیلی معناهای ناگواری داشت!از طرفداراشم که بالای ۷۵درصد نوجوونای دختر وپسر ۱۵تا ۲۵ سال بودن که یه جورایی پاشایی درده اونارو فرید میزد خواهش میکنم الکی جو گیر نشن!

  119. مشتی مندلی:

    تا وقتی فرهنگ یک جامعه سریال فاطما گل باشه و پاشایی بیشتر از این نمیشه انتظار داشت .

    تا زمین ما که زنهای ما هستند وریشه هر جامعه میباشند دنبال چنین وچنان باشند نه دنبال علم و فرهنگ و ایدلوژی
    نباید انتظار داشته باشی .
    آیا زنهای ژاپن دنبال آقای پاشایی رفتند که ژاپن قدرت برتر اقتصادی وعلمی و..شد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  120. ستاره:

    خیلی خوب است که بدون فحش دادن حرف خودرا زدید. …باید طرف مقابل را قانع کرد (در هر بحثی) تا مجبور شود عذرخواهی کند..بکار بردن کلمات زننده نشانه ضعف ما و ضعف منطق ماست…..ضمنا ابله به معنی نادان است و فحش محسوب نمی شود….

  121. پارمیدا:

    آره این آقا روشنفکر نما در مورد وضع بد یکی از استان ها حرف زدن اما واقعا کی مسئول این آقا فقط بلده حرف بزنه مثل بقیه روشنفکر نماها که بیت المال رو به حراج میبرن و جز مزخرفات چیز دیگه ای بلد نیستندامثال این آقا در قبال همچنین مسائلی مسئولن نه من جوون که تو مشکلات و سردرگمی مسائل خودم موندم این آقا روشنفکر نما اصلا عمق این اتفاقی که به خاطر پاشایی افتاد رو درک نکردن اینها فکر میکنن که مردم فقط به خاطر اینکه ایشون فقط یه خواننده بوده این اتفاق افتاد اما نمیدونن که من جوون به خاطر اینکه مرتضی هم یه جوون مثله خود من بوده و درد و رنج های من رو داشته و ما مردم با مرتضی همزاد پنداری کردیم و خودمون رو مثل اون میدونستیم آری من جوون با مرگ این مرحوم میخواستم به شماها که ادعای روشنفکری میکنید بگم صدای من رو بشنوید اما امثال این آقا فقط یه طرف قضیه رو دیدن و به جای حل مسئله به فکر پاک کردن صورت مسئله هستن این آقا میخواد این اتفاق رو از دید خودشون تحلیل کنه که متاسفانه تحلیلشون کاملا سطحی و مسخره بوده ما جوونا که هزارتا مشکل تو زندگی داریم و امثال این اقا به جای حل مشکلات به این فکر میکنن که چرا مردم بتهوون و موتزارت گوش نمیدن با حرفهای این روشنفکر نما فهمیدم که ایشون اصلا از مشکلات مردم چیزی نمیدونه و با خوندن چهار تا کتاب میتونه راجع به همه چیز و همه کس نطر بده تا افرادی مثله این آقا تو این کشور جولان میدن و به جای درک کردن مردم فقط این مردم رو سرکوب میکنن نباید انتطار هیچ گونه پیشرفتی داشته باشیم مدیر سایت لطفا نطرم ثیت بشه ممنون

    • علی:

      حرفی که می زنه اینه که سطح فکریه جامعه اومده پایین(لفظ ابله و احمق نشان برای دادنه فاعل این فعلیته نه توهین شخصی. ما اگه بخواهیم در مورد جهل حرف بزنیم ناچاریم از جاهل مثال بزنیم نه از عاقل). خیلی دلایل بهتری برای تجمعات هست. مثل دزدی ۳ هـزار میلیاردی. این گرون شدن اجناس و …. . که ما فقط واسشون جوک و پیامک درست کردیم. ما داریم تو مدلایی قرار می گیریم که یاطرفدار کورکوراه یه چیز باشیم یا مخالف کورکورانه. کشوری مثل هندوستان از ما خیلی فقیرترن(طبق آمار های ارائه شده پیرامون قدرت خرید کشور ها) ولی سرانه مطالعشون خیلی بالاتر از ماست. وقتی نهایت آزاد طلبی ما شده این که بتونیم تو ماشینمون گوگوش گوش بدیم یا مثلا رفتیم اسکی بتونیم روسری مونو برداریم و … توقع داری که بگن سطح فکریه جامعه رفته بالا؟ مشکلات داریم. مثلا ماشین خوب به مون نمی دن . بنزین بی کیفت تولید میشه و … . ولی اینکه برای موتور سورامون چراغ قرمز و ورود ممنوع مثل یه چیز تزئینی واسه خیابونه و خیلی چیزایه نشانه سطخ فکریه جامعه است نه چیزه دیگه.

  122. پارمیدا:

    من نمیدونم این آقا با این حرفای مزخرفش میخواسته چی رو ثابت کنه کسی که حتی نمیدونه چه جوری صحبت کنه ومیخواد حرفای بی پایه و اساس خودشو با زور و فحاشی به مردم به کرسی بنشونه اصلا این آقا میدونه که چرا مرتضی الگو و اسطوره نسل من شده نه که نمیخواد بدونه چون امثال این آدم خود شیفته از واقعیت فراری هستن مرتضی کسی بود که حتی تو اوج بیماریش مردمش رو رها نکرد ایشون کسی بود از جنس خود مردم بودن تواضعش ادبش و صبرش برا من جوون الگو شده کسی که از وقتی شناختمش به خدا نزدیکتر شدم کسی که این کارا رو در عملش نشون داد نه مثل این آقا که فقط بلده حرف بزنه امثال این آقا از مشکلات جوونا چی میدونن از سر درگمی و بلا تکلیفیشون چی میدونن جوونی که تفریحی نداره و امثال این آقا حتی برگذاری یه کنسرت رو هم غیر مجاز میدونن مرتضی پاشایی و امثال پاشایی ها کسانی هستند که من جوون خودم رو تو وجودشون حس میکنم مرتضی بغض فرو خفته نسل من بوده که با مرگش این بغض شکست کسانی که حرف دل من جوون رو میفهمن نه این آقا که خودش رو از مردم جدا میدونه و این مردم رو ابله خطاب میکنه این آقا به چه حقی به این مردم توهین میکنه دانشگاهی که استادش اینجور حرف میزنه این مردم به چی دل خوش باشن

    • علی:

      آفرین پارمیدا خانم، خیلی ممنون، حق مطلب رو خوب ادا کردین

  123. سعیدد:

    اباذری نمیفهمه چی داره میگه .خوب بتوچه مرتضی معروف شده

  124. عاشق مرتضی:

    مگه این که یه استان داره از بین میره تقصیر مرتضی هستش؟
    مرتضی هم دستش از این دنیا کوتاهه.نمیتونه از حق خودش دفاع کنه. از یه استاد دانشگاه بعیده که این قدر بی احترامی کنه!بابا حالا که شما خوشت نیومد دیگه تشیع جنازه نمیریم خوب شد؟!نمیشه که به مردم بگین دوست نداشته باشین!علاقه ی مردم به هیچ کسی ربطی نداره.والا

  125. عاشق مرتضی:

    مگه این که یه استان داره از بین میره تقصیر مرتضی هستش؟
    مرتضی هم دستش از این دنیا کوتاهه.نمیتونه از حق خودش دفاع کنه. از یه استاد دانشگاه بعیده که این قدر بی احترامی کنه!بابا حالا که شما خوشت نیوپد دیگه تشیع جنازه نمیریم خوب شد؟!نمیشه که به مردم بگین دوست نداشته باشین!علاقه ی مردم به هیچ کسی ربطی نداره.والا

  126. نام شما...:

    اباذری غلط کرد

  127. جعفر:

    وقتی تعداد پسندهای پاشایی پس از مرگش در فیسبوک از ۱۰۰ هزارتا به بالای چند صد هزارتا می رسه خودش گویای این نکته هست که اگه گوجه سبز هم باشی بعد از مرگت می شی هندونه….

  128. جعفر:

    وقتی تعداد پسندهای پاشایی پس از مرگش در فیسبوک از ۱۰۰ هزارتا به بالای چند صد هزارتا می رسه خودش گویای اینه نکته هست که اگه گوجه سبز هم باشی بعد از مرگت می شی هندونه….

  129. جعفر:

    وقتی تعداد پسندهای پاشایی پس از مرگش در فیسبوک از ۱۰۰ هزارتا به بالای چند صد هزارتا می رسه o,na گویای اینه نکته هست که اگه گوجه سبز هم باشی بعد از مرگت می شی هندونه….

  130. سعیده:

    برن گمشن با این تحلیلشون
    مرتضی ژاشایی سلطان موسقیه پاپه و کسی حق نداره بهش توهین کنه
    با این حرفا یه ذره هم از علاقه ی طرفدارها کم نمیشه چی فکر کردن این آدما؟؟؟؟؟؟
    لابد همه باید سلیقه ی اونا رو داشته باشن!!!!! هرکس یه سلیقه ای داره و حتما به نظر هوادارای آقای پاشایی صدای ایشون خوب بوده دیگه
    دلیلی نداره یه نفر که اسم خودش رو گذاشته تحلیل گر همه کار و زحمت یه خواننده محبوب رو به دلایل شخصی و غیر فنی زیر سوال ببره

  131. mostafa:

    واقا تو قرن ۲۱ یکم وقتی به اهنگ های پاشایی بگن مبذل باید خودمونو بکشیم که دوتا آدم مثل ایشون که از وضع جونایی امروز ایران بی خبرند جوانای که محروم میشن از همه چیزو… ایشون احتمالا فقط وفقط آهنگ سرود کشورمونو به عنوان یک موسیقی مجاز میشناسند.

