یک نفتکش دیگر ایران عازم کره جنوبی شد

۰۹م آذر ،

162-8.jpg

بلومبرگ از حرکت یک نفتکش دیگر ایرانی به سمت کره جنوبی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، یک نفتکش دیگر ایران در حال حرکت به سمت بندر اولسان کره جنوبی است که نشان می‌دهد این کشور به رغم تحریمهای غرب واردات نفت از ایران را برای سومین ماه متوالی ادامه خواهد داد.

نفتکش غول پیکر VLCC که قادر به حمل دو میلیون بشکه نفت است، درحال حرکت به سمت سواحل جنوب شرقی کره جنوبی است که بزرگترین پالایشگاه این کشور در آن قرار دارد.

نفتکش VLCC متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران است و جزیره خارک را در تاریخ ۱۹ نوامبر( ۳۰ آبان) ترک کرده است. شرکت اس کی انرژی کره جنوبی یک پالایشگاه با ظرفیت پالایش ۸۴۰ هزار بشکه در روز در بندر اولسان اداره می‌کند.

معمولا سه هفته طول می‌کشد تا نفت‌کش‌ها از ایران به شمال آسیا برسند که نشان می‌دهد این نفت‌کش احتمالا در نیمه دوم دسامبر(اواخر آذر) به کره جنوبی خواهد رسید.

دیگر نفت‌کش ایرانی بنام موشن که در هفته‌های قبل جزیره خارک را به سمت بندر دیسان کره جنوبی ترک کرده بود احتمالا این هفته به این کشور خواهد رسید. شرکت نفت هیوندای اویل بانک یک پالایشگاه با ظرفیت پالایش روزانه ۳۹۵ هزار بشکه‌ در بندر دیسان دارد.

به گفته منابع آگاه کره جنوبی، پالایشگاه‌های “اس کی” و “هیوندای اویل بانک” در مجموع در ماه اکتبر هشت میلیون بشکه نفت خام از ایران وارد کردند. این واردات هشت میلیون بشکه‌ای، حتی دو میلیون بشکه بیشتر از مقداری است که در ابتدا برنامه ریزی شده بود.

براساس قرارداد سالانه دو کشور که از ماه اکتبر از سرگیری شد، کره جنوبی ماهانه شش میلیون بشکه نفت(۲۰۰ هزار بشکه در روز) از ایران وارد می‌کند که بالاترین رقم قید شده در قراردادهای طرفین است.

قرار‌داد‌های دوره‌ای اس کی‌ انرژی با ایران در سال جاری شامل واردات دو نفتکش بسیار بزرگ در ماه (چهار میلیون بشکه) و همچنین قرار‌داد‌های هیوندای شامل واردات یک نفتکش بزرگ (دو میلیون بشکه در ماه) است.

کره جنوبی که تقریبا تمام نفت مورد نیاز خود را وارد می‌کند و یکی از خریداران عمده نفت ایران است، در میان ۱۲ کشوری است که از معافیت تحریم‌های مالی آمریکا علیه خریداران نفت ایران برخوردار شده است. اطلاعات شرکت ملی نفت کره جنوبی نشان می‌دهد، پنجمین وارد کننده بزرگ نفت جهان و یکی از بزرگترین مشتریان نفت ایران در ۹ ماه اول امسال ۳۸ میلیون و ۷۷۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده است.

تهران برای دورزدن تحریم‌های غرب و همچنین تداوم صادرات به مشتریان اصلی خود در آسیا پیشنهاد کرده محموله‌های نفتی صادراتی به کره جنوبی را تا سقف یک میلیارد دلار بیمه می‌کند.

از چهار پالایشگاه کره جنوبی دو پالایشگاه اس کی ‌انرژی و هیوندای اویل بانک وارد‌کننده نفت ایران می باشند. اولین محموله از سه محموله شرکت ملی نفتکش ایران در تاریخ ۱۰ سپتامبر(۲۰ شهریور) ایران را ترک کرد. به نقل از سخنگوی شرکت نفتی اس کی انرژی، این شرکت این محموله را در دوم اکتبر در بندر اولسان تحویل گرفت.

همچنین نفتکش “مریگلد” نیز محموله جداگانه ای را در ۲۸ اکتبر به کره جنوبی تحویل داد. شرکت نفت هیوندای کره جنوبی چندی پیش یک محموله دیگر از نفت ایران را که سومین محموله بزرگ برای تحویل در ماه اکتبر است، از ایران بارگیری کرد. این نفتکش ایرانی در حال حرکت به سمت کره جنوبی است و براساس گزارش‌های رسیده کمتر از ۱۰ روز دیگر به بندر دیسان کره جنوبی می‌رسد.

آنچه دربارهٔ این محموله‌ها جلب نظر می‌کند، حجم آن‌هاست به طوری که کره جنوبی در شش ماه اول سال ۲۰۱۱ و قبل از آنکه بحث تحریم نفت ایران آغاز شود، ۴۱ میلیون و ۶۵۰ هزار بشکه (ماهانه شش میلیون و ۹۴۰ هزار بشکه) از ایران نفت وارد کرد و واردات از سرگیری شده کره جنوبی تقریبا نزدیک به واردات قبلی این کشور از ایران است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.