۷۰هزار میلیارد ریال خسارت کرونا به گردشگری و صنایع دستی ایران

نشست مشترک کمیسیون اقتصادی مجلس با وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و جمعی از نمایندگان بخش خصوصی درحالی برگزار شد که میزان خسارت واردشده از کووید ۱۹ به صنعت گردشگری و صنایع دستی ۷۰ هزار میلیارد ریال اعلام شد. هتلداران نیز با انتقاد از بسته حمایتی کرونا نسبت به بیکاری ۷۵ هزار نفر شاغل هشدار دادند.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، موضوع این نشست «بررسی آخرین وضعیت اقتصاد گردشگری» بود. ولی تیموری ـ معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ از میزان رشد گردشگری در تولید ناخالص ملی، اشتغال و صادرات از ابتدای دولت دوازدهم تا کنون گزارش آماری داد و بعد اعلام کرد: میزان خسارت ناشی از کرونا در حوزه‌های گردشگری و صنایع‌دستی به ۷۰ هزار میلیارد ریال رسیده است.

به گفته او، در بین ۳۱ استان، خراسان رضوی با بیش از ۱۱ هزار و ۴۳۱ میلیارد ریال بیشترین و خراسان جنوبی با بیش از ۱۰۵ میلیارد ریال کمترین خسارت را متحمل شده‌اند.

گردشگری خراسان رضوی با بیش از ۱۱ هزار و ۴۳۱ میلیارد ریال بیشترین خسارت ناشی از کرونا را در بین ۳۱ استان متحمل شد.  خراسان جنوبی با بیش از ۱۰۵ میلیارد ریال کمترین خسارت را متحمل شد

جمشید حمزه‌زاده ـ رییس جامعه هتلداران ایران هم که در جلسه کمیسون اقتصادی حضور داشت، به مشکلاتی که بر اثر شیوع کرونا متوجه صنعت هتلداری کشور شده است، اشاره کرد و گفت: حدود ٧۵ هزار نفر به طور مستقیم در هتل‌ها و مراکز اقامتی کشور کار می‌کنند که اشتغال آن‌ها در خطر قرار گرفته است. از سویی هتل‌های ایران از اسفندماه سال گذشته تا پایان تیرماه امسال ٧۴٠٠ میلیون تومان درآمد از دست داده‌اند. متاسفانه ضریب اشغال هتل‌های کشور زیر ۵ درصد است و خیلی از هتل‌ها یا تعطیل و یا با رکودی شدید روبه‌رو شده‌اند. تعداد زیادی از کارکنان هتل‌ها یا تعدیل شده‌اند یا در آستانه تعدیل قرار دارند، این سبب شده هتلداران نیروهای کارآمد را از دست بدهند.

حمزه‌زاده به بسته‌ حمایتی دولت در دوران کرونا اشاره کرد و افزود: این بسته برای برون‌رفت صنعت هتلداری و گردشگری کشور از مشکلات به وجودآمده، تاثیر چندانی ندارد. ما این موضوع را در جلسات مختلف چه با رییس جمهور و چه با وزرا مطرح کردیم و گفتیم که چون صنعت هتلداری ١٠٠ درصد آسیب دیده، این بسته حمایتی تاثیری ندارد. ضمن اینکه خود این بسته هم به طور کامل اجرا نشده است. به عنوان مثال می‌توان به بیمه کارکنان اشاره کرد. خیلی از کارکنان تاکنون پولی نگرفته‌اند و خیلی از آنهایی که بیکار شده‌اند الان با سازمان تامین اجتماعی درگیر هستند.

او ادامه داد: مساله بخشودگی هزینه حامل‌های انرژی اصلا محقق نشد. وزارت نیرو نه تنها اصلا در زمینه بخشودگی هزینه آب، برق و گاز ‌همکاری نکرد، بلکه شاهد بودیم در دوره امهال پرداخت بدهی‌ها برای خیلی از هتل‌ها اخطار پلمب آمد. حالا هم اوضاع به همان صورت است. به عنوان مثال برق یکی از هتل‌های پنج‌ستاره در تبریز به خاطر یک روز تاخیر در پرداخت قطع شد. خیلی از هتل‌ها اخطار پلمب را دریافت کرده‌اند و فشارها بر آن‌ها مضاعف شده است. در چنین شرایطی پیداست که وام ١٢ درصدی که به ازای هر نفر ١۶ میلیون تومان در نظر گرفته شده است، نمی‌تواند چاره‌ساز باشد. ما بارها به این وضعیت اعتراض کردیم و خواستار راهکارهای بهتر و راهگشاتر شدیم اما متاسفانه پاسخی دریافت نکردیم.

