یکی از هزاران

یکی از هزاران

برنامه های خانوادگی صدا و سیما را باید از مهم ترین برنامه های رسانه ملی به حساب آورد.

طی سال های اخیر خانواده های ایرانی با تحولات بسیاری، همچون تغییر الگوهای رفتاری والدین، تغییر نگرش خانواده به جایگاه فرزندان و مسائل تربیتی، تأثیر عمیق تکنولوژی و رسانه های نوین بر خانواده و تغییر ساختاری نقش زن در جامعه و به تبع نقش مادری، روبه رو بوده اند. حاصل نهایی تحولات یاد شده را می توان در تغییر سبک زندگی بسیاری از خانواده های ایرانی مشاهده کرد.

بی شک یکی از وظایف مهم برنامه های خانواده رسانه ملی افزون بر اشراف اطلاعاتی تحولات روز و ثأثیر آن بر حوزه خانواده، حرکت در مسیر صواب و ارائه الگوی مطلوب خانواده ایرانی اسلامی به مخاطبین است. الگویی که منفعل از مسائل زمانه نیست، اما همواره در جهت تطبیق مؤلفه های دینی و ملی خود با مقتضیات روز حرکت می کند و سبک زندگی خانواده ایرانی را از استحاله هویتی حفظ می نماید.

برنامه سیمای خانواده شبکه یک، براساس این دیدگاه و با اتکاء بر تجربه به دست آمده، محورهای جدید برنامه سازی را در اولویت کار خود قرارداده است. تلاش ویژه به ساخت مستندهای خانوادگی مرتبط با موضوع هر یک از روزهای هفته از جمله این محورهاست.

هدف از ساخت این آیتم تولیدی ورود به خانه های گرم و صمیمی خانواده ایرانی و انعکاس ویژگی ها و شاخصه های تربیتی قابل اعتنا به جامعه است.

تجربیات، غم ها و شادی ها، موفقیت ها و شکست ها، عبور از بحران ها، در هر خانواده متفاوت است. خانواده ای در مسیر زندگی خود رو به جلو حرکت خواهد کرد که در هر فرازی از زندگی به چرایی آنچه رخ داده و نقش آن در زندگی واقف شود.

ارائه الگوهای موفق که از پس دشواری های زمانه برآمده اند و با وجود قرار گرفتن در شرایط یکسان و گاه سخت تر از خانواده های دیگر به موفقیت های چشمگیری رسیده اند، تأثیر تربیتی و عاطفی عمیقی بر بینندگان خواهد داشت.

در طی مدت زمان کمتر از دو ماه، ۲۷مستند خانوادگی با سوژه های ناب و با موضوعات متنوع تولید و پخش شده است. توجه به موضوع ازدواج و اولویت قراردادن آن در زندگی جوانان با وجود دشواری های اقتصادی و اجتماعی را می توان از اهداف اصلی مستند زوج های جوان دانست.

کمرنگ شدن مشاوره های سنتی در قالب بهره گیری از تجربیات بزرگان و ریش سفیدان خانواده، جمع فامیل، محله و شهر و سردرگمی در مشغله های زندگی ماشینی و عدم فرصت کافی برای شناخت و ارتباط افراد و حتی همسایگان و همکاران همجوار، موجب مسدود شدن بسیاری از راه های شناخت و انتخاب صحیح و منطقی همسر شده است. زوج هایی که با استفاده از شیوه مشاوره سنتی و یا مشاوره نوین اقدام به انتخاب همسر می نمایند و هم اکنون در آرامش و خوشبختی در کنار همسر روزگار می گذرانند از سوژه های هدف برنامه سیمای خانواده است.

خانواده های شهدا و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس، موضوع دیگر مستندهای خانوادگی است. ویژگی مهم انتخاب سوژه ها در این موضوع، اعتقاد راسخ به آرمان های انقلاب و تاریخ هشت سال دفاع مقدس با حرکت پویا و روبه جلو است. خانواده شهدا و ایثارگرانی که هنوز بانشاط و امید و پویایی، به دور از رخوت و افسردگی راه شهدا را ادامه می دهند، دشواری های زمانه آنان را از پا درنیاورده است و هنوز بار سنگین انقلاب را به دوش می کشاند از سوژه های تعیین کننده در این بخش است. تولید این گونه مستندها علاوه بر زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا و ایثارگران و تاریخ غرور آفرین کشور، موجب توسعه فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه است. فرهنگی که گره گشای بسیاری از معضلات و مشکلات اجتماعی و موجب رشد ویژگی های انسانی است.

سوژه دیگر مستندهای خانوادگی، هنرمندان عرصه های مختلف هنری کشور است. همواره هنرمندان از اقشار هدف توجه و علاقه خانواده های ایرانی است. مشاهده هنرمندان در محیط خانواده و در کنار خانواده که بیانگر خود حقیقی آنان است، برای بینندگان جذابیت بسیاری دارد. با توجه به این که بسیاری از هنرمندان به طور ناخودآگاه نقش الگویی برای جوانان پیدا می کنند، انعکاس زندگی موفق و پایبندی آنان به خانواده، تأثیر مطلوبی در رفتار جوانان خواهد داشت.

پرداخت دیگر سوژه های مردمی اعم از خانواده کارآفرینان، معلولان جسمی و ذهنی، نخبگان ملی، قهرمانان ورزشی، خیرین… نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است.

در قصه زندگی هر یک از سوژه ها، نکات آموزنده و تجربیات ارزنده ای وجود دارد که تأثیرات آن کمتر از نمایش یک فیلم داستانی یا سینمایی نیست، زیرا همه این سوژه ها واقعی اند و آنچه دیده می شود جریان یک زندگی است.

قصه مادر نابینایی که بدون دیدن عشق می ورزد، در کمال اعتماد به نفس با مردی همچون خود پیوند زناشویی می بندد و با وجود محدودیت های جسمانی مادر می شود، چرا که می داند مادر شدن بیش از آنکه نیازمند چشمان باشد، محتاج قلبی بزرگ است. و قصه زندگی بانویی که دو فرزند معلول خود را بزرگ ترین نعمت پروردگارش می داند و نه تنها زبان به ناسپاسی نمی گشاید که خود را خوشبخت ترین زن دنیا می خواند. نمونه ای از هزاران قصه واقعی در شهر و کشور ماست که می توان از آن درس زندگی و بندگی را آموخت. درس عاشقانه های آرام.


آخرین مقالات آفتاب

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.