روز جهانی گردشگری در ایران ۶ مهر (۲۷ سپتامبر)

گردشگری در دنیای امروز، یکی از بهترین ابزارهای تبادل و تعامل فرهنگی است و سیاحت یا گشت و گذار در سرزمین های مختلف دنیا، یکی از نیازهای زندگی انسان و از روش های موفق و گذران سالم اوقات فراغت می باشد. گردشگری در واقع مجموعه ای از سیر و سفرها و سیاحت های داخلی و خارجی است که با اهداف و نیت های مختلف انجام میگیرد.

تعریف گردشگری

مجموعه مسافرت هایی را که به یک نقطه مورد نظر و بدون انگیزه اقامت طولانی انجام می پذیرد، فعالیت توریستی یا گردشگری می گویند.

گردشگر کیست؟

در سال ۱۹۶۴ میلادی، در کنفرانس بین الملل ترانسپورت و گردشگری، گردشگر یا توریست را این گونه تعریف کرده اند :
« گردشگر، کسی است که به منظور تفریح، بازدید از نقاط دیدنی، معالجه، تجارت، ورزش و زیارت به کشور دیگر سفر کند، مشروط بر این که مدت اقامت از ۲۴ ساعت کمتر و از ۶ ماه بیشتر نباشد و در فاصله ای کمتر از ۷۰ کیلومتر انجام نگیرد.»

تاریخچه گردشگری

با بررسی تاریخ گذشته، به خاطرات و سرگذشت های کسانی بر می خوریم که به نقاط مختلف جهان سفر کرده و مدت زمان کوتاه یا بلندی را بین اقوام مختلف به سر برده و نحوه زندگی، آثار هنری، صنایع و دیگر خصوصیات آن ها را دیده و یا شنیده اند و پس از مراجعه به وطن، آن ها را به رشته تحریر در آورده و یا برای دیگران بیان نموده اند که سینه به سینه به نسل های بعدی منتقل گردیده و بعضاً جنبه افسانه نیز به خود گرفته است.


این نوشته ها حاکی از آن است که گردشگری با انگیزه های مختلف از دیرباز بین انسان ها رواج داشته و آثار مکتوب و به جا مانده از این گردش ها، به نسل های مختلف بشری در شناختن تاریخ و جغرافیای مکانی و شرایط زندگی و حکومتی گذشتگان کمک می کند. علاوه بر این، گاهی فعالیت برخی از گردشگران در سرنوشت جوامع و اقوام مختلف و حتی جهان، کم و بیش تأثیر داشته است، از جمله سفرهای دریایی کریستف کلمب، که این ماجراجوی شجاع و ممتازنیوز به منظور رسیدن به کشور هند از طرف مغرب دست به سفرهای متعدد دریایی زد و پس از تلاش و تحمل سختی و مرارت های فراوان، پا به سرزمینی نهاد که بعدها نام آمریکا به خود گرفت. و موجب به وجود آمدن تحول بزرگی در تاریخ معاصر جهان شد.

تاریخچه گردشگری در ایران

کشور ما ایران نیز از گذشته های دور به جهت موقعیت سوق الجیشی و تأثیری که حکومت های حاکم آن بر منطقه و جهان معاصر خود داشته اند، مورد بازدید گردشگران قرار گرفته که از مشهورترین آن ها می توان هردوت و گزنفون از مورخین یونان باستان، مارکوپولوی ونیز، ابن بطوطه بغدادی را نام برد و خاطرات آنان بیانگر بخشی از تاریخ اقوام و گذشتگان ایران می باشد. در مقابل، بزرگانی از ایران هم وجود با سفرهای خود به سایر نقاط جهان مجموعه ای از دیده ها و شنیده ها را جمع آوری و منتشر کرده اند که از جمله می توان به دو کتاب گلستان و بوستان که نتیجه سال ها گردشگری سعدی بوده است، اشاره کرد.

