یک دادگاه رژیم صهیونیستی رای به انتقال اموال فرانتس کافکا داد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از‌ها آرتص، مجموعه‌ای از دست‌نویس‌های فرانتس کافکا و ماکس برود، سرانجام به کتابخانه ملی اسراییل در بیت‌المقدس منتقل می‌شود.

به حکم دادگاهی در تلاویو سرانجام پروسه پایان‌ناپذیر رسیدگی به کار این اسناد پایان یافت و کتابخانه ملی بیت‌المقدس مالک آنها شناخته شد.

۱۰ جعبه باقی مانده از فرانتس کافکا (۱۹۲۴ـ۱۸۸۳) و دوستش ماکس برود (۱۹۶۸ـ۱۸۸۴) که برای ۴۰ سال پنهان باقی مانده بودند، به اوا هوفه منشی برود تعلق دارند.

«برود» در سال ۱۹۳۹ در حالی که چمدانی پر از دست‌نوشته‌ها و آثار کافکا را در دست داشت، برای فرار از دست نازی‌ها از پراگ فرار کرد و این جعبه‌ها را به منشی‌اش در اسراییل سپرد.

این مجموعه که پس از مرگ ماکس برود در اختیار منشی او قرار گرفت و وی آن‌ها را به این بانک‌ها  سپرده بود. اما پس از مرگ وی وکلای دو دخترش سال‌ها تلاش کردند تا توانستند این جعبه‌ها را پیدا کنند. درگیری بین این دو دختر بر سر مالکیت این جعبه‌ها و شکایت به دادگاه‌های مختلف موجب شد تا روند مالکیت جعبه‌ها و باز شدن آنها سال‌ها طول بکشد.

در این مدت این جعبه‌ها در ۶ بانک مختلف در تل‌آویو نگهداری شده‌اند و ۴ جعبه دیگر نیز نزد بانکی در زوریخ سوییس به امانت قرار دارند.

در حالی که «مارباخ» آرشیویست بزرگ آلمان در تلاش بود تا بتواند آنها را از دو خواهر بازمانده بخرد، کتابخانه ملی رژیم صهیونیستی با این فروش مخالفت و تلاش کرد تا اسناد اصلی و اورجینال «کافکا» را به دست بیاورد.

«فرانتس کافکا» نویسنده مشهور آلمانی زمان، پیش از مرگش در سال ۱۹۲۴ از مکس برود دوست خود خواست تا پس از مرگش آثارش را بسوزاند، اما «برود» مخالف خواست او عمل کرد و با انتشار آثار کافکا موجب شد تا او به شهرت جهانی برسد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.