یک شیوه درمانی جدید برای فشار خون بالا در اروپا

سلامت > درمان
اروپایی‌هایی که علیرغم مصرف چند دارو، باز هم فشار خون بالا دارند، اکنون گزینه درمانی جدیدی در اختیار دارند: استفاده از وسائلی که اعصاب در کلیه‌ها از کار می‌اندازند.

به گزارش رویترز این روش جدید به نام “عصب‌زدایی کلیوی” در اروپا مجوز دریافت کرده است و رشته‌ای از بررسی‌ها که استفاده عملی از آن را آزمایش کرده است، نتایج امیدوارکننده‌ای داشته است.

گروه‌‌هایی از پژوهشگران در آلمان، فرانسه و جمهوری چک در اجلاس سالانه جامعه کاردیولوژی اروپا اعلام کردند که این روش جدید برای طیفی از بیماران سودمند است و به نظر می‌رسد که در جوان‌کردن دوباره رگ‌های خونی پیرشده موثر باشد.

کلاس فرانتسن از بیمارستان دانشگاهی شلسویگ- هولشتاین دراین باره گفت: “این یافته‌ها بیانگر ان است که عصب‌زدایی کلیوی ممکن است چشمه جوانی برای رگ‌های خونی در بیمارانی باشد که دچار فشار خون بالای مقاوم به درمان هستند.”

میلیون‌ها نفر دچار فشار خون بالا به درمان دارویی مقاومت نشان می‌دهند، و این وضعیت آنان را در معرض خطر حمله قلبی و سکته مغزی قرار می‌دهد.

در نتیجه چندین شرکت تکنولوژی پزشکی تشویق شده‌اند که برای تولید وسائلی برای درمان فشار خون بالا سرمایه‌‌گذاری کنند و تحلیل‌‌گران پیش‌بینی می‌کنند که درمان‌‌های جدید به بازاری چندمیلیارد دلاری را ایجاد کنند

این وسائل جدید با ایجاد اسکارها (جوشگاه‌‌ها) ی کوچک در اعصاب کلیه‌ها فشار خون را کنترل می‌کنند؛ کلیه با فرستادن پیام‌هایی به مغز که می‌تواند باعث تنگ شدن عروق خونی شود، نقشی اساس در تنظیم فشار خون دارد.

این فرآیند ایجاد جوشگاه  بوسیله سوند یا کاتتری انجام می‌شود که از طریق ران وارد شریان‌های کلیوی می‌شود.این کاتتر رشته‌های عصبی را تخریب می‌کند و به دنبال این عمل فشار خون کاهش پیدا می‌‌کند. تا به حال عوارض جانبی طولانی‌مدت نگران‌کننده‌ای در این روش درمانی مشاهده نشده است.

متخصصان قلب اروپایی که در شهر مونیخ گرد آمده بودند، گفتند که این تکنیک جدید بالقوه می‌تواند به درمان فشار خون را تغییر دهد و در آینده نه فقط برای افراد دچار اشکال مقاوم فشار خون بالا، بلکه برای دامنه گسترده‌تری از بیماران گزینه درمانی جدیدی در اختیار بگذارد.

دکتر گوردون توماسلی، متخصص قلب از دانشگاه جانز هاپکینز و رئیس انجمن قلب آمریکا در این باره می‌‌‌گوید: “این شیوه جدید ممکن است انقلابی در درمان فشار خون بالا ایجاد کند.”

“در حال حاضر این شیوه برای فشار خون بالای مقاوم به کار می‌رود. اما حدس من این است که در پنج سال آینده، اگر بررسی‌ها همچنان نشان‌دهنده منافع آن باشند، این شیوه برای درمان فشار خون بالای کمتر مقاوم هم به کار خواهد رفت…در واقع از لحاظ نظری همه اشکال فشار خون بالا را می‌توان با این روش درمان کرد.”

دکتر مایکل بوهم از بیمارستان دانشگاهی شهر سارلند آلمان گفت گرچه این روش گران‌قیمت است، به طوری که هر کاتتر مورد استفاده ۳۷۵۰ یورو خرج برمی‌دارد، تا به حال ۱۲۰۰۰ بیمار بوسیله این روش در اروپا، عمدتا در آلمان، درمان شده‌اند.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.