یونان نماد«بحران نظام سرمایه داری»و افزایش شمار لشکر بیکاران

به استناد آمار منتشرشده از سوی اداره آمار یونان،بحران نظام سرمایه داری و اجرای سیاست های ریاضت اقتصادی در راستای تامین منافع کشورهای وام دهنده به کشورهای مقروض مثل یونان،باعث شده است که این کشور با نرخ بیکاری بی سابقه ای روبرو شود و فقر هر روز بیش از پیش بر این کشور سایه افکند.

اداره آمار یونان( الستات) درگزارش جدیدخود نرخ بیکاری در این کشور را در ماه مارس سال میلادی جاری (اردیبهشت)۲۲ درصد اعلام کرد.

بر اساس گزارش این اداره،دریک ماه گذشته نرخ بیکاری از ۲۰ درصد به ۲۲ درصد رسید درحالی که معمولا به علت استخدام نیروی کار موقت در فصل بهار و تابستان که فصل جهانگردی و گردشگری محسوب می شود،این نرخ می باید رو به کاهش بگذارد.

در مقابل،سازمانهای مردم نهاد،اتحادیه ها و احزاب سیاسی یونان نرخ بیکاری دراین کشور را بسیار بیشتر از آمار رسمی یادشده می دانند.

براساس گزارش مذکور،تعداد بیکاران یونانی به یک میلیون و ۷۶۰ هزار نفر رسیده است.

اداره آمار یونان همچنین افزودتعدادسه میلیون و ۹۰۰ هزار نفر در سراسر کشور به کار اشتغال دارند و تعدادسه میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از جمعیت کشور از نظرکاری غیر فعالند که هزینه زندگی روزمره آنها ازطریق درآمد والدین تامین می شود.

براساس همین گزارش نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله برابربا۵۳ درصد، برای سنین ۲۵ تا ۳۴ ساله برابر با۳۰ درصد و برای بانوان ۲۸ درصد است.

یونان سیاست ریاضت اقتصادی را بیش ازدوسال است به خواست اتحادیه اروپا،بانک جهانی و صندوق بین المللی موسوم به تروئیکا،احرا می کند که بر اثر اجرای آن تاکنون نرخ بیکاری از ۸ درصد به ۲۲ درصد،رکود بازار به ۷ درصد، تعداد بی خانمان ها و نرخ خودکشی در این کشور به علت مشکلات مالی و دزدی به طور بی سابقه ای افزایش یافته است.

یونان با بدهی بیش از ۴۰۰ میلیارد یورو با بحران مالی شدیدی دست و پنجه نرم می کند.

**۲۱۷۰**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۷۴۱۲۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.