یک سیاره دیگر به جمع شبیه‌ترین‌های زمین پیوست

سیاره بیگانه Gliese832c در فاصله ۱۶ سال نوری از زمین، دارای فصل‌های مشابه زمین بوده و از قابلیت میزبانی از حیات برخوردار است.

به گزارش گروه وبگردی ممتازنیوز،محققان دانشگاه نیوساوت‌ولز در استرالیا با بررسی تغییرات ناشی از گرانش این سیاره در زمان حرکات ستاره میزبان موفق به شناسایی سیاره Gliese832c شدند.

این کشف با استفاده از ابزار طیف‌نگار Echelle بر روی تلسکوپ Anglo-Australian در استرالیا، طیف‌نگار سیاره‌یاب کارنگی بر روی تلسکوپ ماژلان II در شیلی و طیف‌نگارHARPS تلسکوپ رصدخانه جنوبی اروپا در شیلی انجام شد.

ابر زمین تازه کشف شده Gliese832c جرمی ۵ برابر جرم زمین دارد، اما شرایط دمایی آن تقریبا شبیه سیاره ما بوده و و دارای تغییرات فصلی مشابه فصل‌های زمین است.

این سیاره بیگانه در منطقه قابل سکونت ستاره Gliese832 در فاصله ۱۶ سال نوری از زمین واقع شده است که فاصله مناسب برای داشتن آب به شکل مایع محسوب می‌شود؛ یک دور چرخش کامل این سیاره بدور ستاره میزبان ۳۶ روز بطول می‌انجامد.

ستاره میزبان (Gliese832) یک کوتوله قرمز، بسیار کم‌نورتر و سردتر از خورشید است، به همین دلیل سیاره Gliese832c انرژی ستاره‌ای معادل زمین دریافت می‌کند که باعث می‌شود این سیاره بیگانه در جمع سه سیاره شبه‌زمین جای بگیرد.

ستاره Gliese832 میزبان سیاره بیگانه شبه‌مشتری به نام Gliese832b است که در سال ۲۰۰۹ شناسایی شد؛ سیاره Gliese832c نیز که به تازگی کشف شده است، به فهرست سیارات بیگانه قابل سکونت اضافه شده و این رقم به ۲۳ سیاره افزایش پیدا کرد.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.