۲۲۶ ایرانی هر سال در سیل می میرند!

آمارها نشان می‌دهد در ۵۳ سال گذشته بیش از ۱۲ هزار شهروند ایرانی بر اثر سیلاب جان خود را از دست داده اند. این در حالی است که بر خلاف ادعای سازمان مدیریت بحران مبنی بر انجام ۱۲۰۰ برنامه مقابله با سیلاب همچنان سیل جان شهروندان را تهدید می کند.
موضوع سیل و وقوع سیلاب و راههای پیشگیری از آن پس از تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور دردستور کار این سازمان قرار گرفت ولی پس از گذشت چهار سال از تاسیس این سازمان همچنان سیل جان شهروندان را تهدید می کند. بر اساس این گزارش، بررسی آمار و ارقام نشان می دهد ۵۸ درصد کل افرادی که در اثر بلایای طبیعی در جهان کشته شده اند مربوط به سیلاب بوده است. در واقع سیلاب از نظر تلفات جانی و مالی مهیب ترین بلای طبیعی در جهان محسوب می شود.

آمارها حاکی از آن است که در ایران‌ طی ‌۵۳ سال یعنی از سال ۱۳۳۰ تا ۱۳۸۳ تعداد چهار هزار و ۱۸۵ مورد سیل حادثه خیز رخ داده است.

مرگ ۱۲ هزار شهروند ایرانی بر اثر سیلاب در ۵۳ سال

در این مدت پنج هزارو ۸۲۱ شهر و ۲۴۵ هزار واحد مسکونی بر اثر سیلاب‌خسارت‌ دیده‌ اند و ۱۲ هزار نفر تلفات ‌انسانی این حوادث بوده اند. همچنین۴۷۱ هزار رأس دام قربانی و یک میلیون هکتار از اراضی کشاورزی هم تخریب شده است.

از سوی دیگر بر اساس آخرین آمارها ۱۳ درصد تلفات انسانی در ایران بر بلایای طبیعی بر اثر سیل بوده است.

شرکت مدیریت منابع آب ایران وابسته به وزارت نیرو نیز در گزارشی اعلام کرده است: از سال ۱۳۳۱ تا ۱۳۷۰ یعنی در یک دوره ۴۰ ساله بیش از ۱۸۹۰ رخداد سیل ثبت شده است که خسارات جبران ناپذیر اقتصادی در بر داشته است.

دهه ۶۰- تعداد سیل: ۱۰۰۸ رخداد ………………… خسارت سالانه سیل ۸۸ میلیارد تومان

دهه ۵۰- تعداد سیل: ۴۴۰ رخداد …………………. خسارت سالانه سیل ۴۴ میلیارد تومان

دهه ۴۰- تعداد سیل: ۲۵۱ دخداد ………………….. خسارت سالانه سیل ۱۵ میلیارد تومان

دهه ۳۰- تعداد سیل: ۱۹۱ رخداد …………………. خسارت سالانه سیل ۱۲ میلیارد تومان

مرگ سالانه ۷۵ نفر بر اثر سیلاب در ۲۵ سال

همچنین آمارها نشان می دهد از سال ۱۳۵۰ تا ۱۳۷۵ در مدت ۲۵ سال، سیل ۹۱۶ میلیارد تومان خسارت و جان ۱۸۸۲ نفر را گرفته است یعنی سالانه ۷۵ نفر در این ۲۵ سال جان خود را بر اثر سیل از دست داده اند.

سازمان مدیریت بحران آمار بلایای طبیعی و میزان خسارات و تلفات را ارائه نمی کند

متاسفانه این آمارها قدیمی و به روز نشده است. رسانه ها و حتی کارشناسان نیز به این آمارها دسترسی ندارند. البته ناگفته نماند که اعلام آمار بلایای طبیعی و میزان خسارات برعهده سازمان مدیریت بحران است ولی سایت این سازمان حتی لینکی برای ارائه اینگونه آمارها ندارد در حالی که سازمان پزشکی قانونی که مهمترین آمارها (مرگ و میر) را روایت می کند آخرین آمارها را هر ماه اطلاع رسانی می کند.
۴۵۲۸۲

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
بازنشر:ممتازنیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.