یک کارشناس مسائل خاورمیانه: گفت‌وگوی ملی فرصتی برای معترضان بحرینی است

۲۳ام بهمن ،

almanar-26.jpg

یک تحلیل‌گر مسائل منطقه گفت: گفت وگوی ملی فرصتی برای تجدید حیات معترضان بحرینی است ولی از آن‌جا که آل‌خلیفه مخالفان خود را در اقلیت می‌بینند تصمیم دارد تا با زور با آن‌ها بر خورد کرده و سرکوب‌شان کند.

حسن لاسجردی در گفت‌وگو با خبرنگار بیداری اسلامی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به آغاز مذاکرات ملی در بحرین خاطرنشان کرد: قرار بود در این جلسه معارضان بحرینی با حکومت مذاکره داشته باشند و شرایط خود را اعلام کنند. هم‌چنین آن‌ها خواستند پس از خوابیدن تب‌ و تاب اعتراضات با انجام این مذاکرات فرصتی برای ادامه مبارزات فراهم کنند.

او با بیان این که یکی از دلایل برگزاری گفت‌وگوی ملی میان معارضان بحرینی با حکومت این است که بسیاری فکر می‌کنند جریان مخالف در بحرین به آخر رسیده و اعتراضات تمام شده است، گفت: مخالفان به این گفت‌وگوها به عنوان فرصتی برای تجدید حیات و تجدید نفس نگاه کرده و با توجه به این که موضوع اعتراضات بحرین ریشه در قبل داشته و اکثر مردم این کشور سال‌هاست به دنبال احقاق حقوق مدنی خود می باشند بنابراین مخالفت‌ها هم‌چنان ادامه خواهد داشت.

این تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه خاطرنشان کرد: اعتراضات مردم در بحرین از روی فشار نبوده و این تجمع‌های اعتراضی تنها به سبب مطرح شدن در رسانه‌ها نیست بلکه مدت‌هاست اکثریت کشور بحرین به دنبال کسب حقوق اجتماعی خود می باشند یعنی برخلاف بسیاری از کشورها که شاهد جریان بیداری اسلامی بودند معارضان بحرینی دنبال سیاسی کردن و تند کردن جریان مخالفت خود نیستند.

وی افزود: هرچند معترضان این کشور جمعیت بسیاری را به خود اختصاص می‌دهند ولی هرگز از خشونت‌ برای تحقق اهداف خود استفاده نکرده و در جریان مبارزات خود که عمرش به چند دهه می‌رسد همواره بحث مطالبات اجتماعی را مطرح کرده‌اند، هم‌چنین یکی از دلایل پرهیز از خشونت مردم این کشور را هم می‌توان پرچمداری تحولات بحرین توسط علمای این کشور دانست چراکه در همین اعتراضات هماهنگی بین اقشار مختلف با روحانیت صورت گرفته و هر دو مکمل یکدیگر بوده و از انجام هرگونه عمل قهرآمیز یا خشن اجتناب می‌کنند.

لاسجردی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با بیان این که جریان مبارزه در بحرین به بلوغ رسیده است تاکید کرد: از مجموع بیانیه‌ها، اعلامیه‌ها و سخنرانی‌ها رهبران بحرینی نشان می‌دهد که درخواست‌های مشخص دارند و حکومت این کشور هم می‌داند خواست اکثریت مردم چیست اما حکومت آل‌خلیفه بر این باور است که اگر یکی از خواسته‌های آن‌ها را بپذیرد مجبور به قبول سایر شرایط‌شان خواهد بود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ارائه طرح گفت‌وگوی ملی را برای ادامه حیات جریان معارضان دانست و افزود: حاکمیت بحرین تا زمانی که بر مدار بی‌توجهی و یا سرکوب مطالبات اجتماعی مردم می‌چرخد نمی‌تواند به راه‌حلی مناسب برسد.

وی گفت: اگر در این مذاکرات مخالفان حرف‌های خود را بزنند و حاکمیت نپذیرد یکی دیگر از راه‌حل‌ها یا دورنما برای حل مساله این است که سایر کشورهای منطقه که می‌توانند برای بحران میان‌بری پیدا کنند وارد عمل شوند.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.