۱۶ نکته درباره روغن ها

گردآوری توسط گروه تغذیه ممتازنیوز

۱۶ نکته درباره روغن

 

 

۱۶ نکته درباره روغن ها

نکته ای که بسیاری از ما به آن توجه نمی کنیم این است که استفاده از روغن‌های مایع برای انواع سالاد‌ها‌، خورش‌ها و برنج مناسب است ولی برای سرخ کردن باید از روغن‌های مایع مخصوص سرخ کردن استفاده کنیم.

این روغن‌ها هم گاهی حالت غیر یکنواخت پیدا می کنند و یا در زمستان کدر می شوند که به دلیل نوع تولید آنهاست و نشانه فساد نیست. این نوع روغن که به میزان کمتری چربی اشباع شده دارد و ایزومر ترانس آن هم نسبت به روغن های جامد کمتر است، مخصوص سرخ کردن طراحی و تولید شده اند.

برای پیشگیری از ابتلا‌ به اضافه وزن و چاقی که خود زمینه ساز بیماری‌هائی نظیر دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی، افزایش فشارخون، سکته های قلبی و مغزی، بیماری‌های اسکلتی استخوانی مثل کمردرد،‌ زانو درد و بعضی از انواع سرطان‌هاست، به توصیه های زیر توجه کنید.

۱) مصرف انواع چربی‌ها و روغن‌ها را محدود کنید. (هر گرم چربی یا روغن دوبرابر یک گرم قند یا پروتیین کالری تولید می کند.)

۲) چربیهای گوشت را قبل از پخت کاملا بگیرید.

۳) پوست مرغ و چربی‌های زیر پوست مرغ هم مانند چربی های گوشت قرمز از نوع اشباع شده هستند، بهتر است آنها راقبل از پخت از گوشت جدا کنید و دور بریزید.

۴) اگر غذایی را سرخ کرده اید چربی اضافه آن‌را با دستمال پارچه ای یا کاغذی تمیز بگیرید.

۵) اگر می‌خواهید از آب گوشت یا قلم برای تهیه سوپ استفاده کنید، بعد از پختن و صاف کردن آن را در جای سرد بگذارید و قبل از مصرف اضافه روغن آن‌را بگیرید.

۶) در هنگام خریداری روغن اطلاعات روی برچسب بسته روغن را به‌دقت کنترل کنید، این اطلاعات شامل:

تاریخ مصرف، نام کارخانه، شماره پروانه ساخت وزارت بهداشت، علامت یا مهر استاندارد هستند. اگر بر چسب تغذیه ای شامل میزان چربی اشباع و ایزومر ترانس روی روغن(جامد یا نیمه جامد) باشد نشان از تعهد تولید کننده دارد. تنها در این حالت می توانید روغن مناسب تر را انتخاب کنید.

۷) ظرف روغن خصوصا روغن مایع باید در جای خشک و خنک و دور از نور نگهداری شود.

۸) روغن را همیشه در ظرف در بسته نگهداری کنید.

۹) روغن نباتی نباید هیچ وقت بوی تند و نامطبوع داشته باشد.

۱۰) در صورت بزرگ بودن ظرف روغن از ظروف کوچکتر به منظور نگهداری موقت روغن مصرفی استفاده کنید.

۱۱) غذاهای آب پز سالم تر از غذاهای سرخ شده هستند. ولی اگر می‌خواهید غذائی را سرخ کنید روغن را تحت شعله کم و در مدت زمان کوتاه حرارت دهید.

۱۲) برای سرخ کردن به ویژه سرخ کردن عمیق و طولانی از روغن مخصوص سرخ کردنی استفاده کنید.اگر این نوع روغن را در دسترس ندارید از روغن جامد استفاده کنید.

۱۳) بهتر است روغن تا حد امکان فقط یکبار تحت حرارت و مورد استفاده قرار گیرد، بنابراین هر بار از مقدار کمی روغن استفاده کنید.

۱۴) روغن داغ شده را دوباره به ظرف اولیه آن برنگردانید.

۱۵) روغن نباتی مایع جهت سالاد و پخت غذا مناسب تر از روغن هیدروژنه (جامد) است، بعلاوه ارزش تغذیه ای روغن نباتی مایع بیشتر و سالم‌تر از روغن نباتی جامد است.

۱۶) کودکان با توجه به رشد سریع و تحرکی که دارند نیاز بیشتری به چربی ها دارند . خصو صا اگر وزنشان کم است نباید محدودیتی برای دریافت چربی داشته باشند ولی بهتر است ذائقه آنها را با مصرف روغن‌های سالم و مایع مثل روغن زیتون، کلزا وآفتابگردان عادت داد.

منبع: ویستا

نظر تان را در مورد این مطلب در پایین صفحه در بخش نظرات بنویسید  

+ ۰

مخالفم + ۰


خواص مواد غذایی Rss
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.