۵۰ درصد زایمان‌ها در کشور به روش سزارین است/ سال ۹۰ بیشترین آمار سزارین در کشور

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه متاسفانه سال ۹۰ بیشترین زایمان‌ها از طریق سزارین بوده است، گفت: در کشور ما ۵۰ درصد زایمان به روش سزارین است در حالی که نرم جهانی آن ۲۰ درصد است.

به گزارش گروه سلامت ممتازنیوز به نقل از خبرگزاری دانا(دانا خبر)، حبیب‌الله موسوی‌بهار ظهر امروز در مراسم گرامیداشت روز ماما در بیمارستان فرشچیان همدان اظهار کرد: نظام سلامت کشور در حال تحول است و دولت بسته‌های حمایتی را مدنظر قرار داده است در این راستا اجرای طرح زایمان طبیعی به صورت رایگان در مراکز درمانی دولتی نیز نشان از ارتقای تسهیلات بهداشتی و درمانی دارد که نیازمند همکاری جامعه مامائی کشور است.

مرگ بیمارستانی مادران باردار باید به صفر برسد

وی افزود: معیار سالم بودن یک جامعه منوط بر سالم بودن کودکان و مادران است که ۱۰۰ درصد این وظیفه خطیر توسط ماماها انجام می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه شاخص‌های جامعه مامایی استان از متوسط کشوری هم بالاتر است، عنوان کرد: میزان مرگ و میر مادران باردار در زایمان‌های طبیعی و بعد از زایمان بی‌نهایت کم است و باید به صفر رساندن مرگ بیمارستانی مادران باردار جزء اولویت‌ها قرار گیرد.

وی مرگ بیمارستانی مادران باردار را ناشی از زایمان‌های پرخطر و همراه با بیماری دانست و افزود: شرط بقای یک ملت مادران هستند بنابرانی مادرانی که برای بقای یک ملت و امت اسلامی جان و سلامت خود را به خطر می‌اندازند باید مورد حمایت واقع شوند.

کشور در آینده با مشکل سالمندی همگانی روبرو است

موسوی‌بهار با اشاره به سیاست جدید حمایت از فرزندآوری در کشور گفت: کشور در سال‌های آینده با مشکل سالمندی زودرس و همگانی روبرو است و این مسئله زنگ خطری برای ما محسوب می‌شود و باید با فرهنگسازی ازدیاد نسل هرم جمعیتی کشور را نرمال و یا حداقل نزدیک به نرمال کنیم.

وی با بیان اینکه آسیب جسمی مادران با قصور ماماها قابل جبران نیست،اظهار کرد: وزارت بهداشت و درمان به دنبال کاهش میزان سزارین است چرا که اکنون ۵۰ درصد زایمان‌ها از این روش است در حالی که نرم جهانی سزارین ۲۰ درصد است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: متاسفانه در سال ۹۰ با بیشترین آمار رسمی سزارین روبرو بودیم که عقبه آن ۱۰ سال طول می‌کشد و شکستن این موج خیلی سخت است.

وی بیان کرد: پزشکان مامائی باید زنان را قبل و حین بارداری مورد مشاوره قرار دهند تا موج روانی زایمان طبیعی در آنها تسهیل شود و بعد از بارداری نیز برای تغذیه و شیردهی نوزاد رجوع دوباره داشته باشند.

افزایش سزارین محیط آموزشی ماماها را تهدید می‌کند

موسوی‌بهار افزود: مامائی رشته‌ای علمی است و برای کسب تجربه ماماها نیازمند حضور در محیط بیمارستانی هستند اما در این راستا افزایش سزارین ماماها را تهدید می‌کند چرا که محیط آموزشی آنها کاهش می‌یابد.

حمایت از تاسیس زایشگاه خصوصی در همدان

وی با تاکید بر اینکه از تاسیس زایشگاه خصوصی در همدان حمایت می‌کنیم، گفت: امسال باید ۱۰ درصد از زایمان‌های به روش سزارین کم کنیم که این مهم نیازمند فرهنگ‌سازی در جامعه است.

عضو هیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی واحد همدان نیز با بیان اینکه رشته مامائی از سال ۱۲۹۸ در کشور به رسمیت شناخته شد، اظهار کرد: ترویج زایمان طبیعی و فیزیولوژیک و کاهش زایمان عمل سزارین در خدمت‌رسانی به مادران و نظام خانواده موثر است.

راه‌اندازی رشته کارشناس ارشد مامائی در همدان

بتول خداکرمی افزود: در دو دهه اخیر دانشگاه علوم پزشکی همدان در مقاطع مختلف پرستاری و مامائی دانشجو می‌پذیرد و اکنون رشته مشاوره در مامائی مقطع کارشناسی ارشد و دکترای بهداشت باروری در دانشکده فعال است و از مهر ماه امسال نیز  کارشناسی ارشد رشته آموزش مامائی راه اندازی می شود.

وی تصریح کرد: ارائه مراقبت‌های مامائی سبب کاهش مرگ و میر مادران بارور می شود و با توجه به چشم انداز تعریف شده برای آینده افزایش باروری نیاز به ارتقای کیفیت خدمات دارد چرا که به مظنور تشویق مادران به ازدیاد نسل باید ارائه خدمات مناسب برای آنها ملموس شود.

حق ویزیت پزشک مامائی تحت پوشش بیمه قرار گیرد

عضو هیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان گفت: در بحث ازدیاد نسل و ترغیب به فرزندآوری باید کمبود فضای آموزشی نیز در نظر گرفته شود و باید این فضاها ایجاد شود.

وی افزود: ماماها حلقه‌های مهم ارتباطی بین اعضای خانواده و تیم بهداشتی و درمانی هستند که برای کاهش میزان عمل سزارین باید حق ویزیت پزشک مامائی تحت پوشش بیمه قرار گیرد.


خبرگزاری دانا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.