یکی داستان است پر آب ِ چشم!

فروردین ۱۴۰۳

نگاهی به اپرای عروسکی ˝رستم و سهراب˝ اثر بهروز غریب‌پور/

داستان اپرای عروسکی ˝رستم و سهراب˝ با فردوسی آغاز می گردد که مشغول خلق داستان رستم و سهراب است و در آغاز نمایش دو فرشته سهراب را به صحنه می آورند که نشان پاک بودن اوست.

گروه نمایش هنرآنلاین// اولین اپرای عروسکی ایران با عنوان ” اپرای رستم و سهراب” برمبنای داستان رستم و سهراب شاهنامه فردوسی، بار ِ یکم در دی ماه ۱۳۸۳ بر روی صحنه رفت.

این اپرا در تالار فردوسی برگزارشد و نمایش آن تا پایان اسفند ماه ۱۳۸۳ ادامه داشت. تالار فردوسی که رو به روی تالار وحدت (رودکی) قرار دارد، روز ۲۹ شهریور ماه ۱۳۸۳ همزمان با آیین ِ پایانی ِ دهمین جشنواره بین المللی ِ تآتر ِ عروسکی تهران افتتاح شد.

این اپرای عروسکی بر اساس اثر موسیقایی لوریس چکناواریان که ساخت آن ۲۵ سال به درازا کشیده، برای اجرا آماده شده است. این اثر موسیقی در تالار وحدت به رهبری لوریس چکناواریان اجرا شده است.

اپرای عروسکی از قرن هفدهم در اتریش مرسوم بوده است و موسیقیدانان بزرگی چون موتزارت برای این شیوه اجرای نمایشی آثاری را نوشته اند.

اگرچه در تاریخ نمایش ایران بازیهای نمایشی و رقص های آئینی وجود دارند ولی به رغم ِ وجود داستانهای فراوان مانند داستانهای شاهنامه و داستانهای عاشقانه نظامی گنجوی وغیره… که از وجوه دراماتیک برخوردارند، تئاتر صحنه ای مانند آنچه در یونان وجود داشت دیده نمی شود.

ولی در عوض در نمایش عروسکی، ایران از کشورهای صاحب نام دراین عرصه است، که خیمه شب بازی و سایه بازی از آن جمله است.

اپرای رستم و سهراب که برگرفته از شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی است به نویسندگی و کارگردانی بهروز غریب پور و آهنگسازی لوریس چکناواریان از دوم تیرماه در تالار فردوسی اجرا شد.

مریم اقبالی، علی پاک دست، غزل اسکندرنژاد، علی ابوالخیریان، مرجان احمدی، سلما محسنی، مونا کیانی فر، کاملیا نوحی، مرضیه سرمشقی، سمیه نادری، نسیم امیرخسرو، فرزانه عاقلی، قاسم رحمتی، نگار میرفخرایی، مریم مجیدی، سحر امیراقبالی،سارا اقبال،سحر کاظمی، هانی حسینی، مرضیه نادری و الهام عابدی بازی دهنده های اپرای مذکور می باشند.

“اپرای رستم و سهراب” عروسکی به شیوه نخی اجرا می گردد، به همین سبب حرکت عروسکها با توجه با دقتی که در ساخت آنها به کار رفته است ، بسیار به نوع طبیعی شان نزدیک اند. این عروسکها طی دوسال در اتریش طراحی و ساخته شده اند.

عروسکهای نخی یا ماریونت دارای سابقه در هند، چین، ایران، ایتالیا و فرانسه می باشند. این شیوه عروسکی نسبت به سایر شیوه ها به خاطر تعداد نخها و مفاصل حرکتی محدود از دامنه حرکتی کمتری برخوردارند؛ ولی به خاطر شبیه سازی کامل به آناتومی انسان و حیوان حرکات آن طبیعی تر به نظر می آید.

داستان اپرا با فردوسی آغاز می گردد که مشغول خلق داستان رستم و سهراب است و در آغاز نمایش دو فرشته سهراب را به صحنه می آورند که نشان پاک بودن اوست.

داستان های فردوسی جدا از آنکه یک اثر حماسی رسمی ِ ملّی است، در بین مردم ایران از محبوبیّت خاصی برخوردار است. در زمانهای ِ قبل این داستانها در قهوه خانه ها توسط ِ نقال ها با استقبال مردم کوچه وبازار روبرو می شده است.

به همین سبب مثل هایی بسیاری در زبان مردم ایران رایج است که ریشه آن در داستان های شاهنامه نهفته است. از جمله این مثل ها چشم اسفندیار است که مانند پاشنه آشیل نقطه ضعف اسفندیار رویین تن بوده است. نوشداروی پس از مرگ سهراب و بکار بردن اصطلاح سهراب کشی از این جمله است؛ که این آخری اشاره به فرزند کشی دارد.

غم انگیزترین داستان شاهنامه فردوسی، همین داستان رستم وسهراب است که فردوسی در پایان داستان می گوید:
یکی داستان است پر آب ِ چشم / دل ِ نازک از رستم آید به خشم

انتهای پیام/۵۲/۵۳
 


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.