یک بارانی و ۵ سوال

۱۳م آذر ،

بارانی جزو پوشش هایی است که پوشیدن آن محدود به روزهای بارانی نمی شود، بلکه در این روزهای خنک پاییزی هم می توان به جای پوشیدن مانتو یا کاپشنی سبک، یک بارانی مناسب پوشید…

 اگر شما هم جزو طرفداران بارانی میباشید، بد نیست که پیش از خرید یا استفاده از آن نگاهی به این پیشنهاد ها بیندازید

 

 

۱. تیره بخریم یا روشن؟

اگر توانایی مالی دارید و شرایط اقتصادی خانواده به شما اجازه می دهد، بهتر است که یک بارانی روشن و یک بارانی تیره داشته باشید. پوشیدن بارانی های تیره رنگ در روزهای بارانی مناسب تر است زیرا آلودگی و گل ولای احتمالی که ممکن است در اثر پاشیده شدن آب باران به زمین و به لباس بپاشد، ظاهر آن را چندان نامناسب نمی کند ضمن اینکه می توان به محض رسیدن به محل مقصد، با یک دستمال مرطوب، کثیفی های سطح بارانی را پاک کرد. اگر رنگ بارانی روشن باشد، مجبور می شوید تمام روز را با لباسی کثیف، سر کنید. پوشیدن بارانی های روشن برای روزهای خنک پاییزی که خبری از ابر و باران نیست، مناسب تر است و تنوعی هم در نوع پوششتان ایجاد می کند.

 

۲. چند وقت یکبار بشوییم؟

در حالت عادی بارانی ها باید پس از هر ۵ یا ۶ بار استفاده شسته شوند. اگر بارانی شما رنگ روشنی دارد و احساس می کنید که زودتر چرک و آلوده می گردد، بهتر است برای جلوگیری از انتقال آلودگی آن به سطح سایر لباس ها و حتی بدنتان، هرچه سریع تر آن را بشویید. اگر هم باران گرفت و شما و لباستان را خیس آب کرد، باید به محض رسیدن به منزل بارانی خود را در رختکن حمام آویزان کنید و به هیچ وجه پیش از شستن، آن را نپوشید زیرا آب باران می تواند سبب انتقال آلودگی های محیطی به سطح لباس های خارجی مانند بارانی شود و دوم اینکه وقتی با بارانی خیس داخل تاکسی، مترو یا اتوبوس می شوید، آلودگی های سطح صندلی این وسایل نقلیه عمومی به بارانی می چسبد و اگر آن را نشویید، علاوه بر انتقال آلودگی، سبب بد بو شدن بارانی هم خواهد شد؛ به خصوص اگر بارانی آستر پشمی، کرکی یا پشم شیشه ای هم داشته باشد.

 

 

۳. چطور بشوییم؟

بارانی ها جزو لباس هایی می باشند که معمولا به سبب داشتن آستری، شستن آنها در منزل کمی سخت است بنابراین بهتر است آن را برای شستشو به خشک شویی بدهید. در غیر این صورت، تشتی پر از آب ولرم و شوینده ای ملایم و مایع مانند شامپو آماده کنید. سپس کف حمام را بشویید و آب بکشید و بارانی تان را روی زمین پهن کنید. حالا کمی آب کف روی بارانی بریزید و به آرامی سطح لباس را با یک دستمال حوله ای یا دستمالی نرم و نخی تمیز کنید. این کار را برای سطح داخلی بارانی هم انجام دهید. در نهایت آن را با چوب لباس از جالباسی رختکن حمام یا جای دیگری آویزان کنید و با دوش های به اصطلاح تلفنی، از بالا به پایین آب بکشید. برای پیشگیری از خراب شدن پارچه یا از بین رفتن ظاهر بارانی، هرگز آن را داخل ماشین لباسشویی نیندازید یا با روش های سنتی، آن را نشویید. برای خشک شدن بارانی هم بهتر است پس از آبکشی، آن را همانطور با چوب لباسی اش در فضای آزاد بگذارید تا خشک شود. در این صورت پس از شستن، چروک هم نخواهد شد.

۴. بهترین جنس برای آستر بارانی چیست؟

معمولا بارانی ها ۳ نوع آستر دارند؛ آستر بعضی از آنها فقط یک لایه پارچه با جنس صناعی و پلاستیکی است. این بارانی ها بیشتر به درد اشخاص چاقی که دوست دارند لباسشان آنها را لاغرتر نشان بدهد، می خورد. البته اشخاصی هم که بسیار سرمایی نیستند، می توانند این نوع بارانی ها را بپوشند. گاهی بین پارچه اصلی (که معمولا چرم، برزنت، نایلون یا ورنی است) و آستر نایلونی بارانی، لایه ای از پشم شیشه قرار می گیرد تا لباس برای روزهای سرد پاییزی و حتی زمستانی مناسب تر شود. این بارانی ها برای سرمایی ها مناسب ترند. البته شستن بارانی هایی با لایه پشم شیشه کمی سخت تر از انواع دیگر است و کار شستشوی آنها باید به خشک شویی سپرده شود. گروه سوم بارانی ها، آنهایی می باشند که یک لایه پشم، پوست یا خز به داخل پارچه اصلی آنها دوخته شده و علاوه بر گرم تر کردن، کمی هم لباس را سنگین و البته رسمی می کند. هنگام خرید این بارانی ها دقت کنید حتما لایه پشمی، پوستی یا خزی به پارچه اصلی دوخته شده باشد و از لایی چسب برای این کار استفاده نشده باشد زیرا استفاده از لایی چسب سبب باز شدن آستر گرم این بارانی ها پس از چندبار شستشو خواهد شد. نکته دیگری که باید هنگام خرید بارانی به آن توجه کنید این است که آستر بارانی نباید از پایین به لایه رویی بارانی دوخته شده باشد در این صورت هنگام شست وشو، آب در قسمت پایینی آن جمع می گردد و آب رفتن یا خراب شدن احتمالی آستری سبب کیس ایستادن پایین بارانی خواهد شد.

۵. کلاه دار بخریم یا بدون کلاه؟

پوشیدن بارانی های کلاه دار در روزهای بارانی سبب می گردد دیگر نیازی به چتر نداشته باشید اما بعضی اشخاص دوست ندارند هر روز سنگینی کلاه را تحمل کنند. آنها می توانند بارانی هایی که کلاه های دکمه ای یا زیپ دار دارند بخرند تا در صورت نیاز بتوانند آن را از بارانی جدا کنند.

باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.