۴ امتیاز ویژه برای ساخت در بافت‌های‌فرسوده

علی نیکزاد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه در  کشور سطح گسترده‌ای بافت فرسوده داریم که امکان ساخت ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی در این بافت امکان نوسازی دارد، افزود: در طول چند سال گذشته نوسازی ۲۵۰ هزار واحد مسکونی در سطح بافت فرسوده شروع شد.

وی یادآور شد: با پشتیبانی که از طریق ارائه تسهیلات در اختیار آنها قرار گرفت و با توافقی که با شهرداران اکثر شهرهای کشور در سفرهای استانی صورت گرفت مقرر شد علاوه بر ارائه تسهیلات از سوی بانک مسکن، پروانه رایگان در اختیار سازندگان در بافت های فرسوده قرار گیرد.

*شرایط ساخت مسکن در بافت فرسوده بعد از ابلاغ طرح تفصیلی

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد:در طرح تفصیلی تهران که اخیراً ابلاغ شده اگر سازنده ای بخواهد در بافت‌ فرسوده اقدام به تجمیع چند واحد مسکونی کند علاوه بر آن تسهیلاتی که در امر پروانه ساختمانی در اختیارش قرار داده می شود یک طبقه علاوه بر تراکم مجاز  به عنوان تشویق در اختیار این افراد قرار می گیرد.

نیکزاد گفت:در کنار این تسهیلات، اقدام مناسب دیگری که وجود دارد این است که اگر سازنده ای بخواهد در بافت فرسوده حتی در تهران زمین خریداری و بخواهد واحد مسکونی احداث کند،تسهیلات تا سقف پنج واحد مسکونی در اختیارش قرار می‌گیرد، اما می‌تواند در مرحله چهارم اخذ وام افراد واجد شرایط مسکن مهر را معرفی کند.

وی اضافه کرد:با این وضعیت همچنین برای انبوه‌سازان این فرصت را به وجود آورده ایم که پس از خرید زمین‌ در بافت فرسوده و اخذ تراکم تشویقی و پروانه رایگان از شهرداری اقدام به ساخت و ساز کنند.

نیکزاد ادامه داد: پس از ساخت واحدهای مسکونی، سازنده می تواند به افرادی که از دولت زمین، مسکن یا وام یارانه‌دار نگرفته‌اند واحدهای مسکونی را واگذار کند تا از تسهیلات مسکن مهر با سود پایین استفاده کند  .

وی خاطر نشان کرد:حدود ۴۲ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده قبل از سال ۹۱ افتتاح شد و قرار است در سال جاری ۲۰۰ هزار واحد مسکونی با ارائه تسهیلات احداث و برای سال ۹۲ نیز ۹۰ هزار واحد مسکونی در برنامه افتتاح قرار گیرد.

*خواهش وزیر از مردم و انبوه سازان برای ورود به بافت فرسوده

وزیر راه و شهرسازی گفت:خواهش من از بخش خصوصی، انبوه‌سازان و مردم عادی که می‌خواهند زمین تهیه کنند و می‌خواهند از تسهیلات مسکن مهر استفاده کنند این است که به سمت نوسازی بافت فرسوده حرکت کنند.

نیکزاد در پاسخ به انتقادات برخی انبوه‌سازان که می‌گویند دولت به غیر از تسهیلات مسکن مهر تسهیلات دیگری پرداخت نمی کند، اظهار داشت :انبوه سازان هرکجای ایران که می‌خواهند می توانند زمین‌ بخرند و تجیمع کنند و از شهرداریها پروانه رایگان و تراکم تشویقی بگیرند و تا سقف ۵ واحد افراد واجد شرایط را معرفی نکنند و در مرحله سوم و یا چهارم اخذ تسهیلات بتوانند این کار را انجام دهند.

 وی تصریح کرد:امید است این موضوع سبب مساعدت و گشایشی در جذب بخش خصوصی در جهت احیای بافت فرسوده در کشور شود.

*وزارت راه و شهرسازی در وام خبرنگاران ذینفع نیست

نیکزاد در خصوص وام خبرنگاران گفت: رئیس جمهوری در خصوص وام خبرنگاران دستور داده و آنرا ابلاغ کرده است تا ۵ هزار فقره وام با سود ۱۲ درصد برای خبرنگاران با معرفی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ( ۴۵ میلیون تومان برای ساخت و ۳۰ میلیون تومان برای خرید ) تعلق گیرد.

وی در پاسخ به این سؤال که این وام خبرنگاران آیا به افرادی که خانه ندارند تعلق می‌گیرد یا اینکه تمام خبرنگاران معرفی شده می توانند از این وام استفاده کنند، گفت: چون وزارت راه و شهرسازی در این خصوص ذی‌نفع نیست بنده در این خصوص اطلاعی ندارم و وزارت راه و شهرسازی دنبال دستورالعمل آن نیست.

وی افزود: در این خصوص باید وزیر فرهنگ و ارشاد و رئیس کل بانک مرکزی به فوریت دستور‌العمل آن را بنویسند اما قیدی در خصوص واگذاری این وام‌ها در آنجا گفته نشده است.


۵۹۸٫ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.