    • you:

      آواز غنا از مصادیق افعال حرامی است که در احادیث معصومین و آیات قرآن به شدت مذمت شده وخواننده حتی اگه پسر امام حسینم باشه در جهنم عذاب میشه اونوقت شما میگی مرتضی میخاسته بره کربلا؟!!!
      غنا به حدی منع شده که حتی خواندن قرآن به غنا هم حرامه، مگه دیگه بالاتر از سخن خدا کلامی هم هست؟!!!…با این وجود خواننده ها هر شعری میخوان بخونن چه از معشوقه ها و دخترای هرزه و چه از امام و خدا پیغمبر،اگه غنا باشه خوانندگیشون حرومه و سزاوار لعن. و این کار بدشونو اگه کسیم توجیه کنه اونم فعل حرام مرتکب میشه چرا که داره خلاف حکم خدا سخن میگه و قرآن فرمود: و من لم یحکم بما انزل الله فاولاءک هم الکافرون:”و کسانی که خلاف حکم خدا به چیزی حکم کنند پس آنان از کافران می باشند”.

  132. ستاره:

    اگر کسی من را ابله خطاب کرد و من به اوفحاشی کردم و فحش های بد تری دادم حتما لایق بوده ام که من را ابله خطاب کند….

    • روشنفکر:

      آره دقیقا لایق بودی تو یکی.هه چقد شبیه روشنفکرنماها حرف میزنی.بابا ته علمومنطق

    • علی:

      ستاره خانوم طبق اظهار نظرات خودت انگار شما از فحش خوردن خوشحال میشی یه اپسیلون انصاف داشته باش و نقش بازی نکن شما انتظار داشتی مردم در مقایل توهینهای اباذری برن دستاشم به گرمی بفشارن و اشک تو چشاشون جمع بشه یا مثل ماست نگاش کنن و هیچی نگن بله جواب های هویه.

  133. میلاد:

    اولا مرتضی پاشایی سلطان پاپ بود این شخص مزحک و مسخره با این چهره مکروه کی هستی که راجع به نماد مقامت با سرطان حرف میزنی

    • ممل:

      خیلی ببخشیدا فک کنم سلطان پاپ شادمهره نه پاشایی

  134. ستاره:

    با سلام…مشکل بسیار بزرگ در جامعه ما نداشتن صبر و تحمل در مقابل نظر مخالف خودمان است..آیا همه باید مطابق میل ماحرف بزنند؟برای رشد کردن باید از لاک خودمان بیرون آمده وکمی هم به دور واطراف نگاه کنیم…با حرف زدن و گفت و شنود هیچ فاجعه ای رخ نمی دهد…آگاهی تنها با تبادل افکار میسر است نه با بد اخلاقی.

    • روشن فکر:

      نه باید مطابق میل خودشان البته با توهینو مثل آدمای کوچه بازاریو احمقا حرف بزنن.اگ با بداخلاقی نمیشه پس به اون رایستون اباذری بگو ادبو رعایت کنه و اینقد خودخواه نباشه.بیچاره به تو و ننه باباتو کله خاندانت گفته ابله بعد تو ازش طرفداری میکنی؟؟؟از لاکت بیا بیرون بیچاره.ایشالا همونطور که تن پاشایی رو تو گور لرزوندی تن خودتم تو گور بلرزه.منکه بخاطر توهینت نمیگذرم ازت یااااارووووو

    • علی:

      ستاره خانوم در کجای دنیا به لجن کشیدن یک خواننده محبوب و ٱبله خواندن مردم آزادی بیان. تعبیری میشه فکر کنید این توهینها به شما بشه بازم ژست روشنفکری میگیرین و. ریلکس از کنارش میگذرید

  135. کیمیا:

    اخ مرتضی عزیزم کجایی ببینی با رفتنت چها کردی؟مرتضی طرفدارای زیادی داشت به خاطر صدای گیراو شخصییتش کسایی که طرفدار نیستن چرا توهین میکنن حالا که مرتضی رفته بزارید راحت باشه دیگه. مردم به عشقش امدن براش عذاداری کردن به بقیم ربطی نداره؟من عاشق صداشم این حرفای مسخرم نظرمو تغیر نمیده .

  136. ساحل:

    سلام
    من به عنوان یک موسیقی دان و محقق در مورد سبک های مختلف موسیقی و راز های پشت پرده ی موسیقی
    همه ی گفته های آقای اباذری رو نفی میکنم.
    موسیقی و تمام آهنگ های مرحوم مرتضی پاشایی بدون هیچ گونه اشکالی از لحاظ شعر،موسیقی،ملودی و راز های پشت پرده هست.
    و به شخصه برای آقای اباذری متاسفم.

    • روشن فکر:

      آفرین قطعا اون کسی که این یارو اباذری میگه گفته مبتذل بوده دشمن پاشایی بوده(البته اگه اباذری دروغ نگفته باشه ک شکیم نیس که دروغ گفتهاز طرف خودش گفته آخه کدوم موسیقی دانی وقتشو میده به این یارو اباذری شهرت طلبو مغروروبدبخت)

  137. من:

    خدا پدر این پاشاییو بیامرزد که جونای بیکارو مشغول کرده

  138. فک کن کیم:

    حسادت واسه کی واسه چی پاشایی خدا رحمتش کنه جایگاهش همنون جایی باشه که خودش خواسته…..شما چرا خون گریه کردین لااقل دوسش داشتین به احترامش لباس عزا میرفتین عزا نه با گریمو ارایشو کوفتو جلف بازی برین گمشین اینقد دوسش دارین برین روزی براش یه خط قران بخونین نه الکی بگین خون گریه کردم وای مردم وای عزیزم کسی نیاز به دلسوزی نداره براش فاتحه بدین قران بخونین .

    • برو بابا:

      بابا بس کنید این بازی رو. اباذری غلط کرد یه چیزی گفت.ارزش مرتضی با این جور حرفای الکی از بین نمیره.این یارو هم یه چیزی گفت اونم از رو حسادت.ولش کنید مرتضی پاشایی ارزشش این قدر زیاده که با ای باد ها نمیلرزه.خیالتون تخت.

  139. نیلوفر:

    حرف مفت زدن برا این اقا و بقیه ی به ظاهر روشنفکرا کاری نداره. مرگ عزیزترین و محبوبترین خواننده همه رو متحیر کرد. همه از ته دل خون گریه میکردند. مشخصه چرا بعضی از این اقایون بهشون فشار اومده. قطعا اگ خودشون به درک واصل شن فقط نزدیکانشون برای تشییع میرن. حسادت هم حدی داره اخه… خجالت بکشید از خودتون!!!!!

  140. یه بالغ:

    وای شماها چتون شده بهوما چه کی به کی حرف زده مواظب باش کسی به خودتون حرف نزنه به ماچه پاشایی خوبه یا بد به ماچه استاد چی گفته نگفته بهومن چه شمل چتونه خخخخخ

  141. اونا:

    اینجا اصلا دموکراسی معنی نداره

  142. علی:

    ابی بخون.

  143. رضا پیشرو:

    فقط ابی ……ابی بخونید بابا ……………..

  144. ريحانه:

    متأسفم برای دانشگاهی که استاداش افرادی مثل اباذری هستن و حیف نسلی که زیر دست این متحجرا درس میخونن مرتضی عزیز همیشه دوستت داریم و به یادت هستیم روحت شاد

  145. جوان ایرانی:

    سلام . این سخنرانی ها با مقاصد سیاسی و مغرضانه جهت جلوگیری از اجتماع جوانان و مردم در خیابانهاست و ربطی به مرتضی نداره ….. می خوان اینطوری بگن که دیگه مردم نیاند و حضور مردم را کوچیک کنند . من که خیلی با آهنگهاش حال می کردم . روحش شاد . آهنگ هاش سرشار از احساس . عشق بود

  146. bahman051:

    برو بمیر بابا ما برای مرتضی جونمونم میدیم

  147. علی معرف:

    حرف ایشان درست است …

    موسیقی پاشائی چرند بود

    با این حال خدا بیامرزدش

    • علی:

      آقای علی معرف (گرچه بکار بردن لفظ آقا برای شما زیادی است )زنده یاد پاشایی نیازی به خدابیامرزی افراد کوته فکر و تهی مغزی چون شما ندارد فکر میکنم کلمه چرند فقط برازنده شخصیت حقیر و سرکوب شده خود شماست پس دهانتان را ببندید.

