یک قدم تا کشف حیات در مریخ +عکس

بینا- امیدها برای کشف نشانه‌هایی از وجود حیات در مریخ با تصاویر جدید کاوشگر کنجکاوی از شواهدی در مورد جریان داشتن آب در این سیاره افزایش یافته است.

این نتایج که مقامات ناسا را بسیار هیجان‌زده کرده، در تصاویر جدید کنجکاوی از بستر سنگی سیاره مریخ بدست آمده است.

پیش از این نشانه‌های دیگری در مورد وجود آب در این سیاره در سالهای دور وجود داشت اما تصاویر جدید به نمایش سنگریزه‌های گرد شده پرداخته که احتمالا با آب به این شکل درآمده‌اند و یکی از متقاعدکننده‌ترین شواهد تاکنون را از یک رودخانه باستانی با عمق زیاد ارائه کرده‌اند.

کاوشگر کنجکاوی، پیچیده‌ترین ماموریت علمی ناسا در فضا در ماه اوت با هدف بررسی امکان حیات میکروبی در گذشته یا حال سیاره مریخ در دهانه گیل فرود آمد. تصاویر ثبت شده از این دهانه نشان داده بود که رسوباتی در آن وجود داشته که احتمالا در پی وجود آب در دوره‌های قبلی باقی مانده است.

از این رو ناسا این دهانه را برای ماموریت دوساله کاوشگر یک تنی خود که مجهز به ۱۰ ابزار علمی پیچیده بوده، انتخاب کرد.

مریخ اکنون یک صحرای منجمد بدون نشانه‌ای از آب بر روی سطح در معرض تابش بوده اما پژوهشهای زمین‌شناسی این سیاره توسط ماموریتهای پیشین نشان از این داشته‌اند که گذشته مریخ گرمتر و مرطوبتر بوده است.

جدیدترین شواهد در تصاویر جدید کنجکاوی از سنگریزه‌ها و شنهای گرد روی سطح مریخ مشخص شده که نشانگر منتقل شدن این سنگریزه‌ها توسط آب در مسیر طولانی و گرد شدن آن است.

اندازه متفاوت این سنگها که اندازه دانه شن تا یک توپ گلف متغیر هستند نشان می‌دهد که این شکلها در اثر باد ایجاد نشده‌اند. با وجود این که هنوز کاوشگر کنجکاوی از ابزار خود برای بررسی دقیق این سنگها استفاده نکرده، اما دانشمندان ناسا تنها با بررسی تصاویر مطمئن هستند که آب نقش مهمی را در این میان ایفا کرده است.

هنوز مشخص نیست که تا چند وقت آب بر روی مریخ وجود داشته اما به گفته محققان ممکن است دوام آن تا هزاران میلیون سال بوده باشد.

کشف نشانه‌هایی از آب در گذشته سیاره مریخ یک گام رو به جلو در درک امکان پشتیبانی این سیاره از حیات میکروبی است. اگرچه این رودخانه باستانی به عنوان یک محیط قابل سکونت احتمالی امیدبخش بوده اما دانشمندان براین باورند که این ناحیه جای مناسبی برای حفظ اجزای سازنده کربنی حیات نیست.

از این رو کنجکاوی مسیر خود را به سوی دامنه کوه شارپ ادامه خواهد داد که به گفته دانشمندان در آن جا شانس بهتری برای شناسایی مواد آلی وجود خواهد داشت.

کشف رودخانه باستانی احتمالی در سطح سیاره مریخ



مقایسه سنگریزه‌های کشف شده در مریخ با نمونه‌های روی زمین

RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.