۶ نفر در سیل بهشهر کشته شدند نه ۸ نفر/ مدارس تا اطلاع ثانوی تعطیل است/ مردم مقصر شدند، نه سازمان های دولتی

به گزارش خبرآنلاین؛ تمام مسوولان استانی و محلی که از دیروز تا امروز درباره سیل حرف زده اند، گفته اند هشدار داده شده، اما مردم جدی نگرفته اند.

به هر حال محمدرضا البرزی، فرماندار بهشهر در جلسه ستاد مدیریت بحران بهشهر با اعلام میزان بالای خسارت وارد شده به بهشهر گفت: متأسفانه عمق این حادثه بسیار بالاست و باید همه دستگاه‌ها وارد کار شوند.

او گفت در ساعات اولیه تعداد ۷ کشته درسیل بهشهر گزارش شد که این عدد به شش نفر تصحیح می‌شود؛ چرا که راننده پرایدی که تصور می‌شد فوت کرده زنده است.

همچنین سیدعیسی هاشمی، معاون عمرانی استاندار مازندران دراین جلسه درباره دلیل روان شدن سیل در بهشهر و برخی دیگر از شهرهای مازندران گفت: ۱۳۲ میلی‌متر باران در مدت زمان یک ساعت به طور مداوم قطعا سیل به همراه خواهد داشت و این مسئله در بهشهر اتفاق افتاد. متأسفانه رسوبات سیل همراه با شاخ و برگ و تنه درختان موجب بروز این سیل عظیم شد و اکنون همه ما موظف به امدادرسانی مناسب هستیم.

به گفته او گاز ۲۵۰ خانوار بهشهری قطع است، ۱۸۰ میلیون تومان خسارت به برق وارد شده، ۱۶۰۰ مورد آبگرفتگی منازل گزارش شده است و ۲۰ میلیارد ریال خسارت به باغات و کشاورزی وارد شده است.

 

سیل به ۱۸۴ روستای گرمی مغان خسارت وارد کرد
همچنین عزیز صحرایی  فرماندار گرمی از وارد شدن خسارت به ۱۸۴ روستای این شهرستان در سیلاب شنبه شب خبر داد.

او به ایرنا گفت: بارش شدید و سیلاب موجب قطع شدن جریان آب روستاهای حاشیه دره رود و رودخانه سامبور ، انسداد راههای فرعی و روستایی ، قطع برق چند روستا و تخریب پایه چند پل ارتباطی در بخش انگوت شده است. سیلاب همچنین به اراضی کشاورزی و واحدهای دامپروری انگوت هم خسارت وارده کرده که میزان ریالی خسارات وارده در دست بررسی است.

همچنین مجتبی اکبری، مدیرعامل جمعیت هلال احمر گلستان به ایرنا  گفت: خسارت های وارده در سطح استان، هنوز به حدی نرسیده که نیاز به توزیع اقلام زیستی باشد.

 

خسارت سیل به ۱۰ مدرسه در بهشهر
۱۰ مدرسه در بهشهر به دلیل جاری شدن سیلاب در این شهرستان ۱۰۰ درصد خسارت دیدند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، فرماندار بهشهر گفت: دایر شدن مدارس تا اطلاع ثانوی نامشخص است و مدارس کنار رودخانه ها هم به هیچ وجه برای دایر شدن مناسب نیست.

به دلیل بارش شدید سحرگاه دیروز و جاری شدن سیل در این شهرستان ۵۰ هزار دانش آموز بهشهری همچنان تعطیل هستند. جاری شدن سیل دیروز در بهشهر ۶ کشته و ۳۰ میلیارد تومان خسارت برجای گذاشت .

 

شدت خسارت سیل در بندر گز سنگین‎تر از گذشته بود
فرماندار شهرستان بندرگز با بیان اینکه شدت خسارت سیل در این شهرستان سنگین‎تر از گذشته بود گفت: بارش شدید باران به بخش‎های منازل مسکونی، کشاورزی و احشام خسارت‎های زیادی وارد کرد اما، تلفات جانی نداشتیم.

علیرضا عسگری به فارس گفت: هنوز آمار کاملی از میزان خسارت به مردم و کشاورزان ارائه نشده است اما بازدیدی که از برخی از نقاط شهرستان به عمل آمد حاکی از آن بود که بیشتر اسباب و اثاثیه مردم، وسایل کشاورزان و احشام دچار آسیب شدند.

