۳۰۰ میلیارد تومان اوراق اجاره رایتل پذیره‌نویسی شد

گرد آوری توسط گروه فن آوری اطلاعات پایگاه اینترنتی خبری ممتاز نیوز

مدیرعامل یک شرکت تأمین سرمایه از اتمام فروش ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق اجاره یک اپراتور تلفن همراه در سومین روز پذیره‌نویسی این اوراق خبر داد.
 
 
علی سنگینیان مدیرعامل یک شرکت تأمین سرمایه با بیان اینکه در سومین روز از مهلت هفت‌روزه پذیره‌نویسی اوراق اجاره شرکت خدمات مخابراتی رایتل، تمامی اوراق به مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان به فروش رسید، اظهار داشت: در این عرضه وظیفه تأمین سرمایه امین، به عنوان متعهد پذیره‌نویسی، فروش کامل این اوراق در دوره هفت روزه بود که این تعهد به صورت کامل در طی ۳ روز اول به انجام رسید.
 
از این پس مسئولیت دیگر امین بازارگردانی اوراق خواهد بود که طی ۴ سال آینده این مسئولیت نیز به خوبی پی‌گیری و اجرا خواهد شد.
 
وی افزود: اوراق یاد شده با نرخ اجاره بهای ۲۰ درصد و ۴ ساله بوده و بزرگ‌ترین اوراق اجاره منتشر‌شده در کشور و اولین اوراق اجاره با پرداخت سود ماهیانه است. قبلا این شرکت تامین سرمایه، بزرگ‌ترین پذیره‌نویسی اوراق صکوک به میزان ۲۰۰ میلیارد تومان را برای شرکت مپنا منتشر کرده بود.
 
سنگنیان تأکید کرد: انتشار یافتن اوراق اجاره یک مسیر تازه در تأمین مالی از طریق بازار بورس است که شرکت‌هایی که دارایی‌های قابل ‌ملاحظه برای وثیقه‌‌گذاری دارند می‌توانند از آن استفاده کنند.
 
این فعال بازار سرمایه اضافه کرد: تأمین مالی از طریق اوراق صکوک اجاره صورت گرفته است؛ صکوک اجاره اوراق بهاداری است که دارنده آن به صورت مشاع، مالک بخشی از دارایی است که منافع آن بر اساس قرارداد اجاره به مصرف‌کننده یا بانی واگذار شده است.
 
در این نوع اوراق، حق استفاده از منافع دارایی یا مجموعه‌ای از دارایی‌ها، در برابر اجاره بها از مالک به شخص دیگری منتقل می‌شود. به صورت ساده می‌توان گفت در اوراق اجاره سرمایه‌گذار با خرید بخشی از یک دارایی (زمین، ساختمان، ماشین آلات)، آن را به مالک اولیه آن اجاره داده و اجاره بها دریافت می‌کند.
 
مدیرعامل تأمین سرمایه امین افزود: در واقعیت اما برای این‌که سرمایه‌گذاران از دریافت اصل و سود سرمایه‌گذاری خود مطمئن شوند در انتشار یافتن هر اوراق بهادار برای تأمین مالی‌، «ارکانی» برای انتشار یافتن در نظر گرفته می‌شود، به صورتی که شاید بتوان گفت که در موارد نادری امکان دارد که کار به فروش دارایی‌های مبنای انتشار یافتن اوراق کشیده شود و قبل از آن نهادهای متعددی مسئولیت حمایت از منابع سرمایه‌گذاران را برعهده دارند.
 
ارکان عبارت است از نهادهای مالی، نظارتی و غیره، که سازمان بورس اوراق بهادار برای اطمینان از انجام مناسب تمامی فرآیندهای انتشار یافتن اوراق، خرید اوراق در میانه دوره، پرداخت اصل و سود اوراق و … در نظر گرفته است.
 
ارکان در واقع مجموعه ساختار نظارتی و اجرایی است که ضامن انجام درست تمامی فرآیند تأمین مالی می باشند. در مورد ارکان انتشار یافتن صکوک موارد زیر می‌توان مورد توجه قرار گیرد:
 
بر اساس این گزارش، در هنگام فروش اولیه اوراق، یکی از ارکان انتشار یافتن، تحت عنوان «متعهد پذیره‌نویس» تضمین می‌کند که اوراق در همان ابتدا به صورت کامل به فروش برود و تأمین مالی به صورت کامل انجام شود. مسئولیت فروش اولیه اوراق در دوره پذیره‌نویسی بر عهده متعهد پذیره‌نویسی است. در مورد اوراق یاد شده، متعهد پذیره‌نویسی مسئولیت دارد در طی هفت روز مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق به فروش برساند. اگر هر مقدار از این اوراق در طی این دوره و با تمدید این دوره در نهایت به فروش نرفت، متعهد پذیره‌نویسی مسئولیت خرید مقادیر باقی‌مانده را بر عهده دارد.
 
پس از فروش اولیه، برای تضمین بازخرید اوراق از دارندگان آن، رکنی تحت عنوان بازارگردان در نظر گرفته شده است. بازارگردان وظیفه‌دارد در هر زمان هر کدام از دارندگان اوراق که تمایل به فروش اوراق داشتند بلافاصله اقدام به خرید اوراق نماید.
 
یکی دیگر از ارکان انتشار یافتن اوراق، ضامن اوراق است. ضامن متعهد می‌شود که در صورت عدم پرداخت اصل و سود اوراق توسط ناشر اوراق (بانی در اصطلاح اوراق صکوک) اقدام به پرداخت این مبالغ به دارندگان اوراق نماید.
 
یکی دیگر از ارکان انتشار یافتن اوراق صکوک اجاره  نیز که عاملیت پرداخت اجاره بها به دارندگان اوراق را بر عهده دارد، یک شرکت دولتی تحت عنوان شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه است.

ایستنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.