یونسکو «قبرستان بقیع» را با جمع‌آوری امضاءهای اینترنتی ثبت نمی‌کند

به گزارش ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،

علی‌رغم تبلیغات متعدد برای جمع‌آوری امضاهای اینترنتی به منظور ثبت جهانی قبرستان بقیع در یونسکو، یک مقام رسمی در ثبت میراث فرهنگی اعلام کرد: ثبت جهانی آثار در یونسکو با این روش غیرممکن میباشد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ؛ چند روزی است که یک متن مشترک از طریق ایمیل یا پیامک در بین مردم کشورمان در حال رد و بدل شدن است، پیامکی با این عنوان که «برای ثبت بقیع در یونسکو، به ثبت و تأیید ۵۰۰۰۰ نفر نیاز است. شما هم می توانید برای شرکت در این طرح و کمک به ثبت این مکان عظیم جهان تشیع همین الآن به آدرس اینترنتی dar-alhuda.net  بروید و ثبت‌نام کنید.»

این متن اگر چه در نگاه نخست دل هر مسلمان عاشقی را به غلیان می اندازد تا هر چه سریع تر کمکی باشد برای ثبت آن در میراث جهانی اما آیا یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد) با تأیید ۵۰ هزار نفر از مردم عادی، هر اثر تاریخی را ثبت می کند؟

اگر ثبت آثار در فهرست میراث جهانی یونسکو به این سهولت، قابل انجام است چرا یونسکو برای هر کشوری سهمیه سالانه حداکثر ۲ اثر را اعلام کرده است؟ و چرا برای ثبت هر اثر در یونسکو سال ها کارشناسان برای جمع آوری پرونده آن تلاش می کنند و در اجلاس سالانه یونسکو برای ثبت اثر، چانه زنی ها بالا می گیرد؟

یونسکو ضابطه دارد/ از این حرکت متعجبم!

آتوسا مومنی، مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث فرهنگی کشور از مسئولانی است که سال ها در تهیه و تنظیم پرونده های ثبت ملی و پرونده های ثبت جهانی در یونسکو مشارکت داشته است.

مومنی درباره ارسال پیام های جمع آوری امضاهای اینترنتی در جهت ثبت جهانی «بقیع» در یونسکو به خبرنگار فارس می گوید: واقعاً از این موضوع متعجب هستم چون ثبت آثار در یونسکو یک ضابطه کلی دارد.

وی ادامه می دهد: هر کشوری آثار متعلق به خود را می تواند برای ثبت جهانی به یونسکو معرفی کند که نیازمند طی مراحل و مقدماتی است و این گونه نیست که ما پیشنهاد بدهیم یک اثر تاریخی در یک کشور دیگر، توسط یونسکو ثبت شود.

مردم نمی توانند اثری را در یونسکو ثبت کنند

مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث فرهنگی کشور درباره اینکه آیا حمایت تعداد زیادی از مردم برای ثبت یک اثر تاریخی در یونسکو تأثیری دارد یا خیر؟ این گونه پاسخ می دهد که طبیعتاً خیر.

مومنی می افزاید: مردم و سازمان های مردم نهاد شاید بتوانند کمک فکری یا پیشنهاد دهنده برای ثبت جهانی یک اثر به مسئولان کشورشان باشند اما هیچ گاه یک سازمان بین المللی تنها بر اساس پیشنهاد آنها اقدامی انجام نمی دهد.

هر اثری متعلق به یک کشور است/ خود آن کشور باید اقدام کند

وی تأکید می کند که در یونسکو هر اثری به نام یک کشوری ثبت می شود و خود آن کشور باید برای ثبت جهانی میراث فرهنگی پا پیش بگذارد.

به گفته مومنی میراث فرهنگی در کشورهای مختلف، متولی گوناگونی دارد اما مهم این است که یونسکو پرونده های ثبت جهانی آثار را از همان متولی آن کشور می پذیرد.

بقیع؛ میراث اسلامی مشترک

مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث فرهنگی کشور درباره اینکه به هر حال قبرستان بقیع متعلق به تمام مسلمانان جهان است و ثبت جهانی آن خواسته تمام مسلمانان است، می گوید: شاید بتوان قبرستان بقیع را تحت عنوان پرونده مشترک کشورهای اسلامی در یونسکو مطرح و به ثبت رساند اما این موضوع هم نیازمند آن است که کشوری که این میراث فرهنگی در آن وجود دارد ابتدا اقدام کند و سپس سایر کشورها به آن اضافه شوند.

