یک فوق تخصص جراحی قلب: مصرف قلیان سبب رسوب چربی در جدار عروق قلب می‌شود

۲۰م آذر ،

یک فوق تخصص جراحی قلب: مصرف قلیان سبب رسوب چربی در جدار عروق قلب می‌شود

یک فوق تخصص جراحی قلب: مصرف قلیان موجب رسوب چربی در جدار عروق قلب می‌شود

 به گفته یک فوق تخصص قلب، نیمی از اشخاصی که تا پایان عمر قلیان می‌کشند در اثر عوارض ناشی از استعمال قلیان می میرند.

به گزارش راسخون، دکتر معصومعلی معصومی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه مصرف انواع مواد دخانی از جمله سیگار و قلیان مخاطرات جدی قلبی را در پی دارد، اظهار داشت: مصرف این مواد نه تنها سبب به وجود آمدن بیماریهای قلبی عروقی بسیاری می‌شود بلکه سایر اندام‌های بدن از جمله ریه را نیز درگیر می‌کند.

به گفته معصومی، ضرر قلیان بسیار بیشتر از سیگار است به طوری که بر اساس آزمایشات مشخص شده که زیان هر بار کشیدن قلیان برابر با کشیدن ۶۰ نخ سیگار است.

وی افزود: موضوع دیگری که عوارض قلیان را بیشتر از سیگار افزایش می‌دهد این است که نیکوتین قلیان وقتی از داخل فضای مرطوب عبور می‌کند به هنگام ترکیب شدنش با آب ترکیبات تازهی را تشکیل می‌دهد که زیان کشیدن قلیان را به مراتب بیشتر می‌کند.

معصومی ادامه داد: از طرف دیگر آثار و مضرات مواد افزودنی تازهی که با عنوان توتون‌های میوه‌ای در بازار عرضه می‌شود با گذشت زمان مشخص می‌شود.

این فوق تخصص جراحی قلب با بیان اینکه قبلا از چوب تنباکو در قلیان‌ها استفاده می‌شد، اظهار داشت: مضرات چوب تنباکو مشخص است اما مضرات موادی افزودنی که به تنباکوی قلیان اضافه و آن را خمیری شکل می‌کند هنوز مشخص نشده و معلوم نیست که این مواد می توانند چه آسیب‌هایی را به بدن اشخاص وارد کنند.

وی کشیدن قلیان را سبب رسوب چربی در جدار عروق قلب عنوان و ابراز داشت: رسوب چربی، سختی عروق و تنگ شدن فضای داخلی رگها را در پی دارد که اگر در این بین به طور ناگهانی لخته شدن خون در اثر استعمال قلیان در آن محل به وجود بیاید عارضه سکته در فرد رخ خواهد داد که این سکته ممکن است در قلب و یا در مغز ایجاد شود.

به گفته معصومی، اگر این اتفاق در رگهای پا حادث شود سبب پوسیدگی و مردگی آن قسمت خواهد شد که در نهایت به قطع عضو فرد منجر میشود.

معصومی افزود: کشیدن قلیان سبب تنگی کیسه‌های هوایی یا برونشیت می‌شود که مرحله پیشرفته آن بروز بیماری‌های قلبی ریوی است که قلب و ریه را با هم درگیر می‌کند و غیر از عروق قلب، سبب نارسایی بطن راست قلب شده که این امر سبب کبودی رنگ پوست اشخاص، تورم کبد و تورم پا خواهد شد.

وی افزود: در چنین حالتی اگر فرد دچار سکته نشده و نمیرد، قبل از مرگ از تنفس راحت هوا محروم خواهد شد و تنفس در بعضی موارد برای این اشخاص تنها با نصب کپسول اکسیژن ممکن می‌شود.

به گفته معصومی، نصف بیشتر اشخاصی که تا پایان عمر قلیان و سیگار می کشند به سبب عواض ناشی از کشیدن سیگار و قلیان از بین می روند.

به گفته این فوق تخصص جراحی قلب، این ذهنیت که با کشیدن قلیان عوارض گفته شده در شخص به وجود نمی‌آید، باید از ذهن اشخاص خارج شود و اشخاص باید بدانند خطر ابتلا به این عوارض با کشیدن قلیان همواره وجود دارد.

/۱۱۱/


اخبار راسخون / بهداشت و درمان
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.