۴۰۰ میلیارد تومان معوقه داریم, راهکار اصلی کاهش مطالبات معوق تامین سرمایه در گردش بنگاه‌ها است

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

مدیرعامل بانک توسعه صادرات با بیان اینکه نسبت مطالبات معوق این بانک به منابع با ۳.۵ درصد کاهش به ۱۹ درصد رسیده است، ‌گفت: حجم کل مطالبات معوق ما به ۴۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.

خبرگزاری فارس: ۴۰۰ میلیارد تومان معوقه داریم/ راهکار اصلی کاهش مطالبات معوق تامین سرمایه در گردش بنگاه‌ها است

خبر اقتصادی:حسین وکیلی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به ریشه‌های افزایش مطالبات معوق بانکی در در دو سال اخیر، اظهارداشت: رشد نرخ ارز و مشکلات مبادلات بین‌المللی بانکی و مشکلات به وجود آمد در گشایش ال‌سی‌ و دریافت معادل ریالی ۱۰۰ درصد ال‌س، معوقات بانکی را به شدت افزایش داد.

وی افزود: مساله دیگر دیگری که عامل این معوقات بانکی است، بانک محور بودن اقتصاد ایران است؛ چون منابع بانک‌ها در این مدت رشد قابل توجهی نداشته، تامین سرمایه در گردش تولیدکنندگان هم مقدور نبود و همین مساله بر افزایش سطح مطالبات معوق بانکی افزود.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات دربارهٔ راهکارهای پیش‌روی ساماندهی و کاهش مطالبات معوق بانکی، گفت: باید بخشی از تامین مالی‌ها از طریق بازار سرمایه انجام گیرد، تا مقداری از اتکای تولید به بانک‌ها کاسته شود و همچنین برای افزایش قدرت تسهیلات‌دهی بانک‌ها باید پرداختی‌های صندوق توسعه ملی به بانک‌ها را افزایش داد.

وی تصریح کرد: باید تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی اولویت اصلی پرداخت تسهیلات باشد و در صورت تامین این نیاز، درآمد تولیدکننده بیشتر شده و امکان بازپرداخت تسهیلات و متعاقب آن کاهش سطح مطالبات معوق را فراهم خواهد شد.

وکیلی اظهارداشت: اغلب بدهکاران بانکی مشتریان خوش‌حساب بانک‌ها می باشند که به سبب بروز مشکلات اقتصادی توان بازپرداخت تسهیلات را نداشته و بدهی آنها معوق شده است.

وی با اشاره به بعضی اظهارات مبنی بر اینکه اغلب بدهکاران بانکی دانه درشت می باشند و تمایلی به بازپرداخت تسهیلات ندارند، گفت: مگر در سال‌های قبل دانه درشت‌ها نبودند؟ اما اینکه چرا تنها در دو سال اخیر سطح مطالبات معوق به این میزان رسیده است؛ قطعا سبب اصلی آن مشکلات اقتصادی است.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات در مورد اقدامات این بانک برای وصول مطالبات معوق، گفت: در این زمینه اقداماتی در حال انجام است و به همین واسطه بدهی مشتریان خوش حساب و با سابقه را استمهال و برای اشخاص بد حساب هم با مصادره اموال به وصول مطالبات آنها اقدام می‌کنیم.

وی با اشاره به مشکلات وصول مطالبات معوق، افزود: از یک طرف مسئولان دغدغه تولید دارند و به بانک‌ها پیشنهاد می‌کنند، از تولید حمایت کنند و از طرف دیگر در بحث مطالبات معوق تنها عده‌ای خاص مطرح می‌شوند و بانک‌ها برای مصون ماندن از مظان اتهام سعی در وصول مطالبات معوق می‌کنند که مسائلی را به همراه دارد.

وکیلی در پاسخ به این سوال که در این مدت چه میزان مطالبات معوق شده است، گفت: حجم کل معوقات در حال حاضر ۴۰۰ میلیارد تومان است که ۱۹ درصد از کل منابع بانک را تشکیل می‌دهد.

وی با بیان اینکه بانک توسعه صادرات تسهیلات خرد نمی‌پردازد، تصریح کرد: در این چارچوب وقتی یکی از مشتریان دچار مشکل شود، درصد قابل توجهی از منابع بانک معوق می‌شود.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ادامه داد: در پایان سال قبل یکی از مشتریان بانک تعهدات خود را پرداخت کرد و که این اقدام تاثیر ۳٫۵ درصدی بر کاهش نسبت مطالبات معوق به منابع بانک داشت.

وی با اشاره به ضرورت افزایش سرمایه بانک‌ توسعه صادرات گفت: با توجه به اینکه این بانک دولتی است، از مسئولان درخواست می‌کنیم، تمهیداتی را برای افزایش سرمایه بانک در نظر بگیرند


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.