    • king:

      کاری به شخصیت خوبش یا اخلاق و رفتارش ندارم ولی اهنگاش زیاد مالی نبود
      خدا بیامرزدش

  148. علی معرف:

    بله موسیقی ایشان ابتذال محض بود و فاقد ارزش هنری

    اما روحش شاد و این که جامعه به این دلیل نبود که تجمع

    کرد ………

    • نیلوفر:

      ببند دهنتو مرتیکه… تو خودت بویی از جوانمردی نبردی!! مرتضی اسطوره بود!!! اسطوره ای تکرار نشدنی.. قلب بزرگش اخلاقش مردونگشی هنرش صداش شخصیتش همه و همه باعث شد این همه ادم فرهیخته برن سر مزارش و با خون دل اشک بریزند.. برو از خدا بخواه که ایشالله وقتی مردی یک نفر پیدا شه بیاد سر خاکت فاتحه بخونه برات. واقعا شناختن مرتضی لیاقت میخواست. شماها هیچ کدوم این شخصیت رو نمیشناختید و هنوز هم دارید تو عالم حسادت خودتون غوطه می خورید. مرتضی فقط صدا نبود! مرتضی یه اسطوره بود. بمیر از حسادت بدبخت

      • نیلوفر:

        توچراهم اسم منی عزیزم؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • مملی:

      خدا رحمتش کنه
      اگه خواننده های ایرانی رو بخوایم رده بندی کنیم بعید میدونم خدا بیامرز جزو سی نفر اول باشه
      ولی شما طرفداراش(که بیشتر بعد از فوت اون خدا بیامرز طرفدارش شدین)ایشونو پرطرفدار ترینو بهترین خواننده میدونید.
      حرفای دکتر اباذری رو تایید نمیکنم ولی افراد جامعه ی ما چیزی از موسیقی(منم جزوشونم)
      بعنوان مثال از تجربه ی شخصی خودم بگم تو جمعی سمفونی نهم بتهوون رو گذاشته بودم که همشون مسخرم کردنو بهم گفتن چ چیزای چرتی گوش میدم

  149. بهزاد:

    کاستی ها درتمام علوم بر عهده متولیان آن امور است
    حال اگر جامعه دارای کمبود یا نقصی می باشد ایراد از جامعه شناس در آن جامعه است

    • فرشید(برادر کوچک شما ،بنده ی خدا و تسلیم فرمان او ):

      این وسط اراده انسان ها چه می شود؟
      با زبان بی زبانی می گویید شما….آقا بهزاد … هیچ اراده ای از خود ندارید.قطعا اینطور نیست…
      انسانها گاهی توانسته اند با اراده خود یک ملت را تغییر دهند.

  150. علیرضا:

    من هم با آقای اباذری کاملا وافقم… واقعا نمیدونم جامعه مار داره به چه سمتی میره… دغدغه مردم ما چه چیزهایی شده؟

  151. جواد استار:

    مرتضی پاشایی با احساس مردم سرکار داشت و منطقیه همه دوسش داشته باشن بخصوص نسل جوان اقای اباذری اینم بچم شما با نقد بی اساستون فقط خودتونو منفور کردین والا چیزی ازعشق مردم نسبت به مرحوم پاشایی کم نکردین امیدوارم همون سه نفر به تشیع شما بیان

    • جواد:

      مردمی که هم سطح مطالعشون خیلی بالاست! و هم فرهنگ رانندگیشون بالای صد در صده! و هم اینکه جز راست گویی چیزی دیگه ای ازشون نمی بینی و خیلی فضایل اخلاقیه دیگه که در اون ها بالای ۱۲۰ درصدن!….. ازین مردم اگه انتظار داشته باشی به موسیقی ای غیر از مرتضی پاشایی گوش بدن باید به صحت عقل خودت شک کنی..

      • توتموم دنیا اکثر موسیقی های مورد علاقه ی مردم موضوعش همین چیزاست:

        خودت چطور؟؟! مردمی که ازخودراضی نستن…

  152. م.س ش:

    خجالتم خوب چیزیه آقا،چرا خودتو کوچک میکنی؟الان به اندازه ای م که مردم عاشق پاشایی هستن ، همونقدر از شما از شما متنفر هستن

  153. علی:

    از اکثر طرفدارای پاشایی (البته خیلی ها بعد از مرگش طرفدار اون شدن، نمی دونم، شاید مردن بزرگترین کار هنری پاشایی بوده!!) بپرسی. این خواننده کلا معیار های پاپ رو هم در خوش بینانه ترین حالت درست بلد نبوده اجرا کنه (حالا بیخیال ارزش موسیقی پاپ موسیقی حتی در مقابل موسیقی راک و….). جواب میدن کی این معیار ها رو گذاشته.. من هر چی دوست داشته باشم گوش میدم… منم جواب میدم عزیر دل اگر موسیقی معیاری نداره پس چرا توقع داری انتقاد کردن معیار داشته باشه؟… اباذری شاید بخوان فحش های بدتر از این هم بدن(البته نقدشون یک نقده رادیکاله با فحاشی های خیابانی خیلی فرق داره) کی گفته تو نقد نباید فحش داد؟ این معیار مسخره رو کی گذاشته؟ یا کلا هر جور دلش می خواد نقد می کنه..

    • فرشید:

      جناب آقای “علی “شما جای خداوند ننشستی که بتوانی تشخیص دهی بزرگترین کار هنری افراد چه بوده است؟

    • مهدی:

      علی آقا!!!اونقدر پرت و مزخرف گفتی که ارزش وقت گذاشتن و جواب دادن نداره مطمئنی چیزی مصرف نکردی؟؟؟!!!

  154. الهه:

    بابا ول کنید مرتیکه شیره ای ی زری زده.مگه از عشق وارزش مرتضی عزیز کم شده!خدابیامرز رضاشاه اگه میدونست که یک روز در دانشگاه تهران به ی هنرمند فقید چنین بی احترامی خواهد شد هیچ وقت اونجا رو تاسیس نمیکرد.همه حرفا از حسادته.اب سرد بدم خدمتتون………………..

  155. اشکان:

    کاش اقای اباذری به تناقضات حرف‌های خود به عنوان یه جامعه شناس ””’شما که طبق گفته ای خودتان از موسیقی چیزی نمیدانید و تحلیل موسیقی مرحوم پاشایی را نقل از کارشناسانتان بدون منبع و ماخذ بیان میکنید چطور مردم را احمق فرض کرده دوست عزیز شما که قطعا مفهوم فالش در موسیقی میدانید”’اما گفتار شما در یه سفسطه و به بیانی فالش یعنی خارج از عرف ادب و البته منطق تحلیل حرف‌های شما ””’به لحاظ علمی محلی از ””’به هر تقدیر ادب مرد به ز دولت است’

  156. حالا..:

    من برای تک تک شمایک عددپمادسوختگی تجویزمی کنم افرادمثلاروشنفکر…شمابروعلایق خودتو موردبررسی قراربده نه علایق مردم و مگ کسی باکارای شماکارداره که تااین حدبرای مردم تعیین تکلیف می کنید؟

    • فرشید:

      دوست عزیزم علایق با واقعیات جهان آفرینش متفاوت است.من هرکه را که ببینم برایش یادآوری میکنم.اینطور برای خودم نیز یادآوری میشود. کسی برای کسی تعیین تکلیف نکرده،هرکس می تواندهرطور که می خواهد زندگی کند…اما این از مختصات انسانیت است که اگر به حقیقتی رسیدی دلسوزانه بقیه را نیز با آن حقیقت همراه کنی…هرطور میخواهد، بشود.

  157. فرشید:

    دوستان من هم همچون شماهمه خوانندگان وهنرمندان عزیزی که تقریبا همگیشان روح پاک و لطیفی دارند(چرا که همچون خیل عظیمی از مردم کشورم خوبی یا بدی ذاتی را درک می کنند. واین بسیارارزشمند است )صمیمانه دوست دارم وهیچگاه بدخواهشان نبوده و نیستم. ولی همه می دانیم که درصدبسیار زیادی ازاین سیل جمعیت دغدغه شان زنده نگه داشتن یاد یک خواننده ارزشمند نبود بلکه اکثرا دنبال تخلیه خود و یا تخلیه احساسات شخصی به بهانه پاسداشت صدای یک خواننده بودند.من از عده اندکی که بواقع برای امر عمیق تری آمده بودند عذرخواهی میکنم، لطفا خودتان خودتان را تفکیک کنید.
    هرگاه بیاد این اتفاقات می افتم دعا میکنم که انشالله این حرکات صدمه ای به عاقبت این خواننده جوان و مظلوم درآن دنیا وارد نسازد.برای ایشان پشت همین مانیتورم خالصانه طلب مغفرت از درگاه خداوند را دارم. بیاد داشته باشید همگی واقعا به این آمرزش الهی هم اکنون و خصوصاپس از مرگمان محتاجیم…

  158. فرشید:

    از اینرو به مسئله هسته ای تاکید کردم چرا که مدتی تبدیل شده بود به یک مسئله ملی-میهنی.و نیازبود عده ای جان خود را دراین راه بگذارند تا آنچه را که برای جامعه خوب است تحقق یابد.که البته اینچنین شد و چنین کسانی که ازلحاظ جسمی کاملا سالم بودند و از لحاظ موقعیتهای اجتماعی و اقتصادی در موقعیتهای خوبی نیز زندگی میکردنداینطور خود را فداکردند.تلاش ، تلاش ، تلاش در راه اصلیترین آرزوها و خواسته های واقعی این مردم و حفظ غیرت این جامعه تا شهادت.
    البته الحمدلله دانشمندان و حکیمانی که دوای درد این جامعه را خوب میشناسند و ما مدام به توصیه هایشان برای تعالی روحمان نیاز داریم کم نیستند.
    فقط باید تلاش کنیم تا کمی تفاوت “تعالی روح” با کسب دانش و نیازهای اساسی رابا چیزهای دیگر… درک کنیم.که تصور نمیکنم برای تثبیت این موضوع در روح وجان بیشتر از چند ساعتی تفکر وکنار آمدن با خود چیز دیگری لازم باشد.که البته همگی باید هنگام تفکر،از وسوسه ها و ناامیدی دادن هاو…ی شیطان بخداوند پناه ببریم.باور کنید او بزرگترین دشمن و بدخواه شماست که از اتفاقات آینده شما بهتر از خودتان آگاه است.

