۴ منفعت خواب کافی/ بهداشت و تندرسی بدن با نسخه​های محمد رازی

به گزارش خبرآنلاین، در کتاب ارزشمند «حفظ البدن»، بخشی به بررسی آماری نگاشته های بزرگان دانش پزشکی پیش از میلاد در سراسر جهان تا روزگار امام فخر رازی(د۶۰۶ ق) اختصاص یافته و به گونه آماری نام نگارنده و نام نگاشته و چکیده ای از سرنوشت کتاب در این بخش گرد آمده که نخست از وندیداد(بخش هایی از فرگرد سوم و پنجم و هفتم و شانزدهم و هفدهم) و تلمود(فصل هشتم زندگی جسمانی، پاییدن و نگاهبانی ارتن)، انجیل(چراغ بدن) و قران(محاسن برقی، بخش هشتم، فروع کافی، بیش از نیمی از کتاب ششم آن، بحارالانوار کتاب ۶۱و ۶۶) یاد نمود که انباشته از پند و اندرزهایی است درباره شیوه های حفظ تندرستی و رعایت بهداشت.

کتاب حفظ البدن با دیباچه آغاز می شود و شامل ۸ فصل است. فصل نخستین در میان علامات مزاچ ها، فصل دوم در بیان تدبیر هوا و آنچه بدان باب تعلق دارد، بخش سوم در شرح مضرت هوای مختلف و علاج هر یک، بخش چهارم در شرح مشروبات، بخش پنجم در تدبیر ماکولات، فصل هفتم در باب عطرها و گل ها و بخش هشتم، به تدبیر خواب و بیداری اختصاص دارد.

طولانی ترین بخش این کتاب، بخش مشروبات و نوشیدنی ها است که شانزده بخش فرعی را در بر می گیرد. این کتاب یک پزشک صادق برای افرادی است که از بدن خود و احوالات آن بی اطلاع اند و دنبال برخی سوالها در خصوص رفع مشکلات هستند.
 

در بخشی از این کتاب که به آداب غذاخوردن پرداخته می‌خوانیم: «باید که طعام بر شهوتی صادق خورند و چون شهوت صادق پدید آید در طعام خوردن تأخیر نکند و چنان باید که چون دست از طعام باز گیرد، هنوز آرزوی طعام باقی باشد وی را که از بقیه شهوت، پس از یک ساعت برود و بدترین خوردن آن است که معده را پران کند پس اگر روزی چنین افتد، دگر روز، بسیار بخسبد در خانه‌ای که هوای آن معتدل است و اگر خواب ببرد، بسیار نرود…»
 

بنابراین گزارش، در بخش منافع خواب می خوانیم:

«هرگاه که خواب به اندازه باشد در وی منافع بسیار است. منفعت اول: آن است که مردم را در بیداری جمله قوتهای او چون بینایی و شنوایی پرکار است و به سبب خواب کردن فروایستاد، لاجرم آسایش یابند.
منفعت دوم: آن است که چون مردم بخسبند حرارت غریزی در اندرون شود و غذاهای ناپخته پخته کند.
منفعت سوم: آن است که چون حرارت غریزی در باطن جمع شود، قوی تر گردد و قوتش زیاد شود و صلاح تن گردد؛ زیر که مصلح تن حرارت غریزی است.
منفعت چهارم: آن است که خواب، تن را ماده تری دهد زیرا که هضم در خواب تمام تر باشد و تریها کمتر تحلیل پذیرد.

اما مضرات خفتن بسیار است. مرطوب و سردمزاج را زیان دارد و قوتها را سست کند و سرگردان کند؛ خواب بامداد پیش از آنکه حرکت و ریاضتی کرده شود غذا خورده شود، سخت زیان دارد و تن را سست کند. خواب روز بیماریهای بلغمی و نزله آرد و رنگ روی تباه کند و سپرز بزرگ کند و شهوت طعام را ضعیف کند. خواب بر گرسنگی قوت ساقط کند و لاغر کند زیرا که وقت خواب حرارت غریزی را به اندرون تن بازگرداند و چون بازگردد و غذا نیابد که هضم کند و رطوبت اصلی که مایه اوست خرج کند و چون ماده او خرج شود، ناچار ضعیف می‌گردد. خواب روز در عوض خواب شب باز نایستد و کسی که به خفتن به روز عادت کرده باشد به یکبار از آن عادت باز نباید گشت.
 

این کتاب ارزشمند با قیمت ۸۵۰۰ تومان منتشر شده است.

ساکنان تهران برای تهیه این کتاب، کافی است با شماره ۲۰- ۸۸۵۵۷۰۱۶ سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ «سام» تماس بگیرند و آن را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. سایر هموطنان نیز با پرداخت هزینه پستی می توانند این آثار را تلفنی سفارش بدهند.

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.