۱۷ درصد بیماران کرونا پس از بهبودی هم حامل کروناویروس هستند

پژوهشگران ایتالیایی در بررسی جدیدی دریافتند که ۱۷ درصد بیماران مبتلا به کووید-۱۹، پس از بهبودی نیز می‌توانند حامل کروناویروس باشند.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا و به نقل از مدیکال‌اکسپرس، بررسی جدید پژوهشگران ایتالیایی، اطلاعات جدیدی را در مورد کروناویروس ارائه می‌دهد. پژوهشگران در این پروژه، به بررسی این موضوع پرداختند که پس از بهبودی بیماران مبتلا به کووید-۱۹، چه اتفاقی برای آنها می‌افتد و تصمیم گرفتند تاثیر ویروس را بر بدن این بیماران ارزیابی کنند.

نتایج بررسی آنها نشان داد آزمایش حدود ۱۷ درصد از بیماران تحت بررسی که گمان می‌رفت کاملا بهبود یافته‌اند، در بررسی‌های بعدی مثبت بوده است. احتمال مثبت بودن نتیجه آزمایش بیمارانی که نشانه‌های تنفسی آنها به خصوص گلو درد و التهاب مخاط بینی هنوز ادامه دارد، بیشتر است. این موضوع نشان می‌دهد که تداوم این دو نشانه نباید نادیده گرفته شود و در بیماران بهبود یافته کووید-۱۹ نیز باید مورد ارزیابی قرار بگیرد.

“فرانچسکو لندی”(Francesco Landi)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: پزشکان و پژوهشگران بر مرحله حاد کووید-۱۹ تمرکز کرده‌اند اما بررسی تاثیر این بیماری در بلندمدت نیز باید صورت بگیرد.
در این پژوهش، ۱۳۱ بیمار که معیارهای “سازمان جهانی بهداشت”(WHO) را برای توقف قرنطینه داشتند، مورد بررسی قرار گرفتند. پژوهشگران، آزمایش جدیدی را پس از دوره حاد بیماری روی بیماران انجام دادند و سپس اطلاعات پزشکی و بالینی را با تاکید بر تداوم نشانه‌های بیماری جمع‌آوری کردند.

نتیجه آزمایش ۲۲ نفر از بیماران، دوباره مثبت شد و سن یا جنسیت، نقش قابل توجهی در نتیجه آزمایش نداشت. هیچ کدام از بیماران تب نداشتند و شرایط بالینی آنها بهبود یافته بود. زمان آغاز بیماری، تعداد روزهای بستری شدن و درمان بیماران، نقش قابل توجهی نداشت. نشانه‌هایی مانند خستگی، تنگی نفس و سرفه هنوز در درصد قابل توجهی از بیماران تحت بررسی وجود داشت اما تفاوت قابل توجهی میان کسانی که نتیجه آزمایش آنها مثبت بود، با افرادی که نتیجه آزمایش منفی داشتند، مشاهده نشد. تنها تفاوت قابل توجه، شدت گلودرد و التهاب مخاط بینی در افرادی بود که نتیجه آزمایش آنها مثبت شد.

دکتر لندی افزود: یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که میزان قابل توجهی از بیماران بهبود یافته کووید-۱۹ می‌توانند حامل ویروس باشند. سوالی که باید در مورد همه‌گیری کووید-۱۹ پاسخ داده شود، این است که آیا تداوم حضور کروناویروس در بدن بیمار، به معنای مسری بودن بیماری او است یا خیر.

این پژوهش، در “American Journal of Preventive Medicine” به چاپ رسید.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.