۱۰ طراحی بسیار جالب برای ساختمان ها در سراسرجهان

برای خلاقیت هیچ محدودیتی وجود ندارد و بنابراین بوجود آمدن شاهکارهایی تماشایی و باورنکردنی هرگز متوقف نمی شود. گاهی این طراحی ها به قدری منحصر به فرد هستند که به سختی می توان امکان خلق چنین دستاوردی را پذیرفت. ساختار ساختمان های امروزی درحال بزرگ تر شدن، بلند تر شدن و باورنکردنی تر شدن هستند. در تحقیقی که انجام شد، لیست زیر جزء خیره کننده ترین ساختمان هایی هستند که تا به حال ساخته شده اند.


۱۰٫ عمارت آنتیلیا

محل: بمبئی، هندوستان
مهندس: پرکینز و ویل
مدت ساخت : ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ میلادی
ویژگی متمایز: تاج محل قرن ۲۱
این ساختمان یک عمارت ۲۷ طبقه در هندوستان است. گفته می شود که این ساختمان یکی از گرانقیمت ترین ساختمان های اقامتی در هندوستان است چون در گرانترین خیابان جهان واقع شده؛ قیمت زمین در این خیابان معادل ۲۵ هزار دلار برای هر متر مربع است.این ساختمان در جنوب بمبئی و در خیابان اتاموند بر روی تپه ی کومبالا قرار گرفته و متعلق به میلیاردر هندی، رئیس صنایع ریلاینس، موکش آمبانی است. زندگی در این عمارت بسیار مجلل است و ۶۰۰ خدمتکار برای انجام کارهای مختلف آن استخدام شده اند. این ساختمان به نام تاج محل قرن ۲۱ هم مشهور است.

۹٫ برج خلیفه

محل: دبی در امارات متحده ی عربی
مهندس: اتکینز
مدت ساخت : ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰
ویژگی متمایز: بلند ترین ساختمان جهان
برج خلیفه با ارتفاع ۸۲۸ متر، بلند ترین ساختمان جهان است. این ساختمان در ۴ ژانویه ۲۰۱۰ افتتاح شد و به قسمتی از مرکز تجاری شهر تبدیل شد. برای ساخت این بنا ۱٫۵ میلیارد دلار هزینه شده؛ رئیس این پروژه گفته است که هزینه ی دفتر این برج به تنهایی ۴۰۰۰ دلار در هر فوت مربع بوده است. در ابتدا اسم این بنا برج دبی بود اما بعداً در سال ۲۰۰۷ به افتخار خلیفه ی امارات، بن زاید النهیان که در جریان رکود اقتصادی جهان از پیشرفت این پروژه حمایت کرد به نام برج خلیفه نامیده شد.

۸٫ مرکز فرماندهی گازپروم

محل: سن پترزبورگ، روسیه
مهندس: گروه مهندسین RMJM
مدت ساخت : از سال ۱۹۹۳
ویژگی متمایز: یکی از بلند ترین ساختمان های جهان که در طول روز رنگش بر اساس محل خورشید ۱۰ بار تغییر می کند.
این ساختمان منحصربه فرد متعلق به شرکت گازپروم که بزرگ ترین شرکت استخراج گاز در جهان است می باشد. ساکنان محلی اسم این بنا را “ذرت با پوسته” گذاشته اند. جنبه ی بسیار جالب این بنا آن است که سطح کریستالی آن در طول روز ۱۰ بار نسبت به محل قرار گرفتن خورشید تغییر رنگ می دهد. این ساختمان شیشه ای عظیم الجثه۳۰۰ متر ارتفاع دارد که این دومین دلیل شهرت آن است.

۷٫ دفتر مرکزی شهر جهانی پنانگ

محل: جزیره ی پنانگ، مالزی
مهندس: شرکت مهندسی آسیمپ توت
مدت ساخت : از سال ۲۰۰۲
ویژگی متمایز: شهرسازی و زیبایی
این شهر کوچک در یکی از جزایر مالزی۱۸۵ هکتار زمین را اشغال کرده و داخل آن ۲ برج خودنمایی می کنند. ارتفاع هر یک از این برج ها ۲۰۰ متر است . طراحی منحصر به فرد این ساختمان توسط شرکت مهندسی آسیمپ توت و تحت نظر هانی رشید و لیز آن کوتور انجام شده است. ساخت این بنا بحث و جدل های بسیاری به همراه داشت و مورد انتقاد قرار گرفت اما نهایتاً بعد از ۱۵ سال به پایان رسید. مناظر زیبا و خوش منظره ی اطراف زیبایی و وقار این بنا را افزایش می دهند و نمادی باشکوه از میراث مالزی در پیش رو می آورد.

