یک تماشاگر ۱۲ نفر را در سینما به قتل رساند / آغاز مرگبار سومین قسمت «بتمن» در آمریکا

حسین عیدی‌زاده: درحالیکه منتقدان به تحسین از «شوالیه تاریکی برمی‌خیزند» پرداخته‌اند اما به نظر می‌رسد طرفداران فیلم اصلا حوصله معدود آدم‌هایی را که نقد منفی درمورد فیلم می‌نویسند ندارند، واکنش عجیب و تهدیدهای طرفداران فیلم موجب شد سایت راتن تومیتوز بخش نظردهی کاربران را برای این فیلم لغو کند.

 

کریستوفر نولان هم پس از این واکنش‌ها پیامی داد و اذعان کرد شور و هیجان طرفداران فیلم «طبیعی» است و بسیاری شخصیت بتمن را به شدت دوست دارند و نقد منفی فیلم را برنمی‌تابند. اما نولان حتی خوابش را هم نمی‌دید که کسی در سالن سینمای نمایش‌دهنده «شوالیه تاریکی برمی‌خیزد» مردم را به گلوله ببندد و ۱۲ نفر را بکشد، هنوز مشخص نیست قاتل دوستدار فیلم بوده یا یک روانی.

 

این اتفاق امروز صبح برای این فیلم افتاد و آینده آن در گیشه و خاطره سینمادوستان را در هاله‌ای از ابهام فرو برد. صبح جمعه در سالن نمایش فیلم در آئورورا ایالت کلورادو مردی که ماسک به چهره‌اش زده بود و وارد یک سالن سینما واقع در فروشگاهی در حومه شهر دنور شد و دیوانه‌وار شروع به تیراندازی کرد.

 

اغلب کشورهای اروپایی که در انتظار اکران سومین قسمت از سه‌گانه بتمن کریستوفر نولان بودند این خبر را در رسانه‌های خود پوشش دادند، «شوالیه تاریکی برمی‌خیزد» حالا تیتر اصلی اخبار در بریتانیا و آلمان و ایتالیا و فرانسه است و رسانه‌هایی چون بی‌بی‌سی، اسکای نیوز، آرد، زددی‌اف، تی‌اف فرانسه و همینطور نشریانی چون گاردین، اشپیگل، لوموند و لاریپابلیکا این خبر را مخابره کرده‌اند.

 

برخی از این سایت‌ها تصاویری لرزان را که توسط یک موبایل گرفته شده است نیز روی سایت خود قرار داده‌اند. تیراندازی در حالی صورت گرفته است که بسیاری از تماشاگران این فیلم کودکان و نوجوانانی بوده‌اند که با لباس بتمن وارد سالن سینما شده‌اند.

 

برخی می‌گویند این کار یک عملیات تروریستی بوده اما بسیاری احتمال می‌دهند، قاتل تحت تاثیر فیلم نولان دست به این کار زده است. برخی شاهدان گفته‌اند قاتل ماسکی به چهره داشته که شبیه ماسک بین، شخصیت منفی فیلم بوده است.

 

یکی از شاهدان ماجرا به روزنامه‌ای نروژی گفته است به محض آغاز تیراندازی پلیس وارد سالن شده است، در این زمان قاتل دختری کوچک را بغل کرده بوده تا به عنوان گروگان از او استفاده کند اما دختر بر اثر تیراندازی قاتل مرده بوده. خبرگزاری‌های دیگر نیز کشته شدن یک دختر شش ساله را تائید کرده‌اند.

 

همچنین رسانه‌ها به شدید نبودن قانون استفاده از اسلحه در کلورادو اشاره کرده‌اند. گفته می‌شود قاتل مردی ۲۴ ساله است.

 

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا پس از مخابره شدن این خبر در صبح جمعه در بیانیه ای گفت: «وقتی در لحظات تلخ و دشوار قرار می گیریم باید مثل یک خانواده رفتار کنیم.» این درحالی است که تیراندازی در این سینما حداقل ۱۲ کشته و ۳۸ مجروح برجای گذاشته است.

 

او در بیانیه خود به ناراحتی و شوکه شدن خودش و همسرش اشاره کرده، برای قربانیان طلب آمرزش کرده و همچنین به خانواده، دوستان و خویشان این قربانیان تسلیت گفته است. او به اهالی کلورادو قول داده تا مسبب این کار را به سزای اعمالش برساند.

 

شایعه شده است این تیراندازی زمینه سیاسی داشته است. رغیب انتخاباتی اوباما یعنی میت رامنی نیز در بیانیه ای به خانواده قربانیان تسلیت گفته. به گفته برخی شخصیت منفی فیلم بین (Bane) نام دارد که تلفظ نام او شبیه تلفظ نام شرکت قبلی رامنی به نام بین «Bain» است. نولان این ادعا را «عجیب و غریب» توصیف کرده است.

 

یادآوری این نکته خالی از لطف نیست؛ مدتی پیش از اکران «شوالیه تاریکی» قسمت دوم سه گانه بتمن نولان، جسد هیث لجر بازیگر نقش جوکر در فیلم، در آپارتمانش درحالی پیدا شد که قرص های متعددی در کنارش بودند. همان موقع بسیاری گفتند لجر بر اثر فشاری که برای «طبیعی جلوه دادن شخصیت جوکر» متحمل شده بود خودکشی کرده است.

 

انگار نحسی دامن پروژه بتمن ساخته نولان را گرفته است وخود نولان هم شاید متوجه این امر شده که «شوالیه تاریکی برمی خیزد» را آخرین بتمن خود خوانده و از ساخت یکی دو پروژه ابرقهرمانی دیگر هم انصراف داده است.

 

همچنین این تیراندازی و کشتار یادآور کشته شدن چند نفر در بریتانیا پس از نمایش فیلم «پرتقال کوکی» ساخته استنلی کوبریک است. در آن زمان کوبریک پس از اینکه مردی با گریمی مشابه شخصیت اصلی فیلم چند نفر را به قتل رساند، شخصا از ادامه پخش فیلم در بریتانیا جلوگیری کرد. حالا خبرهایی شنیده می‌شود از احتمال لغو اکران فیلم نولان در برخی سینماهای اروپا.

 

جالب است بدانید بسیاری کرستوفر نولان و کمالگرایی‌اش را با استنلی کوبریک مقایسه می‌کنند، انگار باید این کشتار نیز رخ می‌داد تا شک همگان برطرف شود و نولان بیش از پیش به کوبریک شبیه می‌شد.

۵۷۲۴۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.