یکماه قبل: ارز۳۰۰۰ تومانی کذب‌است

بینا- روز ۱۶ شهریورماه بود که محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی طی گفت و گویی با خبرگزاری کار ایران، ایلنا رسیدن دلار از محدوده ۲۱۰۰ تومان به ۳ هزار تومان را کذب محض دانست و گفت که دلار عن قریب به ۱۵۰۰ تومان کاهش خواهد یافت.از آن روز نه تنها قیمت دلار متوقف نشد بلکه با شتاب از محدوده دو هزار تومان عبور کرد واکنون  سخن از بالای سه هزار تومان است.

اگر کسی به سخنان آقای رییس کل دراین بیست و چند روز توجه نکرده باشد یا توجه کرده باشد اما معکوس آنرا به کار می گرفت و اگر جزو افراد پولدار بود و یک میلیارد تومان هم دلار می خرید، اکنون پس از ۲۰ روز می توانست دلارهای ۲۱۰۰ تومانی را بیش از ۳ هزار تومان بفروشد و بالغ بر۳۲۰ میلیون تومان ناقابل به جیب بزند! به همین راحتی!!

اکنون همه از خود می پرسند واقعا در این آشفته بازار ،نرخ ارز را چه کسی تعیین می کند. پس از آنکه بازار ارز با تلاطمات شدید روبرو شد دولت با هدف ساماندهی این بازار با تبلیغات گسترده ای و با حضور مقامات بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت مرکز مبادلات ارزی را راه اندازی کرد تا به زعم خود بازار ارز را از این آشفتگی نجات دهد و به نوعی از فشار تقاضای بازار آزاد بکاهد.در واقع دولت قصد داشت با این ابتکار عمل قیمت گذاری ارز را مجددا در دست گیرد.

اما آنچه در روزهایی که از فعالیت مرکز مبادلات ارزی می گذرد خلاف آن را نشان می دهد. به طوری که پس از اعلام نرخ ارز در مرکز مبادلات که هر روزه از سوی بانک مرکزی انجام می شود به جای کاهش یا حداقل ثبات شاهد افزایش نرخ ارز هستیم.

در حالی که در روز ۴ مهر نرخ دلار و یورو به ترتیب ۲۳۶۲ و۳۰۵۵ تومان اعلام شد روز بعد با افزایش حدود ۲۰ تومانی این نرخ برای هر دلار ۲۳۸۶ و برای یورو ۳۰۷۱ تومان تعیین شد.

در روزهای بعد نیز متاسفانه روند صعودی نرخ ارز ادامه یافت و در روز ۶ مهر دلار به ۲۳۹۲ و یورو به ۳۰۸۱ تومان و در ۸ مهر به ۲۳۹۹ و ۳۰۸۴ تومان رسید.اما جریان به همین جا ختم نشد تا اینکه در روز ۹ مهر قیمتها با شتاب بیشتری روند صعودی خود را طی کرد به طوری که در این روز هر دلار به ۲۴۴۶ و هر یورو به ۳۱۴۵ تومان افزایش یافت و البته امروز نیز این ارقام برای دلار و یورو به ترتیب ۲۶۷۲ و ۳۴۲۶ تومان ثبت شد.

بازار آزاد نرخ تعیین می کند؟

واقعیت این است که نرخ ارز در مرکز مبادلات ارزی دولتی هم توسط بازار آزاد تعیین می شود. همان طوری که معاون ارزی بانک مرکزی چند روز قبل نحوه قیمت گذاری نرخ ارز در مرکز مبادلات ارزی را تشریح کرد بانک مرکزی میانگین قیمتی صرافی ها و بازار ارز را به عنوان ملاک قیمت گذاری ارز مورد استفاده قرار می دهد.

بر این اساس جای تعجبی برای افزایش روزانه نرخ ارز در مرکز مبادلات هم نیست چرا که این بازار آزاد است که نرخ ارز در کشور را تعیین می کندوتا این لحظه هم مشخص نشده در پس این بازار چه دست هایی در کار است و چه اهدافی را دنبال می کنند که مدام بر تنور افزایش نرخ ارز می دمند و کسب و کار تجار و صنعت گران کشور را با چالش مواجه می سازند.

بدین ترتیب به رغم اینکه مسئولان دولتی وعده شکست مقاومت بازار آزاد را تکرار می کنند نباید با روش موجود انتظار نتیجه ای درخشان داشت.

RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.