او بی اطلاعی درباره احتمال سیل و هشدار ندادن را رد می کند: هواشناسی و مدیریت بحران شهرستان از طریق فرمانداری به ناپایداری هوا اشاره کردند و ما نیز به تبع این اعلام به تمام بخشداری‎ها و شوراهای شهر و روستا اعلام کردیم تا تمام دستگاه‎ها در آماده باش کامل باشند، مردم نیز نسبت به وضعیت، اطلاعات خوبی داشتند. در خصوص بیمه کشاورزی، احشام و حتی منازل مسکونی به مردم تاکید شده بودبا توجه به خسارت‎هایی که از سیلاب گذشته در سطح شهرستان شاهد بودیم موضوع بیمه به طور موکد اعلام شده بود و خوشبختانه شهردار با همکاری شهروندان، بخشی از محصولات کشاورزی را بیمه کردند.

فرماندار بندرگز درباره تکلیف کسانی که بیمه ندارند و در اثر سیلاب خسارت دیده اند، گفت: طبق سنوات گذشته در مدیریت بحران گلستان یک سری حمایت‎هایی به صورت کمک هزینه به افراد خسارت‎دیده تعلق می‎گرفت هر چند معتقدیم دولت نباید هر ساله در پرداخت خسارت‎ها ورود پیدا کند. تا به حال خسارت‎های حوادث توسط دولت پرداخت شده است. امیدواریم این بار نیز دولت بخشی از این خسارت‎ها را حمایت کند و فکر می‎کنم موضوع بیمه در آینده با توجه به حجم خسارت‎ها خود به خود به یک فرهنگ تبدیل شود.

 

نماینده بهشهر: مشکل آبخیزداری باید حل شود
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: خسارات زیادی را در بهشهر دیدیم و سرچشمه مشکلات از آبخیزداری است.

احمدعلی مقیمی، نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در جمع اعضای ستاد مدیریت بحران شهرستان بهشهر که کانون سیل اخیر مازندران بود گفت: تا مشکلات مربوط به آبخیزداری را حل نکنیم، با بارش هر بارانی باید انتظار چنین مشکلات ریز و درشتی را داشته باشیم.

وی با اشاره به سخنانی مبنی بر اینکه از ۲۴ ساعت قبل اخطارهای لازم درباره احتمال وقوع سیل در مناطق شمالی و حواشی رودخانه‌ها داده شده بود، تصریح کرد: چه اخطار داده شود و چه نشود، همین است. ما که نمی‌توانستیم به یک هزار و ۶۰۰ خانواری که آسیب دیدند می‌گفتیم از خانه‌هایشان بیرون بروند چون سیلی در راه است.

مقیمی ادامه داد: خسارات زیادی دیدیم و هر چه زمان می‌گذرد عمق فاجعه بیشتر می‌شود.

دلیل سیل در بهشهر، تنگ بودن یک پل است

مرتضی اکبرپور، معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران وزارت کشور گفت: به نظر می‌رسد یکی از دلایل مهم حجم وسیعی از سیلاب و خسارات وارده، پل «بُرزو» باشد که تا تعریض نشود همین مشکل را خواهیم داشت. این پل نیاز به دیوار ساحلی دارد و در معرض خطر مداوم است.

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران وزارت کشور با اشاره به ساحلی بودن و باران‌زایی استان مازندران خاطرنشان کرد: سیل در مازندران نباید جزو حوادث غیر مترقبه باشد و شما نباید در برابر سیل غافلگیر شوید.

به گفته او اجرای عملیات پاکسازی در روز نخست خیلی جدی نبود.

خسارت سیل به بخش‎های کشاورزی و زیرساخت‎ها گلستان
رسول حسام، مدیر کل مدیریت بحران استانداری گلستان گفت: بارندگی شدید در گلستان منجر به سیلاب شد و خسارت‎هایی را به بخش‎های کشاورزی و زیرساخت‎ها وارد کرد.

او به فارس گفت: به دلیل اینکه کل استان در معرض خطر سیل وجود داشت در حال حاضر نمی‎توان میزان خسارت‎ها را تخمین زد، اما بعد از اتمام عملیات مقابله دستگاه‎ها و پس از بررسی گزارشات، میزان خسارت متعاقبا اعلام خواهد شد. اصلاً تلفات جانی نداشتیم.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری گلستان با تاکید بر اینکه جلوی سیلاب را نمی‎توان گرفت، گفت: اعلام ناپایداری هوا هشدار داده شده و دستگاه ها از آمادگی لازم برخوردار هستند و مردم نیز باید به هشدارهایی که از طریق رسانه ملی اعلام می‎شود توجه کنند. مردم به هشدارهای ایمنی که توسط مسئولان داده می‎شود توجه داشته باشند تا کمترین آسیب متوجه آنان شود.

۴۷۴۷

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
بازنشر:ممتازنیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.