  159. فرشید:

    باید خود کمی دور بود از جامعه کنونی تا بشود حس کرداین واقعیت را.
    مثلا چرا این سوگ نباید در مراسم تشییع و یا سالگرد یک دانشمند (که الحمدلله نمونه ایش را داشتیم.دانشمندانی از نوع هسته ای وتلاش خالصانه وشبانه روزیشان برای سربلندی تک تک افراد جامعه ،آنهم از نوع ترور توسط دشمنان این مرزوبوم)باشد ومردمی را ببینی که از عمق جان برای این افراد جان دهند.ویکپارچه به خیابانها بریزند.و چراهای دیگر…

  160. آلیس در سرزمبن عجایب:

    یک سوال از آقای اباذری : اگر موسیقی مرحوم پاشایی مبتذل ، موسیقی خوانندگان ایرانی اونور آبی چیه؟

  161. ستاره:

    عبادت بجز خدمت خلق نیست
    به تسبیح و سجاده و دلق نیست

    بعضیها فکرمیکنند باید همیشه خلاف جریان آب شنا کنند، اکثریت را عوام نامیده(مقصودشان بیسوادان جامعه است) و خودشان را جزء خواص (روشنفکران)می دانند…
    به نظرمن این طرز فکر “فرعونیسم” است و محبوبیت یک هنرمند نزد مردم جامعه خطرناکتر از افکار “من گرایی” این افراد نیست…

  162. مهسا:

    تصحیح می کنم آقای مرتضوی آقای مرتضی پاشایی

  163. مهسا:

    با نظر آقای اباذری کاملا موافقم.من و خیلیای امثال من تا قبل از فوت مرتضی پاشایی اسمشون رو هم نشنیده بودیم. مردم ما براشون سخته درست فکر کنن چون اگه تا به حال درست فکر می کردیم و عمل جایی که الان هستیم نبودیم, معضلاتی که الان تو چامعه داریم نداشتیم. فقط بلدیم تقلید کنیم یه عده اومدن شلوغش کردن بقیه م دنبالشون. مثله کنکور که سیاه لشکریا ماشالله آماده اند. هر خواننده ای ممکنه طرفدارای خودشو داشته باشه ولی من مطمئنم کسانی که سنگ آقای مرتضوی رو به سینه میزنن تا قبل مرگش براشون در حد یه خواننده معمولی بوده.

  164. فرشته:

    خیلی ها متوجه نمی شوند که چقدر سخت است احساس کنی که بیشتر از نیمی از مردم کشورت (آن هم با اینهمه سابقه تاریخی و فرهنگی)ذهنشان گاهی از چهاردیواری خانه خودشان هم بالاتر نمی رود.ربطی به ثروت و فقروچه وچه هم ندارد.متاسفانه اگر من هم جای استاد بودم شاید لحنم ناخودآگاه آمیخته با توهین میشد.سوال این است اکثر جمعیت یک کشور برای چه نوع امری وبرای چه مدل شخصیتی اینچنین پا به میدان میگذارند؟فرهیخته و دانشمند؟علم و حکیم؟ ثروتمند یا فقیر؟ بازیگر یا اصطلاحا هنرمند؟ ویاانواع دیگر…
    برای مرحوم پاشایی جوان و عزیز، و سایر درگذشتگان میهنم پیر یا جوان ، از خداوند متعال طلب رحمت و مغفرت ربانی دارم.الهی آمین.
    والسلام.

  165. سارا:

    موسیقی پاشائی … بیش نبود که تمام شد

    • NiKa:

      شما احیاناً دخترین دیگه با این الفاظ سخیف و بی ادبانه. فک کنم شما اینجا رو با … اشتباه گرفتین

  166. حمید:

    درود بر شما
    بنده با هدف آقای اباذری موافقم(البته اگه همونی باشه من فک میکنم!) ولی خب بدون شک باید رعایت کمال ادب رو هم در بیاناتشون میکردن.
    اگه واقعا ایشون نگران این سطحی نگریها هستند پس چرا تا حالا یه بار فقط یه بار مقاله یا تذکر یا بیانیه ای در مورد همین بت پرستی های اخیر نشنیدیم؟
    کدوم بت پرستی؟!امروز روز پایانی صفر است و دسته های عزاداری به احتمال زیاد رفت تا ۲۱ رمضان!
    خب از تریبونی که ایشون در اختیار داشتن برای ابراز نگرانی در مورد سطحی نگری جامعه میتونستن به مسله خیلی خیلی خیلی مهمتری که عرض کردم اشاره کنند که بدون شک به هدفشون و همینطور منظورشون ازین نگرانی بسیار بسیار نزدیک بود ولی خب چون متاسفانه از ایشون نظری در این باره نشنیدیم نمیتونم بپذیرم که واقعا نگران پدیده پاشاییسم یا سطحی نگری جامعه هستند.
    از دوستان پوزش میخوام اگر مطلبی به دلشون ننشست بنده فقط آرزوی اعتلای ایران و ایرانی رو در سر دارم
    پاینده باشید.

    • حمید:

      ولی من با شما موافق نیستم !!!! چون اون بیچاره آهنگ هاش هر چی بود مبتذل نبود !!!!! خداییش آهنگ مبتذل یه چیز دیگه است !!!! به نظر من نباید چنین اظهار نظر غیر منصفانه ای کرد اگه آهنگ هاش خیلی فاخر و سطح بالا نبود مبتذل هم نبود چون به نظر من با توجه به بقیه های خواننده های امروزی تا حدودی هم سبکش خوب و سنگین بود , مگه نه ؟

  167. hosna78:

    خاک تو سرتون که تحمل ندارین این مردم احساسی برای ۱ آدم خوب و نازنین یه قطره اشک بریزن….. مشکل شما مرتضی پاشایی نیست…مرتضی پاشایی هاست…. خواهشن شما که اینقدر معتقدین درمورد پشت سر مرده حرف زدن بهتون چیزی یاد ندادن…. برین استغفار کنین… خجالت بکشین… حیف که آدمایی مثل پاشایی برن و شما بشینی بگی….. حداقل آدم بود آآآآآدم!!! روحش شاد و یادش گرامی….

    • مرتضی:

      استغفار کسانی کنند که خون پاک شهدا را پایمال می کنند این خواننده فقط موسیقی می خواند که از لحاظ علم متافیزیک مضر هست و این عده کمی که برای تشییع این خواننده آمدند فقط دنبال خوانندگی این فرد بودند و به آن افرادی که برای حفظ امنیت اینها جان خود را دادند ارزش قائل نیستند
      در تصاویر به ظاهر زیاد دیده می شدند ولی در مقابل موج عظیم مردم فهمیده ایران هیچ بودند

      • زهرا:

        لطفا میشه مثل همیشه همه چی رو با هم قاطی نکنید اینا چه ربطی به هم دارن. من خودم خواهر شهیدم واصلا دوست ندارم هر مسله ای که پیش میاد پای خون شهدا وسط کشیده بشه. میگن سیاست زدگیه که مردم اینجوری کردن? خوب بردن دنبال علت این سیاست زدگی بگردن حق توهین ندارن. اگر هم ابتذال بوده علت اینکه مردم دنبال ابتذال چیه؟
        من حرفای این آقای مثلا استاد رو قبول ندارم.شاید رفتار واعمال دولتمردانمون باعث این حرکت شده. مردم انقدر از مسایل دیگه و درگیری های روز مره خسته شدن که شاید اینطوری میخوان اعتراض کنن. میخوان بگن برای ما زندگی کردن وزنده بودن ارزش بیشتری داره….

  168. ناشناس:

    این طور حرف زدن در یک چنین شرایطی یکی از راههای مشهور شدن هست. مشهور شدن بی زحمت و بی استعداد.متاسفم برای جایی که زندگی میکنم که استاد دانشگاهش همچین ادمی هست.

  169. سارا:

    استادابتذال شناس شمابمیر ببینیم چقدرمردم دوست دارن

  170. .....:

    تحلیلت بخوره توسرت.وقتی یه ملت دوسش داشتن وهمه برای بدرقه اش اومدن….واقعاتحلیل این آقابه هیچ دردی نمیخوره…بازم میگم بخوره توسرش.

