۲۳۰ هزار دیابتی در روستاها شناسایی شده‌اند

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : مسئول برنامه دیابت در کشور گفت: غربالگری در روستاها و در اشخاص بالای ۳۰ سال به شناسایی وجود ۲۳۰ هزار بیمار دیابتی منجر شده است.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از فارس ؛ مهدوی مسئول برنامه دیابت در کشور گفت: از سال ۸۳ دیابت در نظام سلامت ادغام شد و در سال‌های ۸۴ و ۸۷ غربالگری دیابت در روستاها انجام شد و جمعیت بالای ۳۰ سال که یک علامت خطر داشته‌اند قند ناشتایشان اندازه‌گیری شد و حدود ۲۳۰ هزار بیمار در روستاها شناسایی شده‌‌اند.

مهدوی مسئول برنامه دیابت در کشور گفت: این اشخاص هر ماه توسط بهورزان مراقبت می‌شدند و هر سه ماه نیز پزشک خانواده آنها را ویزیت می‌کرد و اگر نیازی بود آنها به واحد شهری ارجاع داده می‌شدند.

مسئول برنامه دیابت در کشور گفت: از سال ۸۹ در تهران و در شهرهای بالای یک میلیون نفر نیز این طرح اجرا شد. که این برنامه با برنامه موجود در روستاها تفاوت داشت. چرا که در شهرها دسترسی به امکانات بیشتر است و اندازه‌گیری لیپید و کراتنین نیز در این مراتب اعمال شد و به تدریج این برنامه از ۶ شهر به ۲۴ شهر ادامه پیدا کرد.

مهدوی تصریح کرد: مجددا از سال آینده غربالگری عمومی در روستاها در اشخاص بالای ۳۰ سال انجام می‌شود و در طی این دوره زنان باردار فارغ از سن و شرایط در اولین ویزیت بارداری مورد غربالگری دیابت قرار می‌گیرند.

وی به برنامه‌های آموزشی اشاره داشت و گفت: تربیت مربی و مربی دیابت برای آموزش و پیشگیری اولیه از دیابت، طراحی دوره درسی و بازآموزی پزشکان و طراحی دوره آنلاین که این هفته اولین امتحان پایانی آن انجام می‌شود از جمله برنامه‌هایی است که تاکنون دربارهٔ دیابت انجام شده است.

مسئول برنامه دیابت در کشور تصریح کرد: ما در دیابت یک پکیج ۷ جلدی داریم که از بهورز و پزشک و … را شامل می‌شود که برنامه شهری در سال ۹۱ به آن اضافه شده و امیدواریم مقدمات آن را از اواخر امسال و در اوایل سال ۹۲ اجرا کنیم.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.