گردشگری در دنیای امروز

گردشگری با سبک جدید از اوایل قرن ۱۶ میلادی، یعنی زمانی که انقلاب صنعتی اروپا را فرا گرفت نمود پیدا کرد، بروز مسائل گوناگون شغلی و فرهنگی موجب شد تا استفاده از اوقات فراغت و توجه به سیر و سفر به منظور دور شدن از مسائل و مشکلات روحی و جسمی ناشی از اشتغالات فکری و فیزیکی، افزایش پیدا نماید.
از اوایل قرن ۱۷ میلادی، اصطلاح توریست در جامعه فرانسه رایج گردید. و در مورد جوانانی به کار برده می شد که برای تکمیل تحصیلات و کسب تجربه های لازم زندگی، مسافرت می کردند و کم کم به سایر جوامع اروپایی نیز وارد شد و به مسافرینی اطلاق می شد که هدف آن ها از مسافرت، گردش، استراحت و آشنایی با فرهنگ مردم سایر کشورها بود.

اهمیت گردشگری در اقتصاد

توجه به ارزش و بعد اقتصاد گردشگری پس از جنگ جهانی دوم آغاز گردید، زیرا ساختار اقتصادی و صنعتی کشورهای اروپایی تقریباً نابود شده بود و نیاز مالی زیادی برای بازسازی آنها وجود داشت، مسأله گردشگری به عنوان یک عامل مهم در آمد مورد توجه قرار گرفت و دولت ها در جهت گسترش همه جانبه آن اقدام به سرمایه گذاری مالی و انسانی مناسب کردند. این کار با توجه به پیشرفت وسایل حمل و نقل، تحول بزرگی در سیر و سفر به وجود آورد.

پس از زمانی کوتاه با تحول سریع امکانات ارتباطی، مسأله گردشگری به صنعتی با قابلیت بهره دهی بالا تبدیل و ظرفیت پذیرش سرمایه گذاری در آن افزایش یافت و این روند تحول و تکامل، امروزه نه تنها این صنعت را به منبع مهمی برای کسب درآمدهای ارزی و ناخالص ملی برخی کشورها تبدیل کرده، بلکه آن را در زمره عوامل توسعه کشورها قرار داده است و اکنون با توجه به عواملی مانند گسترش ارتباطات، افزایش اطلاعات ملتها از یکدیگر، توسعه صنعت حمل و نقل، علاقه مندی عموم جوامع بشری به آشنایی با آثار سایر ملل و پی بردن دولت ها به بازدهی اقتصادی صنعت توریسم، این صنعت از نظر اهمیت اقتصادی جایگاه سوم را در دنیا دارد.

گردشگری در ایران

در ایران مسأله گردشگری با نگرش جدید از سال ۱۳۱۷، مورد توجه قرار گرفت و برای اولین بار در وزارت کشور اداره ای تحت عنوان’ امور گردشگری’ سازمان یافت و در زمینه این صنعت فعالیت ها آغاز گردید.
در سال ۱۳۲۰، این اداره به ‘شورای عالی گردشگری’ تغییر نام داد. در سال ۱۳۴۲، ‘سازمان جلب سیاحان’ تصویب و کار خود را شروع کرد. در سال ۱۳۵۳، این سازمان با سازمان اطلاعات وقت ادغام و ‘وزارت اطلاعات و گردشگری’ تأسیس گردید و اکنون سازمان ایرانگردی و گردشگری زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد، متولّی این امر می باشد.

جاذبه های گردشگری ایران

جاذبه های گردشگری در کشورهای مختلف متفاوت بوده و دارای زمینه های تاریخی، طبیعی، دینی و سیاسی می باشد . بعضی از کشورها از نظر تاریخی دارای جاذبه بود و برخی از نظر طبیعی. در بین کشورهای جهان، ایران دارای همه زمینه های گردشگری بوده و به عنوان کشوری کهن سال با فرهنگی آمیخته از فرهنگ کهن باستانی و فرهنگ اسلامی و داشتن شرایط گوناگون آب و هوایی در طول یک سال، یکی از پر جاذبه ترین و استثنایی ترین کشورهای جهان در این زمینه است. بدین جهت لازم است که با برنامه ریزی و تبلیغات سالم نسبت به جلب گردشگران برای سفر به ایران اقدام کرد.

