۵ قدم تا نفس کشیدن صحیح

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : برای تقویت ریه، حرکات کششی و ورزشی خاصی وجود دارد که با انجام آنها می‌توان سموم را از بدن خارج کرد و حجم ریه را گسترش داد. یکی از این حرکات ورزشی «تای‌چی» است که علاوه بر انجام تنفس صحیح، بنیه جسمانی را افزایش می‌دهد.

مصطفی داوودی پناه در گفت وگو با فارس با اشاره به افزایش آلودگی هوای کلانشهرهای کشور در نیمه دوم هرسال و بروز بیماری‌ها و مشکلات تنفسی، گفت: بدون شک با ارزش‌ترین دارایی هر انسانی سلامتی است که در آن تنفس نقش ویژه‌ای دارد، چون شاید بتوان چند روز بدون خوراک و آب زندگی کرد اما به یقین، بدون تنفس در چند دقیقه، حیات پایان خواهد یافت.

وی با بیان اینکه زندگی شهری و ماشینی در کلانشهرهایی مانند تهران میتواند مردم را به انواع ناراحتی‌های جسمی و روحی دچار کند، ادامه داد: در چنین وضعیت حادی، این پرسش مطرح است که برای حفظ سلامتی، چه باید کرد و راهکارها چیست، یکی از اقدامات جوامع مدرن و پیشرو در زمینه‌های پزشکی، بهره‎گیری از طب مکمل و رشته‌ای قدیمی به نام«چی کونگ و تای چی» است که با داشتن سابقه‌ای چند هزار ساله و تأثیرات مثبت بر جسم، ذهن و تنفس، به داروخانه سیار معروف است.

استاد چی کونگ و تای چی با اشاره به سابقه نزدیک به ۳ دهه‌ای ورزش نامبرده در ایران خاطر نشان کرد: بر خلاف دیگر رشته‌های ورزشی که به افزایش ضربان قلب و تنفس سریع منجر می‌شوند، ورزش «تای چی و چی کونگ» با تکیه برحرکات هوازی و تأکید بر آرامش، حرکات آهسته و متناوب، علیرغم افزایش بنیه جسمانی و استحکام مفاصل، سبب می‌شود حجم ریه‌ها گنجایش بیشتری یافته و تنفس، کیفیت بهتری داشته باشد.

داوودی پناه در پاسخ به اینکه آیا با افزایش حجم تنفس، آلودگی بیشتری وارد بدن می گردد، توضیح داد: با انجام تنفسی درست، نه تنها اکسیژن بیشتری وارد بدن می‌شود، بلکه در قسمت مهم تنفس یعنی بازدم، عمده سموم خارج شده و به سوخت و ساز صحیح بدن کمک می کند.

این مربی ورزش ادامه داد: بنابراین با رعایت یکسری اصول ساده و مهم می‌توان تنفس های با کیفیت و پاک تری داشت. چنین تنفسی بسیار کاربرد دارد و می‌تواند به آرامش و سلامت مردم و جلوگیری از انواع بیماری‌ها، کمک شایانی کند.

وی برای آشنایی با روش و اصول تنفس صحیح، به مراحل پنجگانه آن اشاره کرد و گفت: ۱-صاف بنشینید یا در حالت طاق باز دراز بکشید. ۲- رها باشید و گرفتگی را از گردن، شانه ها، عضلات کمر و به ویژه قفسه سینه دور کنید. ۳-حدود ۳۰ ثانیه بر تنفس و ششها تمرکز کنید ۴-  فقط از طریق بینی دم گرفته و بازدم را از راه دهان یا بینی، خارج کنید. ۵- در ادامه سعی کنید تنفس ها را عمیق، طولانی و با ریتمی آهسته ادامه دهید.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.