۲۰ لیتر بنزین ۲۳ هزار تومان

 به نقل از مهر، منطقه دشتیاری در جنوب سیستان و بلوچستان و در محدوده شهرستان چابهار و همجوار با کشور پاکستان چند ماهی است که با معضل بسیار بزرگ کمبود سوخت مواجه شده است.

این کمبود راه را برای دلالان جهت راه انداختن بازار سیاهی پر منفعت باز کرده است.

هم اینک در مسیر جاده بین المللی چابهار به زاهدان در محدوده نوبندیان (یکی از دهستان های منطقه دشتیاری که در مجاورت جاده اصلی قرار گرفته است) به سبب فقدان سوخت در جایگاه های عرضه مواد سوختی، گالن های بیست لیتری بنزین با نرخی نزدیک به بیست و سه هزار تومان خرید و فروش می شوند.

بخش دشتیاری در حال حاضر دارای سه جایگاه عرضه مواد سوختی هر یک با فاصله طولانی از یکدیگر است که یکی از آنها نیز به دلیل مشکلات مالی تعطیل شده است.

یعقوب جدگال نماینده مردم چابهار، کنارک و نیکشهر در مجلس شورای اسلامی در خصوص علت تعطیلی یکی از پمپ های بنزین این بخش گفت: امتیاز این جایگاه به چند نفر از ساکنان روستای صدیق زهی واگذار شده بود که در حال حاضر اختلاف بین شرکا و بدهی های مالی به شرکت نفت موجبات تعطیلی این جایگاه شده است.

گفتنی است وسعت بسیار زیاد منطقه و کمبود بنزین در دو جایگاه دیگر که هیچ بازه زمانی مشخصی برای ارائه خدمات ندارند همه روزه مشکلاتی را برای ساکنین این منطقه به وجود می آورد.

درخواست بررسی مشکل به صورت ویژه

حمید رئیسی یکی از اهالی بخش دشتیاری از مسئولین منطقه ای و استانی درخواست کرد تا این مشکل را به صورت ویژه مورد بررسی قرار دهند.

وی در این باره افزود: بنده باید به سبب فعالیت های اداری و آموزشی روزانه مسافت های بسیاری را در منطقه طی کنم و این امر خود به خود مصرف بنزین بیشتری را طلب می کند از طرفی خانواده هایی که یکی از اعضای آنها بیمار می شود باید برای درمان مسیر ۸۵ کیلومتری تا چابهار را طی کنند.

رئیسی بیان داشت: آیا این انصاف است که با توجه به وضعیت اقتصادی، مردم بنزین را با نرخ آزاد بازار سیاه خریداری کنند، چرا هیچ یک از جایگاه های سوختی در بیشتر ساعات شبانه روز بنزین ندارد.

جدگال نمانیده مردم چابهار، نیکشهر و کنارک در مجلس در پاسخ به علت کم کاری دو جایگاه دیگر که خود مسبب بروز چنین مسائلی شده است، گفت: حقیقتا دستگاه های نظارتی و خصوصا شرکت نفت بازرسی های متعددی از این جایگاه ها داشته و خواهند داشت، این جایگاه ها باید به صورت روزانه نسبت به خرید بنزین و در اختیار گذاشتن به مردم اقدام نمایند و اگر کوتاهی در این باره صورت گرفت مردم می توانند ضمن تماس با مراکز نظارتی درخواست های خود را به دفتر ارتباط مردمی نماینده خود نیز ارسال نمایند.

چند نفر از رانندگان و مالکان خودروها می گویند: حوزه جغرافیایی گسترده و فاصله ۷۰ کیلومتری دو جایگاه سوخت فعال فعلی و بعضا اهمال هایی که از سوی این جایگاه ها صورت می پذیرد موجبات به وجود آوردن چنین معضلاتی شده است که امید می رود با نظارت مسولین ذیربط این مشکل نیز به فرجام مطلوبی برسد.

محمود یوسف زهی یکی از ساکنان بومی منطقه گفت: قاچاق سوخت از یک طرف و کمبود عرضه مواد سوختی توسط جایگاه ها از سوی دیگر مشکلات عدیده ای را برای مردم عادی بوجود آورده است.

سود سرشار بازار سیاه در جیب عده ای قاچاقچی

وی افزود: سود سرشار ناشی از فروش مواد سوختی در بازار سیاه به جیب عده ای سودجو و قاچاقچی می رود و علاوه بر اینکه مردم منطقه را با مشکل مواجه کرده، سرمایه ملی نیز به هدر می رود.

وی از مسئولین ادارات ذیربط خواست تا هر چه سریعتر برای حل این مشکل چاره اندیشی کنند.

یوسف روشنی مدیر شرکت نفت شهرستان چابهار نیز در گفتگو با خبرنگار مهر علت اصلی این مشکل را تعمیرات زیر بنایی جایگاه سه راهی نگور عنوان کرد و در اینباره افزود: جایگاه صدیق زهی به سبب تخلفات متعدد و بدهی های مالی فراوان تعطیل شده است و همزمان با تعطیلی این جایگاه، جایگاه سه راهی نگور نیز به سبب نشت مخازن در حال تعمیر است وهمین دو عامل موجب به وجود آمدن این مشکل شده است.

وی اذعان داشت: بنده به صورت ویژه این مهم را مورد بررسی قرار داده و کلیه همکاران زیر مجموعه را ملزم به بررسی مجدانه این مسئله خواهم کرد.

مدیر شرکت نفت چابهار پایان مهرماه را موعدی برای پایان بخشیدن به وضعیت نابسامان سوخت در منطقه دشتیاری اعلام کرد و گفت: در حال حاضر یک پمپ سیار در جایگاه سه راهی نگور به سبب رفع مشکلات مردم و مسافرین عبوری ایجاد شده که به سبب دارا بودن تنها دو نازل سوختگیری و همچنین به علت تقاضای بسیار زیاد جوابگوی هموطنان ارجمندمان نیست.

وی اظهار داشت: از سوی دیگر مشکل جایگاه صدیق زهی در شورای تامین شهرستان به سبب تسریع در راه اندازی دوباره مطرح شده که در آینده ای نه چندان دور این جایگاه نیز فعال خواهد شد.

روشنی درباره چگونگی نظارت بر جایگاه های سوختی گفت: علاوه بر خود شرکت نفت کمیسیون ستاد مبارزه با قاچاق سوخت و دستگاه های نظارتی و بازرسی به طور مستقیم و غیر مستقیم بر جایگاه ها نظارت دارند و هیچ کم کاری و اهمالی از دید آنان پنهان نخواهد ماند.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.