یک ائتلاف تازه منطقه ای علیه ایران : ۴ +۱

۱۱اردیبهشت،

در مرحله اول آمریکایی ها دربارهٔ پیمان دفاعی منطقه ای در خاورمیانه به مانند ناتو صحبت نمی کنند بلکه آنها بر ایجاد همکاری میان این کشورها در زمینه مبادله اطلاعات امنیتی ، برآوردها و دیدارها تاکید می کنند. این ائتلاف با رمز ۴+۱ در مکاتبات وزارت خارجه آمریکا نامگذاری شده است. این ائتلاف شامل عربستان سعودی، اردن، امارات، تشکیلات خودگردان فلسطین و ترکیه است.

یک روزنامه اسرائیلی نوشت که آمریکا برای مقابله با ایران، ائتلافی غیررسمی از چند کشور عربی، ترکیه و اسرائیل در منطقه به وجود آورده است.

به گزارش روزنامه القدس العربی چاپ لندن، “الکس فیشمان”  تحلیلگر نظامی در روزنامه یدیعوت آحارونت چاپ تل آویو با انتشار یافتن این خبر نوشت: این ائتلاف با رمز ۴+۱ در مکاتبات وزارت خارجه آمریکا نامگذاری شده است. این ائتلاف شامل عربستان سعودی، اردن، امارات، تشکیلات خودگردان فلسطین و ترکیه است.

او به نقل از منابع اسرائیلی و آمریکایی  گفت که هدف از این ائتلاف تازه مقابله با محور ایران، سوریه و حزب الله لبنان است.

وی افزود: در مرحله اول آمریکایی ها دربارهٔ پیمان دفاعی منطقه ای در خاورمیانه به مانند ناتو صحبت نمی کنند بلکه آنها بر ایجاد همکاری میان این کشورها در زمینه مبادله اطلاعات امنیتی ، برآوردها و دیدارها تاکید می کنند.

این تحلیلگر اسرائیلی به نقل از منابع خود اضافه کرد: اعضای این ائتلاف غیررسمی به مبادله اطلاعات و ارائه اخطارهای امنیتی با یکدیگر می پردازند و در مرحله بعدی بر همکاری متقابل برای خنثی کردن برنامه های تروریستی اقدام خواهند کرد. این در حالی است که به نوشته این تحلیلگر اسرائیلی قدرت جهانی افراط گرایان اسلامی در خاورمیانه به شدت افزایش یافته است.

در ارتباط با اسرائیل و عربستان سعودی نیز دولت آمریکا با سختی هایی در عملی کردن این ائتلاف میان دو طرف روبه رو است اما این تحلیلگر اسرائیلی تاکید کرد که هم اکنون مسائل عمیقی در پشت پرده ها میان تل آویو و ریاض در جریان است که به احتمال بسیار، علنی خواهد شد.

وی افزود: در فوریه قبل در حاشیه نشست بین المللی وزیران دفاع در برلین آلمان، ایهود باراک وزیر دفاع وقت اسرائیل و شاهزاده سلمان بن عبدالعزیز ولیعهد و وزیر دفاع عربستان سعودی، به گرمی باهم دست دادند.

این تحلیلگر ادامه داد: اردن و همکاری اسرائیل با این کشور و روابط متقابل با امارات به اسرائیل عمق استراتژیکی را می دهند که هم اکنون در اختیار ندارد.

وی با اشاره به تغییر سیاست های اردن در برابر سوریه در چند ماه اخیر از جمله اقدام اردن در آموزش نظامی مخالفان دولت دمشق گفت:

همچنین افزایش تنش ها در مرزهای سوریه با اردن و اسرائیل، سبب شده تا تل آویو و امان به رایزنی های امنیتی بیشتری روی بیاورند و نزدیک تر شوند.

درباره روابط اسرائیل و ترکیه نیز دو طرف دارای روابط اقتصادی گسترده ای می باشند .

هم اکنون سوریه و ایران، تهدید مشترکی برای اسرائیل و ترکیه به شمار می آیند و همین عامل سبب می گردد دو طرف به دیدگاه های هم ترازی دست یابند.

تحلیلگر اسرائیلی اضافه کرد: دولت آمریکا مصر را یک دولت کامل نمی داند و به اصطلاح آن را یک “نصف دولت” توصیف می کند و انتظار بسیاری از قاهره ندارد بلکه در مقابل تلاش می کند تا بحرین و قطر را نیز به این ائتلاف غیررسمی ملحق کند ائتلافی که هدف اول و آخر آن مقابله با ایران است؛موضوعی که برای کشورهای عربی و اسرائیل به یک دغدغه تبدیل شده است. اعضای این ائتلاف دغدغه منع انتقال تسلیحات از ایران به سوریه نیز دارند .

منبع:عصرایران


نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.