یک کارشناس مسائل فلسطین: باور سیاسی مهمترین سبب پیروزی فلسطین است

۲۹م دیماه ،

یک کارشناس مسائل فلسطین مهم‌ترین متغیر در فرآیند تغییر منحنی شکست به پیروزی را باور سیاسی، اجتماعی و دینی دانست.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حسین رویوران در سخنانی در چهارمین همایش بین‌المللی “غزه نماد مقاومت” با اشاره به شکست‌های اخیر رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان دربارهٔ چگونگی شکل‌گیری این شکست‌ها و پیروزی و مقاومت بر آنها بیان کرد: مهم‌ترین متغیر در فرآیند تغییر منحنی شکست به پیروزی بحث باور سیاسی، اجتماعی و دینی است. فلسطین در قلب جهان عرب است و در سرنوشت این منطقه تعیین کننده است.

وی ادامه داد: زمانی که کشورهای عربی در جنگ‌های متعدد از رژیم صهیونیستی شکست خورده‌اند و این رژیم توانست به سرعت سرزمین‌های بسیاری را غصب کند، این شکست‌ها شکست‌های تلخی برای اعراب بود. از این رو این شکست‌ها باور شکست‌ناپذیری اسرائیل را در بین کشورهای عربی شکل داد که پیمان اسلو و کمپ دیوید محصول آن می باشند.

وی ادامه داد: امام خمینی به دنبال آن بود تا معادله ایجاد شده را دگرگون کند. از این رو سعی کرد تا باور مردم (شکست‌ناپذیری اسرائیل) را از بین ببرد. به همین سبب با گفتن سخنانی درخصوص نابودی اسرائیل، جامعه را با شوک مواجه کرد. فرهنگی که امام خمینی (ره) به دنبال آن بود، ایجاد یک فرهنگ جمعی بود. امام توانست کم کم این باور را جایگزین باور قبلی کند و پس از شکست رژیم صهیونیستی در برابر حزب‌الله در جنگ ۳۳ روزه و همچنین شکست این رژیم در جنگ ۲۲ روزه، باور امکان پیروز شدن بر دشمن در ذهن و وجود مردم نهادینه شد که یکی از تاثیرات آن بحث بیداری اسلامی است که مردم در مقابل دولت‌های ریشه‌دار چون بن‌علی و مبارک به پا خاستند.

رویوران با طرح این سوال که چرا پیش از این، این دولت‌های چند ساله سقوط نکردند و مردم این کشورها به پا نخاستند، گفت: چون مقاومت الگوسازی کرد و نشان داد که آن باور را می‌توان تغییر داد و اگر می‌شود اسرائیل را در غزه و آمریکا را در عراق شکست داد، پس می‌توان بن‌علی و مبارک را هم شکست داد که باور آن از انقلاب و مقاومت آغاز شد و این در نتیجه فرهنگ متراکمی است که طی ۳۴ سال قبل، خشت به خشت آن روی هم نهاده شد.

به گزارش ایسنا، در ادامه همایش یک روزه، خانم رجایی‌فر عضو کمیته بین‌المللی جمعیت دفاع از ملت فلسطین و رییس ستاد بزرگداشت شهدای جهان اسلام در سخنانی پیروزی سیاسی فلسطینی‌ها در سازمان ملل را مرهون پیروزی نظامی مقاومت در غزه دانست و تحریم کالاهای صهیونیستی و همچنین کالاهای شرکت‌های حامی رژیم صهیونیستی در غرب از جمله کوکاکولا و نستله را خواستار شد.

در ادامه این همایش، یکی از جوانان بورکینافاسویی نیز در سخنانی گفت: امروز بسیاری از کشورها نیازمند بیداری فرهنگی و اجتماعی می باشند که باید به آنها رسیدگی شود و معتقدیم که بیداری این کشورها می‌تواند به مساله فلسطین هم کمک کنند.

وی در ادامه برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های حامیان مقاومت را درخصوص مساله فلسطین خواستار شد و گفت: اگر پایداری‌ها ادامه یابد، فلسطین پیروز خواهد شد. اینکه امروز فلسطین توانست به لحاظ سیاسی پیروز شود، به سبب برنامه‌ریزی‌هایی بود که امام خمینی انجام داد و بنا به نقل از ایشان حق گرفتنی است و این گرفتن حق نیازمند بصیرت، ایستادگی و مقاومت است.

در ادامه خلیل السهوری از جوانان کشور شیلی، برنامه‌ریزی فردی و دائمی را برای مبارزه با رژیم صهیونیستی خواستار شد.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.