    • .....:

      خدایی قحطی اسم بود عزیزم اسم منو بردی؟ خانم بانو لطفا جواب بدههههه

  171. .........:

    عزیزم تو همون بانوی خودمونی که تو فسمت معضل دختران ساپورت پوش باهم نظر میدادیم؟ لطفا اگه خودتی بگو چون چندماهه منتژرتم

  172. بانو:

    اسم خودشو گذاشته باسواد.این بی سوادهای پر ادعا هیچی نیستن جز یه ….آقای اباذری لابد تو میخوای به ما آموزش بدی.بسوز استاد کذایی.پاشایی محبوب قلبهامونه.لطفا دخالت نکن به کارای شخصی مردم و شخصیت والاتو بیشتر ازین نشون نده.خجالت بکش

  173. پری:

    پشت سر مرده نباید حرف زد.ضمنا آقای ابذری چرازمانی که مرتضی درقید حیات بودنظراتش روبیان کرد.واقعیت اینه که بچه های این سرزمین عاشقند ونمیتونن به طور کامل ابراز احساسات کنند وچون مرتضی حرف دل اونارومیگف باهاش انس گرفتن تاجایی که بعد رفتنش انگار عشق خودشون مرتضی بوده وخودشون خبرنداشتن.عادت کردن به صدای لطیفش.درضمن قصد بی احترامی به استاد اباذری ندارم چون ایشون هم عقیده دارن نبایداحساسات جوانان راتحریک کردچون احساس عقل ومنطق روکم رنگ میکنه وباعث عقب مونگی میشه وحق هم دارن اماحفظ تعادل بهتره نه کاملا احساس ونه کاملامنطق.بعد مرتضی بقیه خواننده ها آنچنان جایگاه ومحبوبیتی ندارن

  174. sara pashaei:

    متاسفم برای جامعه ای که استادش این اقا باشه با این حرف ها چی رو میخواید ثابت کنید . بس کنید دیگه .

  175. من نيشتن:

    دکتراباذرى عزیز ما جوگیرهستیم حالا اگه شما انتقادکنید مافکرمى کنیم شما نخبه ها ازاینکه جمعیت امل ها بیشتره مى ترسید شماازدیدجامعه شناسى مى گوییدما نمى فهمیم

  176. الی:

    ادم بی فهم و شعور که میگن کسی که یاد نگرفته به عقاید و احساسات دیگرون احترام بذاره

  177. نسرین:

    به نظرم اهنگاش مبتذل نبود معمولی بود الان اکثر کارا همینجوریه

    • فرشید:

      به آهنگهای مرحوم مرتضی پاشایی کاری ندارم..
      آهنگ مبتذل ، مبتذل است ، اینکه الان در همه جا باب شده باشد چیزی از کیفیتش را کم یا زیاد نمی کند.

  178. غزل:

    این خیلی بده که کل مردم رو بی سواد تلقی کنیم و خودمون رو فقط قبول داشته باشیم . اگه شما استاد محترم جامعه شناس خیلی مردی یه فکری به حال بیکاری جوونا بکن یه فکری به حال فقر مردم بکن . آخه گیر دادی به چی؟ اگه پاشایی با یک ترانه تونسته باشه دل مارو شاد کنه مارو به خدا نزدیکتر کنه ( این واسه خودم واقعا اتفاق افتاده اغراق نمیکنم )پس از شما خیلی جایگاهش بهتره شما واسه ما چکار کردی آقای به ظاهر باسواد و روشنفکر.

  179. mahi:

    این اقای به ظاهر استاد دانشگاه باید الگوی جوان ها باشند مثلا. اما این طرز برخورد و صحبت کردن در میان جمع مخصوصا در مورد فردی که هیچ دفاعی از خود نمیتواند انجام دهد واقعا زشت و ناپسندیده بود . حالا یک سوال این اقا میتواند الگو جوان ها. باشد ؟؟؟؟
    در ضمن این اقایی که اسم خودشونو گذاشتن استاد دانشگاه اگر واقعا مایلاهستن که واسه جوان های ایران و ملت ایران کاری انجام دهند بهتر هستش که یک فکری برای فقر و فحشایی که ایران فرا گرفته بکنند
    ریشه یابی کنند دلیل این فقر و فحشا چیست. دلیل بی اعتمادی دخترها و پسرها به هم چیست ؟؟؟
    دلیل تشکیل خانواده ندادن جوان ها چیست ؟؟؟ این همه مشکل به فکر اینا باشین لطفاد ل در ضمن این ا

  180. vahid:

    جامعه شناسی که واقعیتهارو بیان می کند هیچ گاه مطلوب واقع نخواهد شد..ولی با این حال باکی نیست مامنتظریم که امثال دکتر اباذری در چنین مواقعی نظر جامعه شناسانه ی خودشون رو بیان کنن..اینها مسائل اجتماعی-فرهنگی ما هستن که باید برساخت بشن

  181. imi1200eng@yahoo.com:

    اخه به تو چه که مردم به چی علاقه دارند یا ندارن .نمی دونم چرا این جماعت میخوان همه زیر یوغ اونا باشن هرچی که اونا دوست دارند مردم هم اونو دوست داشته باشن هرچی رو که اونا میپرستن ملت هم باید اونو بپرستن . برین بمیرین از اینکه چیزه دیگه ای فکر میکردین از این مردم یه چیز دیگه از آب در امدن.

    • فرشید:

      جناب imi1200eng@yahoo.com جهان بینی شما از ساختارانسان و جهان پیرامونش چیست ؟
      اصلا تاکنون به آن فکر کرده اید؟

      • فرشید:

        خیلی ساده است.
        چیزی بنام خداوند را باور دارید؟؟؟

  182. محمد:

    دقت کردین چقدر بحث این قسمت بالا گرفته…
    این یعنی فیدبک دادن به گروهی از خواص که با مردن یک نفر، هیاهویی در جامعه بر پاکنند.
    از ما گفتن بود

  183. لیلی سینایی:

    من با حرف این استادموافقم تعدادی جوگیر شدند بدون اینکه خودشون هم بدانند چرا لطفا الکی هم شلوغش نگنید

    • ...:

      من برای بعضی ازمردم پمادسوختگی تجویزمیکنم.
      تهمت میزنن…غیبت می کنند…دروغ می گویند….افرادمثلاباسواد.

  184. .ازروز ازل:

    بنده نظرم راجع به این قضیه اینه؛ جوونای ما مشکل اقتصادی دارن نمیتونن ازدواج کنند بیشتر جوونای ما احساس تنهایی شدیدی دارن و واقعا میل وافری دارن که همدمی داشته باشن ازطرفی بعضی از جوونا بخاطر همین بالارفتن سن ازدواج شکست عاطفی میخورن درهردومورد پناه بردن به نوعی موسیقی که حرف دلشون رو بزنه به احتمال زیاد اتفاق میفته مرحوم پاشایی درد جوونارو خوب میدونست وباصدای زیبایش اونارو بیان میکرد مردم سوگواری کردن برای کسی که توی اوقات تنهایی ویا ناراحتیشون باصدای زیباش آرومشون میکرد …این آقای به قول بعضیا دلسوز اگه واقعا دلسوزه باید مسایءل رو ریشه ای درنظر بگیره و به فکراین باشه که مشکلات جوونارو حل کنه نه اینکه پشت مرده حرف بزنه کارش بسیار زشت و ناپسنده وباید از مادر مرحوم پاشایی حلالیت بطلبه

    • فرشید:

      در پاسخ بشما اینکه آقای اباذری هم دقیقا نگران و دردمند از همین موضوعاتی اند که توسط شمابیان شده.فقط ای کاش روشنفکران ما خیلی زودتر از اینها این اوضاع سطحی فرهنگی را پیش بینی میکردند.وهشدارهای خود را بطورت مکرر در جوامع عمومی بیان می کردندتا جوانان عزیزمان از تمام قوای روحی و جسمی خود طور دیگری استفاده می کردند.انسان آدم آهنی نیست که مشکلاتش تنها با راه حل های فرمول وار حل شود، نیاز به اعتقاد وباور و روح عمل دارد، چون خود بتنهایی هرگز از پس مشکلاتش بر نمی آید. ما اگر ازاول عاقلانه و با ایمان حرکت می کردیم این مشکلات اصلا بوجود نمی آمد و در واقع خیلی محدودتر بود.
      اتفاقا دقیقا مشکل همینجاست که جوانان مارا چه شده که بجای رفع عاقلانه وحکیمانه مشکلات و موانعشان ، با گوش کردن به موسیقی ویا امثال آن روزهای خودرا فقط سپری می کنند…
      البته چه بسا جلوی مشکل را هرموقع بگیری منفعت است وخداوند با تولد هر کودک بزیبایی بیان می کند هنوزبه انسان امید دارد.
      و لطف و رحمت او همیشگی است.
      کسی به اعمال جناب آقای مرتضی پاشایی کاری ندارد،و بناحق تاثیری نیز نمیتوانددراعمال ایشان وارد سازد. ایشان هستند وخداوندگارو اعمال خویش.
      انشائلله خداوند رحمتشان کند.

