یک کاهش قیمت جالب در این روزها

۱۹اردیبهشت،

ممتازنیوز: با ادامه رکود در بخش خرید و فروش بازار مسکن، ترافیک این حوزه به بخش اجاره منتقل شده است. متقاضیان و فروشندگان تا روشن شدن وضعیت بازار ترجیح می دهند که در خصوص خرید و فروش واحد مسکونی صبر پیشه کنند. بر این اساس فروشندگان به بازار اجاره تمایل بیشتری پیدا کرده اند. این موضوع سبب افزایش اجاره بها در بازار مسکن شده است.

به گزارش ایسنا این در حالی است که به سبب افزایش قیمت اجاره بها واحدهای با متراژ کم تقریبا نایاب شده است. چرا که مستاجران قبلی ترجیح می دهند قرارداد خود را برای یک سال دیگر تمدید کنند و در هزینه جابجایی و مشاوره املاک صرفه جویی کنند. از سوی دیگر این واحد ها به محض ارائه به سرعت اجاره می روند.

افزایش اجاره بها در بازار مسکن همزمان شده است با نزاع میان مشاوران املاک و دفاتر اسناد رسمی. در حالی که با افزایش اجاره بها سهم بنگاه ها از تنظیم قرداد نیز افزایش یافته است حالا دفاتر اسناد رسمی با کاهش ۸۰ درصدی هزینه های ثبت اجاره وارد میدان شده اند تا انحصار مشاوران املاک را در هم بشکنند.

یک روز پس از آنکه رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اعلام کرد که نیمی از معاملات اجاره مسکن به سبب ثبت در دفاتر اسناد رسمی در سامانه رهگیری ثبت نمی‎شود و ثبت در بنگاه‎های مشاوره املاک دارای اشکال است، خبر رسید که از این پس معاملات اجاره مسکن می‎تواند با کاهش ۸۰ درصدی هزینه در دفاتر اسناد رسمی انجام شود و موانع آن برطرف شده است.

در همین خصوص محمد رضا دشتی رییس کانون سردفتران و دفتریاران اعلام کرد که تا پیش از این، برای تنظیم اسناد رسمی اجاره در دفاتر اسناد رسمی، اخذ مفاصا حساب دارایی و استعلام از اداره ثبت، به سبب قانون، آیین‌نامه یا بخشنامه الزامی شده بود که مانعی بر سر راه تسهیل تنظیم اسناد رسمی به شمار می‌رفت اما هم‌اکنون آخرین مانع و مشکل برای تنظیم اسناد رسمی اجاره در دفترخانه‎ها برطرف شد. وی در تشریح محاسن این کار از هزینه فوق‌العاده پایین اجاره‌نامه محضری و راحتی طرفین معامله برای پیگیری اختلافات احتمالی‌شان خبر داد.

این خبر با واکنش مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک مواجه شد و وی با انتقاد از این تصمیم گفت: «تنظیم قراردادهای اجاره در دفاتر اسناد رسمی، نادیده گرفتن سامانه کد رهگیری است و کارشناسی شده نیست. اگر قرار است تسهیلاتی برای مردم در نظر بگیریم باید پیرامون آن کار کارشناسی کرد و تصمیمی به جا گرفت نه آنکه کاری خوبی که انجام شده را نادیده گرفت.»

وی با بیان اینکه امیدوارم انگیزه‌ دیگری در پشت این برنامه وجود نداشته باشد گفت: «مشاوران املاک همیشه از دفاتر اسناد رسمی جلوتر بوده‌اند، چون همیشه با مردم بوده‌ایم. مشاوران املاک همیشه سند اجاره یا خرید و فروش مسکن را سوق داده‌اند به سمت دفاتر رسمی، آیا شما خواب بوده‌اید و آنرا ندیده‌اید! الان که مشکلات برداشته شده است، تازه یک قدم به سمت مشاوران آمده‌اید، چون ما همیشه تسهیلات را برای مردم خواسته‌ایم.»

فارغ از اینکه چه انگیزه‎ای پشت این برنامه است، کاهش هزینه ثبت اجاره مسکن در دفاتر اسناد هم به نفع موجر و هم مستاجران است. بخصوص مواردی که دو طرف بدون دخالت مشاور املاک به توافق رسیده‎اند یا تصمیم به تمدید قرارداد اجاره دارند. افزایش هزینه ثبت اجاره واحد مسکونی در بنگاه‎ها در حالی است که مشاوران املاک به سبب افزایش تصاعدی سهم خود از معامله تلاش چندانی در نزدیک کردن نظرات دو طرف عرضه و تقاضا انجام نمی‎دهند و کاهش قیمت پیشنهادی انجام نمی‎دهند.


نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.