یگانه قمر زمین همنشین پلوتو می گردد

۲۶ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده، در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

صبحگاه شنبه بیست و هفتم آبان ماه سال جاری یگامه قمر زمین ماه با پلوتو همنشین خواهد شد.

فاطمه خراسانی ، مسئول علمی مرکز علوم و ستاره شناسی تهران در گفتگو با خبرنگار گروه دانش های روز باشگاه خبرنگاران گفت: ماه همزمان با زمین حدود ۵/۴ میلیارد سال پیش شکل گرفت و حاوی قطری حرود یک چهارم قطر زمین است که در فاصله ۳۸۴ هزار و ۴۰۳ کیلومتری از زمین واقع شده است و در مداری مشخص iبه دور زمین در حال چرخش می باشد.

وی افزود: iبه سبب نزدیکی ماه iبه زمین این کره سنگی در آسمان تاریک iبه اندازه خورشید دیده می گردد که نور بازتابی خود را (مهتاب) از نور خورشید تامین می کند و این نور تقریباً در مدت ۳/۱ ثانیه وقت را طی می کند تا iبه زمین برسد.

خراسانی اظهار داشت: پلوتو از نظر اندازه بعد از اریس، دومین سیاره کوتوله منظومه خورشیدی ما محسوب می گردد که پیشا آن را نهمین سیاره سامانه خورشیدی می دانستند  اما در حال حاظر  با تعریف نوین اتحادیه بین‌المللی اخترشناسی یک سیاره کوتوله معرفی شده است .

وی تصریح کرد: مدار پلوتو برخلاف مدار زمین و هفت سیاره دیگر دایره‌ای نیست بلکه بیضی است و برای یک دور گردش مداری نیازمند ۲۴۸ سال زمینی وقت نیاز دارد کشیدگی مدار بیضی پلوتو iبه حدی بسیار است که مدار آن با مدار نپتون، آخرین سیاره سامانه خورشیدی در دو نقطه تقاطع دارد.

خراسانی تاکید کرد: ماه ساعت ۳:۳۰ صبحگاه روز شنبه در فاصله زاویه ای ۲۸/۰ درجه ای شرق و شمال شرقی پلوتو قرار می گیرد که با فاصله ۴۳ درجه ای از خورشید آسمان عصر مقارنه ای را ایجاد می کنند که با چشم غیر مسلح قابل رویت است./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.