۴۵ میلیون جوجه در آستانه معدوم سازی

عضو اتاق بازرگانی ایران می‌گوید انتشار فیلم معدوم‌سازی جوجه‌های یکروزه باید به یک تغییر رویه جدی در صنعت مرغداری کشور منجر شود، زیرا در غیر این صورت بسیاری از فعالان این بخش دیگر توان کار نخواهند داشت و ورشکست می‌شوند.

غلامعلی فارغی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: انتشار تصویر معدوم‌سازی جوجه‌ها باعث حساس شدن جامعه و تعدادی از مسئولان شد، در حالی که این اتفاق در بسیاری از کشورهای جهان نیز رخ می‌دهد و برای جلوگیری از آن باید سیاست‌های کلان را طوری در نظر گرفت که تقاضا برای این جوجه‌ها وجود داشته باشد.

وی با بیان این‌که مرغداران در ایران براساس تکلیف دولتی و نیاز پیش‌بینی شده تولید می‌کنند، گفت: پیش از ماجرای کرونا به ما تکلیف شده بود که ۱۳۵ میلیون تخم‌مرغ نطفه‌دار برای تبدیل شدن به جوجه و سپس مرغ برای تامین نیاز کشور تولید کنیم. با کاهش تقاضا تحت تاثیر شیوع، امروز وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید که نیاز کشور حدودا ۱۰۰ میلیون جوجه است و ما می‌گوییم که نیاز حدودا ۹۰ میلیون جوجه خواهد بود. از این‌رو عددی بین ۴۵ تا ۳۵ میلیون تخم‌مرغ نطفه‌دار مازاد در کشور تولید خواهد شد.

عضو اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر این موضوع که برای جلوگیری از معدوم‌سازی نمی‌توان مرغ مادر را از چرخه تولید خارج کرد، اظهار کرد: در صورتی که این اتفاق بیفتد در آینده کشور با کمبود جدی مرغ مواجه می‌شود و از این‌رو با تغییر سیاست‌ها باید کاری کرد که مرغداران از روی اجبار به چنین تصمیمی نرسند.

فارغی ادامه داد: یکی از گزینه‌های موجود در این حوزه خرید تخم‌مرغ‌های مازاد از سوی دولت است به این ترتیب که این حدود ۴۵ میلیون تخم‌مرغ از مرغدار خریداری شود تا به این ترتیب از سویی جلوی زیان ماهانه ۱۳۰۰ میلیارد تومانی این صنعت گرفته شود و از سوی دیگر جوجه‌ها نیز معدوم نشود.

وی در پاسخ به این سوال که دولت با این تخم‌مرغ‌ها چه کاری می‌تواند انجام دهد، اظهار کرد: بخشی از این تخم‌مرغ‌ها می‌تواند درون دستگاه قرار نگیرد و بدون نطفه به شکل تخم‌مرغ مصرفی تهیه شوند بخش دیگر نیز می‌تواند به مرغ تبدیل شود. در این فضا توقع ما این است که دولت این تخم‌مرغ‌ها را با قیمت تمام شده خریداری کند تا از سویی مرغدار زیان ندهد و از سوی دیگر از معدوم‌سازی جوجه نیز جلوگیری شود.

عضو اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: مرغدار امروز مقصر نیست زیرا براساس تکلیف تولید کرده و امروز برای آنکه ورشکست نشود باید حمایت‌های لازم را دریافت کند.

فارغی در پاسخ به این سوال که چرا نمی‌توان به صادرکردن این تخم‌مرغ‌ها فکر کرد نیز توضیح داد: ما در سال‌های گذشته با سیاست‌های متغیرمان شرایط بازار صادرات را بهم ریخته‌ایم، زیرا مصرف کننده خارجی منتظر ما نمی‌ماند تا ببیند چه برنامه‌ای برای صادرات در نظر می‌گیریم. وقتی در طول یک مدت کوتاه ما یکبار صادرات را ممنوع می‌کنیم، یکبار بر روی آن عوارض می‌گذاریم و یک بار اعلام می‌کنیم که صادرات مجاز است قاعدتا بازار صادراتی منتظر تغییر رویه ما نمی‌ماند.

عضو اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: در صورتی که در ماه‌های آینده سیاست‌ها اصلاح شود ما می‌توانیم در چند مرحله این مازاد تولید را صادر کنیم و در کنار ارزآوری برای کشور از معدوم‌سازی جوجه‌ها نیز جلوگیری شود.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، در طول روزهای گذشته انتشار فیلمی از معدوم‌سازی جوجه‌های یکروزه در ایران واکنش‌های گسترده‌ای در پی داشت. به دنبال این اتفاق مسئولان اعلام کردند که معدوم‌سازی جوجه‌ها مجاز نیست و باید جلوی این اتفاق گرفته شود.

با شیوع کرونا در ایران فعالان این عرصه می‌گویند که میزان مصرف مرغ در کشور حدودا ۳۰ درصد کاهش یافته و این موضوع به مازاد تولید منجر شده است.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.