      • .ازروزازل:

        آقای فرشید تجربه نشون داده این هشداری که شمافرمایش کردین تاثیر چندانی نداره خصوصا اگه بااین لحن وبااین طرز بیان داده بشه!! بر فرض مثال کسی مثل آقای اباذری ازاین پس دلسوزانه ترین ومنطقی ترین راه حل های خودشون رو ارایه بدن اما تاثیر چندانی نداره چون گذشته از نوع بیان تیز وبرنده ای که دارن، اصولا جوونای مااز کسی حرف شنوی دارن که فکر میکنند درکشون میکنه آقای اباذری اشتباه بزرگی مرتکب شدن چون الان جوونا نسبت بهش جبهه گرفتن! از طرفی همونطورکه گفتم هشدار تاثیر چندانی نداره!! باید به فکر دلایل وراه حل بود! شاید واسه بعضیا عجیب بنظر بیاد که “یکی”از دلایل این واقعه همونطور که قبلاعرض کردم میتونه مسیءله بالارفتن سن ازدواج ومشکلات مربوط به اون باشه و یه جامعه شناس وقتی میتونه دلسوزی خودشو ثابت کنه که برا این معضلات چاره پیدا کنه ……وگرنه جوونای ما میدونن که گوش سپردن زیاد به موسیقی واسشون نون و آب نمیشه ولی چه کنند که “شغلی ندارن”و این میشه که وقتشونو بامسایءل این چنینی سپری میکنن!
        نگیم که موسیقی گوش نکنید،، برای نیاز ها ومشکلات جوونا چاره ای بیندیشیم تا دیگه اصلا فرصتی براشون باقی نمونه…
        دلیل موضوعات عشق و عاشقی موسیقی ما هم اینه که جوونا بیشتر به “دلایلی”جذب موسیقی هایی بااین موضوع میشن

        • فرشید(برادر کوچک شما ،بنده ی خدا و تسلیم فرمان او ):

          همه ی این مواردی که شما فرمودید انشاءلله اتفاق می افتد. و همینکه ما نیز باید یاد بگیریم که حرفی اگر با تندی هم بیان شود شنونده قادر به تفکیک حقانیت یا عدم حقانیت آن باشد و “احساساتش” چه “خوب” یا “بد” او را از تصمیم گیری عاقلانه و بدور از تعصب دور نکند.بالاخره انسان ها حتی در رده های بالا هم کامل نیستند و هرچه هم تلاش کنند نمی توانند از اجرای تمام جنبه های وجودی خود اطمینان داشته باشند. این ویژگی پیامبر(ص)وائمه(ع) بود که ازلحاظ تمام ابعاد وجودی در حد عالی بودند.ما تمام تلاش خورا بکنیم “کمی “شبیه آنها می شویم.
          بنظر من مشکلات را بزرگ نکنیم و حالا به همه افراد جامعه کاری نداشته باشیم، مشکل اصلی هر فردی در “چگونگی رابطه برقرار کردن با خداوندگارش(همانکه که او ارباب است و ما بنده،منتهی ارباب بخشنده و مهربانی است)حل می شود”، خداوند برای بنده کوچکش کافی است ، فقط باید مراقب شیطان باشیم که تشویقمان نکند که هنگام مشکلات بجای پناه بردن به خداوندگار خویش ،به ….و…و… پناه ببریم، به او پناه ببریم.همین یعنی دیگر مشرک نیستیم و بقیه گناهانمان هم بخشیده می شود.و همچون خودش بی نیاز از غیر میشویم.
          باور کنیم جز خدا کسی توانایی یاریمان را ندارد.
          وقتی تنها راه همین است ،
          چندین بار این سخنان را شنیده ایم واگر بخواهیم باز هم خواهیم شنید ، ولی گاهی اوضاع دیگر بحرانی می شود وکنترل از دست عده ای خارج… به آنان نیز حق بدهیم.

          • .از روز ازل( آبجی کوچیکتون اگه قابل بدونین! ):

            میدونین برادر بزرگوار اونچه که منو از ایشون آزرد این بود که پشت سر مرده حرف زدن شاید اگه همین حرفارو موقعی که اون مرحوم درقید حیات بودن ازشون میشنیدم کوچیکترین ناراحتی به دل نمیگرفتم من هم بخاطر همین مسایءل مذهبی که شما فرمودین وآقای اباذری رعایتشون نکردن( همین پشت مرده حرف زدنشون ) برآشفته هستم.هیچ کدوم از ماها از مسیءولین بزرگوار انتظار معجزه نداریم ، توقع مافقط اینه که بجای پرداختن به مسایءل حاشیه ای اندکی در راه برداشتن اندکی از سختی ها وگرفتاری های مردم گامی نیکوبردارند!
            من فرمایشات سرکار رو کاملا قبول دارم و اتفاقا همیشه یکی از دعاهام اینه که خدایا ماجوونارو به راه درست هدایت کن و وقتی جوونی رو میبینم که شاید از روی جهالتش درمنجلاب افتاده واقعا قلبم به درد میاد اما تموم سعیم براینه که
            مسایءل رو از دریچه ی اونا بنگرم نه از دید خودم واسه همین اکثراوقات میتونم درکشون کنم هرچند مشکلات در هر حدی باشن به هیچ وجه به هیچ وجه ارتکاب خطا رو توجیه نمیکنه.
            برادر بزرگوار! اون عرایضی هم که داشتم از خودم نبودن که بعضی از اونا طبق علم روانشناسی بودن،، توی زندگی هرشخصی رفع نیاز های زیستی “در اولویت”قرار میگیره و افراد ناخوداگاه وقتی نیاز زیستیشون خصوصااگه نیازی شدید باشه ارضا نشه به سختی میتونن به فکر سایر مسایل باشن.از طرفی ماهیت انسان اینه که به فکر تقویت سریع وبدون تلاش هست واسه همین متاسفانه الان اکثریت مردم فقط به فکر اینن که لذت های زودگذر دنیوی رو تجربه کنن واینا اکثرشون فقط بخاطر نادانی اوناست چراکه از نظر من نیاز ومشکل درهرحدی هم که باشه توجیهی برای خطا نیست چون خداوند به انسان نیروی عقل واراده داده اینارو گفتم که بدونین من هم از این نظر باشما موافقم اما قبول کنیم که مسیولین نباید دست روی دست بذارن و منتظر معجزه بمونن..”از تو حرکت از من برکت!”

            • فرشید(برادر کوچک ملت ،بنده ی خدا و تسلیم فرمان او ):

              خداوند آنقدر قدرت دارد که اگر “بفرض”هیچکدام از مسئولین هم به وظیفه خود عمل نکنند ، باز توانایی حل مشکلات هرچند بزرگ ما را دارد.شک دارید بگویید شک دارید!
              که البته در کشور ما الحمدلله بواسطه همین نور ایمان بسیاری از مسئولین ما دلسوزانه وتنها برای راضی شدن خداوند کار می کنند، از خود میگذرند بخاطر کشور.کم یا زیاد بالاخره کسانی هستند.که بنظر من تعدادشان نیز کم نیست.
              پس بیاییم این بار تنها از خودمان شروع کنیم ، باور کنید همه مشکلات حل می شود.

          • مهران:

            آقا فرشید چرا سعی میکنید یک مسئله ساده را پیچیده کرده و تمام مسایل بی ربط را به هم پیوند دهید و از خداوند و امامان مایه بگذارید تا نظر خود را القا کنید حرفهای آقای اباذری از سه جنبه قابل بررسی است:
            ۱-از جنبه موسیقی و صدا:که این آقا اظهارمیکنند چیزی از موسیقی نمیدانند و بر اساس نظرات یک موسیقیدان ناشناس که معلوم نیست چقدر بر موسیقی تسلط دارند و ممکن است چندین موسیقی دان دیگر نظرات کاملا متفاوتی باایشان داشته باشند قضاوت کرده اند که بواسطه دلیل فوق الذکر نظر آقای اباذری کاملا مردود است.
            ۲-ایشان علاوه بر موسیقی در مورد شخصیت آقای پاشایی هم قضاوت کرده اند و ایشان را نماد ابتذال خوانده اند ما در مورد نظراتی که در مورد اخلاقیات مثبت و دلبستگی های مذهبی آن مرحوم نقل میشود قضاوت نمیکنیم (هر چند میتوان از فحوای موسیقی و اشعار مورد استفاده حدس زد که این نقل قولها تا حدود زیادی صحیح است) اما هیچکس حق ندارد چون آقای اباذری به خود اجازه داده و بدون هیچگونه شناختی شخصیت یک فرد را زیر سوال برده و توهین نماید.
            ۳-جنبه معضلات اجتماعی و سیاست:ایشان که فکر میکنند شق القمر کرده و معضلات اجتماعی که یک بچه ابتدایی امروزی نیز از آن آگاه است را رمزگشایی کرده اند تا بحال چه کار عملی در را رفع آن انجام داده اند خیلی رک بگویم مردم به هر دلیلی نمیخواهند در مورد این مسایل حرفی بزنند یا جرات ندارند و اکنون میخواهند با صدای محزون پاشایی همذاتپنداری کنند این آقای به اصطلاح استاد اگر خیلی جرات دارند یک کمپین اجتماعی راه بیاندازند یا به خیابان بیایند و نظراتشان را علنی بیان نمایند و اگر جرات ندارند ساکت بنشینند و آشفتگیهای ذهنی خود را که بواسطه مطالعه صرف کتابهای دانشگاهی و گسستگی از مردم در وجودشان رخنه کرده است را به زنده یاد پاشایی که آهنگهایش همنوا با روح بسیاری از طرفدارانش شده است مرتبط نکنند.
            در آخر در مورد توهینهایشان به ملت باید بگویم که ایشان زشتی و پلشتی شخصیت خودش را به نمایش گذاشت.