میراث جهانی یونسکو چیست؟

اما میراث جهانی یونسکو یا World Heritage Sites چیست؟ نام عهدنامه‌ای بین‌المللی است که در تاریخ ۱۶ نوامبر ۱۹۷۲ میلادی به تصویب کنفرانس عمومی یونسکو رسیده است و موضوع آن حفظ آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی بشر است که اهمیت جهانی دارند و متعلق به تمام انسان‌های زمین، فارغ از نژاد، مذهب و ملیت خاص است.

بر پایه این کنوانسیون کشورهای عضو یونسکو، می‌توانند آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی کشور خود را نامزد ثبت به‌عنوان میراث جهانی کنند. حفاظت از این آثار پس از ثبت در عین باقی ماندن در حیطه حاکمیت کشور مربوطه، به عهده تمام کشورهای عضو است.

بقیع باز هم در غربت

قبرستان بقیع که حتی در زمان پیامبر اکرم (ص) نیز زیارتگاه بوده است سال هاست که در گیر و دار حیله های متعدد وهابیون سعودی اسیر شده است. 

به طوری که نخستین تخریب قبور مطهر ائمه‌ بقیع به دست وهابیون سعودی در سال ۱۲۲۰ هجری یعنی زمان سقوط دولت اول سعودی‌‌ها توسط حکومت عثمانی روی‌ داد، پس از این واقعه‌ تاریخی – اسلامی با سرمایه‌گذاری مسلمانان شیعه و به‌ کاربردن امکانات ویژه‌ای، مرقدهای تخریب‌ شده به زیباترین شکل بازسازی‌ شد و با ساخت گنبد و مسجد، بقیع به یکی از زیباترین مرقدهای زیارتی و در واقع مکانی زیارتی – سیاحتی برای مسلمانان تبدیل‌ شد.

در هشتم شوال سال ۱۳۴۴ هجری قمری پس از اشغال مکه، وهابیون به سرکردگی عبدالعزیز بن سعود روی به مدینه آوردند و پس از محاصره و جنگ با مدافعان شهر، سرانجام آن را اشغال و مأموران عثمانی را بیرون کردند و برای دومین بار به تخریب قبور ائمه بقیع و دیگر قبور چون قبر ابراهیم فرزند پیامبر اکرم (صلی الله علیه واله وسلم)، قبور همسران آن حضرت، قبر ام البنین مادر حضرت اباالفضل العباس(علیه السلام)، قبر عبدالله پدر پیامبر، اسماعیل فرزند امام صادق (علیه السلام) و بسیاری قبور دیگر پرداختند.

با این تفاسیر، واضح و مبرهن است که با جمع آوری امضاهای اینترنتی، گامی برای ثبت جهانی قبرستان بقیع در بونسکو برداشته نمی شود اما اینکه در راستای چه اهدافی چنین پیام هایی از سمت یک سایت غیررسمی و بی هویتی در حال انتشار است هنوز مشخص نیست.

از سوی دیگر، پیگیری رسمی ثبت جهانی بقیع در یونسکو توسط عربستان نیز در شرایط فعلی این کشور که هنوز وهابیون بر آن سلطه دارند بعید به نظر می رسد.

منبع : شیعه نیوز


باشگاه خبرنگاران

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. سیف الله علی المجوس:

    &&& در اعتراض به گستاخی سازمان میراث فرهنگی به محبان بقیع &&&
    بیانیه ای در اعتراض به حَمَلاتِ نواصب و اعتراضاتِ نواصب به جمع آوریِ امضاء جهتِ ثبتِ جنّه البقیع به عنوانِ میراثِ جهانیِ شیعیان حفظهم الله و کثّر الله أمثالهم

    اعوذ بالله السمیع العلیم من الشیطان اللعین الرجیم
    بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن اعدائهم، اللهم اغفر للمومنین و المومنات و المسلمین و المسلمات الأحیا منهم و الأموات. الحمد لله نحمده و نستعینه و نستغفره و نستهدیه و نؤمن به و نتوکل علیه و نعوذ بالله من شرور أنفسنا و من سیئات أعمالنا، من یهدی الله فلا مضل له و من یضلل فلا هادی له و أشهد أن لا اله الا وحده لا شریک له و أشهد أن محمدا عبده و رسوله أرسله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله و لو کره المشرکون و جعله رحمه للعالمین بشیرا و نذیرا و داعیا الی الله بإذنه و سراجا منیرا و اشهد ان علیا امیر المومنین و سید المسلمین من اتاه نجی و من تخلف هلک، من یطع الله و رسوله فقد رشد و من یعصهما فقد غوی.

