۶ میلیون تن کالا از مرزهای کشور ترانزیت شد

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه های مرزی سازمان راهداری از ترانزیت ۶ میلیون و ۷۶۰ هزار تن کالا از مرزهای کشور طی نیمه نخست امسال خبر داد و گفت: بندر امام فعال‌ترین مرز ترانزیت خروجی کشور در مدت یادشده بود.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از سازمان راهداری محمدجواد عطرچیان اظهار کرد:‌ در نیمه نخست امسال  ۶ میلیون و  ۴۹۴ هزار تن انواع کالاهای نفتی و غیرنفتی معادل ۹۶ درصد از طریق جاده و ۲۶۵ هزار تن معادل ۴ درصد از طریق راه‌آهن ترانزیت شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ترانزیت جاده‌ای ۶ درصد افزایش یافته است.

وی تصریح کرد:‌ از مجموع کالاهای ترانزیت شده، ۳ میلیون و ۱۸۲ هزار تن را مواد نفتی و ۳ میلیون و ۵۷۶ هزار تن را مواد غیرنفتی تشکیل داده‌اند که عمده‌ترین بخش مواد غیرنفتی کالاهایی نظیر مواد سوختی، انواع پنبه، کالاهای ساختمانی، لوازم خانگی، وسایل نقلیه باری و مسافری است.

وی افزود: در مدت زمان مذکور، از میان مرزهای کشور پرویزخان با یک ‌میلیون و ۸۵۱ هزار تن معادل ۲۷ درصد فعال‌ترین مرز در زمینه ترانزیت ورود کالا به شمار می‌رود. پس از آن مرزهای بندرعباس، باشماق و بازرگان در رده‌های بعدی قرار دارند.

 مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه های مرزی گفت:‌ در زمینه ترانزیت خروج کالا از کشور، بندر امام با ۲ ‌میلیون و ۳۸۳ هزار تن معادل ۳۵ درصد در رده نخست و پس از آن مرزهای بندرعباس، سرخس و لطف‌آباد در رده‌های بعدی قرار دارند.

عطرچیان بیشترین حجم تردد کامیون‌های حامل بار ترانزیتی را از مبدأ عراق به مقصد امارات اعلام کرد و افزود: از ۲۹۳ هزار دستگاه تعداد سفر کامیون‌های حمل کننده کالاهای ترانزیتی، ۱۷۴ هزار دستگاه معادل ۵۹ درصد توسط کامیون ایرانی و مابقی توسط سایر ملیت‌ها از کشور حمل شده است.

وی خاطرنشان کرد: اتخاذ تصمیمات مؤثر و راهبردی به موازات تجهیز امکانات و زیرساخت‌ها، فراهم آوردن تسهیلات گسترده در بخش‌های مختلف حمل و نقل، اقدام سازمان‌های مرتبط در حرکتی هماهنگ به منظور رفع موانع و تسهیل در امر ترانزیت توانسته است در بهره‌برداری از موقعیت جغرافیایی و منحصر به فرد ترانزیت نقش قابل توجهی ایفا کند.

انتهای پیام/

– .

باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.