۱۳هزار تومان از مبلغ قبض برقتان کم کنید/پای نوسانات ارز به فرمول های برقی کشیده شد

یوسف آرمودلی در حاشیه نشست خبری نخستین همایش بومی سازی فنآوری های نوین انرژی با اشاره به این راهکار تاکید کرد این رقم مربوط به برق ۱۳۰ تومانی است و در صورت افزایش قیمت برق قطعا افزایش خواهد یافت.
به گفته او،طی ۲۰ سال با اعمال این روش می توان مصرف برق هر خانواده را ۱۰۰ کیلووات در هرماه کاهش داد.
آرمودلی توضیح داد: درصورت نصب ۱٫۵کیلووات پنل خورشیدی به شبکه برق برروی بام خانه ها می توان مصرف برق را ۱۰۰ کیلووات در ماه کاهش داد.
براساس اظهارات مدیرعامل سازمان انرژی های نو، برای نصب چنین پنلی باید ۵ تا ۶ میلیون تومان هزینه کرد اما بیش از دو برابر این هزینه ظرف ۲۰ سال برگشت خواهد خورد.ضمن آنکه استفاده از این پنل ها می تواند ۲۵ درصد مصرف برق خانوارها را کاهش دهد.
وی درعین حال از سایه اقتصاد یارانه ای برسر انرژی های نو گفت و تاکید کرد: تا زمانیکه گاز و برق به صورت یارانه ای در اختیار مردم قرار می گیرد نمی توان امیدوار بود که بخش خصوصی گوشه نگاهی به انرژی های تجدید پذیر بیندازد.
به گفته او،درحال حاضر سیاست های تشویقی برای حضور بخش خصوصی به این بخش در نظر گرفته شده است که برهمین اساس هر کیلووات برق ۱۳۰ تومان خریداری می شود.
آرمودلی معتقد است: شرایط برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در بخش انرژی های تجدید پذیر فراهم است به نحویکه در قرارداد خرید برق از بخش خصوصی آورده شده که اگر به هر دلیلی نرخ تورم و ارز تغییر کرد حداکثر ظرف دوماه امکان بازنگری در قرارداد و به روز کردن آن وجود دارد.
وی همچنین در خصوص تاثیر نوسان های نرخ دلار در سرمایه گذاری ساخت نیروگاه‌های تجدید پذیر و تولید برق پاک، توضیح داد: با توافق انجام شده هم اکنون فرمولی برای خرید برق تجدید پذیر به طور شناور تعریف شده است.
آرمودلی با بیان اینکه مطابق با این فرمول تمامی نوسان‌های قیمت دلار و تغییرات وضعیت اقتصادی دیده شده است، تاکید کرد: با توجه به اینکه برخی از نیروگاه‌های کشور با فاینانس خارجی ساخته شده اند خرید برق تجدید پذیر با نرخ شناور ریسک نوسان‌های نرخ دلار را پوشش می دهد.
براساس اظهارات یوسف آرمودلی در حال حاضر نیروگاه بینالود برای تولید برق ماهانه ۵۰۰ میلیون تومان از سازمان انرژی های نو می گیرد.
وی تاکید دارد:سرمایه گذاری در بخش انرژی های نو قطعا ظرف ۵ سال سودآور خواهد شد.
وی با اشاره به صدور بیش از ۱۲ هزار مگاوات مجوز برای ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر برای سرمایه گذاران بخش خصوصی، بیان کرد: همچنین برای تولید ۱۰۰۰ مگاوات برق تجدیدپذیر قراردادهای ۲۰ ساله خرید تضمینی برق امضا شده است.
آرمودلی با یادآوری برگزاری نخستین همایش بومی سازی فنآوری های نوین انرژی در تیر ماه سالجاری، تاکید کرد: با توجه به این در حال حاضر بخش عمده مطالعات توسعه انرژی‌های پاک به دانشگاه فردوسی مشهد واگذار شده برگزاری این نمایشگاه در بومی سازی برخی از تکنولوژی های توسعه صنایع انرژی تجدید پذیر تاثیر گذار است.
مدیرعامل سازمان انرژی های نو ایران از تولید سالانه بیش از ۳۰۰ میلیون کیلووات ساعت انرژی الکتریکی از منابع تجدید پذیر خبر داد و یادآور شد: این حجم گسترده برق توسط نیروگاه‌های تجیدپذیر به شبکه سراسری برق کشور تزریق می شود.
این مقام مسئول با اشاره به افزایش ۲ برابری خرید برق تجدید پذیر از سرمایه گذاران بخش خصوصی، تبیین کرد: بر این اساس برق پاک در ساعات پیک هر کیلووات ۱۳۰ تومان و در ساعات کم باری ۹۰ تومان به طور تضمینی از بخش خصوصی خریداری می شود.
/۳۱۲۲۱
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.