یک جایزه دیگر برای نویسنده زن بریتانیایی

۱۴م دیماه ،

به گزارش خبرآنلاین، داوران جوایز کتاب کوستا رمان هیلاری منتل نویسنده بریتانیایی را داستانی تاریخی توصیف کردند که «بدون هیچ شک و تردیدی بهترین رمان سال» است.

 

این دومین جایزه‌ای است که منتل برای «بیرون کشیدن اجساد» (جلد دوم رمان «تالار گرگ») گرفته است. چند ماه پیش او با همین رمان رکوردشکنی کرد و برنده جایزه معتبر بوکر شد. این رمان تاریخی شرح زندگی تامس کرامول است.

 

منتل پس از گرفتن جایزه گفت: «بسیار خرسندم، بسیار لذت‌بخش است و باید بگویم سببش این است که برای اولین بار بود نامزد جایزه کوستا می‌شدم، اما این را هم بگویم جایزه گرفتن من را ازخودراضی و متکبر نمی‌کند، من هم مثل همه نویسندگان دیگر تشنه خوانندگان بیشتر هستم. به طور مثال همین چند روز پیش نامه‌ای به دستم رسید، مشخص بود نویسنده نامه تامس کرامول را با الیور کرامول اشتباه گرفته است و این یعنی من باید بیشتر دقت کنم.»

 

رقبای منتل در بخش ادبیات داستانی جیمز میکس با رمان «دل شکسته» و استفن مِی با رمان «زندگی! مرگ! جایزه!» بودند.

 

در بخش شعر نیز کاتلین جیمی با مجموعه شعر «The Overhaul» برنده جایزه کوستا شد و موفق شد شان بورودیل تازه‌کار را که به دنبال خلق شگفتی بود شکست دهد.

 

در بخش ادبیات کودکان «Maggot Moon» نوشته سالی گاردینر برنده شد، گاردینر پیشتر از این طراح تصاویر کتاب‌های کودکان بود. کتاب داستان استندیش است که در برابر حاکمی بی‌رحم که دوستانش را ربوده است قیام می‌کند. داوران این کتاب را «به شدت برجسته و نو» توصیف کردند.

 

گاردنر بردن این جایزه را تجربه‌ای «معرکه» از زمان نویسنده شدنش توصیف کرد و گفت: «این داستان کتابی بود که همیشه می‌خواستم بنویسم و استندیش سال‌ها منتظر بود که داستانش نوشته شود. بردن این جایزه نشان می‌دهد رویاهای ما چه قدرتی دارند.»

 

جایزه بهترین زندگینامه به تیم زن و شوهر مری و برایان تالبوت برای رمان مصور «دخترِ چشمان پدرش» رسید. این کتاب بخشی تاریخی و بخشی زندگینامه است و داستان درهم‌تنیده رابطه یک پدر و دختر را روایت می‌کند.

 

از سال ۲۰۱۲ رمان‌های مصور نیز شرایط حضور در میان نامزدهای جایزه کوستا را پیدا کردند.

 

جایزه بهترین رمان اول را هم «بیگناهان» نوشته فرانچسکا سیگل به خانه برد. رمان داستان دو دلداده است که از کودکی با هم بزرگ شده‌اند، آنها در شرف ازدواج می باشند که ورود عموزاده یکی از آنها به داستان همه چیز را تغییر می‌دهد.

 

هر برنده مبلغ پنج هزار دلار به عنوان جایزه دریافت می‌کند. برندگان پنج بخش جایزه کتاب کوستا (که از میان ۵۵۰ کتاب انتخاب شدند) حالا با یکدیگر رقابت می‌کنند تا بهترین کتاب سال ۲۰۱۲ از میان آن‌ها انتخاب شود. برنده جایزه بهترین کتاب سال ۲۰۱۲ کوستا ۲۹ ژانویه معرفی می‌شود.

 

برنده جایزه نهایی ۳۰ هزار پوند دریافت می‌کند. سال قبل اندرو میلر با رمان «خالص» برنده جایزه ۳۰ هزار پوندی شد.

 

بی‌بی‌سی / ۲ ژانویه / ترجمه: حسین عیدی‌زاده

۵۸۲۴۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.