۴۶۵ درخت قربانی جاده جنگل ابر

به گزارش خبرآنلاین، دو روز پس از وعده رییس سازمان محیط زیست برای تخریب نهایتا ۷ متر از جنل ابر برای جاده کشی میان آن، رییس سازمان جنگل‌ها می گوید فقط ۴۶۵ اصله درخت در جنگل ابر قطع می شود.

به گفته علیرضا اورنگی با توجه به مصوبه دولت برای احداث راه در مسیر جاده جنگل ابر، فقط ۴۶۵ اصله درخت از این جنگل قطع شده است.

او در حاشیه گردهمایی مدیران سازمان جنگلها، مراتع و امور اراضی جهادکشاورزی سراسر کشور این خبر را داده است. ضمن اینکه از ساماندهی جنگل نشینان به عنوان یکی از طرح های سازمان جنگل ها حرف زده است.

 

جاده ۵ متری با یک و نیم متر حاشیه

اما دو روز پیش، محمدجواد محمدی زاده، رییس سازمان محیط زیست درباره جاده جنگل ابر گفت: “بر خلاف ادعای برخی مبنی براحداث جاده ای عریض در جنگل ابر، مجوز احداث جاده روستایی درجه دو به عرض پنج متر در این جنگل صادر شده است.”

به گفته او در ابتدا گزینه ای که برای احداث این مسیر از سوی وزارت راه و شهرسازی وقت پیشنهاد شد به دلایل زیست محیطی مورد مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت: “در آن طرح حدود ۲۴ کیلومتر از مسیر جاده از مناطق جنگلی عبور می کرد و به دنبال آن اثرات مخربی بر محیط زیست ایجاد می شد. از این رو سازمان محیط زیست با آن مخالفت کرد و قرار شد طرح دیگری که حداقل تخریب را به دنبال دارد، اجرا شود. اما آنچه که در مورد جاده جنگل ابر تصویب شده است ، احداث یک جاده روستایی درجه دو با هدف دسترسی اهالی روستا به خدمات شهری است.”

محمدی زاده گفت: “برخی از رسانه ها اعلام کردند گونه های درختی کمیاب سرخدار در مسیر احداث این جاده قرار دارند که با عملیات جاده سازی آنها از بین می روند در حالی که حتی یک گونه از این درختان با ارزش در مسیر احداث این جاده وجود ندارد. براساس توافقی که با مجری طرح انجام شده است آنها باید پنج برابر تعداد درختان قطع شده در جنگل ابر درخت بکارند.”

به گفته رییس سازمان محیط زیست، برآوردهای سازمان جنگل ها و مراتع درجنگل ابر نشان می دهد که در مسیر احداث جاده ، درختانی با قطر بالای ۱۵ سانتی متر و دارای ارزش زیست محیطی ، بسیار کم هستند. در واقع مسیر جاده طوری انتخاب شده است که کمترین اثرات تخریب را بر محیط زیست داشته باشد: “عرض جاده روستایی جنگل ابر پنج متر خواهد بود که دارای دو شانه ۷۵ سانتی متری است.”

۴۷۴۷

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.