۳۴۵ سوال از وزرا توسط ۱۲ نماینده پرسیده‌ شده است

رسایی در تذکری؛

ایران > قانونگذاری– ممتازنیوز:
نماینده مردم تهران در مجلس با انتقاد به اظهارات بعضی از دولتمردان، گفت: چرا فضایی ایجاد می‌کنند که مجلس تحت تاثیر این توپخانه قرار بگیرد و فضایی به وجود آید که کسی حق حرف زدن نداشته باشد؟ چرا هولوکاست ایجاد می‌کنید؟

حمید رسایی در تذکری شفاهی در جلسه صبح امروز (سه‌ شنبه) مجلس شورای اسلامی گفت: روز سی‌ام دی ماه را تسلیت می‌گویم.

به گزارش ایسنا، وی افزود: روزی که حاصل تلاش دانشمندان هسته‌یی متاسفانه به این شکل در حال از دست رفتن است. علیرغم اینکه نماینده مردم هستیم باید سکوت کنیم تا ببینیم چه می‌شود.

رسایی با اشاره به تذکر دومش خطاب به دولتمردان، گفت: نمایندگان دولت مباحثی را در مورد طرح سوال مطرح کردند و حتی رییس‌جمهور مانعی را دربارهٔ سوال، بیان کردند، ایشان گفتند «از کارت زرد نمی‌ترسیم و سمفونی تهران را راه می‌اندازیم» مجلس که با سمفونی مشکل ندارد.

نماینده تهران در مجلس افزود: رییس‌جمهور در دیدار با نمایندگان گیلان گفتند «آنقدر تعداد سوالات بسیار شده است که نمی‌توانیم به امور رسیدگی کنیم».

این عضو جبهه پایداری با تشریح آمار سوالات نمایندگان در دولت‌های هفتم تا یازدهم، گفت: طی پنج ماه نخست دولت هفتم (دولت نخست خاتمی) ۵۲ سوال از وزرا پرسیده شد. در پنج ماه نخست دولت هشتم (دولت دوم خاتمی) تعداد سوالات به دو برابر یعنی ۱۱۴ سوال افزایش یافت. در پنج ماه نخست دولت نهم تعداد سوالات باز تقریبا به دو برابر یعنی ۲۰۵ سوال افزایش یافت و در پنج ماه نخست دولت دهم تعداد سوالات نمایندگان به ۳۴۶ سوال یعنی تقریبا ۱/۵ برابر دولت نهم افزایش یافت در حالی که در پنج ماهه نخست دولت یازدهم ۳۸۳ سوال از وزرا پرسیده شده است.

وی افزود: از چهار دولت قبل تا امروز در هر دوره تعداد سوالات به سبب تقویت بعد نظارتی مجلس افزایش یافته است و این اتفاق عجیبی نیست.

رسایی با اشاره به تمهیدات هیات رییسه مجلس تصریح کرد: البته هیات رییسه اخیرا با صحبت با نمایندگان سوال‌کننده و وزرا موضوع را به صورت کدخدامنشی حل کرده که خوب است.

نماینده مردم تهران در مجلس یادآوری کرد: در دولت قبل به صورت میانگین هر هفته یک سوال در جلسه علنی مجلس مطرح می‌شد که باز هم هیات رییسه تلاش می‌کند این مقدار هم کاسته شود که ما هم همراهی می‌کنیم؛ پس سبب نامهربانی‌ها چیست؟

این عضو جبهه پایداری با بیان اینکه ۳۴۵ سوال از ۳۸۳ سوال توسط ۱۲ نماینده مطرح شده است، گفت: وقتی سوال حق نماینده است یک نماینده از این ۳۸۳ سوال ۴۰ سوال پرسیده است و در مجموع ۳۴۵ سوال توسط ۱۲ نماینده که هیچ گرایش سیاسی ندارند بلکه بعضی از آنان با دولت همراه می باشند، پرسیده شده است.

وی با انتقاد از یکی از پایگاه اینترنتی‌های خبری گفت: یکی از پایگاه اینترنتی‌ها که زیر نظر یکی از مدیران وزارت ارشاد فعالیت می‌کند مطرح کرده است هر سوال یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان هزینه برای دولت به وجود می‌آورد؛ پس اگر اینطور است در دولت قبل ۳۷۳۶ میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان به کشور هزینه تحمیل شد.

رسایی با انتقاد از اظهارات مطرح شده گفت: فضایی به وجود آورده‌اند که کسی حق حرف زدن نداشته باشد. اکنون دو سوال ضروری دربارهٔ قرارداد ژنو و قرارداد کرسنت مطرح است، چرا فضایی ایجاد می‌کنند که مجلس تحت تاثیر این توپخانه قرار بگیرد؟ چرا هولوکاست ایجاد می‌کنند؟

باهنر در پاسخ به تذکر نماینده مردم تهران، سوال از وزرا را حق نمایندگان دانست و پاسخ وزرا را جزو وظایف آنان برشمرد و افزود: بعضی گلایه می‌کنند به سبب گرفته شدن وقت وزرا نباید سوال مطرح شود در صورتی که اختصاص وقت برای پاسخ به سوالات نمایندگان جزئی از وظایف وزرا است و اصلا در نظام مردم‌سالاری مسئولان باید پاسخگو باشند.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تدابیر تازه هیات رییسه مجلس برای حل بعضی مشکلات، گفت: همان‌طور که آقای ندیمی سخنانم را نقد کرد و آقای رسایی تایید کرد ما تلاش کرده‌ایم سوالات نماینده قبل از کمیسیون و قبل از ارجاع به صحن علنی رفع و رجوع شود.

وی یادآور شد: در ابتدای انقلاب اسلامی هم سوالات به کمیسیون نمی‌رفت بلکه مستقیما به صحن علنی می‌آمد. حضرت امام (ره) در آن مقطع دستور دادند قبل از مطرح شدن مسائل در تریبون مشکلات حل شود؛ ما هم بر همان مبنا تلاش می‌کنیم مقدار کمتری سوال به صحن کشیده شود ولی در نهایت حق با نماینده است و در صورت اصرار نماینده موظف به طرح سوال در صحن علنی مجلس هستیم.

باهنر از وزرای دولت خواست دل‌هایشان را بزرگتر و حوصله‌شان را بیشتر کنند.

نایب رییس مجلس تاکید کرد: پاسخ به سوالات نمایندگان در جهت ارتقای کمی و کیفی عملکرد دستگاه‌ها تاثیر مستقیم دارد.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.