  185. بابک:

    …… دوستان گرامی
    گذر زمان نشان خواهد داد که چقدر این استاد گرامی دلسوز کشور و فرهنگ این کشور بوده و هستند
    خطر ابتذال چون چوب بالا سر فرهنگ ما قرار دارد با احترام به زنده یاد پاشایی عرض کنم ایشان در حد وقواره این همه الگو شدن و بت شدن نبود حالا جو مجازی در دست برخی افتاده ولی کل جامعه که همین فضای مجازی نیست زندگی در جایی بهتر و بالاتر در جریان است … ایرانی اباد و سرافراز نیاز مندان قهرمانانی در حد ارش کمانگیر ووواست به حداقل ها قانع نباشیم

    • .ازروز ازل:

      جناب بابک بنظر شما اینکه پشت سر کسی حرف بزنی که دیگه دستش از دنیا کوتاهه و نمیتونه ازخودش دفاع کنه ابتذال نیست؟؟ میدونین روح اون مرحوم الان چقدر دررنجه بخاطر حرفای این به اصطلاح روشنفکر؟؟ این فرد به قول شما دلسووووز!! اگه خیلی دلسوزه بیاد یخورده از مشکلات جوونارو تحلیل کنه که چرا به این روز افتادن و درد دلشون چیه.درضمن یه جامعه شناس اول باید یاد بگیره که جمله بندی و طرز بیاناتشو درست کنه

  186. alix:

    مبتذل مادریه که تو رو زایید

    • بابک:

      …. شما با مادرش چکار دارید همین حرف ها را میزنید که میگویند طرفداران مرحوم پاشایی تند برخورد میکنند شما هم استدلال بیار که مبتذل نیست

  187. ..................:

    واقعا جای تاسف داره که یک استاد دانشگاه این طور در میان جمعی از مردم سخنرانی کنه…

    • وحید:

      دوست عزیز جایی باید تاسف بخوری که حرفای امثال دکتر اباذری فهم نمیشن.

  188. بهار:

    حرفات مبتزله.
    متنو نخوندم از رو عنوان نظر دادم.
    ابو بریز همونجا که میسوووووووووووووووووووزه.
    مبتزززززززززززززززززززززززززززززززززززززززززل

  189. شاهرخ:

    قدردانی ویژه دولت کانادا از مرتضی پاشایی! «کریس الکساندر» آقای مرتضی پاشایی
    باعث خوشحالی من است که مراتب قدردانی‌ام را به پاس تلاش‌های شما برای پیشبرد فرهنگ ایرانی در کانادا ابراز کنم. استعداد منحصر به فرد شما موجب شهرت شما به عنوان یک افسانه در جامعه موسیقی ایرانی و سراسر دنیا شد، که سزاوار آن بودید.
    اگر چه شما دیگر با ما نیستید، صدایتان همچنان باقی است.
    ارادتمند
    کریس الکساندر

    • بابک:

      حتما شوخی فرمودند ویا اهداف سیاسی دارند تا سطحی گرایی را در ایران نهادینه کند

      • ناشناس:

        چی میگی آقا جان ؟؟؟؟بگو ببنیم از اینکه طرفدار سبک یه خواننده باشی چه خطری میتونه برا جامعه سیاسی داشته باشه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟چرا رو حرفتون پرده میکشین اگه حرفی دارین واضح و روشن بزنین !!!!!خطر خطر .شما خطر رو تو تمرکز ثروت تو جامعه ببینین نه تو سبک موسیقی یه خواننده !!!!

    • هیشکی:

      کانادای عزیزتون امروز طی یه بیانیه تو سازمان ملل باعث تصویب یه قطعنامه علیه ایران شد…در ضمن زبانم لال همین کانادای جییییگر وقتی که حتی امریکا هم جرئت حمایت مستقیم از اسراییل رو تو تجاوزش به غزه نداش،مث مرررد پشت اسراییل جونش وایستاد…
      منم اهنگای مرتضی رو دوس داشتم…برای مرگش واقعا ناراحت بودم…ولی اونقد شورش دروامد که دیگه نمیتونم اهنگاشم گوش بدم…بسه تو رو خدا…اه اه اه
      بت پرستی مدرن یعنی این…بزارین اون بیچاره و خونواده اش اسایش داشته باشن…

      • محمد:

        با حرفات کاملا موافقم .مگه باید آدما هنرمند باشن تا واسه مرگشون یه اجنبی هم بیاد تسلیت بگه؟مگه هزاران جوون و زن و بچه تو غزه و عراق و افعانستانو و….آدم نبودن که بی گناه خونشون ریخته شد و هیچ خارجی حامی آمریکا و اسراییل هم صداشون در نیومد.حالا اومده مرگ یک نفرآدم مثل پاشایی رو تسلیت میگه و ابراز همدردی میکنه.اینا میخوان انتخاب الگو و ارزش رو تو جوونها تغییر بدن .حرف آقای اباذری هم همینه فقط کمی تند صحبت کرده.

  190. A.sTy:

    حرف بچه صلواته

  191. مرتضی:

    این آقای اباذری احساساتی شده و تند رفته ولی بپذیریم مردم بهر شکل با آهنگهای مرتضی حال کردند و اشکها ریختند

  192. بهار:

    باید به سلیقه ها احترام گذاشت
    چرا این موسیقی تا این حد در بین مردم نفوذ داره
    حرفی که از دل برآید لاجرم بر دل نشیند
    مرتضا صدای قشنگی داشت اون فیلسوف نبود یک خواننده بود
    به مردم احترام بزاریم

    • بابک:

      درود بر شما
      ایشان یک جامعه شناس هستند باید هم بی پرده از خطر گرایشات سطحی نگر هشدارهای لازم را بدهد

      • مهتاب:

        ای کسایی که با نطرات اقای اباذری موافق هستید:اگه ۴نفرمرتضی پاشایی ونمیشناختند چندین میلیون نفر این اقای استادرو نمیشناختندکه بواسطه فوت مرتضی خودشو به همه شناسوند همونطور که توی مراسم خیلیهابرای سواستفاده امدند”یکی رفت دزدی یکی البوم میفروخت یکی عکس یکی هم مثل هانیه توسلی واین اقا با لحن تحقیرامیزخودشونو معروف کردن میگن برای تبلیغ حتی منفی هم بگی مفیده.مردم هزارتامشکل دارن انوقت اینا گیردادن که چرا مردم مهربون وانسان دوستن اینا جای تاسفه نه سلیقه شخصی مردم برای انتخاب موسیقی یاهنرمندشون..

        • فرشید:

          هموطن مهربانم! موضوع اصلا تعداد افرادی که مرحوم پاشایی یا آقای اباذری را می شناسند یا نه نیست، موضوع چیز دیگری است وفقط هم مربوط به این مرحوم نمی شود، موضوع از حیطه جامعه شناسی رفتار یک ملت مطرح شده است.

          • سامی:

            فرشیدآقا با احترام به نظر شمااتفاقا موضوع همونیه که مهتاب و سایر مخالفین اباذری گفتن. چون هرکسی حتی استاد هم که باشه در مورد هر پدیده یا اتفاقی فقط میتونه نظرشو بگه و قابل احترامه ولی وقتی که توهین آمیز صحبت کنه فک نکنم بتونه جامعه شناسی کنه چون خودش یجورایی ترویج بی ادبی و فحاشیه میکنه. اونوقت ی جامعه شناس دیگه باید پیدا کنیم علت کامنت های تند و فحاشی فضای مجازی و بی ادبی اباذری و توسلی و … و …. پیداکنه.

  193. .ازروز ازل:

    جناب مهرداد شما پژوهشگری؟ میشه بگی این آمار روازکجا آوردی که اینقدربااطمینان حرف میزنی؟؟! چرا فکر میکنی بین یکی از همین ماها که اینجاییم و طرفدار اون مرحوم شخصیت علمی وجود نداره؟!

  194. مهرداد:

    من با صحبت های آقای اباذری کاملا موافقم. به نظر من ایشون دردمند هستن.واقعا ببینیم شخصیت های بزرگ علمی چه نوع موسیقی رو گوش میدن.مطمئنا هیچ کدوم شون موسیقی به این بی کیفیتی رو گوش نمیدن

    • مریم:

      باشه تو باسواد برو آهنگ اونارو گوش بده!!حالا اگه تورو ببینیا نه ۴ کلاس سواد داری نه شعور و فهم.

    • شروین:

      منم موافقم .. تنها ایراد وارد به فرمایشات استاد اباذری تندی کلامشون هست که این باعث شده عده ای رنجیده خاطر بشن، وگرنه کلیات و جسارت کلامشون جای تقدیر داره !
      خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو ..

  195. . روز ازل:

    اگه شعور داشتی پشت سر مرده حرف نمیزدی جناب روشنفکر

    • بابک:

      .. اتفاقا هم باشعور و هم خیلی دلسوز است … ایشان بعنوان جامعه شناس وظیفه داشت این پدیده نامیمون را بکوبد ..

      • mahi:

        به عنوان جامعه شناس البته به ظاهر جامعه شناس بیان یک راه حلی واسه فقر و فحشا پیدا کنن . واسه بدبختی مردم

  196. مینا:

    این لحن ادبیات از یه بابایی که خودشو استاد دانشگاه میدونه واقعا بعیده تو اول برو درست حرف زدن رو یاد بگیر بعد نظر بده ابتذال اینه که پشت سر کسی که دیگه دستش از دنیا کوتا هه حرفای صد تا یه غاز بزنی و شخصیتش رو زیر سوال ببری واقعا که باعث شرمندگیه که یه استاد دانشگاه مثل آدمای کوچه بازاری صحبت کنه و حسادت درونیش رو اینجوری با وقاحت تمام به معرض نمایش بذاره و این در حالیه که مرحوم پاشایی در تمام مدت زندگیش پشت سر هیچکس حرف ناروایی نزد تو اگه قصدت اصلاح جامعه و جوانهاست طور دیگه ای هم میتونی اونو مطرح کنی که به کسی بر نخوره خودتو بذار جای پدر و مادر و برادرش و طرفداراش که بعد یک ماه هنوز رفتنش رو باور نکردن

    • بابک:

      هموطن عزیز درود بر شما
      پدیده ای خطرناک به نام پاشاییسم در حال شکل گیری است ومثل فالاژیسم . فاشیسم
      و این برای ایران و نسل جوان به منزله سم مهلک است این را یک جامعه شناس میشناسه ودرک میکنه …. من ضمن احترام به روان پاک پاشایی .. حرفای استاد را تایید میکنم

    • بابک:

      خانم محترم ایشان پاشایی را مثال زده
      ازیک درد تازه جامعه که در ان یک خواننده جوان بت میشود که هیچ پشتوانه فرهنگی خاصی ندارد به روشنفکران هشدار داده است………
      جامعه روشنفکری ایران احساس خطر کرده که فردای این دست کسانی باشد که کل ایده ال هایش جوانی مثل این مرحوم است ..