از نظر وجود آثار باستانی کشور ما جزء کهن سالترین و متمدن ترین کشورهای جهان است. آثار و بقایای زندگی پیشینیان در گوشه و کنار کشور، که حاکی از وجود زندگی اقوام مختلف با تمدن های گوناگون در این سرزمین بزرگ بوده و می باشد. نمونه بارز تمدن و فرهنگ اقوام گذشته ایران، آثاری مانند تخت جمشید در شیراز، معبد تخت رستم- طاق بستان- بیستون و … و صدها آثار دیگر می باشد. اخیرا ً هم توسط نمایشگاه بین المللی گردشگری انگلستان، که یکی از بزرگترین و معتبر ترین موسسه های گردشگری است، قلعه تاریخی ارگ بم به عنوان بزرگترین بنای خشت و گلی جهان معرفی شده است.

گردشگری خارجی در ایران

وجود آثار و دیدنی های طبیعی مانند غار زیبا و شگفت انگیز علی صدر در همدان و مناطق زیبای جنگلی و ساحلی کناره های دریای خزر نیز از جاذبه های طبیعی است که در جذب گردشگری خارجی جایگاه خاصی دارند.

لازم به ذکر که نباید هنگامی که از گردشگری خارجی صحبت می شود، فقط شهروندان کشورهای غربی را مدّ نظر داشت، زیرا کشورهای پیرامون ایران معمولا” مسلمان بوده و مردم آنها علاقه مند به شناخت دستاوردهای تمدن و فرهنگ اسلام و به طور کلی جاذبه های آن هستند. البته باید این نکته را هم به خاطر داشته باشیم که به علت غنی بودن فرهنگ ملی و دینی جامعه، همواره ما بوده ایم که بر روی گردشگران خارجی تأثیر مثبت داشته ایم و تأثیر فرهنگ های مختلف دنیا که توسط گردشگران به ایران منتقل شده، بسیار کم بوده است.

از این گذشته، گردشگرانی که امروز به ایران سفر می کنند با آن هایی که در گذشته می آمدند، فرق دارند. گردشگر امروز معمولا ًعلاقه مند به تبادلات فرهنگی بوده و مجذوب آثار هنری و فرهنگی و آداب و رسوم ما ایرانیان است.

دلیل استقبال گردشگران از ایران

بخصوص اروپایی ها، که نوعی از محبت و دوستی را در مردم ما مشاهده می کنند که برای آن ها تازگی دارد. آن ها پس از گشت و گذار در ایران و مراجعه به وطن معمولا ً سفیران فرهنگی خوبی برای جمهوری اسلامی ایران هستند و بر طبق آمار و مصاحبه هایی که انجام گرفته، ۹۵ درصد کسانی که از ایران دیدن می کنند، هنگام رفتن دیدگاهشان نسبت به ملت و کشور ایران تغییر نموده و از پیشرفت، ترقی و مهمان نوازی ایرانیان صحبت می کنند.یکی از جاذبه های توریستی ایران مذهب تشیّع می باشد. کشور ما به عنوان تنها کشور شیعه دنیا از نظر دینی برای مسلمانان جهان دارای اهمیت خاصی است.

وجود بارگاه ملکوتی حضرت علی بن موسی الرضا (علیه السلام) قوی ترین جاذبه دینی در این زمینه و علاوه بر آن، آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(ع) در قم ،حضرت عبدالعظیم حسنی در ری و آستان حضرت شاه چراغ در شیراز و دیگر امامزادگان مشهور در اقصی نقاط مملکت، خود جاذبه های مذهبی دیگر می باشند که همه ساله پذیرای گردشگران مسلمان می باشد.

مجموعه ممتازنیوز همیشه حامی برگزاری گردشهای(تور) داخلی بوده و هست تا حدالمقدور کمک شایانی را در ایجاد فرصت برای جوانان لایق این مرز بوم و خارج نشدن سرمایه از میهن عزیزمان به همراه داشته باشد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.