۶٫ برج روسیه

محل: موسکو، روسیه
مهندس: فاستر و همکاران
مدت ساخت : از تاریخ ۱۸ سپتامبر ۲۰۰۷
ویژگی متمایز: آسمان خراش روسیه
ساختمان نیمه تمام این آسمان خراش در مرکز بین المللی تجارت روسیه در موسکو قرار دارد.ساخت آن از ۱۸ سپتامبر ۲۰۰۷ آغاز شد اما کم کم تا ماه ژوئن ۲۰۰۹ متوقف شد و به یک پارکینگ محلی تبدیل شد. قرار بود این برج ۱۱۸ طبقه داشته باشد و مساحت آن ۵۲۰ هزار متر مربع باشد؛ این ساختمان فضای پارکینگ کافی برای ۳۶۸۰ اتومبیل را داشت. با وجودی که ۲ میلیارد دلار برای ساخت آن هزینه شده اما به دلیل اختلاف نظر سرمایه گذاران ساخت آن متوقف شد.

۵٫ هتل سونگ جیانگ

محل: منطقه ی سونگ جیانگ، شانگهای، چین
مهندس: اتکینز
مدت ساخت : در سال ۲۰۰۹ تکمیل شده است
ویژگی متمایز: ساخته شده در معدن سنگ
این هتل بسیار مجلل و شیک در شانگهای جایزه ی بین المللی مسابقه ی طراحی را برده است. این یک هتل ۵ ستاره است و روبروی آن یک معدن سنگ است که از آب پر شده و زیبایی مناظر اطراف آن را چند برابر کرده است. طراحی مفهومی و خیره کننده ی این هتل نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند. این هتل یک اقامتگاه ۴۰۰ تختخوابی است که ۲ طبقه بلند تر از سطح معدن ۲۰۰ متری است. این هتل اتاق هایی برای پذیرایی از مهمانان در زیر آب دارد. سالن اجتماعات، سالن های پذیرایی، کافی شاپ و مراکز ورزشی هم از دیگر جنبه های این هتل هستند.

۴٫ هتل رگاتا

محل: جاکارتا در اندونزی
مهندس: اتکینز
ویژگی متمایز: پیروی از مضامین طبیعی
هتل رگاتا یک ساختمان بزرگ است که با ۱۰ برج کوچک احاطه شده است و چهارمین ساختمان منحصر به فرد در جهان است. این ساختمان با در نظر گرفتن مفاهیمی از دریا ساخته شده و گفته شده که این ۱۰ برج کوچک نشانه ی کشتی های بادبانی هستند و برج بزرگ تر نماد فانوس دریایی است. ساختمان اصلی یا همان فانوس دریایی همه ی توجهات را به خود جلب می کند زیرا غیر قابل باور ترین طراحی ای که تا به حال دیده شده را دارد.

۳٫ دفتر اصلی شبکه ی تلویزیونی CCTV

محل: چین
مهندس: دفتر مهندسی طراحی ساختمانی شرق چین و موسسه ی تحقیقات
مدت ساخت : از تاریخ ۱ ژوئن ۲۰۰۴ ساخت آن شروع شده
ویژگی متمایز: شکل افراطی و رادیکال
دفتر اصلی تلویزیونی چین یک آسمان خراش است که ارتفاع آن به ۲۳۴ متر می رسد و ۴۴ طبقه دارد. این ساختمان در مرکز تجاری شهر بیجینگ قرار دارد و ساخت آن در ژانویه ی ۲۰۰۸ به پایان رسیده است. این ساختمان نسبت به برج های سنتی متفاوت است و از ۶ بخش افقی و عمودی تشکیل شده است. از آنجایی که این ساختمان در یک محله ی زلزله خیز ساخته شده، ساخت آن با چالش های بسیاری همراه بوده است. یک راننده تاکسی بخاطر شکل این ساختمان، اسم مستعار دا کوچا را برای آن انتخاب کرده که به معنی “شورت پاچه دار بزرگ” است.

۲٫ ساختمان مخروطی در شیکاگو

محل: شیکاگو، ایلینویز در آمریکا
مهندس: سانتیاگو کالاتراوا، پرکینز و ویل
مدت ساخت : از تاریخ ۲۵ ژوئن ۲۰۰۷ ساخت آن شروع شده
ویژگی متمایز: شکل مخروطی
ساختمان مخروطی شکل شیکاگو که هنوز تکمیل نشده استدر شهر شیکاگو در ایالت ایلینویز قرار دارد. به خاطر بحران اقتصادی که در سال ۲۰۰۸ آغاز شد ساخت این بنا به تعویق افتاده است. این ساختمان قرار بود با ارتفاع ۶۱۰ متر و ۱۵۰ طبقه، بلند ترین ساختمان جهان باشد.

۱٫ برج آبی

محل: شیکاگو، ایلینویز در آمریکا
مهندس: جین گنگ
مدت ساخت : ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ میلادی
ویژگی متمایز: نمای موجی شکل و بلند ترین ساختمانی که تا بهحال توسط یک زن طراحی شده.
این برج ۸۶ طبقه دارای واحد های تجاری و مسکونی می باشد و در نزدیکی ساحل در مرکز شهر شیکاگو قراردارد. طراحی این ساختمان توسط گروهی به سرپرستی جین گنگ انجام شده. ارتفاع این آسمان خراش ۲۶۲ متر است و هرطبقه ۱۵۰۰ متر مربع وسعت دارد. بالکن های وسیع، استخر، جکوزی، مسیر پیاده روی و محل روشن کردن آتش بخش های مختلف این ساختمان موجی شکل هستند.
 

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.