۴۷ سال از عمر آسه آن گذشت

۴۷ سال پیش در چنین روزی(۸ اوت ۱۹۶۷) سازمان کشورهای آسیای جنوب شرقی(آسه آن) به دنیا آمد. به گزارش خبرآنلاین به نقل از جام جم شاخص اولیه و اصلی اتحادیه‌ آسه آن که جانشین اتحادیۀ نظامی سابق کشورهای آسیای جنوب شرقی شده بود مخالفت با گسترش نفوذ چین و تمام بلوک شرق در حوزه جنوب شرق آسیا بود و از همین رو بیش از آنکه تصمیم‌ گیری ‌های این اتحادیه معطوف به مسائل اقتصادی و اجتماعی باشد، رنگ و خصلت امنیتی داشت و همکاری در این زمینه نیز یکی از محورهای عمده موجودیت آن را تشکیل می‌داد. پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی و برچیده شدن بلوک شرق و با تغییر در سیاست ‌های اقتصادی و منطقه‌ای چین، اهداف آسه آن نیز تغییر کرد‌ه و‌ این اتحادیه امروز ‌بیشتر در جهت سرعت بخشیدن به رشد اقتصادی، ایجاد ثبات سیاسی در جنوب شرقی آسیا، پائین آوردن تعرفه های تجارتی بین کشورهای منطقه و تشویق اعضا به مبادله اطلاعات علمی، اقتصادی، فنی و فرهنگی فعالیت می کند.
با فروپاشی شوروی و پایان یافتن جنگ سرد به نظر می‌رسید که “آسه آن” نیز فلسفه وجودی خود را از دست بدهد و همبستگی و انسجام میان اعضای آن تضعیف شود، زیرا آسه آن نهادی بود که در جهت مقابله با نفوذ کمونیسم در منطقه جنوب شرق آسیا ایجاد شده بود، اما عکس این پیش فرض رخ داد. بدین معنا که نه تنها همبستگی میان اعضای آسه آن تضعیف نشد و این اتحادیه از میان نرفت، بلکه گسترش یافت و اعضای جدیدی نیز به آن ملحق شدند.
از اهداف آسه آن می توان به توسعه اقتصادى، اجتماعى و فرهنگى منطقه؛ تشویق همکارى مساعدت متقابل در زمینه هاى مشترک مورد علاقه و همکارى در حوزه هاى اقتصادى، اجتماعى، فرهنگى، فنى ، علمى و ادارى اشاره کرد. کشورهای عضو آسه آن در سال ۱۹۸۹ با شش کشور دیگر (ایالات متحدۀ آمریکا، کانادا، ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و زلاندنو) شورای همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوس آرام (آپک) را به وجود آوردند. کشورهای برونئی، ویتنام، لائوس، میانمار( برمه) و کامبوج نیز بعدا به این سازمان پیوستند.
اتحادیه ملتهای جنوب شرقی آسیا که رکن اصلی آن شورای وزیران امور خارجه است پس از شکست ایالات متحده آمریکا در ویتنام و نیز به دنبال تغییراتی که در کامبوج به وجود آمده از لحاظ سیاسی فعال تر شدند. اولین اجلاس سران آسه آن در مواقع لزوم براى ارائه رهنمود به سازمان بعنوان عالى ترین رکن و مقام تشکیل مى شود، در بالى (اندونزى) در فوریه ۱۹۷۶ برگزار شد. اجلاس سران آسه آن از سال ۱۹۹۲ تا کنون هر سه سال یکبار برگزار می شود.
وزیران امور خارجه کشورهاى عضو هر سال در یکى از کشورها به نوبت تشکیل جلسه مى دهند. پس از این جلسات، کنفرانس هاى بعد از وزراء تشکیل مى شود که در آن وزراى امور خارجه آسه آن با همتایان خود ملاقات مى کنند. وزیران امور اقتصادى هم یک بار در سال براى هدایت اقتصادى آسه آن گرد هم مى آیند. سایر وزرا هم در مواقع لزوم حسب ضرورت و موضوع تشکیل جلسه مى دهند. در لوگوی اولیه آسه آن پنج ساقه برنج قهوه ای رنگ که در زیر آن اسم آسه آن به رنگ آبی در پس زمینه ای زرد رنگ و احاطه شده با خطی آبی قرار دارد به چشم می خورد. پنج ساقه برنج نمایانگر پنج پایه گذار اتحادیه است و رنگ قهوه ای نشان از قدرت و پایداری، زرد برای خوشبختی و آبی نمایانگر صمیمیت و نزدیکی است.
در سی امین سالگرد تاسیس آسه آن در سال ۱۹۹۷ تعداد ساقه های برنج در لوگو از هفت به ده عدد رسید تا نمایانگر تمام ۱۰ کشور عضو اتحادیه باشد. رنگ آن نیز به صورتی تغییر کرد که رنگ پرچم تمام کشورهای عضو را در خود داشته باشد. کشورهای مالزی، تایلند، سنگاپور، اندونزی، فیلیپین، برونئی، ویتنام، لائوس، میانمار( برمه) و کامبوج عضو اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا هستند و این اتحادیه امروز با احتساب جمعیت کشورهای عضو ۵۳۷ میلیون نفر جمعیت دارد و مساحت آن به ۴ میلیون و ۵۰۰ هزارکیلومتر مربع می رسد.

۲۶۳۴۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.