۶۰۰جلد کتاب چاپ سنگی خواجه نصیر در خطر نابودی، کاروان صبا در سفر!

۱۹م دیماه ،

کتاب های خطی و چاپ سنگی کتابخانه عمومی مراغه نیازمند ترمیم و آفت زدایی است. مسوول کتابخانه های عمومی مراغه در گفتگو با واحد مرکزی خبر افزود : ۱۸۶ جلد کتاب خطی و ۶۰۰ جلد کتاب چاپ سنگی خواجه نصیرالدین طوسی کتابخانه مراغه در شرایط بسیار نامساعدی نگهداری می گردد و ایجاد شرایط خاص نگهداری، ترمیم و آفت زدایی این کتاب ها نیازمند ۴۰۰ میلیون ریال اعتبار است.

خانم خوان خواجه ضمن درخواست کمک از خیرین فرهنگ دوست این شهرستان برای حفظ و نگهداری این کتاب ها گفت: این کتاب ها با قدمتی دیرینه اعتبار کتابخانه عمومی این شهرستان به شمار می روند. معاون استاندار و فرماندار شهرستان ویژه مراغه گفت: با کمک یک میلیارد ریالی خیرین شهرستان مراغه محل نگهداری کتابهای خطی و چاپ سنگی در کتابخانه عمومی مراغه ایجاد می گردد. منصور صادقی اصل افزود: با اعتبار اختصاص یافته علاوه بر ایجاد گنجینه نگهداری کتاب های خطی کتابخانه عمومی مراغه گنجینه نگهداری اسناد تاریخی در مراغه نیز ایجاد می گردد.
نامناسب بودن محل نگهداری نسخ خطی کتابخانه عمومی مراغه، مسئولین این شهرستان را برآن داشت تا برای ایجاد امکانات و فضای مناسب برای نگهداری این کتابها از خیرین و مردم کمک بگیرند. نسخ خطی و چاپ سنگی کتابخانه عمومی مراغه گنجینه ای با ارزش و فراموش شده ای است که به خاطر نبود فضا و امکانات در وضعیت نامناسب نگهداری می گردد این گنجینه با ۸۱۰ کتاب ارزشمند و داشتن نسخه های نفیس از کتابخانه معروف خواجه نصیرالدین طوسی نیازمند توجه بیشتراست. قدیمی ترین کتابهای این گنجینه که کتاب لغت عربی است به نوشته محققان مربوط به کتابخانه معروف خواجه نصیر الدین طوسی است.

این خبر در حالی انتشار یافته که همزمان، دومین کاروان کتابخانه صبا که روز قبل وارد استان خراسان رضوی شده، صبح امروز در برنامه زنده صبح بخیر ایران، کتاب‌های اهدایی مردم سبزوار را دریافت کرد و عصر امروز (۱۹ دیماه) شهرستان سبزوار را به مقصد نیشابور ترک کرد. دومین کاروان کتابخانه صبا صبح روز ۵ شنبه ۲۱ دی در شهرستان نیشابور در برنامه زنده تلویزیونی صبح بخیر ایران به جمع آوری کتاب‌های اهدایی مردم این شهرستان خواهد پرداخت و بعد از آن نیشابور را به مقصد مشهد مقدس ترک خواهد کرد.

کاروان کتابخانه صبا که حرکت خود را از تهران به مقصد بخش رباط در استان خراسان شمالی آغاز کرده است، پیش از این در شهرستان‌های گرمسار، سمنان، دامغان و شاهرود توقف داشته و مردم کتابخانه دوست استان سمنان تعداد ۱۲هزار جلد کتاب به این کتابخانه هدیه داده‌اند. این برنامه با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و کتابخانه صبا در صدا و سیما و مساعدت دستگاههای اجرایی در استانهای کشور در حال اجراست.

عکس تزئینی است.

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.