حمزه‌زاده به تجربه خلاقانه صنعت هتلداری فرانسه بعد از کرونا اشاره کرد و افزود: فرانسه به دنبال سیاست تحریک تقاضای سفر، اخیرا اعلام کرد برای شرکت‌ها، مشاغل و کسب‌وکارهایی که در شرایط فعلی در سفرهایشان از هتل‌های این کشور استفاده کنند، ٣٠ درصد معافیت مالیاتی در نظر می‌گیرد. چنین ابتکارهایی می‌تواند در کشور ما هم مورد توجه قرار بگیرد.

رییس جامعه هتلداران ایران درخواست کرد صدور مجوز برای تاسیس مهمانسرای دولتی متوقف شود و مهمانسراهای دولتی موجود هم به بخش خصوصی واگذار شود و افزود: فعالیت این اقامتگاه‌ها در شرایط کنونی، دشواری کارِ هتل‌ها و اقامتگاه‌های بخش خصوصی را دوچندان کرده است.

بسته حمایتی دولت برای جبران خسارت‌های کرونا، نه کارآمد بود نه درست اجرا شد. وزارت نیرو در بخشودگی هزینه آب، برق و گاز همکاری نکرد، خیلی از هتل‌ها اخطار پلمب گرفتند. بسیاری از کارکنان تعدیل‌شده هنوز نتوانسته‌اند از تامین اجتماعی بیمه بیکاری بگیرند

شهرام شیروانی ـ نایب رییس جامعه هتلداران ایران ـ نیز پیشنهاد تشکیل صندوق حمایت از گردشگری را مطرح کرد و ادامه داد: پرداخت تسهیلات با سود ٨ درصد مثل وام‌های روستایی خواسته مهم فعالان صنعت گردشگری و هتلداران کشور است. تسهیلاتی از صندوق توسعه ملی با بازپرداخت هفت‌ساله می‌تواند در اختیار هتل‌ها قرار گیرد. پیشنهاد ما این است که این وام در ازای هر اتاق ۵٠ میلیون تومان باشد.

او همچنین پیشنهاد کرد وزارت کار و تامین اجتماعی یک سال به کارکنان هتل‌ها بیمه بیکاری پرداخت کند و در ادامه گفت: سال‌ها ست کارفرما ٣ درصد حق بیمه بیکاری را می‌پردازد ولی در شرایط بحرانی این روزها همکاری لازم برای پرداخت بیمه بیکاری نشد. اکنون که روز سخت هتل‌هاست، سازمان تامین اجتماعی باید همکاری کند و یک سال از طریق بیمه بیکاری، نیروی انسانی هتل‌ها را تغذیه کند و حقوقشان را بپردازد.

شیروانی ادامه داد: دولت اعلام کرده بود برای دوره سه ماه کرونا، یک میلیون و  ۵٠٠ هزار تومان بابت هر نیروی انسانی می‌پردازد. از این مبلغ وعده داده‌شده، بعضی‌ها ٨٠٠ هزار تومان، بعضی‌ها یک میلیون تومان،  در نهایت بعضی‌ها یک میلیون و ١ هزار تومان دریافت کردند که آن هم با تاخیر پرداخت شد. ما تقاضای پرداخت الباقی حقوق را از سازمان تامین اجتماعی و یا هر دستگاه مربوطه دیگر داریم.

همچنین محمدرضا پورابراهیمی ـ رییس کمیسیون اقتصادی مجلس ـ بعد از ارائه گزارش‌ها، گفت: متأسفانه تا به امروز مصوبات دولت برای حمایت از کسب و کارها به طور کامل عملیاتی نشده و با کمترین میزان اجرا شده است.

او افزود: مقرر شد مجلس شورای اسلامی در بحث مالیات و بیمه بخش گردشگری و صنایع دستی هر چه سریع‌تر مشکلات را رفع کند. قرار شد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گزارش‌هایی از وضعیت فعلی سه بخش که به دلیل شیوع ویروس کرونا آسیب دیدند به کمیسیون اقتصادی مجلس ارائه کند و ما هر چه سریع‌تر در این زمینه اقدام کنیم.

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی روز گذشته نیز جلسه‌ای با کمیسیون فرهنگی مجلس داشت که ضمن تشریح سند راهبردی توسعه گردشگری، قرار شد این وزارتخانه در نامه‌ای به این کمیسیون انتظارات حمایتی خود را مطرح کند.

 انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.