      • mahi:

        من واقعا متاسفم واسه این اقای به ظاهر استاااااااد و به ظاهر. با فهم و شعووووووور . این سوادش ته کشیده بابا . اگه میخوان به فکر جوان ها و مردم باشن مشکل کار و مشکلات انبوهی که
        تو جامعه هست یک راه حلی پیدا کنن . واقعا که

  197. ابوالفضل:

    جمع کن عمو….معلومه بد ور میسوزی

  198. عباس:

    مطمئنا صحبت های دکتر اباذری دچار کج فهمی و تعصب کور طرفداران جوگیر و واقعی شده است و قطعا خود مرحوم پاشایی و مسایل اطراف ایشان یک مثال است در گفته های اباذری.
    اما متاسفانه عوام یا توده طرز رفتار خاص خود را دارند که ضمن احترام به آنان با کلیت حرف اباذری موافقم فارغ از مصادیق مطرح شده.

    • بابک:

      عباس عزیز درود بر شما کاملا موافقم

    • لیلی سینایی:

      من با حرفهای این استاد موافقم مردم بی دلیل جو گیر شدندخودشون هم نفهمیدند چرا اینکارو کردند لطفا الکی هم شلوغش نکنید

    • زهرا:

      دقیقا

    • آناهیتا:

      دقیقا…کج فهمی و تعصب…

  199. sh:

    خدابیامرزتت مرتضی بزار گناهاتو بشورن البته تو که گناه نداشتی مثل فرشته ها پاک بودی

    • امین:

      مرتضی پاشایی درسته محبوب بوده ولی معصوم نبوده بفهم چی میگی

      • مینا:

        ببین مطمئن باش اونقدر دعای خیر پشت سرش بوده و کسایی که پشت سرش غیبت کردنو گناهاشو شستن وجود داره که
        جاش بهشته

        • فرشید:

          انشاءلله که همینطور است. این خواسته را من برای همه ایرانیان و همه مسلمانان همیشه از خداوند می خواهم. اما هرگز خودم را جای خدا قرار نمی دهم که بتوانم تشخیص دهم فلانی بهشتی است یا جهنمی. حتی اگر کارهای خوب زیادی را با چشمان همیشه ظاهر بین خودم از کسی ببینم، بازهم تنها خداست و تصمیم گیری در مورد بنده اش.

  200. شیرین:

    اگردیدی بهت حسادت میکنند بدان در کارت موفق بوده ای

    • سها:

      این اسمش حسادت نیست
      اینا دارن یه جامعه رو تحلیل میکنن
      به شخص مرحوم پاشایی ربطی نداره این حرفا
      کاش مردممون انقدر درباره هر حررفی زود جبهه نمیگرفتن
      اینجوری اوضاع بهتری داشتیم

      • ناشناس:

        سها دقیقا!

  201. مریم:

    هیچ وقت از عشق و علاقه مردم به مرتضی پاشایی با این حرف ها کم نخواهد شد. به یادتیم پاشایی عزیز

  202. فرناز:

    این آقا دماغش سوخته از این محبوبیت

    • ناشناس:

      شما اصلا میشناسید این آقا رو که چنین افترایی میزنید؟ منظورشو درک کردین؟

  203. .:

    اگه مبتذله گوش نکن شما
    باااین حرفا عشق مردم به مرتضی تنها کم نمیشه زیادم میشه .

    • بابک:

      … ایشان از بعد اسیب شناسی این پدیده را تحلیل کرده اند واز این نسل ناامید شده اند که بجای ساختن پایه های اقتصاد قوی با مرگ یک خواننده به وانفسا افتاده اند منظور مرحوم پاشایی نیست ایشان پاشاییسم را کوبیده اند که دارد یک فرهنگ غیر سازنده خود را بر جامعه تحمیل میکند

      • زهره:

        کاملا معلومه سفارشی نطق میکنه…متاسفم برای قلم های اجاره ای…متاسفم

      • مریم:

        ایشون خیلی بیجا می کنن به سلیقه ی ما توهین می کنن!!! بابا دست از سر اموات بردارید.
        چرا وقتی موسیقی ماه عسل پخش میشد کسی نمی گفت حرامه؟ چرا هیچکس تا ایشون زنده بودن اعتراضی نمی کرد؟ سوختید ازینکه مسئولانی که در صدر کشور هستن یک میلیونومه آقا مرتضی خدابیامرز هم طرفدار ندارن؟
        بله حقیقت همینه، تا بوده تلخ بوده…
        اگر غیر ازین بود قبلا لااقل صدای اعتراض یک نفر بلند می شد…
        اگه میخواسته یه نمونه بیاره، بهتر بود از یکی که تو این دنیا هست حرف بزنه. واقعا نهایت نفهمیه که در مورد کسی که دستش از دنیا کوتاهه بشینی این حرفارو بزنی…
        آقایون و خانمای موافق! شما هم سوختید؟ ای بابا… شما دیگه چرا!!!
        ممکنه خیلیا از سبک ترانه های مرتضی خوششون نیاد چون خب همه که نمیشه سلیقه هاشون مثل هم باشه، ولی حق ندارن بگن بد میخوند یا شعراش فلان بود…

    • پیروز:

      من که اسم مرتضی پاشایی رو یه هفته قبل از فوتش شنیدم.نمی دونم دلیلی که بعد از فوتش یه دفعه مشهور شد چی بود؟؟؟؟

      • علی:

        من افرادی رو میشناسم که تا چند روز قبل از فوت آقای پاشایی اسم ایشون رو هم نشنیده بودن. به طور خاص یکی از من پرسید مرتضی پاشایی کیه که هم رسانه های اون ور آب ازش میگن هم رسانه های خودمون. اما همین آدما وقتی چند تا تصویر از جمع شدن مردم جلوی بیمارستان و … دیدن از اصفهان کوبیدن و رفتن تهران و اجزای تشکیل دهنده ی موج شدن.

        • علی:

          بعد از وقایع ۸۸، فهمیدن که علاوه بر طرفدار ابله، مخالف احمق هم نیازه… و صد البته تو تقسیم جامعه به این دو گروه کاملا موفق شدن…

      • مینا:

        پاشایی همیشه مهشور و محبوب بود شما گوشات مشکل داشت که نمیشنید

      • نرگس:

        شما زیاد به خودت فشار نیار مطمئن باش طرفداراش از آلبوم اولی که بیرون داده شنیدن واز دوست داشتنشون توقعی ندارن چیزی هم بهشون نمیرسه چون تو نشنیده بودی دلیل بر این نیست که هیچکس نشنیده

    • بابک:

      مبتذل نیست
      مزخرفه

      • نیلوفر:

        نظر ندی نمیگن لالی!!!
        اخه شماهایی که بویی از هنر نبردین واس چی میاین اینجا نظر میدین؟ شماها برید همون اهنگهای ساسی مانکنتونو گوش کنید بابا

        • آناهیتا:

          حالا یعنی هرکی مرتضی پاشایی گوش نداد ساسی مانکن گوش میده؟!!! همین دو تا خواننده رو داریم؟!!!
          الان کافرن همه اونایی که مرتضی پاشایی گوش نمیدن!

          • کیمیا:

            نه خب شما راست میگی
            هر کی با ننش قهر کرده اهنگ داده بیرون خواننده شده
            منم دیشب با مامانم دعوام شد یه چن تا شعر نوشتم ولی در حد البوم نیست ایشالله تو دعواهای بعدی خواننده جدیدی به دنیای بی هنریها اضافه میشه.
            خانوم گل خواننده رو دوست نداشتی به صلیقه ی بقیه احترام بذار.
            مرتضی برای خیلیا خدا بود

      • شانیک:

        بابک خان مثل اینکه عاطفه در وجود شما مرده است شما همان که بهتر است بروید و شعرهای بی محتوایی که هر روز در صدا و سیما میزارن گوش بدهید

    • س.ح.چ:

      کاش همه مشکلات جامعه با این نشست های الکی حل میشد .بنده به این امر واقف هستم تحصیلات شعور نمیاره.حالا دکتر ,استاد ,پروفسور و دانشمند چیز دیگه.جامعه شناس .شهر شناس روستا شناس یا هر چیز دیگه .اینها رو ول کنید جای خداوند هم تصمیم میگیرند. اتفاقا ابتذال دقیقا توی حرفای این بظاهر استاد دانشگاه موج میزنه که بی محابا به شعور خودشو به پایین ترین حد میرسونه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.