یک کارشناس خلع سلاح: آزمایش اتمی آمریکا شائبه تولید نوع تازهی از سلاح‌ها را ایجاد می‌کند

۲۰م آذر ،

59-57.jpg

یک کارشناس خلع سلاح و کنترل تسلیحات گفت: اقدام آمریکا در آزمایش هسته‌یی در اعماق زمین، خلاف روح معاهده CTBT و ماده ۶ معاهده NPT است.

سیدمهدی علی‌آبادی، کارشناس خلع سلاح و کنترل تسلیحات در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی هسته‌یی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به آزمایش هسته‌یی یک هفته پیش آمریکا با بیان این‌که از ۱۹۴۵ تا ۱۹۹۲ آمریکا ۱۰۳۲ آزمایش انفجاری انجام داده است اظهار کرد: بیش از دو هزار آزمایش هسته‌یی در دنیا صورت گرفته است که بیش از ۷۰۰ آزمایش را شوروی، نزدیک به ۲۵۰ آزمایش را فرانسه و ۴۵ آزمایش انگلستان، ۴۵ آزمایش چین و تعدادی را هند، کره‌شمالی و پاکستان انجام داده‌اند.

وی در عین حال تصریح کرد: بعد از ۱۹۹۲ آمریکا عملا آزمایش‌های هسته‌یی از نوع انفجاری را متوقف کرده است.

این کارشناس خلع سلاح و کنترل تسلیحات با اشاره به امضای معاهده منع جامع آزمایش‌های اتمی (CTBT) در ۱۹۹۶ اظهار کرد: اما کشورهایی مثل آمریکا و روسیه برای این‌که بتوانند کارآیی و ایمنی سلاح‌های هسته‌یی تولید شده‌شان از سال‌ها قبل را حفظ کنند به دنبال گریزگاهی بودند، بنابراین آزمایش‌هایی را تحت عنوان subcritical یا زیربحرانی که مستلزم انجام انفجار هسته‌یی نیست را مستنثی کردند. از سال ۱۹۹۶ تاکنون ۲۷ آزمایش زیربحرانی صورت گرفته است و آمریکا و روسیه دو کشوری می باشند که بیش‌ترین آزمایش از این نوع را انجام داده‌اند.

علی‌آبادی در توضیح این نوع آزمایش گفت: بسیاری از تسلیحاتی که تاکنون ساخته شده به نیمه دوم قرن بیست بازمی‌گردد، آن‌ها (کشورهای دارنده سلاح هسته‌یی) مدعی می باشند با توجه به این‌که بخش عمده‌ای از سلاح‌های هسته‌یی‌شان بیش از ۴۰ سال عمر دارند ممکن است در حفظ و نگهداری و ایمنی آن‌ها در انبارهای‌شان مشکلاتی پیش آید یا هنگام استفاده از آن امکان دارد عمل نکنند و کارآیی خود را از دست داده باشند.

وی دربارهٔ نوع و چگونگی آزمایش‌های هسته‌یی زیربحرانی توضیح داد: بر اساس اطلاعاتی که به طور عمومی انتشار یافته است، در این نوع آزمایش‌ها، پلوتونیوم مورد آزمایش قرار می‌گیرد و تحت فشار انفجارهای شیمیایی است و از طریق کامپیوتر و برنامه‌های شبیه‌سازی یک انفجار هسته‌یی را شبیه‌سازی می‌کنند.

این کارشناس خلع سلاح و کنترل تسلیحات ادامه داد: آزمایش اخیر آمریکا در پنج دسامبر در همین راستا بوده است و آمریکا مدعی است این آزمایش را جهت حفظ کارآیی و ایمنی تسلیحات هسته‌یی موجودشان و نه تولید سلاح تازه، انجام می‌دهند اما این اقدام خلاف روح معاهده CTBT است که اعلام می‌کند کشورها باید به سمت خلع سلاح هسته‌یی حرکت کنند و هرگونه انجام آزمایش‌های هسته‌یی به طور کامل ممنوع شود، هم‌چنین این اقدام خلاف ماده ۶ معاهده NPT است.

علی‌آبادی اظهار کرد: این نگرانی برای جامعه جهانی وجود دارد که از این نوع آزمایش‌های زیربحرانی جهت تولید نوع تازهی از سلاح‌های هسته‌یی استفاده شود که خلاف تعهدات بین‌المللی است.

وی خاطرنشان کرد: انجام چنین آزمایش‌هایی خلاف مواضع روسیه و آمریکاست که مدعی‌اند به سمت خلع سلاح و کاهش تسلیحات می‌رویم! این اقدام‌ها نشان می‌دهد که آن‌ها نه تنها به دنبال کاهش تسلیحات نیستند، بلکه در حال تست و آزمایش سلاح‌های تازه هسته‌یی می باشند.

علی‌آبادی تاکید کرد: آزمایش هسته‌یی صورت گرفته از سوی آمریکا بسیار کوچک بوده است. در این نوع آزمایش هیچ نشانه‌ای از ابر قارچ‌گونه که در انفجارهای هسته‌یی می‌بینیم وجود ندارد. داده‌هایی که از این آزمایش به دست می‌آید به کامپیوترها داده می‌شود تا تاثیر گذشت زمان بر تسلیحات موجود نشان داده شود.

او اضافه کرد: روسیه حدود چهار ماه قبل مشابه آزمایش هسته‌یی اخیر آمریکا انجام داد که این مساله نشان می‌دهد رقابت تسلیحاتی به ویژه هسته‌یی با وجود مقررات بین‌المللی برای کاهش و از بین‌ بردن کامل این سلاح‌ها هم‌چنان وجود دارد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.