    چند روزی است که وب سایتی را “شیخ ابو الهدی نصیر کاشف الغطاء” یکی از علماء غیور حوزه علمیه مبارکه نجف اشرف راه اندازی نموده است. در این سایت توضیح مختصری از ائمه علیهم السلام و بزرگان مدفون در بقیع داده شده است و فرمی نیز موجود است که شخص با امضا آن، در واقع به دنیا اعلام میدارد که بقیع یک خواهان دیگر هم دارد…
    آنچه در صفحه اول این وب سایت آمده است این عبارت است: ” الحمله العالمیه لتسجیل جنه البقیع کتراث عالمی فی منظمه الیونیسکو ” یعنی: کمپین بین المللی برای ثبت “بهشت بقیع” به عنوان میراث جهانی در سازمان یونسکو… حال بگذریم که آیا چنین چیزی ممکن است یا نه و آیا یونسکو چنین کاری میکند، صرف جمع آوری امضاء فوائد و برکات بسیار زیادی دارد که به برخی از آنان جهت تنویر افکار مومنین اشاره میکنیم:
    ۱- نشان دادن غیرت مومنین
    ۲- ایجاد هیمنه و جلوه بزرگ در چشم دشمنان الله عزوجل به وسیله این رای گیری
    ۳- به وحشت افتادن آل سعود کافر از وجود جانفشانان برای بقیع
    ۴- تقویت ایمان در دلهای مومنین
    ۵- فرحت و مرحمی بر قلب محزون حجت بن الحسن عجل الله تعالی فرجه
    و برکات دیگری که لا یحصیها الا رب السماوات و الارضین…
    حال که در این زمانه غربت دین که مدعیان تشیع کوچک ترین عملی برای ترویج اسلام و رفع مظلومیت بقیع نمیکنند، این عالم نجفی کاری که از دستش بر می آمده انجام داده است و به قول معروف ” کل ما لا یدرک کله لا یترک کله” حد اقل اقدام به جمع آوری امضاء برای بقیع نموده، پس از چند روز دیده ایم سر کله یکی از مسئولین سازمان معلوم الحال و منحرف “میراث فرهنگی” به نام آتوسا مومنی پیدا شده است و اقدام به لجن پراکنی و اظهار نظر در مورد رای گیری برای بقیع نموده است و آن را تلویحا عملی ” عبث و بیهوده ” خوانده است.
    هم اکنون ما ضمن هشدار به این سازمانِ مروّج فرهنگِ زرتشتی و انحرافی در میانِ شیعیان و هدر دهندۀ پول بیت المال مسلمین برای تعمیر آتش کده و … می گوئیم:
    ما را به خیر تو امید نیست شر مرسان…
    جناب آتوسا! خداوند زبانت را لال کند و عجائب قدرت خویش را در ذلیل کردنت نشان ما دهد، مگر این عالم نجفی از شما پولی خواسته است؟؟؟ یا مگر زحمتی به شما تحمیل شده است؟؟؟ یا مگر مشکلی ایجاد میشود که برای بقیع امضاء جمع شود؟؟؟ کلّا و حاشا…
    هیچ مشکلی وجود ندارد و فقط این اتفاق خباثتِ باطنیِ شما (جنابِ آتوسا) را بیش از پیش برای مومنین ثابت کرد…
    وَ سَیَعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا (آلَ مُحَمَّدٍ حَقَّهُمْ) أَیَّ مُنْقَلَبٍ یَنْقَلِبُونَ

    و برای اثبات وفا داری به عهدی که با بقیع بسته ایم هم اکنون دوباره و سه باره و … در سایت
    http://www.dar-alhuda.net/
    ثبت امضاء میکنیم…

    _____________
    منبع:
    http://www.baghi.ir/content/view/1515/2/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.